hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

jackie
Berichten: 17
Lid geworden op: za 26 jun 2010, 10:38

hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer

Bericht door jackie »

Beste mensen,,

ben hier voor het eerst op dit forum.
heb het zelfbouwvirus een beetje te pakken. Bij Speaker en Co heb ik twee speakers gekocht en in elkaar gezet: de MK III
vanwege vrouwlief en de kinderen hangen ze hoog. Om de bas beter tot zijn recht te laten komen heb ik er een 75 W Yamaha subwoofer bij staan (downfiring) met 16 cm woofer. Hij reageert wat traag en na wat zoekacties en navragen bleek dat ik beter af zou zijn met een subwoofer in een gesloten kist, meer wattage, meer inhoud en een grotere woofer.

Toen kwam zelfbouw in beeld: Ik zat zelf te denken aan een woofer van Peerless (25/30 cm), versterker van Hypex (of eentje van Conrad?) en een kast van 30x30x30. Evt een passieve woofer erbij.
Als ik dit forum eens doorkijk dan maken heleboel mensen eerst een soort berekening met WINSIN (of zoiets)
Is er niet een kant en klare tekening voor wat ik zoek? Zouden jullie willen meedenken?
Ik zet er even wat foto's bij dan weet je een beetje waar ik het over heb.
Bijlagen
DSCN7474.JPG
speakers hangen in de hoeken
speakers hangen in de hoeken
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer

Bericht door k.p. »

Zelf heb ik ook een Yamaha subje gebruikt en die beviel me eigenlijk best goed. Ik zie dat je de sub in een hoek hebt geplaatst. Dit is de plek om kamer resonanties aan te spreken. Probeer hem eens uit op een andere plek. In ongeveer het midden van een muur of wat vrijer de kamer in. Een beste kans dat het al een stuk beter wordt. Een leuke Peerless sub zal beter presteren, maar als de beperkende factor je kamer is dan zal het waarschijnlijk niet het gewenste resultaat geven.
JoeDirt
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 16:43

Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer

Bericht door JoeDirt »

In dit geval denk ik ook plaatsing, de sub staat op een rooster zo te zien, daaronder zit verwarming neem ik aan? Die ruimte lijkt me ook niet prettig voor de subwoofer. Helemaal met de woofer naar beneden gericht.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer

Bericht door b_force »

Om even schaamteloos reclame te maken voor een ontwerpje, lijkt me dit wel iets voor jou:

viewtopic.php?f=3&t=5783

Driver is hier goedkoop te krijgen:
http://www.kl-audio.de/shop/themes/kate ... 1&source=2

Eventueel kun je er een beschermroostertje voor maken.
Als versterker kun je Hypex of Conrad nemen.
Nadeel van Conrad is dat er standaard een "boost" in zit. Die moet je er eigenlijk wel uithalen.

Lijkt me prima om mee te beginnen en is niet duur :)

Overigens is er absoluut niks mis met een Peerless woofer, maar die kosten ongeveer 190 euro per stuk.
De vraag is natuurlijk wat je er voor over hebt :)
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer

Bericht door bertor »

k.p. schreef:
Zelf heb ik ook een Yamaha subje gebruikt en die beviel me eigenlijk best goed. Ik zie dat je de sub in een hoek hebt geplaatst. Dit is de plek om kamer resonanties aan te spreken. Probeer hem eens uit op een andere plek. In ongeveer het midden van een muur of wat vrijer de kamer in. Een beste kans dat het al een stuk beter wordt. Een leuke Peerless sub zal beter presteren, maar als de beperkende factor je kamer is dan zal het waarschijnlijk niet het gewenste resultaat geven.
Die 'trage bas' is vaak inderdaad het gevolg van staande golven. Met de plaatsing van de sub kun je heel veel effect sorteren. Nu is 16 cm niet heel groot, met een 10" of 12" zul je veel dieper kunnen komen dus dat is een voordeel. Maar, beter dan één grote 12" kun je beter drie a vier 7" subwoofers willekeurig over de kamer verspreiden. Met de gain, crossover en fase regeling op elk van de subs kun je dan het effect van die staande golven verminderen en een strakkere respons bereiken.

http://mehlau.net/audio/multisub_geddes/
http://www.gedlee.com/sub_optimization.htm

Het beste is uiteraard om meetapparatuur te gebruiken, maar het schijnt zelfs op het gehoor te doen te zijn. Ikzelf speel dan met 4x 12" in een iets andere benadering, maar het principe van meerdere subs bevalt me zeer goed. Ze hoeven trouwens niet alle vier identiek te zijn, Geddes beveelt aan om met 1 grote in de hoek en 2 of 3 kleine subs de respons vlak te trekken. Mivoc heeft trouwens erg leuke 10" subjes te koop, via conrad meen ik. Voor die prijs kun je zelf niet bouwen:

http://www.mivoc.com/mivoc/details-home ... II%20buche
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer

Bericht door b_force »

Ik ben voor mijn subje een stuk minder kwijt hoor Bertor :)
Kwestie van heel goed zoeken :wink: (kom net iets boven de 100 euro uit)

Overigens zou ik sowieso niet voor een BR-subje gaan.
Zeker als je er nog meerdere wil gaan plaatsen heeft dat nog minder zin.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer

Bericht door bertor »

b_force schreef:
Ik ben voor mijn subje een stuk minder kwijt hoor Bertor :)
Kwestie van heel goed zoeken :wink: (kom net iets boven de 100 euro uit)

Overigens zou ik sowieso niet voor een BR-subje gaan.
Zeker als je er nog meerdere wil gaan plaatsen heeft dat nog minder zin.
Inclusief alle materialen? (hout, verf, ...)

