Hoe aanpakken: Peerless XLS12 met passieve radiator 290gr

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe aanpakken: Peerless XLS12 met passieve radiator 290gr

Bericht door Pjotr »

Is dat allemaal zo belangrijk Sander? Het gaat er toch uiteindelijk om hoe het klinkt?

En dan komt smaak en voorkeur om de hoek. Voor mij is het dan duidelijk, CB heeft beslist de voorkeur boven BR/PR als het om strak en getrouw laag gaat in een behapbare behuizing. Zou ik meer de ruimte hebben dan is een TL een ander alternatief.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Hoe aanpakken: Peerless XLS12 met passieve radiator 290gr

Bericht door Candisa »

Mocht er toch voor een andere driver gekozen worden, is die CSS Trio12 inderdaad een goed alternatief. Veel x-max, maar niet dankzij een belachelijk lange spoel, maar dankzij XBL technologie, dus de vervorming bij hoge excursie wordt netjes in bedwang gehouden.

Andere mogelijkheid, aangezien de topicstarter een kist met maximale afmetingen die toch redelijk wat liters kunnen bevatten, is nog een XLS12 er bij zoeken en er gewoon 2 in bouwen. Bij mijn weten is een XLS sowieso 8ohm, dus dan kom je met een parallelschakeling nog altijd op 4ohm uit, wat iedere subversterker wel kan hebben.
Op die manier creëer je dubbel zoveel luchtverplaatsing (wat dus nog iets meer is dan wat een CSS Trio12 kan toen trillen), zonder de nadelen van een hoge x-max.
Doordat het vermogen over 2 subs verdeeld wordt, speelt het geheel sowieso al efficienter en bij een beetje een subversterker komt er bovendien nog eens extra vermogen vrij als je op 4ohm draait ipv op 8ohm, waardoor er meer headroom ontstaat (die je bijvoorbeeld kan gebruiken om flink te gaan boosten zonder schrik te moeten hebben dat de subs of de versterker over zijn nek gaat)!

Als je rekent op 25liter per sub (wat zelfs nog vrij veel is voor een XLS), heb je dus 50 liter netto nodig, zelfs als je flink gaat bracen en de inhoud van de drivers er bij telt, kom je nog niet aan 60 liter, wat op een binnenmaat van 39x39x39cm. Zelfs met flink dikke wanden blijft dat dus makkelijk binnen de 50x50x50 buitenmaat!

groetjes,
Isabelle
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe aanpakken: Peerless XLS12 met passieve radiator 290gr

Bericht door Pjotr »

Candisa schreef:
Als je rekent op 25liter per sub (wat zelfs nog vrij veel is voor een XLS), heb je dus 50 liter netto nodig, zelfs als je flink gaat bracen en de inhoud van de drivers er bij telt, kom je nog niet aan 60 liter, wat op een binnenmaat van 39x39x39cm. Zelfs met flink dikke wanden blijft dat dus makkelijk binnen de 50x50x50 buitenmaat!

groetjes,
Isabelle
Precies, en dan lekker tegenover elkaar monteren. Denk dat het heel lastig gaat worden om een beter alternatief dan de XLS12 te vinden voor een kleine kast. Twee ervan zijn ook nog redelijk betaalbaar.

Vraag mij alleen af of je er wel 2 nodig hebt om normaal naar muziek te luisteren. 90 dB SPL is al behoorlijk hard in het laag. Op hoger niveau luister je nooit lang.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Hoe aanpakken: Peerless XLS12 met passieve radiator 290gr

Bericht door Candisa »

Pjotr: 1 woord: Dynamiek!

Een flink dynamisch stuk die op stevig, krachtig, maar zeker niet zwaar overdreven volume beluisterd wordt, kan makkelijk pieken van meer dan 110dB halen!
Het komt de realistische weergave dus alleen maar ten goede als het systeem dit op zijn sloffen haalt.

Misschien bent u 1 van die "audiofielen" die muziek luistert op een niveau waarbij je de vogeltjes buiten nog kunt horen fluiten, maar ik denk dat velen het met mij eens zijn dat niet alleen de frequentierespons, maar ook de kracht van een systeem bijdraagt tot een realistische weergave.
HiFi is in mijn oren niet een setje peperdure speakers die op bijna fluisterniveau staan te spelen zodat je nog met elkaar kunt praten. HiFi voor mij is ieder detail horen, alle dynamiek die in een stuk zit horen en niet de indruk hebben dat het klinkt alsof het orkest daar staat, maar er van overtuigd zijn dat het orkest daar effectief staat. Dit laatste gevoel kan onmogelijk opgewekt worden op te laag luisterniveau.

