Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie
Hoe weet je dat? Dat 250 Hz niet mooi uit die woofer komt? Doordat er een overgang te bemerken is? Of een gebied dat transparant klinkt maar daaronder niet?
Wat wordt toegeschreven aan de overgang en wat aan de drivers? Ik kan me voorstellen dat dezelfde 250 Hz toon (bijvoorbeeld) beter klinkt uit een stel woofers dan uit een middentoner. Hoe goed de overgang is bepaald een homogeen geluid met mooie aansluiting van de harmonische boventonen van die 250 Hz.
Ik zou het niet kunnen hard maken of toeschrijven aan een unit, vvandaar: hoe kom jij tot die conclusie?
Wat wordt toegeschreven aan de overgang en wat aan de drivers? Ik kan me voorstellen dat dezelfde 250 Hz toon (bijvoorbeeld) beter klinkt uit een stel woofers dan uit een middentoner. Hoe goed de overgang is bepaald een homogeen geluid met mooie aansluiting van de harmonische boventonen van die 250 Hz.
Ik zou het niet kunnen hard maken of toeschrijven aan een unit, vvandaar: hoe kom jij tot die conclusie?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Onder andere vervorming en maximaal toelaatbaar vermogen/xmax (eigenlijk resulteert zich dat ook weer in vervorming).
Voor de rest moet een woofer niet gaan opbreken oid of andere gekke dingen doen.
Is zo te zien uit testen van de woofers in kwestie.
Voor de rest moet een woofer niet gaan opbreken oid of andere gekke dingen doen.
Is zo te zien uit testen van de woofers in kwestie.
- asterduc
- Contacteer:
dat is mijn vermoeden.wouter schreef:Hoe weet je dat? Dat 250 Hz niet mooi uit die woofer komt?
Algemeen vind ik zowieso een 250 hz gebied mooier klinken bij een klein gesloten kastje met middentoner als een grote reflex kast met woofer.
Heb het net ter verificatie hier uitgevoerd.
De Lyngdorf full range op zowel de XXLS woofers als de 15M/4624 dipolen. Dan een 2x10db boost met variabele Q op 250 hz. Het is niet aan te horen, maar je hoort aanzienlijk meer 'rommel' via de baskasten. Nu is dat niet 100% representatief door de natuurlijke afval van de middentoner, maar toch ...
- asterduc
- Contacteer:
de RAPide kastvorm is moeilijk te gebruken voor de SLS 6.5 omwille van de grote diepte van de driver.asterduc schreef:dat begrijp ik wel, maar dit is een PROTOTYPE KAST om de werking van de woofers te testen. Zodra hij akoestisch klaar is kan hij in een Concaeve RAPide vorm geplaatst worden.Vinculum schreef:De Rapide is zo'n mooi klein kastje en dan komen er 2 van die (in verhouding) enorme kasten bij die er totaal niet bijpassen.
Oorspronkelijk dacht ik ter hoogte van de drivermagneet een ronde uitsparing te maken.
Langs die uitsparing zou dan ook de reflexpoort kunnen lopen.
Bij deze oplossing heb ik toch wel wat bedenkingen:
- Om de 8 liter inhoud te behalen is dan zo'n 70 cm binnenhoogte nodig. Dat geeft een staande golf rond 250 hz en dat is in het weergavegebied.
- het membraan oppervlak (Sd) is groter dan het binnenoppervlak van de kast Ik weet niet of dit mag of kan, maar het lijkt mij niet erg logisch om die weg te bewandelen.
- de wanddikte van de kast is zeer minimaal en zonder bracings zal de achterwand aanzienlijk mee resoneren.
Vandaar de aangepaste vorm voor de baskast. De voorkant blijft dezelfde curve als de Sateliet volgen. Naar achter toe wordt de kast echter groter. Het opervlak gaat nu van 119 cm² naar 185 cm².
- de nodige binnenhoogte voor 8 liter is nu 43cm, dat geeft een golflengte van 400 hz. Bij een 12db/oct op 200 zal deze minder storend zijn.
- de wandikte is 20mm. Mede door de diepere vorm zal deze stevig genoeg zijn om zelfs zonder bracings te kunnen worden uitgevoerd.
- het binnenoppervlak is 150% van de membraanoppervlak. Bracings zijn nu mogelijk.
- door de grotere diepte zal de kast stabieler op de vloer staan.
