wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ldm-tuning
Berichten: 127
Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54

wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door ldm-tuning »

Ik ben me aan het orienteren op het bouwen van een versterker.
Maar ik kom er niet echt uit wat het beste is.
Doel is 2 x 50 watt of iets zwaarder.
Ik dacht eerst aan een klasse A versterker omdat dat wel het beste zou zijn.
Maar dat principe is al zo oud dat je bijna zou denken dat een klasse D dat inmiddels wel zou hebben ingehaald.
Wat is jullie ervaring hiermee?
Ik heb nu ook een T-ampje staan en die verbaasd me iedere keer weer,is een klasse A echt beter?
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door Ronkel »

Vrijwel alle moderne versterkers zijn zo goed dat ze geen hoorbare vervorming meer introduceren, hoewel crossover vervorming bij Class A/B en B nog een punt kan zijn.

Dus een klasse D is een goede keuze, dat is lekker efficient en scheelt dus lompe koelblokken.
ldm-tuning
Berichten: 127
Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door ldm-tuning »

Dus bijv. een F5 gebaseerdde klasse A klinkt niet beter dan bijv een kant en klaar Tripath TA2020 bordje van helder electronics?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door satefan »

Leuk achtergrond stukje: http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_amplifier

Satefan
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door ray5150 »

Hoe is je electrotechnische kennis? hoe zit je in het gereedschap, kun je solderen? en niet te vergeten, wat is je budget?
Dat lijkt mij veel zinniger dan een discussie over wat het "beste" klinkt... :?
Als je dat aangegeven hebt kan men veel makkelijker praktische dingen aandragen en je een zetje in de goede richting geven. :wink:
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door riktw »

vergeet niet dat klasse A niet efficient is.
50 watt klasse a zijn hele forse koelblokken en transformatoren.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door b_force »

Achja, de eeuwenoude discussie.
Ik kan net zoveel pagina's schrijven waarom een bepaalde versterker beter zou zijn en net zoveel pagina's waarom het geen bal uitmaakt.

Ik zou persoonlijk ook voor class-d gaan, ivm efficiëntie. Dat vertaalt zich direct ook in de prijs namelijk.
ldm-tuning
Berichten: 127
Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door ldm-tuning »

ray5150 schreef:
Hoe is je electrotechnische kennis? hoe zit je in het gereedschap, kun je solderen? en niet te vergeten, wat is je budget?
Dat lijkt mij veel zinniger dan een discussie over wat het "beste" klinkt... :?
Als je dat aangegeven hebt kan men veel makkelijker praktische dingen aandragen en je een zetje in de goede richting geven. :wink:
Ik wil dan een kit bestellen en die in elkaar solderen.
En gereedschap is geen probleem.
En juist omtrent het budget wil ik graag weten of bijv. een klasse A zijn geld waard is.
Voor +/- 100 euro bouw je een leuke klasse D versterker vind ik erg goedkoop.
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door scanspeakman »

riktw schreef:
vergeet niet dat klasse A niet efficient is.
50 watt klasse a zijn hele forse koelblokken en transformatoren.
Niet efficient is een understatement vergeleken met klasse-D versterkers. Vooral de Eneco is erg blij met mijn audio-hobby. In de zomer zijn de koelblokken te heet om beet te pakken. Eerder niveau eitje bakken bij wijze van spreken. Maar ik zou mijn klasse-A bak voor geen goed willen missen....

En ach..die efficiency is ook niet heel relevant. Aan een Audi S8 met een 5liter V10 heb je ook niet veel met een max snelheid van 120km/u maar toch wil ik hem graag hebben!

Maar als serieuze reactie: zoals hierboven al wordt gezegd, dient je keuze ook van je eigen technische ervaring af te hangen. Een versterker op basis van Hypex UCD's is even iets eenvoudiger te bouwen dan een Extrema bv. Om over de kosten nog maar even te zwijgen. En die hypex bakjes klinken (om maar weer een understatement te gebruiken) zeer acceptabel.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door dre »

