Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
stanman23
Berichten: 22
Lid geworden op: do 17 jun 2010, 12:04

Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door stanman23 »

Hallo allemaal,

ik begin binnekort met het bouwen van mijn eerste subwoofer. Nu heb ik het internet al vele malen afgespeurd en heb het volgende besteld.

CCS SDX15 (driver)
hypex DS 8.0 (amp)

Nu wilde ik een sealed/dichte box maken omdat deze het beste zou zijn voor in de huiskamer. Deze is 6m bij 6m en een aangrenzende keuken van 5.5m bij 5m (ong 63m2). Ik luister er muziek mee dus hij moet wel lekker strak klinken en ik kijk er films mee dus moet hij ook lekker diep gaan.

Nu zie ik dat de vented veel dieper gaat dan de dichte box (zie afbeeldingen). Is het echt zo dat hij dan belabberd gaat klinken? Hij is ook de dubbele grote, dit is geen probleem omdat hij achter de bank komt te staan in een soort van erker.

Even een opsomming:

* Welke vorm (sealed, vented)
* Hoe krijg ik het mooiste geluid diep strak
* kan het ook een andere vorm zijn als een vierkant/rechtoek
* Als hij achter de bank komt moet er ongeveer 15 meter kabel aan... is dit erg? (het loopt door een goot met andere kabels hdmi, stroom, coax)
* Maakt het uit als de driver naar boven gericht staat?

Alvast bedankt!!

ps in het onderste plaatje, is het andere gevaarte de bank :)
Bijlagen
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
Ideetje, maar deze is wel 600 liter. Dus hij word toch maar wat kleiner :)
Ideetje, maar deze is wel 600 liter. Dus hij word toch maar wat kleiner :)
Laatst gewijzigd door stanman23 op ma 21 jun 2010, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt vented of boxed

Bericht door MichaelB »

Hoi Stanman23!

Eerst even dit: KOELERE wat een beest van een sub(kast) wordt dat man... Dat kan veeeel kleiner.

antwoord op je vragen:

* Welke vorm (sealed, vented)
Sealed! Deze klinken een stuk strakker dan BR kasten. Kijk maar eens wat het doet met de groupdelay in de simulatie.

* Hoe krijg ik het mooiste geluid diep strak
Je kan het "gebrek" aan laag gemakkelijk compenseren door een boost in het laag aan te brengen en gaan voor een gesloten kast.

* kan het ook een andere vorm zijn als een vierkant/rechtoek
De vorm maakt niet echt uit, als de kast maar voldoende van braces voorzien is. Overigens kan je de kast een STUK kleiner maken, aangezien deze driver voldoende in het laag geboost kan worden.

* Als hij achter de bank komt moet er ongeveer 15 meter kabel aan... is dit erg? (het loopt door een goot met andere kabels hdmi, stroom, coax)
Totaal niet, kies een kabel van redelijke kwaliteit. Geen zorgen over maken.

* Maakt het uit als de driver naar boven gericht staat?
Ik heb wel veel ontwerpen gezien waar deze ondersteboven gemonteerd wordt. Naar boven zou IK me geen zorgen om maken, maar wellicht dat de heren met verstand van deze driver daar uitsluitsel over kunnen geven.

EDIT: vergeet in je simulatie ook niet dat er nog zoiets is als "room gain". Dit kan zo 6dB schelen namelijk.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt vented of boxed

Bericht door Martijn H »

Welkom
Om in te gaan op je vragen.. De woofers zou ik liever niet naar boven willen richten vanwege de vrij hoge massa van het membraan.

Het mooiste geluid met 1 sub krijg je waarschijnlijk met een zeer grote br, omdat daarmee uitslag van we woofer beperkt blijft en daarom ook de vervorming in het sublaag. Nu is dit vrij relatief omdat je vrij hard moet luisteren om de grenzen van deze woofer te vinden. Br zou ik minimaal 220 liter nemen getuned op 18 Hz en gesloten kan de woofer in 65l. Een digitaal/actief filter dat in staat is om kamerresonanties te dempen zorgt pas voor de strakke bas!!

