Kan ik het toch nog eens leren
Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
Moderator: Beheerdersteam
Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
@ Vinculum:Daar zou ik dan eventueel ook wel bij willen zijn, als dat mag.
- asterduc
- Contacteer:
daar ben ik het niet helemaal mee eens HenkJan.Henkjan schreef:maar ten eerste is het wat er accoustisch gebeurt, en dat is waar t om gaat
Een impedantiecurve bij een poortafstelling lijkt mij onontbeerlijk. Dat zegt alles over de relatie tussen driver, kast en poort.
Op een akoestische meting, loop ik althans, verloren als het op interpretatie van de afstelling op aan komt. Je mist een referentie.
1. Op een imp curve kun je de 2 peaken ten opzichte van elkaar relateren. Dat geeft je direct een idee hoe het met de afstelling staat.
2. Je kunt het impedantie minimum (de afstelling) controleren ten opzichte van de nominale impedantiewaarde (referentie).
3. dmv simulatiesoftware kan de ideale afstelling bepaald worden. De imp curve uit de simulatie (referentie) kan dan gebruikt worden om de werkelijke kast af te stellen. Dit kan met een grote precisie gebeuren. Bij een akoestische meting lijkt me dat aanzienlijk moeilijker omdat de verschillen daar minder ver uit elkaar liggen
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Niet direct herkenbaar?Henkjan schreef:geeft niet joh... beetje wedstrijdje verplassen![]()
niet te zien als ik niet direct herkenbaar, want een impedantie van een poort meten is zo lastigb_force schreef:Hoezo zou je verschillende portlengtes niet te zien zijn in imp meting?zet er de mic voor en je hebt t
Is zo af te leiden uit een grafiek???
Volgens mij praten we nu langs elkaar heen
edit: Zie reactie van Ed
Met een impedantie meting kun je zelfs flinke staande golven in je kast prima zien.
Overigens moet ik binnenkort toch langs Hans om freesmal te halen.
Kunnen we er best een leuk middagje van maken (neem ik ook mijn impedantie box mee en eventuele andere spulletjes)
Maar Vinculum moet nog even naar Duitsland (14 dagen), dan zou die de kastjes hier moeten neerzetten.
- asterduc
- Contacteer:
hmm,Henkjan schreef:en? dat ga je accoustisch wel terug zien, in de imp zeer waarschijnlijk niet
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Henkjan, je bedoelde hoe "hard" de poort mee speelt?
Kun je zien aan de hoogte van de impedantie piek.
- Vinculum
- Contacteer:
Helaas, waren het maar 14 dagen. Het zijn 2 maanden! Maar zoals het er uitziet ben ik op de vrijdagen vrij. En morgen ben ik overdag nog beschikbaar. Dat zou heel fijn zijn eigenlijk...hannesie schreef:Maar Vinculum moet nog even naar Duitsland (14 dagen), dan zou die de kastjes hier moeten neerzetten.
De kastjes zou je wel mogen lenen. Ik zou er graag bij zijn maar wat niet kan kan niet. Wel hoop ik er dan een duidelijk filteradvies aan over te houden!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
hard als in output, je weet wel geluidb_force schreef:Henkjan, je bedoelde hoe "hard" de poort mee speelt?
en als je wil zien hoeveel de poort de driver helpt, dan is de dip in output van de woofer prima te meten
@Ed: voor vergelijking met de sim is impedantie wel handig idd
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ja, die kun je dus ook wel zien in impedantie meting.
Natuurlijk niet de waarde in het aantal dB's
Maar anyway, als we samenvatten.
Welke grafiek handig is, hangt er allemaal vanaf wat je wilt zien en meten.
(want volgens mij praten we redelijk elkaar na op een iets andere manier)
Natuurlijk niet de waarde in het aantal dB's
Maar anyway, als we samenvatten.
Welke grafiek handig is, hangt er allemaal vanaf wat je wilt zien en meten.
(want volgens mij praten we redelijk elkaar na op een iets andere manier)
- Vinculum
- Contacteer:
Even iets anders dan filters. Gisteravond nog even een vlugge schets gemaakt voor een mogelijke standaard die beide kasten aan elkaar koppelt. De baskast is in werkelijkheid ook niet zo hoog hoor. Het is een wat oudere tekening maar ik had geen zin meer om alles op schaal te doen.
Ik zat te denken om een RVS buis van 5 cm diameter te buigen en beide kasten op te hangen hieraan. De kabels kunnen uiteraard door de buis lopen. Watchathink?