voor versterkers gaat voor mij maar 1 ding op en dat is luisteren in je eigen set!!
vol klasse a,deels klasse a,klasse b,klasse d,en niet te vergeten BUIZEN, ik heb er zat gehoord en van alle hele goede maar ook hele slechte.......
ik zelf ben meer van de klasse ab versterkers liefst met flink vermogen,buizen is nog veel fraaier,maar een goede zware buizenbak geeft gewoon te veel warmte af en daar werd ik echt moe van......
klasse d is zeer energie zuinig,stabiel,snel en gedetaileerd maar ik vind het op een of andere manier de emotie van de muziek niet overbrengen.
voor leuk geld koop je een prachtige 2e-hand eindversterker,zet er een fraaie buizen pre op en 8)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door b_force »

scanspeakman schreef:
En ach..die efficiency is ook niet heel relevant. Aan een Audi S8 met een 5liter V10 heb je ook niet veel met een max snelheid van 120km/u maar toch wil ik hem graag hebben!
Wat ik al eerder zei, je ziet het direct terug in de prijs.
Minder grote koelblokken en minder grote trafo nodig.
(beiden erg duur)
Oenboek
Berichten: 22
Lid geworden op: do 16 jul 2009, 17:05

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door Oenboek »

Ik heb zelf met verschillende eindtrappen gedraaid. Verschillende merken klasse B, gainclone, lampen. Nu heb ik een Hypex UcD400HG met HxR met een zelfgebouwde voeding draaien. In combinatie met een DC B1 voorversterker is dit onvergelijkbaar met al het andere dat ik al gehoord heb. De controle die de Hypex op de luidsprekers heeft is enorm goed. De gainclone kwam in de buurt, maar dan enkel bij heel lage volumes. De UCD blijft doorgaan bij veel hogere volumes.
Ik kan niet vergelijken met een A-klasse. Maar ik heb geen nood aan de warmte en aan het energieverlies (mijn huisgenoten zetten vaak het volume op nul voor "eventjes", dat eventjes kan uuuren duren). De preamp die ik nu gebruik is klasse A, aan de klank daarvan te horen kan een klasse A eindtrap absoluut niet slecht zijn. Maar beter dan de UCD?
Je mist met de UCD wel de fun van zelf volledig in mekaar knutselen, alleen in de voeding kan je je wat uitleven. Tenzij je de optie HxR weglaat en zelf de opamps en hun voeding verandert in de modules zelf.
De aansturing van de Hypex heeft tot mijn verbazing heel veel belang. Op het moment dat ik een DC B1 buffer toevoegde in mijn passieve preamp, kwam plots de klank volledig los van de speakers en ging het laag nog een octaaf naar beneden. Nochtans dacht ik dat die preamp overbodig was door de hoge ingangsimpedantie van de Hypex. Gebruik dus een goede preamp, maar dat geldt uiteraard voor alle versterkers.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door b_force »

Oenboek schreef:
Je mist met de UCD wel de fun van zelf volledig in mekaar knutselen, alleen in de voeding kan je je wat uitleven.
Ook een goed punt.
Kun je ook gaan voor ampjes van 41Hz, die moet je zelf in elkaar knutselen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door dre »

vind je de ucd niet matig in breedte en diepte informatie?
de controle is inderdaad wel prima! 8)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door ray5150 »

ldm-tuning schreef:
Voor +/- 100 euro bouw je een leuke klasse D versterker vind ik erg goedkoop.
2 x eindtrap + voeding en een behuizing voor rond de 100 euro lijkt mij erg laag. te laag.
Of je moet de voeding en de kast al in huis hebben.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door b_force »

120VA trafo bij BACO, Die dingen kosten bijna niks :)
41Hz ampje kost iets van 35 euro ofzo.
Kom je al bijna in de buurt :wink:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door ray5150 »

Oenboek schreef:
Je mist met de UCD wel de fun van zelf volledig in mekaar knutselen, alleen in de voeding kan je je wat uitleven.
Dat is absoluut waar en ook meteen mijn grootste bezwaar tegen het gebruik van UCD's. 't is in feite een paar modules in een kastje schroeven en een paar draadjes aansluiten.
(of je moet er zo'n levenswerk van maken als Co... :lagge: )
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door JvS »

ldm-tuning schreef:
ray5150 schreef:
En juist omtrent het budget wil ik graag weten of bijv. een klasse A zijn geld waard is.
Gevaarlijk woord dat "is". Ik vind een klasse A zijn geld in elk geval dubbel en dwars niet waard. Eigenlijk klinken alle goed ontworpen en goed gebouwde versterkers goed. En dan kan je naar mijn mening het best gewoon de goedkoopste, efficientste nemen: Klasse-D.