In feite mag je kast elke vorm hebben, maar liever niet te lang, omdat je dan interne staande golven krijgt je kan hem dan minder hoog crossen naar je fronts.

Met 2.5mm2 draad moet dat goed kunnen!

edit: oh post tegelijk met jou Michael hehe.. Een zeer laag getunede br heeft een zeer gunstige gd. Je moet in een simulatie de gesloten kast ook altijd dezelfde freq geven met de boost als een br. De groupdelay van de gesloten kast zie je dan een stuk stijgen.Zelf heb ik deze woofer gewoon in 65l gesloten zitten. Maar dat is omdat ik er 4 van heb. Als ik max 1 sub kwijt zou kunnen die zo groot mag zijn als nodig is nam ik een br.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt vented of boxed

Bericht door MichaelB »

Montana schreef:
Welkom
edit: oh post tegelijk met jou Michael hehe.. Een zeer laag getunede br heeft een zeer gunstige gd. Je moet in een simulatie de gesloten kast ook altijd dezelfde freq geven met de boost als een br. De groupdelay van de gesloten kast zie je dan een stuk stijgen.Zelf heb ik deze woofer gewoon in 65l gesloten zitten. Maar dat is omdat ik er 4 van heb. Als ik max 1 sub kwijt zou kunnen die zo groot mag zijn als nodig is nam ik een br.
Klopt dat een zeer laag getunede BR gunstig is, maar zie eens wat een kastinhoud. Nu zegt de TS wel dat de grote niet uitmaakt, maar uit ervaring weet ik dat je daar in een huiskamer altijd op terug komt (WAF, eens een andere indeling, andere meubels etc) Maar goed, dat terzijde :wink:

Als je deze sub gesloten houdt en corrigeert op de plaats waar deze komt te staan (ik ga uit van DSP), dan zal deze waarschijnlijk weinig geboost hoeven te worden. In de simulatie lijkt het heel wat, maar met de room-gain erbij kan je dit zo ettelijke dB's terugschroeven.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt vented of boxed

Bericht door wouter »

Zou eerlijk gezegd ook gaan voor BR als je echt zoveel liters kwijt kunt...

... maar =; :wink:

Een sub klinkt eigenlijk alleen lekker als deze op een gunstige plek staat. Dat gaat met een compacte (gesloten) sub veel beter dan met een joekel van een kast. De plek bepaald voor het grootste gedeelte of hij gaat bevallen, of waardeloos klinkt. Ik heb wel eens een 180 liter TL sub totaal niet klinkend gekregen omdat hij op een verkeerde plek stond, echt geen diep laag. Ook heb ik geen goede ervaringen met een sub achter de bank, al had ik ze toen tussen de bank en de muur (20cm ruimte) uitproberen dus...

Zie het maar als zwemmen, met domme uitslagen bereik je niets - op de juiste plek de boel in beweging brengen wel :wink:
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt vented of boxed

Bericht door MrCaBLeGuY »

Even over de kabel, is er geen verwarring over een signaal kabel en speaker kabel? Daar je een inbouw versterker hebt zal de speaker kabel niet lang zijn. Signaal kabel overigens ook niet uit, kan prima met die lengte.
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt vented of boxed

Bericht door vinnie411 »

Zo dus jij hebt de laatste driver besteld :D
Ik zou persoonlijk ook niet gaan voor een omhoog gerichtte driver. Je zit ook nog eens met je hoofd erg dichtbij dan.
Zelf heb ik ook die driver maar dan met een ds4.0 in een br tuned op 20hz in een 224ltr tube.http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 15&t=11275
Mijn ervaring is dat ik hem erg strak vind klinken en dat de 400w meer dan genoeg is (maar mijn luisterruimte is kleiner)
Ik ga dit in ieder geval volgen.
Gebruikersavatar
stanman23
Berichten: 22
Lid geworden op: do 17 jun 2010, 12:04

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt vented of boxed

Bericht door stanman23 »

Hoi allemaal,

Wat een snelle en veel reacties. Super. Ik heb in overleg met mijn vriendin (ja die moet ik ook te vriend houden :D) een rechthoekige versie uitgedacht. Dan kan hij ook in de kamer makkelijk ergens staan. h90xb50xd40. Ik heb het een en ander gelezen over dubbele voorpanelen zodat je de driver erin kan verwerken en veel versteviging binnenin dus binnenmaat is dan ongeveer 86x46x34 kom ik uit op ong 135 liter. -/- driver, amp, versterking zit je denk ik op 100, 110 liter. Het progje gaf 95 liter aan en ergens een site op internet (weet niet of ik die mag noemen) gaf 114 liter aan (gesloten).

