PC speakers met W6-1139, maar welke driver er nog bij?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

riktw

PC speakers met W6-1139, maar welke driver er nog bij?

Bericht door riktw »

Hallo

ik ben hard nodig aan een leuk PC speaker setje, maar ik wil toch wel een leuke bass hebben bij mijn PC.
in plaats van een subwoofer en 2 losse speakers heb ik liever 2 2weg monitor speakers.
na een beetje zoekwerk kwam ik uit op een W6-1139 driver van tangband, die met een behuizing van 15 liter toch wel een erg leuk laag.
hier een klein winisd plaatje:
http://img22.imageshack.us/img22/2029/winisdspeaker.jpg
-3db punt op 35hertz uit een 15 liter doosje :O

alleen waar ik een beetje mee zit is dat de W6-1139 bij 1Khz inzakt, dus je de 2de driver in moet laten komen voor de 1Khz(800hz oid)
dus nu zoek ik een goedkope driver die van 800hz helemaal doorgaat tot 20Khz.
ik wil de totaal prijs incl filter onder de 150 euro houden (hout is gratis voor mij) dus de prijs is zeker belangrijk.
iemand ideeen voor een 2de driver, en voor het filter?

goede vriend werkt bij de fixit dus hout zagen en bewerken gaat gewoon lekker professioneel, kan dat zelf voor geen meter :D

Rik
niels

Re: PC speakers met W6-1139, maar welke driver er nog bij?

Bericht door niels »

De hivi B3s is waarschijnlijk de ideale partner hiervoor. Het rendement komt waarschijnlijk behoorlijk overeen als je rond de bafflestepfrequentie filtert: ongeveer 300/400Hz. Qua vervorming boven de 150 Hz een van de beste breedbanders. Voor wat meer documentatie hoe een geslaagd ontwerp te maken is ondertaande link een erg goede.
http://www.zaphaudio.com/audio-speaker18.html

Voor een vergelijking van allerhande kleine drivertjes kan je ook hier kijken:
http://www.zaphaudio.com/smalltest/

Te koop bij europe audio voor ngeveer een tientje per stuk.
riktw

Bericht door riktw »

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=6992
inc BTW toch al 20 de stuk, filter erbij van de link en we gaan nar de 30 a 35 per stuk.
ik zat ook al te kijken naar deze:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7968
evenduur en vind hem er persoonlijk mooier uitzien :D
probleem is alleen dat budget 150 euro is, en daar moet ook het filter, vulmateriaal en connectors van worden betaald.
kwa filter zat ik persoonlijk te denken aan een simpel 2de order butterworth filter met als kantelfreq van 800hz.
is dit genoeg of moeten er ergens nog andere filters?
eventuel verzwakkingsfilter als een driver een veel hogere SPL heeft ofzo?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

deze beide voorbeelden breken vreselijk op bovenin, hou je van een schel hoog dan is dat prima, maar ik zou toch wat anders kiezen... noem ff het plafond qua bedrag dat je uit wil geven per driver, dat maakt t wat makkelijker.

en wat betreft de overname: je zegt dat je de woofer flink hoog wil laten doorlopen, maar dat kan alleen als je 'm ook op t buro bij de breedbanders hebt staan natuurlijk. staat de woof onder t buro, dan moet je toch bij 100 of max 150Hz crossen
k.p.

Bericht door k.p. »

Als ik het goed begrijp wordt er een tweeweg FAST* ontworpen. Is de plaatsing dichtbij de muur?

*Fullrange and subwoofer technology, oftwel een breedbander gecombineerd met een subwoofer.
riktw

Bericht door riktw »

ah, weet ik meteen wat FAST betekend, maar ja, sub + breedbander.
en ze komen ongeveer een halve meter van het bureau.
ik wil als bedrag maximaal 150 euro uitgeven aan drivers + filter.
en ik wil gebruik maken van deze drivers voor het laag, omdat ze wel errug laag gaan met een kleine kast en een xmax van 11.55 is leuk.
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7969
dat komt per paar uit op 81,50 euro incl btw.
dus nog 68.50 over voor filter + breedbanders
simon

Bericht door simon »

Op dit moment ben ik een project aan het afronden met de W6 en de hivi B3S die Niels al aanhaalde. Ik begrijp dat het voor jou geen optie is maar ik zal binnenkort (lees volgende week) waarschijnlijk wel een showcase openen om het een en ander te laten zien. Dan kun je ook zien wat er ongeveer komt kijken bij een filter voor een FAST. Ik heb iig met behulp van Boxsim eerst alles geimporteerd en gesimuleerd. Misschien dat ook een idee voor jou, dan kun je ook al wat beter zicht krijgen op de kosten van het filter.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik ben met Henkjan eens dat die B3S als breedbander niet echt fijn is.
Daarnaast zijn er inmiddels genoeg alternatieven die stukken beter zijn.

