B1 Buffer Nr. 2.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Bericht door MechanicalAnimal »

Owkee! Gain snap ik nu. logisch uigelegd door Treb :)

Maar wat ik dan niet begrijp is hoe ik het volume regel als ik een CDspeler rechtsreeks op een F5 aansluit. Ongeacht wat je gain is. Daar heb ik dan toch een potmeter als volumeregeling voor nodig (al dan niet in een B1-configuratie)?

Anders kan ik toch niet denken: "ow lekker nummertje....ff harder zetten"? :-#
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Bericht door Boerenterprise »

@ MechanicalAnimal: No problemo. Ik vind het zelf ook wel interessant en het betreft de zelfde apparaten toch. 'K heb zelf ook een "mechanical" beroep. Dus een beetje uitleg is nooit weg. Stukje bij beetje krijgen we (een ieder die niet helemaal thuis is in electronica) het a-ha erlebnis. Zelf heb ik ook nog een vraag over versterking en volumeknoppen, gerelateerd aan het uitgangsvermogen. Binnenkort zal ik hem plaatsen. Nu zo een weekendje naar Concert at Sea in Zeeland.

Groeten Chris
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Bericht door Henkjan »

Boerenterprise schreef:
Nu zo een weekendje naar Concert at Sea in Zeeland.
sterkte met t verkeer... de wegen daarheen zijn normaal al overbelast :roll: je gaat met de motor zeker?
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Bericht door Boerenterprise »

Nee, we hebben een weekend arrangement op een camping geboekt. Tentje enzo moet dus ook mee + mijn motor is niet echt geschikt om als pak ezel te gebruiken. Het weertje is wel toppie, ook al ga ik dus helaas met de 4 wielert. Twee jaar geleden zijn we er ook geweest. Toen hebben we nergens last van gehad. We zullen wel zien.

Groetjes.
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Bericht door gervenja »

Zoals misschien bekend heb ik ook deze combi gemaakt.
De B1 en de F5 samen klinken hier erg goed. Erg afhankelijk van de gevoeligheid van je speakers en de grote van je luister ruimte heb je extra versterking nodig. Met de luisterdag in Breda stond ik in de grote zaal bijna voluit te draaien terwijl ik hier thuis de knop op standje 3 heb staan van de 24.
Even hoe ik het heb begrepen:
De B1 is een volumeknop met aan de achterzijde hiervan een buffer. Waarom wil je dit ? De cd-speler en de versterker die ‘zien’ graag een ingang of een uitgang met een constante impedantie (complexe weerstand). Als je alleen een volumemeter zou gebruiken is deze dus variabel, dus of de een is dan hoog en de ander laag en vise versa. Om dit te regelen is dus deze B1 zodat de versterker en Bron nagenoeg de zelfde impedantie blijven zien en daardoor gemakkelijker muziek maken.

Nu ben ik een systeembeheerder die 25 jaar geleden een paar jaar MTS heeft gedaan dus ik hoop dat ik het goed verteld heb. Dus verbeter me als ik het fout heb.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Bericht door MechanicalAnimal »

Ik snap het in ieder geval nu. Thanks aan iedereen :mrgreen:

De B1 fungeert dus gewoon als volumeregeling met daarachter een stukje electronica wat de nadelige werking van de potmeter compenseert.

Mooie set, komt er t.z.t. dus wel.....maar nu eerst speakers bouwen :mrgreen: .
culture
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 25 nov 2007, 3:25

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Bericht door culture »

Beste Boerenterprise, (en anderen)

Om te beginnen... wat een mooie B1! mijn felicitaties. Ik heb ondertussen ook al alle onderdelen liggen voor een B1 en hoop dat deze er net zo netjes uit mag komen te zien als die van jou.

Maar ik wil eigenlijk even reageren op de discussie F5 + een buffer. Op diyaudio.com is ergens een post van Mr Nelson Pass te vinden waar hij zegt dat je net zo goed enkel een pot kan gebruiken in combinatie met de F5 omdat de impedantie van de F5 al meer dan hoog genoeg is. Ik heb nog even gekeken of ik deze post terug kan vinden maar helaas...

Overigens ga ik zelf mijn B1 ook in combinatie met een F5 gebruiken ;)

gr,

c.

edit: post gevonden
http://www.diyaudio.com/forums/pass-lab ... ost1771789
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Bericht door Boerenterprise »

Net terug van Zeeland. Consert @ sea was echt top! Wat een weertje ook. Kon gewoon niet beter.

Thanx voor de complimenten. Mijn zegen heb je voor een goed slagen van je eigen project. Wordt ook geplaatst neem ik aan??

M.v.g.

Chris
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Bericht door MechanicalAnimal »

*bump*

Boerenterprise hebt een PB met wat vraagjes over zijn B1 :mrgreen:

Ik wil wel eens weten wat zo'n B1 kost aan onderdelen, dan kan ik een raming gaan maken icm met 2x400watt UcD als "project 2011" :D
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Bericht door Miniwatt »

Treb schreef:
Genoeg gain hebben moet je zo zien: sluit een CD speler rechtstreeks aan op een F5. Speel een CD af. Als dat je niet hard genoeg gaat heb je te weinig gain.
Ik weet niet wat voor vermogen die Pass heeft en hoe gevoelig de speakers van de TS zijn, maar is dat niet gevaarlijk? Als ik mijn cd-speler direkt op mijn flea-power EV aansluit vlucht ik de kamer uit hoor ;)
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 102
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 10:32
Locatie: Den Haag

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Bericht door Treb »

