De IDUNN ++ (zijn klaar)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Gisterenavond kwam iemand langs die ook wel wat gewend is :o

We hebben dus even zitten luisteren naar wat muziek.
Grieg Peer Guint suite Hal van de bergkoning
Gnomes Moussorgsky Pictures at an exhibition
Gustav Dudamel met het Venezuela jeugd orkest
Alle 3 stevig met het volledige orkest, en dynamiek verschillen van heb ik jou daar.

Toen nog even voor de lol,
Amused to Death, It's A Miracle
en de Three Wishes.
Ik durf te zeggen dat het aardig overeind bleef staan op een redelijk hoog niveau, tenminste mijn vrouw kwam naar beneden, of het niet wat rustiger kon.

Het word dus wel veelbelovend, het hoog was mooi geplaatst, gedetailleerd en het laag was duidelijk aanwezig maar moet wel al met minder geluidsdruk al meer mee kunnen doen naar mijn idee.
Dat is dus de afstemming naar het optimum
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ben vanavond eens even met Arta aan het stoeien geweest.

Ik heb een meetset kunnen lenen van Pjotr om eens wat te leren voor wat betreft meten e.d.
Voordat je alles aan elkaar hebt geknoopt, en werkend hebt gekregen, ben je alweer een eind verder.
De kastjes zijn hanteerbaar, en kunnen dus makkelijk op mijn tijdelijke standaard op het schavot worden gezet. Wat ik mij afvroeg toen ik de resultaten bewaarde, waar staan ze nu??

Jaja Copy en Paste, daar had ik niet op gerekend :mrgreen: Heel de schijf afgezocht :twisted:
Dan nu het resultaat van mijn eerste stappen en waar ik ook het meest nieuwsgierig naar was.
De resultaten lijken mij redelijk te interpreteren :roll: :mrgreen:
Bijlagen
De Basreflex kast van 15,5 L en 100gr Angelhair BAF
De Basreflex kast van 15,5 L en 100gr Angelhair BAF
De gesloten kast 25 L en de PVC pijpen en 100gr Angelhair BAF
De gesloten kast 25 L en de PVC pijpen en 100gr Angelhair BAF
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ben dus aan het leren hoe je het best het een en ander in beeld krijgt op een manier die betrouwbaar is en dan ook te interpreteren op de juiste wijze.
Dat valt dus niet mee, ik heb geen idee welke functie ik voor wat dan eigenlijk gebruik en de terminologie is mij dus ook niet altijd duidelijk.
Ook hoe dan de zaak goed is in te stellen, ondanks de topic van Arta en de specifieke duidingen.
Ik heb maar eens wat geplakt.

Tenslotte voor een herintreder/ c.q. zij-instromer :wink: valt het niet altijd mee.

Nog nooit van mijn leven zoiets gedaan, dat meten, en ik vertrouw mijn oren niet helemaal meer.

Doordat ik af en toe wat last heb van Tinnitus (oorsuizen), dan kan ik beter een aanvulling voor mijn ogen gebruiken. :mrgreen:

Als ik een voor mij logisch meting van het totaal wil doen krijg ik geen goed beeld wat ik meet.

Zal toch eerst wat meer moeten lezen :roll:
Bijlagen
Het gemeten signaal is nu langer als eerst, en ik geen verschil als ik bij de FFT de waardes verander, ik dacht dat ik het daar mee had gewijzigd.
Het gemeten signaal is nu langer als eerst, en ik geen verschil als ik bij de FFT de waardes verander, ik dacht dat ik het daar mee had gewijzigd.
Deze meting is op 5 cm van de boxvoorzijde
Deze meting is op 5 cm van de boxvoorzijde
Meting zonder vulling en met stukken noppenschuim en de PVC
Meting zonder vulling en met stukken noppenschuim en de PVC
Meting3.jpg
Hier heb ik dicht bij de conus van de 18 cm gemeten
Hier heb ik dicht bij de conus van de 18 cm gemeten
De meting met een afstand van 50 cm en 50 gr Angelhair
De meting met een afstand van 50 cm en 50 gr Angelhair
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Maar eens even, na wat studie en zoeken, de meetset aangesloten tijdens het voetballen.

Tevens werd ik er mij van bewust dat de tweeter niet mee deed, het filter bleek tegen metaal van de korf te zitten, los in de box leggen tijdelijk leverde dus ook verrassende resultaten op.

Het meest frappante, ik was aan het meten en kreeg van die rare effecten, bleek dat ik de kabel van de microfoon niet aangesloten had :oops:

Nu na wat puzzelen, en op aanraden van Pjotr, eerst maar eens een frequentie respons.

