wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Oenboek
Berichten: 22
Lid geworden op: do 16 jul 2009, 17:05

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door Oenboek »

dre schreef:
vind je de ucd niet matig in breedte en diepte informatie?
de controle is inderdaad wel prima! 8)
In vind de UcD zeker niet minder breed en diep dan een gainclone. Maar om eerlijk te zijn moet ik nog eens vergelijken met de B1DC als preamp. Breedte hoor ik wel als OK, maar diepte kan mijn gehoor minder aan. Dat hoor ik enkel als een instrument of zanger er echt uit springt.
Maar ik vind breedte en diepte minder belangrijk dan definitie. Liever een bas waarvan je de snaren bijna ziet kreunen vlak voor je, dan een modderige bas die perfect op zijn plaats staat. Ook in mid en hoog vind ik de ucd prima.
Maar voor 100€ lukt een ucd niet...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door b_force »

Oenboek schreef:
Maar voor 100€ lukt een ucd niet...
Stereo of mono? :wink:

UCD180ST is 70 euro. Met goed zoeken kun je voor onder de 100 euro klaar zijn voor een kanaal.
Voor stereo gaat het je niet lukken inderdaad.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door dre »

klasse d is erg fraai,maar is nog niet op niveau van een goed buizen of transistor bak!
maar ze gaan hard de goede kant op! 8)
ik weet zeker dat ze binnen een paar jaar net zo fraai zijn.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door b_force »

Waar ligt dat dan aan volgens jou?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door dre »

b_force schreef:
Waar ligt dat dan aan volgens jou?
geen idee! :mrgreen:

waarschijnlijk omdat de buizen en transitor versterker weet ik het hoe lang bewerkt worden en de klasse d`s pas enkele jaren echt ontwikkeld worden.......
ik heb wel echt hele fraaie gehoord,maar die kosten dan ook zeeeeer veel.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door b_force »

Het onderbuik gevoel :wink: :mrgreen:
Ook niet iets wat je moet onderschatten :P (wat klinkt dat minderwaardig :( )

Overigens Class-D is al heel wat jaren oud.
Echter is het pas sinds enige tijd pas "hot" (of ehm eigenlijk niet, haha :lol: ).

Als je puur even gaat kijken naar THD+N dan kun je een Class-A nooit evenaren.
Maargoed het gaat er ook niet om dat we een zo laag mogelijke THD+N hebben (sorry Sander :lol: , wel een ongelooflijk gaaf om zoiets te bereiken overigens).
Het gaat er om wat nog waarneembaar is en wat men gewoon mooi vind (lees: wat geeft een fijn gevoel).

Sja uiteindelijke resultaat moet dan ieder voor zich beslissen (om toch nog eens even een antwoord te geven op de vraag van ldm-tuning)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door dre »

Het onderbuik gevoel
ook goed! :mrgreen:
ik heb ze hier allemaal gehad,en een buizenbak is echt gaaf maar bloedheet.....
nu een goeie ab bak en die gaat nooit meer weg!!!(zoek al maanden een 2e............)
ldm-tuning
Berichten: 127
Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door ldm-tuning »

Ik ga eerst maar eens stoeien met de TDA7294 daar heb ik hier een printje van liggen voor mijn ripole sub..
En dat ziet er zo eenvoudig uit dat ik erover denk om zelf wat te gaan bouwen,geeft toch de meeste voldoening.
Toch wil ik wel eens het verschil beluisteren tussen de verschillende klasse versterkers.
Is er niet een keer zo'n luisterdag in de buurt van Leiden,of een leuke zelfbouw winkel om eens wat verschil te horen?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door BertDB »

Waar heb je die printjes gehaald als ik mag vragen?
lig hier ook nog met reep van die gesamplede TDA7294's :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door dre »

leiden?
in noordwijk de optie voor:
klasse ab
hybride
klasse d (wel een simpele)
bij intresse pm :wink:
ldm-tuning
Berichten: 127
Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door ldm-tuning »

xbake schreef:
Waar heb je die printjes gehaald als ik mag vragen?
lig hier ook nog met reep van die gesamplede TDA7294's :lol:
De printjes heb ik geruild voor wat ringkernen met Erwin op het forum.

