X-Fi extreme music geluidskaart

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
-Jasper-

X-Fi extreme music geluidskaart

Bericht door -Jasper- »

Dag allemaal

Ik heb mezelf een nieuwe geluidskaart gekocht, de X-Fi extreme music.
Terwijl ik aan het meten was aan deze kaart kwam ik toch wel iets vreemds tegen.
Deze kaart produceert standaard zonder signaal en alles op mute rommel op de uitgang van 75mV tt. De frequentie hiervan ligt boven de 20kHz want de luidsprekers zijn doodstil. Juul ook actief hier die dezelfde kaart heeft bevestigd dit. Ik heb even wat verder onderzoek gedaan en daarbij heb ik het onderstaand plaatje gemaakt.

Ik heb een 200Hz mp3tje afgespeeld en de uitgang van de kaart aangesloten op een lm3886 amp. Het signaal is dus iets versterkt. Het onderste signaal is zoals de amp het heeft versterkt. De sinus verzuipt gewoon letterlijk in de rommel. Het bovenste plaatje is gemaakt door het onderste signaal toe te voeren aan een 3e orde LPF met -3dB op 20kHz.
En voila daar verschijnt een nette sinus zoals het moet zijn.

Dus eigenlijk is er niets aan de hand. De frequentie van de rommel ligt behoorlijk hoger en zal dus niet waarneembaar zijn met de oren.
Maar mijn vraag is nu hoe zit dat met de tweeter. Deze krijgt wel deze hoge frequenties versterkt aangeboden. En niet te zuinig ook. Heeft dit nadelige gevolgen t.a.v. vervorming, belastbaarheid of ander gedrag?

Groeten Jasper
Bijlagen
Soundcard.jpg
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Ik weet dan niet wat ze onder' extreme music' verstaan, maar dat ziet er behoorlijk lelijk uit.

Hoogfrequente troep in het signaal -> bleeh
Het zal zeer zeker invloed hebben op de geluidskwalieit, immers ongefilterd blijft er niets over van de sinus..nu zal het bij muzieksignalen minder opvallen, maar toch dit hoort echt niet.

Ik zou de kaart inruilen en een goede semi-professionele kaart halen (die heb je ook in die prijsklasse).

Voor de tweeter zal het weinig uitmaken trouwens, waarschijnlijk zul je gewoon veel meer gesis waarnemen dan normaal.
markje

Bericht door markje »

Kun je dat filter niet vast aan de uitgang hangen? Of een andere kaart kopen die het beter doet...

Groeten Mark
Gobla

Bericht door Gobla »

Ik ga er van uit dat je een interne geluidskaart hebt. Indien dat het geval is, heb je een grote kans dat je nu naar achtergrondruis zit te kijken van je moederbord, videokaart, hd's, enz.

Hier zijn 3 mogelijke oplossingen voor:

1) Het in en uitschakelen van de juiste input & output. Als je bijvoorbeeld alleen wave out & master aan hebt staan, heb je die dan ook nog?
2) Bestaan op internet wat mods (dat wordt solderen) om die weg te werken.
3) Een andere optie is een externe geluidskaart waardoor je alle interne ruis niet meer hebt.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Gobla schreef:

.............

3) Een andere optie is een externe geluidskaart waardoor je alle interne ruis niet meer hebt.
Mits die externe kaart een eigen voeding heeft of gevoed wordt vanuit een extern hubje. Anders zit je nog met de zut op de 5V voeding.

Overigens is het niet zo slecht gesteld hoor met de storing bij PCI kaarten. Iig de storing als hierboven heeft duidelijk een andere oorzaak. Te denken valt idd aan feedback via de windows mixer maar die is doorgaans dan niet zo hoogfrequent. Kan ook gewoon een eigenschap van het kaartje zijn en wordt de HF ruis tgv van de noise shaping niet netjes weggefilterd.
Gobla

Bericht door Gobla »

Heb je een hardwareoverzicht van wat je allemaal in je pc hebt aan componenten?

Mogelijk staat er een herkenbare "boosdoener" tussen?

En als ik jou was zou ik proberen alle kanalen in de windows (of creative) mixer te muten en kijken of je dezelfde ruis hebt met alleen waveOut (of liever nog directsound) en master.
-Jasper-

Bericht door -Jasper- »

Alle kanalen behalve wave staan op mute. Ik weet niet precies wat voor hardware erin zit maar zo ver ben ik gekomen:

Abit NF7 met AMD 2500+
1GB werkgeheugen
ATI Radeon 9600
Maxtor 80GB
NEC DVD brander
onbekend dvd speler

Ik heb jammer genoeg geen beschikking over een spectrum analyzer anders kon ik achterhalen welke frequenties aanwezig zijn.
Maar zo ver als ik met mijn scoop kan kijken is er duidelijk een frequentie die overheerst en dat is 125kHz sinusvormig. Daarbij opgeteld nog meer rommel met hogere frequenties.

Als ik alle kanalen mute dan meet ik na mijn versterker bij die 125kHz een amplitude van 1,2Vtt dat komt overeen met ruim 420mVrms.
En de amplitude van het audio signaal bij laag volume is in dezelfde orde. Dus de LS krijgt net zoveel audio signaal als crap signaal binnen. Nou vraag ik me af hoe de tweet hierop reageert. Heeft iemand hier kennis van?
Plaats reactie