De Inkel MA-600 PA versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door mischa72 »

Mooi man !!! Congrats :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door b_force »

10mV is inderdaad gewoon "normaal"
Leuk dat hij weer werkt :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door ray5150 »

Verse foto's van de opbouw.
Ik heb met het idee gespeeld om er een paar nieuwe afvlak elko's in te plaatsen. maar gezien de kostprijs van die dingen (20 a 25 euro per stuk) heb ik dat laten varen..
We beginnen met een schoongemaakte stalen bak:
IMG_0580.JPG
De afgestofte elko's en brugcel teruggeplaatst:
IMG_0589.JPG
De gain potmeters eventjes in de wasbenzine uitgesopt:
IMG_0579.JPG
de solderingen van signaal bedrading zijn zo gammel dat er al van alles afbrak bij het demonteren.
dat word dus vervangen door zwarte dropveter.
Wel raar trouwens, ze zetten er XLR's in die vervolgens A-symmetrisch worden aangesloten.... :? :roll:
Had er dan een paar Jack-chassisdelen ingezet...
IMG_0590.JPG
evald39
Berichten: 1
Lid geworden op: za 03 jul 2010, 20:41

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door evald39 »

kan je mij mailen ik heb een probleem met een inkel ma 910 evald39@hotmail.com
mvg evald
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door ray5150 »

Dat zou ik kunnen, maar dat doe ik niet.
Je kunt de vraag namelijk ook gewoon hier stellen, er lezen zat mensen mee met meer verstand van electronica dan ik.

(en als je niet onder de spam bedolven wilt worden is het verstandiger om je e-mail adres te verwijderen, spambots lezen ook mee, al scannend naar email-adressen.)

Heel raar eigenlijk, jij hebt een probleem en ik moet moeite doen om erachter te komen wat dat probleem dan is. of denk ik nou zo ouderwets?
hansh
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 05 jul 2010, 22:14

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door hansh »

Hoe staat het er nou mee? Draait ie weer?
Groetjes, Hans
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door ray5150 »

Ik ben net van vakantie terug, 2 weken in Duitsland gezeten.
Daarvoor heel druk gehad op mijn werk en vanwege de warmte weinig puf gehad om de versterker af te maken.
Hij is wel zo goed als helemaal in elkaar weer, ik heb er ook een DC-protektie bouwpakket van velleman ingebouwd, leek me toch wat betrouwbaarder dan een paar zekeringen van 3 Ampere....
IMG_0642.JPG
hansh
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 05 jul 2010, 22:14

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door hansh »

De versterker is wel tegen oversturing maar niet voor DC beveiligd, dus wel verstandig extra DC beveiliging in te bouwen. Ik wil alleen niet graag ingrijpen in een bestaand ontwerp, maar je hebt wel de ruimte in die kast lijkt me.
Ikzelf heb een versterker in reparatie (adcom GFA565) die zich gigantisch opgeblazen heeft juist omdat er geen DC beveiliging was en nog steeds wil ik die origineel houden, is ook heel weinig extra ruimte in de kast.
Hij heeft dezelfde eindtransistoren die jij erin hebt zitten, daarom was ik ook wel geinteresseerd in jouw project en ik weet nu dat ze in de oudere Inkels zitten. Ik hoor er graag nog verder van en succes ermee.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door ray5150 »

hansh schreef:
Ik wil alleen niet graag ingrijpen in een bestaand ontwerp, .
Dat hoeft ook niet, deze unit is ontwikkeld om in bestaande versterkers gebruikt to worden. daarom heeft hij ook een eigen voeding aan boord.
De enigste aansluitingen is zijn de draden van de eindversterker naar de aansluitingen achterop en netspanning.
(hij heeft ook twee LED's voor inschakelvertraging en error aanduiding, maar dat terzijde.)
je knipt de luidsprekdraad door, en sluit de inkomende en de uitgaande aan op de module. zijn DC detectie tapt hij af van de inkomende luidspreker draad. snap je?

Zie ook het schema:
illustrated_assembly_manual_k4700_rev1.pdf
(321.14 KiB) 102 keer gedownload
hansh
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 05 jul 2010, 22:14

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door hansh »

Bedankt voor het schema! Laat maar es een foto zien over hoe je het hebt ingebouwd in de kast. Succes verder.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door ray5150 »

Voila:
IMG_0657.JPG
IMG_0659.JPG
IMG_0661.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door mischa72 »

Heb je de stekker voor de ingangen uit elkaar gehaald? Volgens mij heb je nieuwe kabel gebruikt toch?

