Condensator vergelijk

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

arjank schreef:
Op sommige Duitse elco's stond i.d.d. de opdruk "Elco Rauh". Dat betekende dan bestand tegen ruw gebruik.
Het is toch iets ingewikkelder met die Elco's je hebt namelijk ook nog de versie "Glatt". Rauh is met opgeruwde folie om het oppervlak van de platen te vergroten. Dat is een makkelijke en goedkope manier om boven de 100 uF elco's te maken. Onder de +- 100 uF zie je dan weer vaak de kwalitatief iets beter Glatt versie.

Wat niet wegneemt, dat het een fraai verhaal is, dat met dat ruige gebruik :)

Groet Roland
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Roland schreef:
arjank schreef:
Op sommige Duitse elco's stond i.d.d. de opdruk "Elco Rauh". Dat betekende dan bestand tegen ruw gebruik.
Het is toch iets ingewikkelder met die Elco's je hebt namelijk ook nog de versie "Glatt".
Jah Roland, dat is alleen maar zo ingewikkeld in de moderne audiofiele wereld.

Maar normaliter betekent het toch echt: Versterkte constructie. Lang geleden, lang voordat audiofilie besmettelijk was, kwam ik die aanduiding op elco's tegen. Evenals de aanduiding "Schaltfest", wat kortsluitvast betekent.

Nieuwsgierig naar wat het betekende heb ik het destijds in de datasheets van de fabrikant opgezocht.

De foto die ik postte van de elco's van Roederstein zijn versterkte industriele elco's zonder audiofiele pretenties.


P.s. Ik weet ook wel dat de audiofiele merken dat anders zien :D ;)
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ik snap niet wat audiophilie ermee te maken heeft. Het gaat om twee verschillende constructiewijzes voor Elco's. Het verhaal van het ruwe gebruik blijft veel leuker :D.
Bipolare Elektrolytkondensatoren (Elkos) werden in zwei Bauformen, "rau" und "glatt", unterschieden. "Rau" und "glatt" beziehen sich auf die verwendete Aluminiumfolie, aus welcher der Kondensator gewickelt wird. Bei der rauen Bauform wird die Folie angeraut, so dass die Oberfläche der Folie vergrößert wird. Da die Kapazität des Kondensators proportional zur Oberfläche ist, können so mit gleichem Materialaufwand größere Kapazitäten erzielt werden. Erkauft wird diese Materialeinsparung mit etwas schlechteren elektrischen Werten. Die Baugröße der rauen Elkos ist bedeutend geringer.


Groet Roland
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Zit je maar een beetje te pesten Roland :P ;)

Audiofiel heeft er in zoverre mee te maken dat alleen bij elco's specifiek voor die doelgroep onderscheid gemaakt wordt tussen "rauh und glatt".
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ok Ok,

De dikkere caps zijn ook hier de "betere" :) Allemaal nog na te meten ook... Blijft staan dat het twee verschillende bouw wijzes zijn.

Groet Roland
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Wacht us effe , deze uitspraak was van mij en niet die jullie gepost hebben
Maar misschien was het een `rauhe elko` (duits voor elco met ruwe folie)
Daar gaf ik dus al aan dat "rauh" of "rau"staat voor een elco met ruwe folie, dat is inderdaad om het opp. te vergroten.
Maar inderdaad, een Elco Rau is voor ruw gebruik :lol:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