BR zou ik ook niet doen, maar zo worden ze nou eenmaal verkocht
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer

Bericht door b_force »

bertor schreef:
Inclusief alle materialen? (hout, verf, ...)

BR zou ik ook niet doen, maar zo worden ze nou eenmaal verkocht
Ja :) Helaas heeft BACO niet meer bepaalde voedingen :wink:

Overigens zijn die BR varianten de AW serie volgens mij.
Kunnen veel minder hebben (lees minder xmax) dan de AWM.

Als het budget er is kun je ook prima voor een Peerless gaan. (wel stuk beter/duurder dan Mivoc)
De ALU variant kan ook in een erg kleine kist.
jackie
Berichten: 17
Lid geworden op: za 26 jun 2010, 10:38

Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer

Bericht door jackie »

beste k.p.

Vrouw lief wil je de sub niet zien vandaar dat hij naast de bank staat. Zet ik hem verder naar voren dan staat hij wel meer in de ruimte maar dan staat hij alsnog op een convectorput. Hij staat nu wat achteraan omdat daar de bak waar de verwarming inhangt nog niet begint.
En het liefst wil ik hem op dezelfde lijn hebben als de speakers. Of zouden jullie ook met andere plekken gaan uitproberen?
jackie
Berichten: 17
Lid geworden op: za 26 jun 2010, 10:38

Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer

Bericht door jackie »

Beste JOe DIRt,

Rooster straalt af op een soort piramide vorm en het geluid komt er dus aan de zijkant uit!
jackie
Berichten: 17
Lid geworden op: za 26 jun 2010, 10:38

Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer

Bericht door jackie »

beste b-force,

Jouw ontwerp lijkt me wel wat idd!
Wat bedoel je met boost van Conrad dat snapte ik even niet!
jackie
Berichten: 17
Lid geworden op: za 26 jun 2010, 10:38

Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer

Bericht door jackie »

Beste Bertor,

Meerdere subs gaat beetje :wink: ruzie opleveren. Maar dat Mivoc idee is een goede. Maar dat is wel een BR kast!
De woofer die er in zit is wel groter dan die ik nu heb!
het overdenken waard!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer

Bericht door b_force »

Jackie, je kunt je post ook bewerken.
Dan komen ze niet steeds onder elkaar, maar steeds mooi in 1 post.

De Conrad subwoofer amplifiers, versterken een bepaalde frequentie meer dan anderen (boosten).
Dacht dat die rond de 30Hz zat ofzo (zou ik even moeten nakijken in het schema), maar het is niet bepaald praktisch.
Twee weerstandjes vervangen en je bent er van af :)

(weet niet waar je woont, wil ik eventueel ook doen).

Ik weet overigens niet hoe hard jij speelt, maar die gesloten subwoofer gaat tot 30Hz vrij hard.
Een Peerless is beter, maar ook duurder. Dat is een overweging die je moet maken.
CornelisJ
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 20 mar 2005, 13:21

Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer

Bericht door CornelisJ »

b_force schreef:
Jackie, je kunt je post ook bewerken.
De Conrad subwoofer amplifiers, versterken een bepaalde frequentie meer dan anderen (boosten).
Dacht dat die rond de 30Hz zat ofzo (zou ik even moeten nakijken in het schema), maar het is niet bepaald praktisch.
Twee weerstandjes vervangen en je bent er van af :)
In dit topic is te zien hoe de frequentie-respons van de bass boost in de Conrad subamps eruit ziet. Ook is beschreven hoe je de bass boost kunt aanpassen of verwijderen. Is inderdaad een kwestie van 2 weerstanden vervangen.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer

Bericht door k.p. »

Een grotere woofer of een gesloten systeem maakt het waarschijnlijk niet significant beter. Er zijn een paar dingen die waarschijnlijk wel werken.

- Sub verschuiven naar een andere positie
- Extra sub toevoegen
- Parametrische equalizer er tussen en dan de pieken in de respons meten rond de luisterplek en die eruit filteren

Als 1 en 2 problematisch worden dan is optie 3 misschien een uitkomst. Volgens mij moet dit kunnen met een behringer fbq2496 of een behringer dsp1124p. Dit zul je ven moeten nazoeken. Wat de signaal verwerkingstijden van deze apparaten zijn weet ik niet. Naar aller waarschijnlijkheid heb je geen microfoon om dit te meten. Het kan zijn dat er een hulpvaardig forumgenoot je hierbij kan helpen.

