Caraudio, maar dan anders...

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Caraudio, maar dan anders...

Bericht door Candisa »

Ik zou er gewoon een lap speakergaas tegenaan punten, dan worden zelfs de kleinste prullen belet zich naar voren te maneuvreren, maar kun je er toch nog doorheen kijken alsof het een getinte ruit zou zijn en desnoods kan ik nog altijd de achterste ruitenwisser er af slopen en een cameraatje monteren in het gat :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Caraudio, maar dan anders...

Bericht door Henkjan »

doen jullie altijd met z'n 4en boodschappen ofzo? zet die spullen toch gewoon achter de voorstoelen :lol:
XC-C30
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 23:36
Locatie: Roesbrugge, Belgie

Re: Caraudio, maar dan anders...

Bericht door XC-C30 »

Henkjan schreef:
doen jullie altijd met z'n 4en boodschappen ofzo? zet die spullen toch gewoon achter de voorstoelen :lol:
Moet je plek hebben om de deur open te doen op de parking, en daar we alletwee ook niet zo goed te been zijn liefst ook nog het winkelkarretje ernaast.... niet zo handig dus....
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Caraudio, maar dan anders...

Bericht door Candisa »

Ik heb de wagen een tijdje geleden te koop gezet voor een faire prijs (rekening houdend met de mankementen, maar ook met de recente distributieriem, waterpomp...) op het forum van de Volvo 700 Vereniging, tot nu toe zonder reactie.
Het ziet er dus naar uit dat ik nog een tijdje met deze verder moet met wat behelpen (ik heb mijn lidmaatschap van bovenstaande vereniging aangevraagd, zodat ik naar de sleuteldagen kan om zelf wat te kunnen dingen bijstellen of vervangen met de beschikking over speciale gereedschappen die zelfs mijn garagist niet allemaal heeft liggen).

Ik ben gisteren nog een mooie advertentie tegengekomen waar ik op gereageerd heb: een wat oudere Clarion high-end radio-cd-speler. Aangezien het al een vrij oud exemplaar is, heeft deze uiteraard geen uitgebreide equalizer en filtering, laat staan time-alignment aan boord. Ook een intern versterkertje of lijn-ingang(en) ontbreken!
Het is dus een toestel dat zeer vergelijkbaar is met de oldskool Panasonic radio-dcc-speler die ik aanvankelijk wou gebruiken (zelfs nog iets meer basic, want de Panasonic heeft lijningangen): een puur loopwerk aangevuld met een radiotuner en verder helemaal niets.
Het grote voordeel van dit toestel is dat ik geen lompe cd-wisselaar moet gaan wegbouwen en gewoon een nieuw cd'tje er in kan stoppen zonder onder de stoel of in de koffer te moeten duiken.
Nadeel is dat ik nog een houtinleg setje ga moeten zoeken die qua kleur en structuur matcht (desnoods zelf maken, je bent tenslotte diy-er of je bent het niet...):
Afbeelding

Het ontbreken van een lijningang vind ik geen gebrek. Als je bijvoorbeeld een laptop met gesproken navigatiesoftware meeneemt op een road-trip en tegelijk naar de radio wilt luisteren, dan kun je die ook niet aan een lijningang van de radio aansluiten, anders is het of-of...
Daarom zou ik dus liever in de resterende plaats onder de radio een soort mengpaneeltje inbouwen, zodat of-of ook mogelijk is zonder radio met lijningang, maar ik ook kan mixen. Zie: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=11554

Met een bijgefabriceerde lijningang kan ik dan ook gewoon een mp3-speler of laptop met uren aan mp3'tjes aansluiten, dus een cd-wisselaar hoeft geen gebrek te zijn, een cd'tje kunnen afspelen zonder eerst onder de stoel of in de koffer te moeten duiken om die in te voeren is mij belangrijker dan onder het rijden met een druk op de knop van cd te kunnen wisselen.

groetjes,
Isabelle
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Caraudio, maar dan anders...

Bericht door DragoSz »

Wat een prachtig ding :shock: zou niet misstaan in een dure auto.
XC-C30
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 23:36
Locatie: Roesbrugge, Belgie

Re: Caraudio, maar dan anders...