@arjank: bedenk dat ik bij de testen, voor een eerlijk vergelijk tav vervorming, er wel voor heb gezorgd dat de karakteristieken van het filter met de dure cap en dat met de elco zeer dicht bij elkaar lagen. 1 op 1 vervanging door een elco, zonder het filter opnieuw te tunen, zal altijd de hoge frequenties verzwakken ten opzichte van de situatie met een MKT of MKP condensator. Dit komt door de inwendige serieweerstand van de elco, maar hier kun je dus voor compenseren in je scheidingsfilter.
Als je niet compenseert is de kans groot dat je een simpele vervanging van een MKT of MKP door een elco hoort. Maar dit is vooral een kwantitatief verschil en zegt nog niets over de kwaliteit. Het vervelende van luistertesten, vooral die niet dubbelblind worden uitgevoerd, is dat kwantitatieve verschillen leiden tot gepercipieerde kwalitatieve verschillen. Je waarneming wordt op het verkeerde been gezet, nog versterkt door de vooroordelen, het slechte gevoel, bij de elco.
Dit begrijp ik, maar wat ik hoorde had niets te maken met helderheid en ook niet met het gevoel van"hey, er zit een elco dus het moet wel crap klinken". Wat ik, mijn broer en een vriend hoorden was een bepaalde korreligheid (wat een mooi woord) in het hoog en dan voornamelijk bij iets meer volume. Het was heel duidelijk aanwezig. Maar nogmaals, misschien was het een slechte of Rauhe elco :lol: :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Gewoon een kapotte elco, anders ga je zulke zaken zoals jij beschrijft niet horen in een dubbelblind vergelijk.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

heel erg rauh dus :lol:
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Korrel 80...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Je mot er ook mee op duiven schieten, NIET op je elco's/speakers :lol:


Afbeelding


Als je in een restaurant duif eet en je vindt een paar korrels dan weet je iig dat je wilde duif eet (meestal uit Frankrijk) en geen stadsduif :D



Nu maar weer On Topic dan....?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb de filternetwerkjes van het condensatorvergelijk bewaard. Eerlijk gezegd was ik het type elco al vergeten, gewoon een 6,8uF uit de doos gepakt. In het licht van de recente discussie nog eens even gekeken. Zie hieronder een nieuwe foto waarbij ik gezorgd heb dat de opdruk van de elco goed is te zien. Voor de foto van tijdens de test zie pagina 8: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 573#129573 . Ik zie in die post dat ik daar al melding maakte van een ruwe elco. Toch alweer ruim een jaar geleden, de tijd vliegt!
Bijlagen
foto close up.jpg
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Eerlijk gezegd was ik het type elco al vergeten, gewoon een 6,8uF uit de doos gepakt.
Het is niet voor niets een ruwe elco, daar moet je dus ruw mee omgaan.
Gewoon uit de bak pakken, dat doe je met een ruwe elco.
Een MKP haal je voorzichtig uit het bakje :D :lol: :D

Hahha, wel humor die rauhe elco's.

Bij die opmerking van Roland met korrel 80 zag ik al al iemand voor me die met schuurpapier alu folie aan het opruwen is, hahahha. :D
Eddie
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 31 aug 2009, 21:26
Locatie: eindhoven

Bericht door Eddie »

Ik heb niet alle berichten gelezen van dit topic, maar is de firna Thel hier bekend?
http://www.thel-audioworld.de/bauteile/ ... diocap.htm

Heel interessant artikel en ze hebben buitegewoon goede (en dure) mica-condensatoren (en nog veel meer andere leuke dingen).

M.vr.gr.
Eddie
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Condensator vergelijk

Bericht door bartsegers »

Ik kwam deze site nog tegen.
Uiteraard wel vertaald door google, dus kan wat haken en ogen hebben...

http://translate.google.nl/translate?hl ... l%26sa%3DX
Onne
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 07 mar 2008, 10:13

Re: Condensator vergelijk

Bericht door Onne »

Ok,
Laatst gewijzigd door Onne op ma 28 jun 2010, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Condensator vergelijk

Bericht door jeroen_d »

Wil je deze vraag ergens anders stellen? Hij is volledig off-topic.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Condensator vergelijk

Bericht door jeroen_d »

Ik sluit het topic, want er komen al lange tijd geen reacties meer die met het eigenlijke onderwerp te maken hebben. Daarmee kan de discussie als gesloten worden beschouwd.
Gesloten

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”