Headphone amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Headphone amp

Bericht door BertDB »

Aangezien mijn voorversterker met geintegreerde koptelefoonversterker verkocht is zoek ik nu een dedicated koptelefoonversterker. Alleen is het aanbod (te) groot, en de prijzen vaak absurd.

Wat zoek ik?- Passieve opbouw
- Degelijke en strakke behuizing, simpele front
- Moet een vrij grote range van koptelefoons kunnen aansturen (30-600 ohm)
- ongebalanceerde en gebalanceerde inputs (geen must)

Wat heb ik op het oog?
- Burson Audio HA-160

Website Burson Audio - Headphone amp 160
6moons review van de HA-160

Afbeelding
Afbeelding

Wat wil ik?
advies :D

Denken jullie aan een andere hoofdtelefoonversterker of opmerkingen op de burson audio.. ik verneem het graag :wink:
Mijn budget is ong. 500€
Koptelefoon wordt ook vernieuwd en zal een Sennheiser HD650 worden.
Ik wil wat meer investeren in het hoofdtelefoon-gebeuren aangezien ik heel wat uurtjes doorbreng met zo'n ding in vergelijking met gewone speakers..
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Re: Headphone amp

Bericht door squall »

Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Headphone amp

Bericht door BertDB »

Die heb ik reeds gebouwd :wink:
Klinkt overigens wel prima.
Ik zoek echter een volledig gebouwd apparaat..
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: Headphone amp

Bericht door vastwelgoed »

Even wat linkjes:

http://gilmore2.chem.northwestern.edu/projects/
Zoals bijvoorbeeld deze (1), die ook in kant en klare vorm te koop is (2) en DIY-doorontwikkeling hierna (3):

1: http://gilmore2.chem.northwestern.edu/p ... e3_prj.htm
2: http://www.headamp.com/
3: http://djgardner.com/headphone/gilmore/

Verder nog wat oude DIY-draadjes (doorontwikkeling) in willekeurige volgorde:
http://gilmore2.chem.northwestern.edu/u ... 3&tid=6510
http://gilmore2.chem.northwestern.edu/u ... 3&tid=5873
http://gilmore2.chem.northwestern.edu/u ... 3&tid=6525

http://www.amb.org/audio/epsilon22/
http://www.amb.org/forum/

NB: e.e.a. vergt wel even wat zoekwerk om overzicht erin te krijgen. In ieder geval genoeg materiaal. Succes en groet, Willem.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Headphone amp

Bericht door BertDB »

thx, zal ik even doorneuzen..
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Headphone amp

Bericht door b_force »

Waarom geen LME49600?
Of wil je kant en klaar?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Headphone amp

Bericht door BertDB »

hm, heb jij daar toevallig is geen headphone ampje mee gemaakt ?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Headphone amp

Bericht door b_force »

xbake schreef:
hm, heb jij daar toevallig is geen headphone ampje mee gemaakt ?
Nou hij ligt naast me om nog afgemaakt te worden :oops: :mrgreen: :^o
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Headphone amp

Bericht door BertDB »

Twisted pear audio verkoopt ook de 'ventus' modules met deze chip.
Misschien eens voor kijken als ze terug in vooraad zijn.

Power supply is er ook te koop dus kan eigenlijk een volledig werkende kit kopen daar.
Stappenschakelaar voor volume valt ook makkelijk zelf in te bouwen.
Dan nog een mooie behuizing vinden..
Behuizing ondertussen ook gevonden :wink:

ik vind alleen niet duidelijk terug in de datasheet of de LME49600 hoofdtelefoons van 50 -> 300ohm kan aansturen....
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Headphone amp

Bericht door b_force »

Het stond ergens beschreven, maar je ziet al op pag 8 dat ze testen op 32ohm.
De rest moet dan allemaal wel lukken, aangezien je 15Vp-p tot je beschikking hebt (ietsjes minder)
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Headphone amp

Bericht door BertDB »

De burson audio HA160 kost me 525€ en dan moet ik waarschijnlijk nog invoerrecht en taks betalen.
Wordt een duur boeltje..

Toch maar eens zien voor die TP LME49600.

thx om me er even op attent te maken :wink:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Headphone amp

Bericht door b_force »

Jettje die twisted pair vraag 32 dollar voor een simpele PCB :?
Sja we kunnen zelf ook een PCB maken natuurlijk :lol:

Het basis schema van Analog is eigenlijk al helemaal prima.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Headphone amp

Bericht door BertDB »

*xbake heeft het wel voor eigen printjes :mrgreen:

BTW, voor 32 dollar krijg je 2 printjes!, dus 16$/stuk.. valt nog mee vind ik eigenlijk.

eens zien of ik zo'n paar LME49600's kan samplen

edit: volgens de sample history heb ik er al eens 5 gesampled :oops:
Hoogstwaarschijnlijk toen ik jou ampje zag bart :lol:
Thuis maar eens zoeken waar deze kunnen liggen, en ondertussen nog enkele LME49710 en 49600 samplen, kunnen we lekker knutselen en eventueel ook een buffertje maken :D
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Headphone amp

Bericht door BertDB »

Oké, ik ben toch afgestapt van de dure Burson Audio headamp.
Zelfbouw ligt me te nauw aan het hart, en fluppie wees me deze week nog op het feit dat je bij Modushop erg mooie (strakke) behuizingen kunt kopen.