Nieuwe speakerterminals erop, ziet er goed uit Ray !!

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door Miniwatt »

Absolute nieuwstaat! :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
Heb je de stekker voor de ingangen uit elkaar gehaald? Volgens mij heb je nieuwe kabel gebruikt toch?

Nieuwe speakerterminals erop, ziet er goed uit Ray !!
Ze zijn helemaal niet nieuw, alleen maar goed schoongemaakt.... :mrgreen: :mrgreen:
De stukjes zwarte kabel die aan de XLR chassisdelen zitten zijn inderdaad nieuw.
Ook zijn er in de voeding tussen brugcel en elko's ook wat stukjes kabel en faston's vernieuwd.

In het frontpaneel zijn er 2 LED's bij gekomen; eentje voor de inschakelvertraging (geel) en eentje voor de DC protektie (rood)
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door BertDB »

Dag is een mooi resultaat Raymond!

Waar ga je'm voor gebruiken ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door ray5150 »

In mijn zelfgebouwde PA systeem, daar zitten nu 3 zelfbouw versterkers in een 19 inch flightcase. die zal ik dan leeg halen en opnieuw opbouwen. de lichtste versterker (qua vermogen) valt dan af.

(ik moet hem trouwens nog testen... :mrgreen: )

Dit is trouwens wel een leuke plek om wat te schrijven over dat systeem. ik zou het wel eens willen meenemen naar Breda maar dan heb ik een bus of een aanhanger nodig, het past echt niet in mijn Mitsubishi.
Ik zal eens wat foto's bij elkaar zoeken van die flightcase en speakers.
hansh
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 05 jul 2010, 22:14

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door hansh »

Mooi! Vlak voor de uitgangen gemonteerd.
Gefeliciteerd!
AntonZ
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door AntonZ »

ray5150 schreef:
In mijn zelfgebouwde PA systeem,

....

Dit is trouwens wel een leuke plek om wat te schrijven over dat systeem. ik zou het wel eens willen meenemen naar Breda maar dan heb ik een bus of een aanhanger nodig, het past echt niet in mijn Mitsubishi.
Ik zal eens wat foto's bij elkaar zoeken van die flightcase en speakers.
Ja, leuk. Ik heb de laatste tijd ook vrijwel niks aan thuis audio gedaan, wel PA. Band half op zijn gat en budget voor speelgoed een beetje op, dus opbouw van mijn PA-tje staat nu alweer een tijdje stil. Ik vind het wel leuk om te zien dat anderen daar ook mee bezig zijn, dus kom maar op met die plaatjes en verhalen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door ray5150 »

Als eerste maar eens een paar hoorntweeters. ik wilde eigenlijk van die kant en klare hoorns als dit:
4126508.jpg
dat was een beetje aan de prijzige kant dus ik ging eens proberen om zelf iets te maken.
Rond die tijd kwam ik bij het grofvuil een setje autoluidsprekers tegen van sony met een paar tweeters:
RIMG0062.JPG
RIMG0063.JPG
Daar zou ik vast wel een paar leuke kastjes bij kunnen maken, dus een beetje wat getekend, en vervolgens wat stukjes afvalhout bij elkaar gescharreld:
RIMG0053.JPG
RIMG0057.JPG
RIMG0061.JPG
en voila; 2 toeters voor een prikkie..
RIMG0079.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door mischa72 »

Noeste handarbeid. Een mooi resultaat. Hoe zit het met de belastbaarheid en de klank in het geheel?

Groeten,
Mischa
AntonZ
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door AntonZ »

Ik heb wat PA luidsprekers naar ontwerpen van Bill Fitzmaurice.
4x Omnitop 12 ("stupid loud" :shock: )
1x Wedgehorn 8 (zangmonitor) geen hifi, maar nog nooit een wedge gehoord die de zang zo duidelijk laat horen op een podium

Zelf speel ik bas, heb daarvoor een DR250 en een Omni 10.5. Niet ieders "cup of tea" omdat ze veel duidelijker zijn dan de gemiddelde basbox: slordig spelen wordt onverbiddelijk afgestraft. Wel heel lekker met fretless omdat je er goed mee kan intoneren. Maar zit je ernaast, dan weet ook iedereen dat je ernaast zit.