groetjes,
Isabelle
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hoe aanpakken: Peerless XLS12 met passieve radiator 290gr

Bericht door SSassen »

Candisa schreef:
Als je rekent op 25liter per sub (wat zelfs nog vrij veel is voor een XLS), heb je dus 50 liter netto nodig, zelfs als je flink gaat bracen en de inhoud van de drivers er bij telt, kom je nog niet aan 60 liter, wat op een binnenmaat van 39x39x39cm. Zelfs met flink dikke wanden blijft dat dus makkelijk binnen de 50x50x50 buitenmaat!
Zoiets dus, deze sub staat al jaren bij mij in de huiskamer.

De Stampede, dual XLS12 subwoofer
viewtopic.php?p=19916

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe aanpakken: Peerless XLS12 met passieve radiator 290gr

Bericht door Pjotr »

Ja ja Candisa, dat weet ik nu wel, overdrijf je niet een beetje met die vogeltjes? Om nu een installatie te gaan ontwerpen voor de huiskamer voor 5 minuten effectbejag? Normaliter luister je gedurende langere tijd niet hoger dan 80dB a 90dB SPL. Doe je dat hoger dan moet het op den duur ook steeds hoger en is na een paar jaar een kwalitatief goede set sowieso zinloos geworden..... Kan het een beetje realistisch blijven a.u.b.?

In twee speakers gebruiken zie ik meer het voordeel van lagere vervorming.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Hoe aanpakken: Peerless XLS12 met passieve radiator 290gr

Bericht door Candisa »

Ik ben zeer realistisch.

Neem er maar eens een goed opgenomen cd met een zeer dynamisch stuk bij, speel dit af op een systeem met voldoende reserve in zowel luchtverplaatsing als vermogen en stel het geheel af op een gemiddelde SPL van 85dB op de luisterplaats. Meet dan eens welke pieken je trekt met dynamische muziekstukken!

Om een gemiddelde SPL van 85dB te halen dient een versterker zelfs bij heel inefficiente speakers gemiddeld maar een halve watt per kanaal te produceren. Toch kan ik je vertellen dat bijvoorbeeld Xenia's Sansui AU-555a versterkers van ongeveer 2x30W het toch maar lastig kunnen trekken als ik hier een dynamisch stuk opleg op vrij normaal luisterniveau (lang geen 90dB gemiddelde SPL dus!) en mijn Technics SA-5460 van 2x65W ook maar weinig overschot heeft!

Ik krijg hoe langer hoe meer de indruk dat uw luisterruimte 3 bij 4 meter of kleiner is met een plafond van minder dan 2.5 meter hoog?

Toen ik nog bij mijn ouders woonde had ik een kamer van 4.5 bij 3.6 en 2 meter hoog en had ik ook de indruk dat mijn systeem méér dan luid zat ging. Mijn speakers stonden zelfs op flimsy plastic wasmanden om het minder boomy te maken.

Nu hebben wij hier een leefruimte van dik 9 meter bij 6 meter, onder een dak, dus niet eens zo hoog en met schuine kanten en merk ik duidelijk dat mijn systeem belange zo hard niet gaat en heb ik besloten mijn sub-in-wording met 2 12" Peerless XXLS subs in huis te gebruiken omdat het laag simpelweg veel te mager uitvalt, ondanks de B&W DM2a speakers met 8" woofers in TL behuizing!

groetjes,
Isabelle
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe aanpakken: Peerless XLS12 met passieve radiator 290gr

Bericht door Pjotr »

Beste Candisa,

Hoe ik woon, leef en welke muziek ik afspeel en waarop maak ik zelf wel uit. Misschien is het wel handig om je te realiseren dat wat jij zaligmakend vindt niet normatief hoeft te zijn voor anderen.

Kan het nu weer gewoon over het subje zelf gaan?
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Hoe aanpakken: Peerless XLS12 met passieve radiator 290gr

Bericht door Candisa »

Daar gaat het gewoon over, jij dringt blijkbaar op dat een systeem nooit of te nimmer veel meer dan 90dB SPL moet kunnen halen, net zoals je beweert dat eender welk goed ontworpen gesloten systeem geen subsonic filter nodig heeft.