Is MDF 22mm een goede keuze voor de buiten panelen en de binnen versteviging?

Het word denk ik wel een boven frees aanschaffen voor wat mooie afwerking. Ik ben zelf zeer benieuwd! De driver komt toch naar boven gericht. Dan kan ik de pootjes aan de achterkant en onderkant maken. Zo kan hij achter de bank liggen en in de kamer staan. Mocht ik de driver naar onderen richten dan moet ik de potjes aan de voorkant maken. Dit ziet er niet uit als hij in de kamer staat met die gaten erin.

@ Vinnie441: Wat een cool ontwerp zeg, die had ik ook een paar keer voorbij zien komen met mijn verkenning. Dat ga ik denk ik niet voor elkaar krijgen :D. We gaan het zien wat het gaat worden. Ik zal mijn vriendin ff aanspreken of ze nog een leuk idee heeft voor het ontwerp!
Bijlagen
Misschien toch maar wat kleiner dan :)
Misschien toch maar wat kleiner dan :)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt vented of boxed

Bericht door Martijn H »

Als het ook in 65 liter gesloten kan waarom zou je hem dan 2 keer zo groot maken? Iets groter kan geen kwaad natuurlijk, maar omdat je kan boosten hoeft het niet persé.. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=3&t=8008 dit is een topic van mij waarin gesproken wordt over kastvolume en eq.
Bijlagen
kubus sub montana.JPG
Gebruikersavatar
stanman23
Berichten: 22
Lid geworden op: do 17 jun 2010, 12:04

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt vented of boxed

Bericht door stanman23 »

@ Montana

In je tekening zie ik versteviging, voor- en achterwand nier verlijmen? Dan heeft hij alleen inwaardse versteviging. Bij het uitzetten niet? Wat is daar het nut van?
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt vented of boxed

Bericht door sjons »

stanman23 schreef:
Mocht ik de driver naar onderen richten dan moet ik de potjes aan de voorkant maken. Dit ziet er niet uit als hij in de kamer staat met die gaten erin.
Wat je eventueel ook nog kan doen is die truuk met magneetjes voor de frontjes. Verwerk in je front en pootjes een paar van die supersterke magneetjes precies op de hoekjes, zodat je de pootjes daar tegenaan kan 'klikken', en er ook weer gemakkelijk vanaf kan halen mocht je em rechtop willen hebben...
Gebruikersavatar
stanman23
Berichten: 22
Lid geworden op: do 17 jun 2010, 12:04

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door stanman23 »

Zo gaat hij uiteindelijk worden!

Buiten maten 65x45x45. 22mm mdf met versteviging aan de binnenkant van 18mm mdf en een dubbele voorplaat.

In de binnen planken komen ook nog gaten voor extra volume zonder de versteviging erg aan te tasten.

Mochten er nog tips zijn die hoor ik graag!
Bijlagen
result
result
Exploded view
Exploded view
10.jpg
11.jpg
Parts
Parts
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt vented of boxed