En Dre de pm is onderweg.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door BertDB »

heb ze gevonden op een duitse website.
toch iets te prijzig voor wat printjes.
zal zelf wel eens wat fabrieken. Het ontwerp is niet dermate moeilijk dat het niet op een gaatjesprint kan :D

succes met de bouw van je sub! (maar dat is in een ander topic :wink:)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door MechanicalAnimal »

ray5150 schreef:
Dat is absoluut waar en ook meteen mijn grootste bezwaar tegen het gebruik van UCD's. 't is in feite een paar modules in een kastje schroeven en een paar draadjes aansluiten.
(of je moet er zo'n levenswerk van maken als Co... :lagge: )
Wel erg fraai gebouwd door CVE:

UcD400HG HxR
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door ray5150 »

MechanicalAnimal schreef:
ray5150 schreef:
Dat is absoluut waar en ook meteen mijn grootste bezwaar tegen het gebruik van UCD's. 't is in feite een paar modules in een kastje schroeven en een paar draadjes aansluiten.
(of je moet er zo'n levenswerk van maken als Co... :lagge: )
Wel erg fraai gebouwd door CVE:

UcD400HG HxR
Oh, zeer zeker fraai gebouwd, Co bouwt absoluut prachtige en goed doordachte machines. (ja , ik ben stiekem best jaloers...)
Ik doelde er meer op dat ik meer een type ben van een schema intekenen, layoutje maken, printje belichten, etsen, boren en heel veel solderen.
Vraag me niet om een schema te ontwerpen met meer dan 1 transistor want dat gaat geheid fout.... :lagge:
(sorry hoor, maar dit vind ik zo'n leuke smiley, die moet ik gewoon gebruiken...)

Wel is het zo dat een UCD voor veel mensen die zelf een versterker willen bouwen, maar niet zo technisch onderlegd zijn, een hoogwaardige en redelijk betaalbare oplossing is.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door MechanicalAnimal »

ray5150 schreef:
Oh, zeer zeker fraai gebouwd, Co bouwt absoluut prachtige en goed doordachte machines. (ja , ik ben stiekem best jaloers...)
Ik doelde er meer op dat ik meer een type ben van een schema intekenen, layoutje maken, printje belichten, etsen, boren en heel veel solderen.
Vraag me niet om een schema te ontwerpen met meer dan 1 transistor want dat gaat geheid fout.... :lagge:
(sorry hoor, maar dit vind ik zo'n leuke smiley, die moet ik gewoon gebruiken...)

Wel is het zo dat een UCD voor veel mensen die zelf een versterker willen bouwen, maar niet zo technisch onderlegd zijn, een hoogwaardige en redelijk betaalbare oplossing is.
smilies rulez :mrgreen:

@UcD..je schijnt er ook aardig winst mee te kunnen maken :wink:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door ray5150 »

MechanicalAnimal schreef:
@UcD..je schijnt er ook aardig winst mee te kunnen maken :wink:
Sodeju! ik geloof dat ik ook maar een UCD fabriekje begin.... :mrgreen:
Kon er voor dat geld niet eens een paar foto's bij.... :?
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door Rizzo »

Hier een draadje over hoe een prototype is gebouwd. Volstrekt standaard lijkt me.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=100348.0
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door MechanicalAnimal »

ray5150 schreef:
MechanicalAnimal schreef:
@UcD..je schijnt er ook aardig winst mee te kunnen maken :wink:
Sodeju! ik geloof dat ik ook maar een UCD fabriekje begin.... :mrgreen:
Kon er voor dat geld niet eens een paar foto's bij.... :?
hij is pas net begonnen geloof ik.

1000 euro handel en een hele hoop uren...you do the math
Rizzo schreef:
Hier een draadje over hoe een prototype is gebouwd. Volstrekt standaard lijkt me.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=100348.0
Ik kwam hem daar tegen ja, was beetje aan het orienteren voor een DIY-versterker namelijk.

voor het geld van zo'n 700watter zou ik gaan voor de 400 watt icm HxR
Plaats reactie