Miniwatt schreef:
Treb schreef:
...is dat niet gevaarlijk?
Ja. Héél erg gevaarlijk voor de goede relatie met de buren. :lol:
Een F5 levert per kanaal ca. 25 watt aan 8 ohm.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Bericht door MechanicalAnimal »

Vet! Net orderform verstuurd en ff amerika gebeld :mrgreen:

PCBtje met gematchde JFETS voor een B1 staan in bestelling bij PASS-diy :D
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op vr 12 nov 2010, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Bericht door Boerenterprise »

alle-me-maggies u heeft tempo :dank:
Laatst gewijzigd door Boerenterprise op vr 12 nov 2010, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Bericht door MechanicalAnimal »

Papa Nelson wat minder :lol: ......kan wel een weekje of 3 duren

zo ff soldeerstationnetje bestellen en me eens verdiepen in dat hele B1-gebeuren, heb me account DIY-audio ook al afgestoft maar, kanonne, wat gaan die gasten ver zeg.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Bericht door Boerenterprise »

Inderdaad. Ging mij toch echt TE ver. Ook een hoop tierelantijn er om heen. :-& Als dat alles wil doorlezen, dan mag je wel een week vrij nemen. Idem voor het item over de F5. Als je er dan ook nog eens niet heel veel kaas van hebt gegeten, dan ben je het meeste weer kwijt voordat je begint.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Bericht door Boerenterprise »

Hmmm, er dient zich een schoonheidsfoutje bij de B1 voor. Als ik de B1 aanzet en aan de volumeknop draai, dan hoor ik soms een knars geluid over mijn speakers. Het geluid is te vergelijken met een oude "crapy" potmeter. Echter als de versterker een tijdje aan heeft gestaan (lees +/- 5min.) dan is dit nagenoeg verdwenen. Iemand een idee hou dit kan en of er iets aan te doen is, afgezien van een nieuwe potmeter/ stappenschakelaar monteren? Of is nieuw monteren de enige optie. De stappen schakelaar die ik nu gebruik is een DACT imitatie die ik aangeschaft heb via Ebay.

p.s. Misschien een leuk moment om een gemotoriseerde Alps te monteren, maar die heeft dan weer een eigen voeding nog of niet??

Graag jullie mening/ advies.

M.v.g.

Chris
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Bericht door ray5150 »

Hmm, het eerste wat in mij opkomt is dat het een slechte solderering zou kunnen zijn. als de versterker een aantal minuten aanstaat word de temperatuur wat hoger en word door zetting het kontakt wat beter...maar dit is slechts een vermoeden, afgaand op jouw tekst.

Een motor potmeter heeft ook een stukje elektronica nodig om hem aan te sturen, die werkt bijna altijd op 5 Volt. (DC)
Zie hier een voorbeeld: http://www.cschirp.de/picsel.html
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Bericht door Leeuwarden »

Even een plastic potmetertje van een paar euro er tussen zetten en kijken of het zo blijft.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Bericht door Boerenterprise »

@ Ray: Bedoel je een slechte soldering op de versterkerprint, of bij de stappenschakelaar zelf? De DACT imitatie stappenschakelaar die ik gebruik is voorzien van smd weerstanden. Het geknars is bij het maken van een "stap" al draaiende aan de volumeknop.

@ Leeuwarden: Ik heb de originele el cheapo potmeter nog liggen. Deze zou ik inderdaad eens kunnen uitwisselen.

Wat denken jullie trouwens. Is een originele Alps beter dan de imitatie DACT die ik nu toegepast heb?
Maakt het uit of er een 20K of een 50K in zit? Zo ja, kunnen jullie in begrijpbare taal uitleggen waar het invloed op heeft?

onderstaande link is wat er nu in zit:
http://cgi.ebay.com/DACT-Type-21-Steppe ... 1c0e86ac24
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Bericht door Leeuwarden »

Ik bij mijn toenmalige B1 eerst een el cheapo en late een Alps gebruikt. Als ik heel eerlijk ben hoorde ik geen verschil. Maar goed, ik voldeed wel aan de ongeschreven audio-wet: als er een merkje op staat is het goed! :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Bericht door ray5150 »

Moeilijk te zeggen, het kan zijn dat de kontakten van de stappenschakelaar niet helemaal jofel (meer) zijn...
Het prijsverschil met een originele zit ook in het gebruikte materiaal, natuurlijk.
Ik zou hem even omwisselen met een gewone potmeter, blijft het probleem, dan moet je verder zoeken.
Heb je er geen last meer van, dan is het geen slecht idee om op zoek te gaan naar een ALPS.
Er zijn op Ebay ook setjes met van een AB print met een ALPS motorpotmeter, kosten rond de 30 euro.
Een ALPS motorpot doet 15 Euro bij Conrad.
Kun je niet echt het schip mee ingaan voor die prijs.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Bericht door Boerenterprise »

Ok, helder. Ik zal binnenkort de volumepot eens omwisselen.

Kun je nog iets zeggen over de 20K & 50K potmeters??
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Bericht door ray5150 »

Daar kan ik (helaas) niks zinnigs over zeggen. behalve dan dat die waarde moet matchen met de ingangsimpendantie van de achterliggende trap.
geloof ik.
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Bericht door Fokko »

Wat voor voedingsprintje heb je gebruikt? Ziet er erg netjes uit! Front is erg fraai met de knoppen :o
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Bericht door Boerenterprise »

De voeding is de TREAD van Tangentsoft. Erg makkelijk en goed in te regelen.
Plaats reactie