- met top en bodem zal de kast zo'n kleine 50 cm hoog worden. De sateliet meet 13cm. Er is nog ruimte om de kast te verhogen om eventueel gewint aan de onderzijde toe te voegen (dubbele bodem met zand bvb)
... en de reflex poort? die kan nu iets forser worden uitgevoerd en dat geeft meer rendement in het laag! Ze kan zowel achteraan, onderaan of vooraan. Ik overweeg nog om ze gelijk in de schijven mee te frezen, maar dat geeft beperkingen als ze anders moet getuned worden.
- Vinculum
- Contacteer:
Ziet er goed uit! Dit is dus met maar 1 woofer per kant? Dat scheelt ook in de kosten en blijft de prijs een beetje in lijn met de 10F's.
Baspijp onder is mooi voor de looks dus dat heeft wel de voorkeur denk ik. Anders aan de voorkant ivm de plaatsing.
Doe mij maar inschrijven voor een setje!
Baspijp onder is mooi voor de looks dus dat heeft wel de voorkeur denk ik. Anders aan de voorkant ivm de plaatsing.
Doe mij maar inschrijven voor een setje!
-
wouter
- Ook commercieel actief
Ja, dit gaat mooi worden!
Die meest rechtse vorm is inderdaad the way to go, naar mijn mening.
De baspijp onder zou wel mooi zijn. Helemaal als je qua lengte dan op ca 1/3 binnen in de box zou uitkomen, krijg je minder van de staande golf uit je baspijp.
Verder zou ik de test van de toon op 250 Hz me op 2 manieren kunnen voorstellen.
1. Met een toongenerator 220 Hz weergeven, eventueel afkappen (kan vast met de DSP) op 660 Hz. Dit geldt voor de 10F en de SLS.
2. En een (Lage) A (220Hz) uit een cello, over dezelfde filterinstelling en dito units.
In beide gevallen blijkt hoe de 220Hz klinkt, alleen de 2e test geeft aan hoe de boventonen de klank beinvloeden. 660Hz moet voor beide units geen probleem vormen, hogere tonen worden voor de eerlijke vergelijking weggelaten.
Hoe de 220Hz toon klinkt zal waarschijnlijk lastig te interpreteren zijn, ik zou letten op 'autoriteit'. Een groot stralend oppervlak klinkt bij dezelfde geluidsdruk nou eenmaal anders dan een klein stralend oppervlak. Ik kan me niet voorstellen dat op 220 Hz de conus nog maar voor een deel trilt, of dat partiale trillingen zo interferrentie veroorzaakt dat de 10F het merkbaar beter doet. Wellicht geneuzel, maar ik ben altijd wel benieuwd naar overgangsgebieden en fysieke voor- en nadelen.
In iedergeval: veel succes, het wordt prachtig!
Die meest rechtse vorm is inderdaad the way to go, naar mijn mening.
De baspijp onder zou wel mooi zijn. Helemaal als je qua lengte dan op ca 1/3 binnen in de box zou uitkomen, krijg je minder van de staande golf uit je baspijp.
Verder zou ik de test van de toon op 250 Hz me op 2 manieren kunnen voorstellen.
1. Met een toongenerator 220 Hz weergeven, eventueel afkappen (kan vast met de DSP) op 660 Hz. Dit geldt voor de 10F en de SLS.
2. En een (Lage) A (220Hz) uit een cello, over dezelfde filterinstelling en dito units.
In beide gevallen blijkt hoe de 220Hz klinkt, alleen de 2e test geeft aan hoe de boventonen de klank beinvloeden. 660Hz moet voor beide units geen probleem vormen, hogere tonen worden voor de eerlijke vergelijking weggelaten.
Hoe de 220Hz toon klinkt zal waarschijnlijk lastig te interpreteren zijn, ik zou letten op 'autoriteit'. Een groot stralend oppervlak klinkt bij dezelfde geluidsdruk nou eenmaal anders dan een klein stralend oppervlak. Ik kan me niet voorstellen dat op 220 Hz de conus nog maar voor een deel trilt, of dat partiale trillingen zo interferrentie veroorzaakt dat de 10F het merkbaar beter doet. Wellicht geneuzel, maar ik ben altijd wel benieuwd naar overgangsgebieden en fysieke voor- en nadelen.
In iedergeval: veel succes, het wordt prachtig!