Bericht door Martijn H »

stanman23 schreef:
@ Montana

In je tekening zie ik versteviging, voor- en achterwand nier verlijmen? Dan heeft hij alleen inwaardse versteviging. Bij het uitzetten niet? Wat is daar het nut van?
oh dat is een aantekening geweest voor het geval een meubelmaker ze ging maken.. Dan wilde ik zelf een en ander in elkaar zetten.. Ik liet de tekening zien om aan te geven dat de sub best klein kan worden. Ik ben er heel blij mee dat ik er toch een kubus van heb gemaakt, omdat elke andere vorm me waarschijnlijk gaat storen na een tijdje. Nu is dit vrij persoonlijk, maar in dat ultieme laagtopic zeiden meer mensen een kubus het mooiste te vinden. Maar de woonkamer speelt natuurlijk ook een grote rol!
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door k.p. »

stanman23 schreef:
...Mochten er nog tips zijn die hoor ik graag!
Zorg dat de bracing, richting de achterwand, de achterwand ook raakt. Je hebt hier een vrij groot vlak zitten wat met een kleine aanpassing veel stijver gemaakt kan worden. Let er op dat bracing dwars boven de driver heeel open moet zijn. Hierdoor ga je wat stijfheid verliezen. Als de panelen toch nog teveel resoneren als je hem gebouwd hebt dan kun je door dat grote gat altijd nog wat ribben aanbrengen ;).

Edit: Oops... verkeerd gekeken.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door SARK »

Prachtige puzzel :idea:
Bijlagen
Puzzel.jpg
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door vinnie411 »

SARK schreef:
Prachtige puzzel :idea:
Misschien dat het niet op schaal getekent is maar ik denk dat dat wel lukt hoor.
Eerst door het gat heen steken en dan opzij schuiven.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door SARK »

vinnie411 schreef:
Eerst door het gat heen steken en dan opzij schuiven.
Ik had de puzzel al opgelost hoor, maar toch bedankt :lol:
Gebruikersavatar
stanman23
Berichten: 22
Lid geworden op: do 17 jun 2010, 12:04

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door stanman23 »

Hahaha jha that is the one.

Ben begonnen met tekenen en telkens wat verstevigingen erbij. Hij is precies op schaal en ik kan dus ook de maten aanhouden voor mijn ontwerp. Ik vraag me alleen wel af of ik de amp ook in een kast moet bouwen. Dus ook wat plankjes eromheen aan de binnenkant.

Mocht iemand interesse hebben in het ontwerp dan kan ik hem wel sturen. het is een google sketchup bestand. Ik heb al een zaagtafel geleend en een frees gekocht. Dus het moet goed komen. Nu maar hopen dat ik precies kan werken :P
Bijlagen
12.jpg
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door JvS »

SARK schreef:
Prachtige puzzel :idea:
Ik zat ook al in m'n hoofd te schuiven. Eerste gedachte is: Wat een mafkees, dit kan je helemaal niet in elkaar schuiven. Maar zag het daarna ook, mooie puzzel idd :).
Gebruikersavatar
stanman23
Berichten: 22
Lid geworden op: do 17 jun 2010, 12:04

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door stanman23 »

Wie weet hoe ik de driver aan moet sluiten??

Deze heeft twee 2ohm aansluitingen. Mijn amp gaat tot 4ohm. Kan ik ze dan in serie of parallel aansluiten of hoe werkt dat?
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door vinnie411 »

in serie,
+ versterker naar 1 plus van de driver, de min naar de volgende plus van de driver, de min naar de versterker.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door Vuurkat »

stanman23 schreef:
Ik vraag me alleen wel af of ik de amp ook in een kast moet bouwen. Dus ook wat plankjes eromheen aan de binnenkant.
Als de versterker niet al een eigen behuizing heeft is dat wel aan te raden, dan is de subwoofer helemaal luchtdicht en het is beter voor de elektronica.
Gebruikersavatar
stanman23
Berichten: 22
Lid geworden op: do 17 jun 2010, 12:04

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door stanman23 »

Zo hier even een vooruitgang van de subwoofer!

Tnx Vinnie voor de uitleg dat gaat goed komen!
Bijlagen
plankjes gehaald bij Gamma en ruim op maat laten zagen ;)
plankjes gehaald bij Gamma en ruim op maat laten zagen ;)
Uhmmm een rondje maken maar hoe :)
Uhmmm een rondje maken maar hoe :)
De puzzel is af en het past nog ook
De puzzel is af en het past nog ook
Gaten erin
Gaten erin
5.jpg
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door Vuurkat »

Ziet er goed uit! :goedzo:
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door DragoSz »

Wat een grappige manier om te vrezen, is dat een beetje precies?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”