Ik zat te denken om een RVS buis van 5 cm diameter te buigen en beide kasten op te hangen hieraan. De kabels kunnen uiteraard door de buis lopen. Watchathink?
Dat visualiseert aardig waar we gisteren over hadden, ik denk dat ik een iets dunnere buis zo nemen, naar mijn idee iets eleganter 
Maar als het niet op schaal is, is dat moeilijker te beoordelen.
Maar als het niet op schaal is, is dat moeilijker te beoordelen.
- Vinculum
- Contacteer:
Ik heb ook geen idee wat de standaard diktes zijn voor deze buizen. Mijn schoonvader is lasser op een scheepswerf dus die zou de fabricage van deze standaarden op zich moeten nemen (hij weet het alleen nog niet). Hij heeft daar ook toegang tot de buizen en een buiger. Ik zal een beetje moeten werken met wat ik krijg. Ervan uit gaan natuurlijk dat ik dit ontwerp doorzet. Dat hangt ook een beetje af van de reacties.
Moet ik de boxjes komen ophalen, zodat b-force ze kan meten bij mij ???
Hij wil wel een keer meten, de komende dagen, begreep ik
.
Hij wil wel een keer meten, de komende dagen, begreep ik
De reactie van je vrouw is het belangrijkste, ik weet van kort geleden van iemand die een schitterend setje had gebouwd, en toen mocht het van zijn vrouw de kamer niet inVinculum schreef:Dat hangt ook een beetje af van de reacties.
op die manier wijk je toch af van het principe van de cornerwoofers ?
of was dat gewoon de bedoeling?
of was dat gewoon de bedoeling?
- Vinculum
- Contacteer:
Dat was zeker de bedoeling. Ik heb geen hoeken waar mijn set staat dus ook geen cornerwoofers. Bovendien heb ik geen dsp. Het word een semi-traditionele passieve setup. Een soort 1,5 weg. 
oké, dan heb ik niets gezegd
Ik ga wel voor de config met sats en cornerwoofers gaan.
Alleen ben ik even de tel kwijt of dit ontwerp met SLS driver nu Ed's definitieve versie van de cornerwoofer is of niet
Ik ga wel voor de config met sats en cornerwoofers gaan.
Alleen ben ik even de tel kwijt of dit ontwerp met SLS driver nu Ed's definitieve versie van de cornerwoofer is of niet
-
wouter
- Ook commercieel actief
Wat ook misschien wel mooi is om in het ontwerp mee te nemen is de afstand tussen de drivers en de vloer.
Nu liggen de akoestische centra niet dicht bij elkaar waardoor de inteferrentie wat sterker is in het vertikale vlak.
Soms wordt de hoogte van de woofer t.o.v. de vloer zo gekozen dat de (eerste) vloerreflectie en de crossover frequentie mooi samenvalt.
Verder zou ik de topkast juist mechanisch ontkoppelen van de baskast

Nu liggen de akoestische centra niet dicht bij elkaar waardoor de inteferrentie wat sterker is in het vertikale vlak.
Soms wordt de hoogte van de woofer t.o.v. de vloer zo gekozen dat de (eerste) vloerreflectie en de crossover frequentie mooi samenvalt.
Verder zou ik de topkast juist mechanisch ontkoppelen van de baskast

Vinculum schreef:Even iets anders dan filters. Gisteravond nog even een vlugge schets gemaakt voor een mogelijke standaard die beide kasten aan elkaar koppelt.
Heeel mooi Design weer !
- Vinculum
- Contacteer:
En kast 2 is ook aan het spelen!
Voor de gein even wat folie over kast 1 geplakt. Ziet er leuk uit maar dichtbij is het natuurlijk niets want de kast is nog helemaal niet geschuurd.
Voor de gein even wat folie over kast 1 geplakt. Ziet er leuk uit maar dichtbij is het natuurlijk niets want de kast is nog helemaal niet geschuurd.
Hoe klink het nu met 2 x BAS
Gaat denk ik best lekker
Gaat denk ik best lekker
-
wouter
- Ook commercieel actief
Hij zit nog te staren naar die dame van de reclame, net als die jongetjes een seconde later
... (zie TV)
- Vinculum
- Contacteer:
haha dat was een ongelukkig toeval. Ik wilde gewoon zsm een foto maken en helemaal niet gelet op de tv.wouter schreef:Hij zit nog te staren naar die dame van de reclame, net als die jongetjes een seconde later... (zie TV)
Morgen ga ik wat beter luisteren want vanavond heb ik nog nauwelijks iets kunnen doen.