Dat is net zo een persoonlijke voorkeur als mijn mening er over, met dat verschil dat mijn systeem ook zeer goed klinkt op laag "audiofiel" niveau, maar een zwakker systeem onmogelijk realistische dynamiek kan neerpoten en al helemaal geen realistische basweergave zal kunnen leveren in een grote ruimte.
Het maakt zelfs nog niet uit welke muziek je speelt, wél voor welke kwaliteit van opname je kiest. De meeste cd's zijn tegenwoordig met flink wat compressie en limiting opgenomen, waardoor het lijkt alsof je retehard kan gaan met een radiowekkertje, maar probeer eens van diezelfde muziek een studio-opname te scoren en je merkt vanzelf dat je toch wel met andere koek moet afkomen om het op een normaal niveau af te spelen!
XC-C30
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 23:36
Locatie: Roesbrugge, Belgie

Re: Hoe aanpakken: Peerless XLS12 met passieve radiator 290gr

Bericht door XC-C30 »

Achja, misshien is Peter wel zeer mode-bewust?
En zoals je zegt is muziek tegenwoordig afgeplat tot en met....
Dynamiek kennen de mensen niet meer...

Dynamiek heeft NIETS met voorkeur te maken beste Peter, maar met een REALISTISCHE en OPRECHTE weergave!
Laatst gewijzigd door XC-C30 op di 22 jun 2010, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Hoe aanpakken: Peerless XLS12 met passieve radiator 290gr

Bericht door Candisa »

Een drumstel, dat is toch zoiets hé:
Afbeelding
:lol:
XC-C30
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 23:36
Locatie: Roesbrugge, Belgie

Re: Hoe aanpakken: Peerless XLS12 met passieve radiator 290gr

Bericht door XC-C30 »

Ga je SCHAMEN! ... En je MOND SPOELEN!

DIT is een drum :evil:
Afbeelding

Leuke gitaartjes dit overigens
Afbeelding
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Hoe aanpakken: Peerless XLS12 met passieve radiator 290gr

Bericht door wouter »

Een sarcastisch 1-2 tje is wel het laatste wat dit topic nodig heeft.

Dat jullie allemaal een punt hebben (wat mij betreft) is blijkbaar niet voor iedereen voldoende.

Slim = je gelijk kunnen aantonen
Wijs = het gelijk van een ander kunnen zien.

Een gesloten 12" gaat in mijn beleving niet echt luid, een open 8" (Bijv TL) met gelijke Xmax haalt bijna hetzelfde mits goed afgestemd. En als ik dat eerder had gemeld was ik waarschijnlijk afgeschoten... In de V.S. doen ze veel met IB en dan een stuk of 12x 12-18" Kunnen die nog wel genieten van de dynamiek van een 12" XXLS? Zo relatief...

Edit:
De verwijzing naar Tymphany door TS levert al leuke antwoorden op, onderbouwt met simulaties:
This system will need a 625 g mass on the slave to achieve the desired performance and low tuning in the 35 litre cabinet.
Bron: http://www.tymphany.com/xls-12-subwoofer
The cone displacement of both the passive and active driver is OK within the safe operating limits of the drivers. However it can be seen that the cone displacement rises steeply below 20Hz meaning that a high pass filter to protect against overload is highly recommended.

The simulation program is not able to incorporate the second order high pass filter in to the passive radiator system but similar results as for the vented system are possible. The high pass filter should be set for 17 Hz and a Q of 0,7.

Conclusion for Passive radiator system:
Special considerations regarding overloading of the passive radiator is needed for passive radiator systems. Careful selection of limiting circuits and tuning frequency is needed to avoid unwanted noises from the system. It has been shown that the tuning of the box is possible but that the user need to invest some time in adjusting the filters and limiters to achieve the goal. A high pass filter is highly recommended like used for the vented system above.
Passive radiator system data:

Total volume: 35 litre

XLS 12" slave with 625g Mms Order Id 830549

Tuning frequency: 20 Hz

High pass filter:
Cut off frequency: 17 Hz
Q: 0,7
Bijlagen
TIW200XS vs XXLS12.JPG
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hoe aanpakken: Peerless XLS12 met passieve radiator 290g

Bericht door Shadow »

Even buitenom de 4 pagina's met al dan niet bruikbare tips; hoe staat het met de sub ? Ik zit namelijk in bijna dezelfde boot; ben bezig met een XLS 10" met PR in een 32cm kubus.

mvg. Joram
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Re: Hoe aanpakken: Peerless XLS12 met passieve radiator 290g

Bericht door Christian »

Ik heb alle onderdelen alweer verkocht.

Ik houd me nu voornamelijk bezig met het nabouwen van gitaren in Lego. :lol:
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Hoe aanpakken: Peerless XLS12 met passieve radiator 290g

Bericht door MrCaBLeGuY »

Hee gezellig topic :) 4 pagina's en de sub gaat niet door :P
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”