Ik mis nog subwoofers, en een tweede wedge erbij zou fijn zijn. Maar momenteel gebrek aan tijd en budget, en bovendien geen geschikte ruimte om te bouwen. De hollandse zomers zijn ook niet ideaal om in de tuin te bouwen =;
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door ray5150 »

@Mischa, belastbaarheid, geen idee. waarschijnlijk enkele tientallen Watts, ik meen dat er ook een filter elko in zit die rond de 2 a 3 kHz begint.
Tja, de klank, voornamelijk hogetonen... :mrgreen:

@antonz, klinkt als een behoorlijk heavy setje. ben benieuwd hoe dat eruit ziet. gooi eens een foto neer in het kader van de topic vervuiling.. :wink:

Ik had nog niet uitgelegd wat het doel van de PA set is. Ik woon aan een pleintje. ieder jaar met de jaar wisseling gaat iedereen natuurlijk de straat op om vuurwerk af te steken en dergelijke.
op een momernt dacht ik van dat een muziekje erbij de feestvreugde wel wat zou verhogen.
Dus het volgende jaar een oude versterker opgescharreld, een paar oude speakers, een een sloop PC'tje.
het jaar erna een sub(je) er bij want het is open lucht dus het laag valt gauw weg..
Zo is er steeds meer bijgekomen in de loop der jaren.
Ik heb nu een systeem dat bestaat uit in totaal acht speakerskasten, twee torens van 4 dus.
Het is een 4 weg actief systeem, waarbij 3 versterkers draaien. het hoog en mid-hoog draaien op een versterker.
Bij elkaar zijn het dus 2 laagkasten in W-bin formaat met 12" drivers, 2 laag-mid hoornkasten met 10" drivers,
2 mid-hoog hoornkastjes met 4" kenwood auto speakers, en de eerder genoemde Sony tweeters in hoornkastjes.
Alle versterkers, crossovers en effecten zitten in een zelfgebouwde 19" flightcase.

Als het hele zaakje draait en je staat dichtbij klinkt het wel vrij hol, op een afstand van een meter of 10, 20 is het veel beter.
Het draagt behoorlijk ver, op een meter of 100 kun je het nog aardig horen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door ray5150 »

Dan de mid-hoog speakers met de Kenwood drivers, ik heb geen foto's van de bouw gemaakt. waarom weet ik niet meer, het is al een paar jaar geleden.
Dit is zoals ze er nu bijstaan:
DSC00390.JPG
DSC00391.JPG
DSC00392.JPG
Ook dit kastje is gemaakt van restantjes multiplex en mdf. belastbaarheid zal rond de 100 watt zijn.
de speakers had ik destijds nieuw gekocht maar toen er een andere auto kwam paste ze daar niet meer in en heb ze in de schuur opgeborgen.
na een tijdje bleken de tweeters kapot te zijn omdat er iets zwaars op had gelegen, dus die zijn gedemonteerd.
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door sjons »

w-bin :shock: w-bin :shock: w-bin :shock: w-bin

krijgt dezelfde kriebels als vroeger, toen ie zelluf ook nog wel eens wat met van die grooote pa boxen aan het prutsen was
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door ray5150 »

Yep, een w-bin. nou ja, een mini uitvoering daarvan.
Het uitgangspunt was deze bouwtekening die ik op internet vond:
Selenium HB1805A1_i.PDF
(114.56 KiB) 175 keer gedownload
Normaal gesproken word er in zo'n kast 15 of 18" drivers gebruikt.
Na een hele tijd zoeken vond ik op MP 2 stuks 12" gebruikte auto subs voor 15 euro samen. :lol: :lol:
Ook heb ik uit kostenoverwegingen spaanplaat gebruikt in plaats van multiplex waardoor de totale kosten op ongeveer 20 euro per kast uitwamen. :D :D
RIMG0013.JPG
RIMG0014.JPG
RIMG0020.JPG
RIMG0021.JPG
RIMG0022.JPG
Bijlagen
RIMG0018.JPG
Plaats reactie