- Vinculum
- Contacteer:
Vandaag wat beter geluisterd. Hoe klinkt het nu?
Lastig eerlijk gezegd. Het hoog en mid is heerlijk sprankelend en gedetailleerd zoals verwacht mag worden van de satellieten.
Het laag vind ik erg moeilijk. Dit lijkt nogal te variëren per nummer. Bijv:
Marcus Miller die los gaat op zijn basgitaar in het nummer Panther klinkt super. Snoeistrak en snel met flink power erachter zodat voor je gevoel Marcus de speakers zelf tokkelt.
Katie Melua met nummers als Twisted van de CD House klinkt fantastisch open en breed met een sublieme plaatsing van die mooie heldere stem. Het is alsof ze in de kamer staat.
Ook Diane Krall met Temptation van The Girl In The Other Room klinkt aardig vol en warm.
Maar bij nummer als Brown Sugar van D'Angelo lijkt wat te missen. Vooral de hele lage openingsnoten klinken ietwat iel voor mijn gevoel. Ook No Sancuary Here van Chris Jones lijkt wat kaal. Ik heb dat nummer vorig jaar op de VAD show wel 100x gehoord (elke stand speelde ermee) waaronder op 2 Tannoy Kensingtons SE's en daar voelde het nummer alsof er een warme winterdeken over me heen kwam. Hier was het meer een zomerdekbed. Nou snap ik dat alleen al qua volume de 2 niet te vergelijken zijn maar toch. Er zit wel laag in maar alsof er een gat zit oid.
Voor mijn gevoel zou de SS 10F iets gedempt moeten worden en zodoende de Peerless iets meer boost geven hoewel dit natuurlijk wel ten koste gaat van je efficiëntie.
Een nummer met van die grote chinese trommels op hoog volume dreunt je kamer en met een kracht van heb ik jou daar.
Moeilijk... Denk toch dat er hier ter plaatse een keer gemeten moet worden.
Lastig eerlijk gezegd. Het hoog en mid is heerlijk sprankelend en gedetailleerd zoals verwacht mag worden van de satellieten.
Het laag vind ik erg moeilijk. Dit lijkt nogal te variëren per nummer. Bijv:
Marcus Miller die los gaat op zijn basgitaar in het nummer Panther klinkt super. Snoeistrak en snel met flink power erachter zodat voor je gevoel Marcus de speakers zelf tokkelt.
Katie Melua met nummers als Twisted van de CD House klinkt fantastisch open en breed met een sublieme plaatsing van die mooie heldere stem. Het is alsof ze in de kamer staat.
Ook Diane Krall met Temptation van The Girl In The Other Room klinkt aardig vol en warm.
Maar bij nummer als Brown Sugar van D'Angelo lijkt wat te missen. Vooral de hele lage openingsnoten klinken ietwat iel voor mijn gevoel. Ook No Sancuary Here van Chris Jones lijkt wat kaal. Ik heb dat nummer vorig jaar op de VAD show wel 100x gehoord (elke stand speelde ermee) waaronder op 2 Tannoy Kensingtons SE's en daar voelde het nummer alsof er een warme winterdeken over me heen kwam. Hier was het meer een zomerdekbed. Nou snap ik dat alleen al qua volume de 2 niet te vergelijken zijn maar toch. Er zit wel laag in maar alsof er een gat zit oid.
Voor mijn gevoel zou de SS 10F iets gedempt moeten worden en zodoende de Peerless iets meer boost geven hoewel dit natuurlijk wel ten koste gaat van je efficiëntie.
Een nummer met van die grote chinese trommels op hoog volume dreunt je kamer en met een kracht van heb ik jou daar.
Moeilijk... Denk toch dat er hier ter plaatse een keer gemeten moet worden.
- Vinculum
- Contacteer:
Ook heb ik provisorisch de kasten even wat hoger gezet. Dit heeft volgens mij een positief effect op het geluidsbeeld (300hz is toch een aardig richtingsgevoelig gebied) maar ook op het laag. Het lijkt iets meer los te komen. Zit hier een wetenschappelijke verklaring achter?
Edit: Nog iets. Het lijkt vooral op lage volumes mis te gaan. Dan klinkt het soms wat dunnetjes in het laag. Voor mijn gevoel gedraagt hij zich meer als sub dan als laag/mid-ondersteunend.
Edit: Nog iets. Het lijkt vooral op lage volumes mis te gaan. Dan klinkt het soms wat dunnetjes in het laag. Voor mijn gevoel gedraagt hij zich meer als sub dan als laag/mid-ondersteunend.