Bericht door XC-C30 »

DragoSz schreef:
Wat een prachtig ding :shock: zou niet misstaan in een dure auto.
Daar gaat ie echt niet anders/beter van klinken hoor :? En haar volvo wás ook een dure wagen in die tijd :wink: ..... Als dat er al wat toe doet...
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Caraudio, maar dan anders...

Bericht door DragoSz »

XC-C30 schreef:
DragoSz schreef:
Wat een prachtig ding :shock: zou niet misstaan in een dure auto.
Daar gaat ie echt niet anders/beter van klinken hoor :? En haar volvo wás ook een dure wagen in die tijd :wink: ..... Als dat er al wat toe doet...
Ik kan me niet herinneren dat ik iets over het geluid zij :-k Ik zeg gewoon dat hij zeer stijlvol is met dat hout.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Caraudio, maar dan anders...

Bericht door Candisa »

M'n vriendin bedoelt dat die radio er echt niet beter van gaat klinken of ie nu in een dure wagen zit of niet :)

Dat hout is trouwens een nadeel. Zoals je wel weet bestaat er nu eenmaal honderden soorten hout-tekeningen en kleuren. Als deze radio in een dashboard geplaatst wordt waar reeds houtinleg in zit die nog maar een beetje afwijkt, zal het serieus misstaan, maar in een auto waar niets van houtinleg in zit ook!

Ik ben dus van plan de plastic deeltjes (in mijn wagen zwart, maar bestond ook in hout-look) in mijn interieur te gaan beplakken met plastic dat beprint is met een houtstructuur en kleur dat zo goed mogelijk in de buurt komt van het frontje van deze radio. Gelukkig dus dat Volvo nooit écht hout heeft geleverd in dit model auto, anders zou dit wel erg zonde geweest zijn.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Caraudio, maar dan anders...

Bericht door Candisa »

Dit project wordt gestaakt!

Voor de geïnteresseerden, de wagen staat te koop.

Reden hiervoor is dat we momenteel 50% kans hebben op de mogelijkheid om een eigen huisje te kunnen kopen. Morgen weten we normaal zeker of het al dan niet kan doorgaan, maar mocht het niet kunnen doorgaan, zoeken we zeker en vast verder.
Om wat te kunnen besparen hebben we dus besloten het momenteel met 1 wagen te doen, en aangezien Xenia een automaat nodig heeft en mijn dieseltje een handgeschakelde is, moet deze wijken.

Dit betekent niet dat we stoppen met caraudio!
Zoals sommigen hier wel weten, is ook Xenia zeer geïnteresseerd in caraudio en heeft ze een flinke voorraad materiaal liggen. De bedoeling is dat er in de 740 "the best of both worlds (and beyond)" komt!

Dit betekent:
- De Clarion HX-D2 headunit van Xenia met ingebouwde actieve crossovers, time-alignment, 5-band parametrische equalizer per kant...
- ...maar toch ook de AudioControl EQT 30-band equalizers voor meer controle...
- ...alsook de AudioControl 4XS om zowel 2-weg ambient rear-fill als 3-weg front te kunnen én de mogelijkheid tot subaanvulling, daar waar het bij gebruik van enkel de headunit meer kiezen is...
- ...alsook de AudioControl ESP-3 die voor een centersignaal zorgt!
- De Clarion APA4300HX versterkers van Xenia (McIntosh inside!)...
- ...maar ook een aantal van mijn Genesis Dual Mono's, die daar toch niet voor moeten onderdoen
- De prachtige CSS Trio8 woofers van Xenia voor het sublaag en slaglaag...
- ...misschien op termijn toch een array TangBand W6-1139 subjes IB in de hoedenplank voor extra sublaag aanvulling
- Niet enkel vooraan links en rechts, maar ook in het midden TangBand W4-1337 breedbanders
- ......

Doordat onze smaak en meningen over audio zéér gelijklopend zijn en ons individueel materiaal ook gecombineerd gewoon prima hoort te matchen, dat we in de éne overblijvende wagen een droom-installatie kunnen bouwen die ons beiden minstens even goed zal kunnen plezieren als de installaties die we individueel in gedachten hadden.