Afbeelding

National semiconductor is alvast zo vriendelijk geweest enkele sampletjes op te sturen, en de rest had ik al vergaard..
MK3_6851.png
- Symmetrische voeding
- LM4562
- LME49600
- LME49720

Schema zal dat uit de datasheet van de LME49600 worden.
Opbouw op gaatjesprint :D
Houd hier wel een klein (foto)logje bij :wink:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Headphone amp

Bericht door b_force »

Heb je hem dadelijk nog eerder af dan ik :oops: :mrgreen:
Ik was met name blijven steken voor de plaatsing, maar ik heb besloten een grotere behuizing te nemen.
Probleem is dan wel opgelost :)
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Headphone amp

Bericht door BertDB »

b_force schreef:
Heb je hem dadelijk nog eerder af dan ik :oops: :mrgreen:
:lol:

Achter de voeding ben ik zinnes van Hypex HxR regulatoren te plaatsen.
De spanning is niet proper genoeg om aan zo'n gevoelig trapje aan te bieden..
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Headphone amp

Bericht door b_force »

xbake schreef:
b_force schreef:
Heb je hem dadelijk nog eerder af dan ik :oops: :mrgreen:
:lol:

Achter de voeding ben ik zinnes van Hypex HxR regulatoren te plaatsen.
De spanning is niet proper genoeg om aan zo'n gevoelig trapje aan te bieden..
Ach gewoon een paar LM317 en je rimpel (+ rest) is al zo waanzinnig laag.
Kost bijna niks :)
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 102
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 10:32
Locatie: Den Haag

Re: Headphone amp

Bericht door Treb »

Ik heb een poosje geleden dit ding in elkaar gefröbeld. Klinkt véél beter dan ie eruit ziet! :lol:
Voor de nerds onder ons, het is een Starving Student Millett Hybrid 12AU7 mod.
Bijlagen
DSC_0555.jpg
DSC_0559.jpg
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Headphone amp

Bericht door BertDB »

Geinig dingetje.
Het goede is volgens mij het hybride concept.
De buisjes verzorgen enkel de voortrap en de eindtrap door een FET.
Ik heb een ontwerpje staan van een OTL headphone-ampje en dat is echt rampzalig van vervorming en triestig van vermogen :(
48V is bovendien ook aardig laag van spanning :)
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Re: Headphone amp

Bericht door riktw »

hehe, het kan nog goedkoper met deze buisjes:
http://www.baco-army-goods.nl/radiobuiz ... theon.html
op 12V kom je al een heel eind, voorbeeld schema:
http://img243.imageshack.us/img243/641/bic2.png

schema komt van deze site af, maar aangezien je daar moet inloggen voor je plaatjes kan zien heb ik het schema ff gereupload:
http://diyaudioprojects.com/Forum/viewt ... f=10&t=926
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Headphone amp

Bericht door BertDB »

voor de gloei wel 2 diodes in de gnd-connectie van de 7805 zetten. (zit je op ~6,3V)
Met 5V gloeien op een 6,3V gloeidraad komt de levensduur niet ten goede.
Noch erboven noch eronder is goed :wink: (binnen bepaalde grenzen als +/- 0,3V wel natuurlijk)

Eerst maar deze LME49600 eens tot een goed einde brengen, daarna kunnen we nog altijd een hybride conceptje gaan maken..
voor je het weet sta je met een gans arsenaal aan koptelefoonversterkers :lol:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Headphone amp

Bericht door b_force »

Voor 10 euro heb je bij tube-town een kleine trafo.
http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... -7-VA.html
Genoeg voor een preampje buisje.

Echter spreekt hybride me (in audio) helemaal niet zo aan eerlijk gezegd.
Meestal komt het altijd onhandig uit qua voedingen etc en een echt voordeel heeft het vaak niet.
(zeker niet als buizen als buffer worden gebruikt)
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Headphone amp

Bericht door BertDB »

Ik zie hybride wel een beetje als het beste van de 2 werelden eigenlijk.. :D
Ooit wil ik nog wel eens zo'n versterker maken, en een headphone amp is altijd mooi om mee te beginnen.
Buizen voortrapje en FET eindtrapje.
onhandig aan de voeding? Dat is elke versterker wel een beetje :lol:

Persoonlijk heb ik de Elektor "Mugen" altijd al een mooie versterker gevonden 8)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Headphone amp

Bericht door b_force »

Of juist het slechtste van 2 werelden? :wink: :mrgreen: :lol:
(je kunt ook ook zien als net niet)
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Headphone amp

Bericht door BertDB »

Tis maar hoe je't bekijkt natuurlijk. :lol:

Tegen niemand zeggen :-$ , maar ik vond deze interessante link tijdens mijn zoektocht naar wat meer info over de "Mugen":
reviste

Wel de Engelse versie, maar dan nog :twisted:
Plaats reactie