Een hoop keus, Fountek, Vifa, Tangband, Peerless, Dayton.
Hebben allemaal leuke en betaalbare breedbandertjes.

Ik zou zelf voor de Vifa's gaan denk ik.
Paar keer al langs geweest in Hobby Hifi en zijn echt heel erg goed (en kosten bijna niks)
riktw

Bericht door riktw »

bedoel je deze vifa's, zijn de enige vifa breedbanders die ik vind bij europe audio:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7779
fountek heeft deze, nog goedkoper alleen die levertijd vind ik niet zo leuk:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=6952
peerless bij europe audio kom ik uit op dit schattige drivertje:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7649
tangband uit mn start post vind ik ook wel leuk eruit zien, maybe zelfs een eng goedkope visaton 8cm speaker?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Als Fountek zou ik de FR88EX nemen.
Voor de Vifa kun je meerderen gebruiken.
De TG9FSD10-04 kan direct in een kleine gesloten kast.
http://shop.speakerenco.nl/product_info ... cts_id=726

Mijn voorkeur is de Vifa
riktw

Bericht door riktw »

het verschil tussen die vifa's is alleen de afscherming neem ik aan?
ik bestel liever alles bij een winkel, en bij europe audio is de woover van tangband een stuk goedkoper.
bij europe audio kom ik uit op 125 euro excl filter en bij speakers&co op 136.
mijn idee is ook 2 monitor speakers idee, dus 2 kasten van 15 a 20 liter met daarin een tangband lage tonen driver en een midde/hoge tonen driver, waarschijnlijk de vifa dan.

is er veel verschil in geluid als je de boel filtert op 500 a 700Hzt of op 100 a 150?
de speakers komen toch op mn bureau (en later op een standaard) dus zou dit eventueel kunnen, bij 700Hzt is de spoel toch een stuk kleiner en goedkoper dan op 150Hzt.
ik kop met een 2weg 2de orde butterworth filter uit op 1.29mH, 2 keer per speaker
op 150hzt is het al 6mH, 2 stuks per speaker, en dat is toch niet heel goedkoop :(
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

De ander zou een grote kast nodig hebben, maar het is toch niet heel relevant als je gaat filteren.
Overigens moet je wel meet apparatuur hebben, want zomaar een filter uit je duim zuigen gaat niet werken helaas.
riktw

Bericht door riktw »

ai ai, dat wordt moeilijk ben ik bang, verder dan de standaard multimeter + aanhang kom ik niet ben ik bang
niels

Bericht door niels »

De hivi die je aanhaalde was de M3N. Dit is een andere driver die inderdaad ongeschikt is als fullrange. Ik zie dat de B3S (of B3N die technisch hetzelfde is) niet meer te krijgen is in NL. Ik blijf erbij dat dit toch een van de best metende (en voor mijn oren klinkende) breedbander is. Hij heeft wel een notch op 8kHz nodig, maar iedere breedbander breekt op ergens rond deze frequentie. Als hij qua uiterlijk echter niet aanstaat en niet verkrijgbaar is (misschien wel op het forum, er is namelijk een keer een grote group buy geweest) dan is het natuurlijk geen goede keus..
Aan de andere kant snap ik niet dat mensen hier opeens zo negatief over zijn terwijl het drivertje lange tijd zo populair was (zal wel uit de mode zijn). Qua uiterlijk vind ik ze sterk vooruit gaan als ze back-mounted zijn, dat geldt misschien ook voor de tangband W6-en die je wilt gebruiken.

Misschien kan je ook nog kijken of je een tangband w3-871 kan krijgen. Kost tegenwoordig echter nieuw ook alweer 20 euro incl. btw. Deze driver is lange tijd ook heel erg populair geweest. Het voordeel hiervan is enerzijds dat de filtering wel bekend is (kan menig forumlid waaronder ik voor je opzoeken) en anderzijds dat hij, net als de b3s, misschien nog wel ergens in de kast van een zelfbouwer ligt te verstoffen.
Bijlagen
IMG_0004.jpg
riktw