- asterduc
- Contacteer:
ik heb net de data doorgenomen, maar de gegevens zeggen me weinig. De 12M is de 10 jaar oude Revelator, niet de nieuwe 12MU Illuminator. Ik vind ook nergens de prestaties van de 10F als breedbander terug, geen off-axis metingen bvb.jeroen_d schreef:Dat vraagt om een serieuzer vergelijk met de M12 dan dat asterduc tot nu toe heeft gedaan. Toch nog eens testen met een mooi crossover en een tweetertje...
Wat het laaggedeelte van de 10F betreft zal mijn idee om naar 200 hz te gaan iets te voorbarig zijn. 300hz zal een betere keuze zijn. Met de nu kleiner uitgevallen baskast zal de SLS 6.5 dat dan maar moeten doen. Veel zal afhangen van de reflex poort denk ik.
- asterduc
- Contacteer:
de opbouw van de baskast.
Dus word het kastje als het met 18 mm word gemaakt 45 cm hoog of 55 met 22mm MDF.
Leuke afmeting
Leuke afmeting
- asterduc
- Contacteer:
25 x 18mm = 450 mm + spikes (als je de poort onderaan neemt)hannesie schreef:Dus word het kastje als het met 18 mm word gemaakt 45 cm hoog of 55 met 22mm MDF.
En zo ziet een dergelijk stapeltje voor 2 kastjes er dan uit.
- Vinculum
- Contacteer:
Wanneer zal ik het op komen halen? 
ik zat nét hetzelfde te denkenVinculum schreef:Wanneer zal ik het op komen halen?
Héél mooi Ed, ik ben benieuwd hoe ze klankmatig bij de 10F's zullen passen..
- asterduc
- Contacteer:
... en de freesmal om het drivergat en de bevestigingsgaten op de juiste plaats te krijgen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
walgelijk
Best veel werk zeker, al dat handwerk & passen & meten
Ben dus vooral benieuwd naar (filter)ontwerpkeuzes en de compromissen. Dat kastenbouw verhaal zit wel goed. Ik moet trouwens zeggen dat ik het knap vind met welke nauwkeurigheid jij kunt meten met ATB-PC.
Mooi dat je iets reproduceerbaars ontwerpt; een passieve combinatie met betaalbare drivers.
Best veel werk zeker, al dat handwerk & passen & meten
Ben dus vooral benieuwd naar (filter)ontwerpkeuzes en de compromissen. Dat kastenbouw verhaal zit wel goed. Ik moet trouwens zeggen dat ik het knap vind met welke nauwkeurigheid jij kunt meten met ATB-PC.
Mooi dat je iets reproduceerbaars ontwerpt; een passieve combinatie met betaalbare drivers.
- Vinculum
- Contacteer:
Ik ook. Je vertelde eerder dat het gebruik van een reflexpoort resulteerde in een dieper en strakker laag. Is al bekend wat het onderste frequentiebereik is?wouter schreef:Ben dus vooral benieuwd naar (filter)ontwerpkeuzes en de compromissen.
- asterduc
- Contacteer:
Handwerk komt er nu net niet meer bij te pas.wouter schreef:Best veel werk zeker, al dathandwerk& passen & meten
het meet en paswerk valt wel mee hoor. Gewoon even bij Kees op cursus en dan is alles mogelijk.
ATB meetsoftware is een verhaal apart. Die Kirchner is geen gewone. Hij doet alles op een andere manier en zijn software is zwaar onderschat. Hij slaagt erin om op zijn eigenzinnige manier een aantal probleempunten te omzeilen. Keerzijde is dat er een groot pak onaangename gebruikersfouten (of noem het ongewoonheden) inzitten waardoor het niet altijd prettig werkt. Maar de resultaten zijn keuring. Vooral nearfield en ruimtemetingen zijn top. Metingen op 1 meter zijn problematisch en phasemetingen kun je op je buik schrijven.wouter schreef:Ik moet trouwens zeggen dat ik het knap vind met welke nauwkeurigheid jij kunt meten met ATB-PC.
... en dat is tegen mijn princiepe. Ik ga ervan uit dat als je veel werk in iets steekt, het gelijk goed moet doen en vanaf de start niet op cruciale zaken zoals de drivers moet besparen. De 10F vond ik dermate goed en het kastje eenvoudig genoeg om er iets mee te doen.wouter schreef:Mooi dat je iets reproduceerbaars ontwerpt; een passieve combinatie met betaalbare drivers.
Of de SLS 6.5 in staat gaat zijn om dit succesverhaal af te maken is nog de vraag.