Een TA2024 bordje, een voeding en een behuizing zou in principe al een prima eindversterker kunnen zijn :).
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door dre »

Eigenlijk klinken alle goed ontworpen en goed gebouwde versterkers goed
goed ,beter,best? :wink:
ldm-tuning
Berichten: 127
Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door ldm-tuning »

Ik heb de behuizing niet meegerekend bij die 100 euro.
Maar als zoiets net zo mooi klinkt als mijn T-amp maar dan meer als die 2x15 watt. vind ik dat goedkoop.
Maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit een klasse A versterker beluisterd.
Energie verbruik is niet echt van belang hij staat niet de hele dag aan.
Is dit setje misschien iets om eens te proeven van het klasse A geluid. http://cgi.ebay.nl/F5-F-5-pure-class-A- ... 921wt_1086
Ik moet van advies van andere uitgaan.
Het blijft denk een moeilijk punt,wat de een mooi vind vindt de andere maar niets.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door JvS »

dre schreef:
Eigenlijk klinken alle goed ontworpen en goed gebouwde versterkers goed
goed ,beter,best? :wink:
Laat ik het eens wat scherper stellen (wetende dat nu mogelijk de meest heftige discussies los gaan barsten). Naar mijn mening en persoonlijke ervaring is in een goed gecontroleerde en blinde test geen verschil te horen tussen twee versterkers die gelijkwaardig meten (vervorming, frequentieverloop) binnen wat voor mensen hoorbaar is (volgens mij zo'n 0,1-0,2db) en die niet ineens in elkaar zakken als de impedantie van een speaker wat gekke sprongen maakt (lees: op een enkel misbaksel na, klinken alle moderne, degelijke versterkers hetzelfde :P).

Ergo: Klasse D is ok Ole oie :)
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door Ronkel »

JvS schreef:
dre schreef:
Eigenlijk klinken alle goed ontworpen en goed gebouwde versterkers goed
goed ,beter,best? :wink:
Laat ik het eens wat scherper stellen (wetende dat nu mogelijk de meest heftige discussies los gaan barsten). Naar mijn mening en persoonlijke ervaring is in een goed gecontroleerde en blinde test geen verschil te horen tussen twee versterkers die gelijkwaardig meten (vervorming, frequentieverloop) binnen wat voor mensen hoorbaar is (volgens mij zo'n 0,1-0,2db) en die niet ineens in elkaar zakken als de impedantie van een speaker wat gekke sprongen maakt (lees: op een enkel misbaksel na, klinken alle moderne, degelijke versterkers hetzelfde :P).

Ergo: Klasse D is ok Ole oie :)
Precies. Niet mierenneuken, gewoon klasse D.

Steek je tijd en geld in je speakers, dat maakt meer verschil.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door mischa72 »

De aloude discussie. Ik herinner mij Breda 2010, waar we de 8W klasse A van Ray naast mijn 180W UcD hebben laten draaien. De een vond dit, de ander dat. Wat me opviel was dat de buizenliefhebbers de voorkeur gaven aan de Klasse A en de rest de voorkeur gaf aan de UcD. Een UcD klinkt wat analytischer, klasse A wat warmer (veel warmer) (en de klasse AB ertussenin ???).

Ik heb hier nog de belangrijkste componenten liggen voor een 35W klasse A, maar het slechte rendement (en het tijdgebrek) houdt mij nog tegen hem te gaan bouwen.

Succes bij je keuze.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door b_force »

Ik snap niet dat men een Class-A "warmer" zou vinden.
Waaruit zou dit moeten blijken?
Bij sommige buizenversterkers is dat een stuk duidelijker.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: wat klinkt het beste? class A , AB , D ?

Bericht door BertDB »

"warmer" betekent vaak meer vervorming (zoals bij een buizenversterker).
Een klasse A staat erom bekend erg weinig vervorming te hebben en dus zou je inderdaad meer een 'analytisch' geluid verwachten ...

Warmer geluid omdat ie veel warmte staat te verstoken mss ? :lol:
Plaats reactie