Optie 3 kan natuurlijk ook in combinatie met een andere, kwalitatief betere, sub. De beperking zit nu waarschijnlijk in de kamer zelf en niet zozeer in de sub. Het rooster geeft 'denk ik' geen grote problemen.

Waarom er direct suggesties worden gedaan voor een andere sub snap ik niet.
jackie
Berichten: 17
Lid geworden op: za 26 jun 2010, 10:38

Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer

Bericht door jackie »

Met knop 'wijzigen' zeker?

Ik keek nog even op de Mivoc site die Bertol had gestuurd maar ze zijn nog goedkoper!
120 Watt continu met 10' inch woofer (kleine schade) = € 100,-
Gooi zo even een fotootje erop want ik wil wel eens weten waar jullie de sub dan zouden zetten!
ga eerst dat proberen want dat raden een aantal mensen aan!
jackie
Berichten: 17
Lid geworden op: za 26 jun 2010, 10:38

Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer

Bericht door jackie »

Ben heel benieuwd wat jullie vinden.
Achter de bank tegen de muur loopt in een kabelgoot de subkabel.
Ik zat zelf te denken om de sub tussen de twee banken te zetten. Ong ter hoogte waar je op de foto de laptop ziet!.
Bijlagen
onder linkerbox staat naast bank de sub
onder linkerbox staat naast bank de sub
suggesties voor andere plek?
suggesties voor andere plek?
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer

Bericht door k.p. »

Dat klinkt als een goed idee! Het is altijd moeilijk te voorspellen wat een sub doet op een bepaalde plaats. Als je niet kunt meten is het zeker vrij lastig te bepalen wat beter is. Een kamer resonantie zal misschien niet direct gehoormatig te bepalen zijn, maar in een later toch voor bepaalde problemen zorgen. Kamer resonanties ga je hoe dan ook aanspreken. De kunst is om er het beste van te maken. Hier een voorbeeld van wat metingen in mijn situatie. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 5#p1453145. Op het laatste plaatje zie je 1 woofer ongeveer in het midden van de muur en 1 woofer in een hoek. De onderste lijn is de gecorrigeerde sub in de hoek. De middelste is de gecorrigeerde sub in het midden van een muur. De bovenste lijn is een de sub in het midden van de muur, maar dan ongecorrigeerd.
jackie
Berichten: 17
Lid geworden op: za 26 jun 2010, 10:38

Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer

Bericht door jackie »

Wat raadt je in mijn geval dan aan?
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer

Bericht door k.p. »

In eerste instantie zou ik hem ook onder de laptop zetten ;). Als dit geen goed resultaat geeft kun je een andere mogelijke plek proberen. Anders zul je waarschijnlijk toch een parametrische equalizer moeten gebruiken of een tweede sub moeten toevoegen. De equalizer is waarschijnlijk wat makkelijker af te stellen. Ik heb zelf geen ervaring hiermee dus misschien kan iemand anders hier wat zinnigers over zeggen. In beide gevallen is een meet mogelijkheid wel aan te bevelen.
NP
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 18:05

Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer

Bericht door NP »

Indeed, gewoon eens de sub op verschillende plaatsen in de kamer proberen (hoeken, midden langs de wand, iets van de wanden af, enz) en kijken of het beter wordt. Dit betekent natuurlijk niet dat je de sub daar dan permanent neer moet zetten, maar je weet dan in ieder geval waar het probleem zit (of waar het niet zit :wink: ).
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer

Bericht door k.p. »

Heb je al slaande ruzie gehad na wat geschuif :wink: ? Ik ben wel benieuwd naar je schuifervaring :) . (In audiotechnisch opzicht dan :lol: )
jackie
Berichten: 17
Lid geworden op: za 26 jun 2010, 10:38

Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer

Bericht door jackie »

heb bijna vakantie dus de week ervoor :-$ :-$
Ik ben dus nog niet aan het schuiven toegekomen.
Nu ben ik ook zo'n Mivoc sub via Marktplaats op het spoor die Bertol bedoelde.
dat ben ik ook van plan.
Als ik de reacties zo eens naga dan krijg ik meer resultaat met een andere positie van de sub dan een ander type subwoofer?
(gesloten ipv BR)
Zelf denk ik dat een grotere versterker een grote woofer wel degelijk effect hebben...........
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer

Bericht door b_force »

Een gesloten subwoofer is wat "beter" voor muziek.
NP
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 18:05

Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer

Bericht door NP »

Tuurlijk, het kan zijn dat het de klank is van de Yamaha die je niet bevalt, en met grotere membranen en versterkers zal je ongetwijfeld harder en dieper kunnen spelen. Maar punt is dat het probleem opgelost kan zijn als je de sub een metertje of zo verschuift, en de kans aanwezig is dat als de kamer de boosdoener is, een nieuwe sub precies hetzelfde probleem zal hebben. Een beetje schuiven kost dan weinig moeite en kan een hoop loze inspanning voorkomen.

(En ik vraag me een beetje af of zo'n cheapo Mivoc basreflex-subje de snelle, strakke bas kan leveren die je lijkt te zoeken :-$ )
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”