- asterduc
- Contacteer:
nee, maar ik kan het snel even meten, euhh, nee, ik ga eerst slapenVinculum schreef:Ik ook. Je vertelde eerder dat het gebruik van een reflexpoort resulteerde in een dieper en strakker laag. Is al bekend wat het onderste frequentiebereik is?wouter schreef:Ben dus vooral benieuwd naar (filter)ontwerpkeuzes en de compromissen.
Hoedanook, het klinkt echt laag, ongeloofwaardig zelfs als je het kastje ziet. De Subwoofer zoek je tevergeefs! Hangt natuurlijk wel wat van de afstelling af.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Dit deel was ook met een knipoogasterduc schreef:Handwerk komt er nu net niet meer bij te pas.wouter schreef:Best veel werk zeker, al dathandwerk& passen & meten
het meet en paswerk valt wel mee hoor. Gewoon even bij Kees op cursus en dan is alles mogelijk.
Dat van kirchner kan ik bevestigen, 1 meter filterontwerpen is niet te doen. Daarom wil ik ernaast gaan werken met Arta. Echter, de methode heeft wel iets betrouwbaars want je meet wat je hoort. En dat is in het laag niet altijd zo geloof ik.
Prachtig ! Wat doe je eigenlijk met het afval hout ?
Dat zal ook wel niet te zuinig zijn 
- asterduc
- Contacteer:
- met het schijvensysteem is voor de 2 baskasten 3/4 van een mdf plaat nodig.TubeHead schreef:Prachtig ! Wat doe je eigenlijk met het afval hout ?Dat zal ook wel niet te zuinig zijn
- volgens klassieke bouwwijze is er 1/3 van een mdf plaat nodig
De stukken die uit de schijven komen, gaan naar de plaatselijke kleuterschool om 'kroontjes' van te maken.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ed is ook nog eens groen bezig met zijn afval

Ed, mag ik je bedanken voor de gouden tip om het fineer nat te maken !?asterduc schreef:heb dat vroeger eens met een stoomstrijkijzer gedaan. Als je het fineer wat vochtig maakt zou het volgens mij ook kunnen lukken, maar stoom is nog steeds zekerder. De kunst is om te stoppen net voor het breektxbake schreef:Ik vrees dat m'n fineer de scherpe bochten aan weers zijden niet aan zal kunnen en zal breken.
Heeft iemand een idee of tips hoe ik dat het beste aanpak ?
Zonder te breken kan ik de scherpe bochten nu mooi fineren
Ik ben het hier ook mee eens. Ik bewandel nu een andere weg voor mijn eigen woofers. Een kort mailtje naar Per Skaaning (FlexUnits), en hij wijzigt een 10Inch unit zodat deze exact in mijn 45L cornerwoofers past.asterduc schreef:... en dat is tegen mijn princiepe. Ik ga ervan uit dat als je veel werk in iets steekt, het gelijk goed moet doen en vanaf de start niet op cruciale zaken zoals de drivers moet besparen. De 10F vond ik dermate goed en het kastje eenvoudig genoeg om er iets mee te doen.
Of de SLS 6.5 in staat gaat zijn om dit succesverhaal af te maken is nog de vraag.
Fs 18 Hz
Vas 222 L
Qms 6,2
Qes 0,26
Qts 0,25
Geen hele grote getallen, maar dat is omdat deze woofer geselecteerd is om in ieder geval optimaal geluid te geven op 200Hz!
Maar ja, net als de Focal tweeters: wel wat beter dan deze units van Ed, maar per woofer duurder enkele factoren duurder dan de drivers van Ed samen.
Het voordeel van een driver op maat is natuurlijk dat ik er veel minder verstand van kast optimalisatie hoef te hebben als Ed
Gr. Harry
- asterduc
- Contacteer:
dat heb ik ook niet hoor Harry. Ik probeer maar wat en post het als het toevallig eens goed uitpakt.harryeng schreef:... veel minder verstand van kast optimalisatie ...
... en de rest doet BoxCalc, of een ander simulatieprogramma.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Moet iemand je er aan herinneren dat jij die binnenkant (en buitenkant) zo hebt vormgegeven na een lange zoektocht en zorgvuldig meten van verschillende vormen en dempingsmaterialen?asterduc schreef:dat heb ik ook niet hoor Harry.harryeng schreef:... veel minder verstand van kast optimalisatie ...