Off-topic:
We hebben onlangs een huisje te koop zien staan waarvan we dachten dat we er een lening voor zouden moeten kunnen bemachtigen, en dat zijn we dus uiteindelijk eergisteren ook gaan bekijken.
Ondanks dat het wat klein is, viel het meteen bij ons allebei in de smaak en we denken dat we gezien onze toekomstplannen samen toch 8 à 10 jaar er zouden kunnen wonen zonder écht ruimte te kort te hebben. Tegen die tijd zouden we financiëel er een stuk beter moeten voor staan en het huisje inruilen voor iets groters.
We zijn dus daarna onmiddelijk naar de bank geweest om te informeren naar een lening over 25 jaar en tot de conclusie gekomen dat de kans 50% is dat we deze gaan krijgen, maar we hebben als back-up eveneens gevraagd om meteen ook te bekijken of een lening over 30 jaar wél zou toegestaan worden mocht een lening over 25 jaar afgekeurd worden omwille van ons inkomen. Die kans is uiteraard ook niet 100%, maar toch al een stuk hoger.
Normaal gezien krijgen we morgen (oeps, is het al zo laat/vroeg, vandaag dus...) een telefoontje of mailtje van de bank met het hopelijk goede nieuws.

Voor de tijd die nog rest eer het "vonnis" valt, roep ik dus op aan de mensen die dit nog op tijd lezen om te duimen en de vingers te kruisen tegelijk voor ons.
Een eigen huisje kunnen hebben waarvan we zeker zijn dat we er toch een relatief lange tijd in kunnen wonen zou trouwens ook bevorderlijk zijn om wat zelfbouwprojectjes op te starten (onderandere een subwoofer en een stel 3-weg zuiltjes staan op het verlanglijstje)...

groetjes,
Isabelle
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Caraudio, maar dan anders...

Bericht door SARK »

Ik duim voor jullie :goedzo:
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Caraudio, maar dan anders...

Bericht door Candisa »

Bij ING (waar we dus de lening hadden aangevraagd en waar we onze gezamelijke rekening hebben) is het fout gelopen. Vrijdagmiddag kregen we te horen dat ze ons de lening niet wilden geven.

We zijn dan maar naar enkele andere banken geweest, aangezien de optie op het huisje maar tot dinsdagmiddag loopt.
Uiteindelijk zijn er 2 banken uitgekomen die ons nog op tijd nieuws kunnen geven:
- De bank waar we allebei onze individuele rekeningen en spaarrekeningen hebben. Daar mogen we maandagmorgen langsgaan en zullen we normaal gezien ook onmiddelijk weten of we de lening krijgen of niet.
- Een bank die naar het schijnt bij de "gemakkelijkere" behoort, waar we maandagavond terug mogen gaan. Daar hebben we ook de tarieven van ING laten vallen, welke een stukje lager liggen, en maandagavond gaan we ook weten of ze die tarieven kunnen volgen of benaderen en uiteraard ook of we daar de lening zouden kunnen krijgen.

Ondertussen heb ik mijn 940 te koop gezet op 2 verkoop-sites en op de website van de Volvo 700 Vereniging.

Ook hebben we nagedacht hoe we een monster-installatie kunnen bouwen in de 740 met (bijna) uitsluitend materialen die we liggen hebben.
In plaats van 2 wagens met beiden een 3-weg actieve frontset, waarbij er bij 1 misschien nog een sub-aanvulling komt, zullen we nu 1 auto bouwen met 3-weg actieve frontset, centerkanaal, ambient rear-fill en de mogelijkheid tot subaanvulling.
Dit betekent weliswaar dat er flink zal moeten gepuzzeld worden om nog ruimte voor boodschappen over te houden, wat er komen 5 à 6 niet bepaald kleine versterkers, 2 equalizers, 1 centerprocessor, 2 crossovers én een cd-wisselaar in de kofferbak!

Eens we zo ver zijn zal ik een nieuw topic maken...

groetjes,
Isabelle
Gesloten