Bericht door riktw »

ik denk dat die tangband geen probleem moet zijn, europe audio heeft die voor 20 euro inderdaad:
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=8019
vind die er wel errug leuk uit zien moet ik zeggen, beter dan dat hetisnetgeenkopermaarwatdanwel kleurtje van meerdere hivi drivers
en kwa filtering, waar moet ik aan denken.
zoiezo een 1ste of 2de weg filter om te zorgen dat de tangband sub alleen lage tonen krijgt en de 2de driver alleen midden/hoge tonen (ben totaal de naam kwijt van dat filter.
dan een filter voor de 2de driver zodat die wat wordt gedempt, die tangbang sub is met 83db SPL nu niet echt heel efficient en het lijkt me dat je dan beter de 2de driver ook moet verzwakken tot 83db SPL.
dat zoiezo lijkt me, maar nog meer, filtering voor de 2de driver extra oid?

ps, leuk klein laptop speakertje moet ik zeggen, lekker compact, iets wat dit niet gaat worden met 15 liter als kastinhoud 2 keer :)
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Is een Tangband W2-800SF niet een ideaal drivertje hiervoor? Is iets groter dan de gemiddelde dome, maar kan prima tot 500 Hz werken.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zou dan toch eerder gaan voor een breedbandertje wat tot 100Hz - 120Hz doorloopt, dat kan best in een 1L - 1,5L kastje. En dan een micro subje daaronder a la het subje van Wouter b.v. : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=11534

Overigens is de VAS van die W2-800SF dermate laag dat hij in 1L ruim onder de 200 Hz gaat.
niels

Bericht door niels »

voor een fast ontwerp in het algemeen en eentje met de tb w3-871 in het bijzonder is het misschien handig om het ontwerp van de Ct 211 te bekijken. Deze heeft zijn crossover op 460 Hz.
Misschien dat iemand hier je kan helpen aan het artikel uit de Klang und ton. Je zal de tb w6 wel wat harder moeten temmen, omdat je laagunit 4 dB minder efficient is dan de driver die hierin wordt gebruikt.

oa. te vinden op:
http://www.juoiga.nl/ontwerpen.html
http://www.lautsprechershop.de
k.p.

Bericht door k.p. »

Met een slim filter zou je BSC rond de corssover kunnen plaatsen zodat dit niet apart gefilterd moet worden. De filterguru's weten vast of dit mogelijk en nuttig is.
riktw

Bericht door riktw »

ik wil in iedergeval een 2.0 setje en geen 2.1 set.
heb op mijn bureau genoeg ruimte en vind het persoonlijk veel mooier staan.
de tangband w2-800 is ook een optie, maar als er voor de w3-871 al filters bekent zijn ga ik liever daarvoor.
ik heb geen meetapparatuur en ben nog net te jong om te kunnen autorijden, dus naar iemand toe gaan met meetaparatuur is ook wat lastig

en nu de noobvraag van de dag:
wat betekend BSC :oops:
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Baffle Step Compensation :)

Baffle step is ongeveer dat een speaker de lage tonen alle kanten op straalt en de midden/hoge tonen alleen naar voren, dus zouden die laatste te sterk zijn (als je voor de speaker zit). Je compenseert het door het mid/hoog wat zachter te zetten.

Maar is BSC wel nodig als de speakers op het bureau komen te staan, met waarschijnlijk een muur erachter?
riktw

Bericht door riktw »

ah kijk, duidelijke uitleg :D
en ja, ze komen een halve meter van de muur af, maybe iets minder dus vrij dicht op de muur.
maar heel simpel gedacht, als ik een speaker pak voor het laag en een voor het mid en hoog, is het dan zo simpel als zorgen dat de mid/hoog driver minder volume produceert, weerstand parallel eroverheen zodat er wat vermogen naar de weerstand gaat?
en vanaf hoeveel hertz begint die baffle step ongeveer of verschild dat heel erg per speaker?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

iirc heeft de ct211 een seriefilter, is dus wat lastiger "ff snel" aan te passen...

maar er is wel ergens een ontwerp met een tangband 3" en die w6-1139 op internet, ik meen van een Deen. daar zat de woofer aan de zijkant

waar de baffle step zit hangt m.n. af van het formaat van de baffle
riktw

Bericht door riktw »

kan het filter van die CT211 zo snel niet vinden.
en kwa speaker wordt het denk ik 20cm breed, 40cm hoog en de diepte dan afhankelijk van de kastinhoud (15L waarschijnlijk)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Henkjan schreef:
maar er is wel ergens een ontwerp met een tangband 3" en die w6-1139 op internet, ik meen van een Deen. daar zat de woofer aan de zijkant
http://attlid.eu/p_bellicose.html

Mooie website om eens te kijken, meerdere breedbanders met laagondersteuning :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”