Als ik het goed heb gedaan, zou dit het resultaat zijn.
Wie schiet er op dit plaatje :mrgreen:
Bijlagen
FS.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door wouter »

hannesie schreef:
Als ik het goed heb gedaan, zou dit het resultaat zijn.
Wie schiet er op dit plaatje :mrgreen:
Nou, eh jij zelf :wink: Loopt fris op zo met die tweeter. Hoe heb je de mic gepositioneerd t.o.v. de tweeter tijdens het meten?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Hallo Wouter,
Ik heb op ongeveer 40 cm afstand in het midden van de 2 units gemeten.
De as van de mic tussen hoog en mid/laag.

Ik vond het zelf ook al wel oplopen, dat hoog, maar ik heb nu gehoormatig met wat meer demping materiaal nu een smeuïg geluidsbeeld, maar dat mag het hoog niet zo beïnvloeden,kan het zijn dat er reflecties zijn van de omgeving?

Ik begrijp uit jouw reactie dat het toch wel vreemd is?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Meet eens alleen de tweeter :)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door satefan »

Hier de meting van mijn idunn's. Ze zijn volgens de tekening van Seas gemaakt dus de positionering van de tweeter is zoals op de tekening. Hoe is dat bij jou? Ik heb van wouter begrepen dat de hoogte van de plaatsing invloed heeft.
Bijlagen
idunn_meting_40cm.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ik moet eerst even iemand feliciteren met zijn verjaardag, en dan kan ik vanavond wat later misschien nog wel even wat doen.
Wat mij ook wel niet erg duidelijk is, meet je met een sweep of pink noise?

Ik kan eigenlijk daar niet achter komen wat voor een FR meting het beste is.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Met ARTA moet je een MLS meting doen :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door wouter »

Die meting van Satefan was tussen de units in, vlak bij de tweeter. Op 40 cm zal die al bijna niet meer oplopen.

ATB heeft een eigen testsignaal ontwikkeld, iets van een 1x pinknoise + ca. 1,3x hetzelfde signaal. De software berekent wat de bron weergeeft en houdt daarbij rekening met wat de akoestiek doet.

Op ongeveer een halve meter voor je tweeter, met de highpass filtering zou de tweeter vrij vlak moeten zijn vanaf de roll in.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Na wat nadenken, en na zaterdag op de verjaardag van een buurman een opname technicus van de Doelen in Rotterdam ontmoet en gesproken.

Die man gaf ook enkele tips, en nu eens wat serieus de zaak opgepakt.

De Subwoofer openingen dicht gestopt met handdoeken, de trapleer als statief voor het boxje en de gordijnen als een wand die wat minder reflecties oplevert, zo ook de tafel enigszins reflexievrij gemaakt.
De opmerkingen van Wouter en Bart ter harte genomen.
En dan de resultaten.

De andere box geeft een vergelijkbaar resultaat
Bijlagen
IMG_0955.JPG
Dicht op de tweeter gemeten.
Dicht op de tweeter gemeten.
Op 45 cm gemeten
Op 45 cm gemeten
Totaal beeld
Totaal beeld
Alleen laag op 3 cm van de speaker
Alleen laag op 3 cm van de speaker
De andere box ook oplopend hoog.
De andere box ook oplopend hoog.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Meet eens alleen de tweeter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

De eerste meting is alleen de tweeter op 5 cm afstand
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

hannesie schreef:
De eerste meting is alleen de tweeter op 5 cm afstand
Ik bedoel tweeter los van het filter op 45cm
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Oef, dan moet ik de box demonteren :mrgreen:

Ik had het net weer even opgeruimd, mijn vrouw kwam weer thuis :D

Ik zal eens zien, dat kost weer even tijd om dat weer even op te zetten.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Het is sowieso altijd beter om alles zonder filter te meten.
Dan kun je bepaalde dingen veel beter zien.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Het was natuurlijk voor mij een duidelijk zaak, leek mij, dat het filter van de fabriek wel goed ontwikkeld zou zijn.

Ik ga maar eens naar het filter kijken of de weerstanden correct zitten, het kan natuurlijk ook sluiting in het filter zijn.

Tenslotte ben ik ook maar van bloot gemaakt, en kan dan fouten maken. :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Misschien goed ontwikkeld, maar dan misschien nog niet naar jou smaak :wink:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door wouter »

hannesie schreef:
Het was natuurlijk voor mij een duidelijk zaak, leek mij, dat het filter van de fabriek wel goed ontwikkeld zou zijn.

Dat kan ik niet bevestigen, het was overdreven fris afgesteld. Daar mag nog wat aan gebeuren, ook het laag bleef achter.
Om neutraal te klinken mag het van mij meer hierheen:
seas idunn voorstel.JPG
bewerking van: http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=248
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

@ wouter Ik dacht even dat je de meting van Satefan had, maar je gebruikt de afbeelding van de Seas site.

Ik ben dan wel benieuwd hoe zij de afstelling van de Hypex AS2.100 hebben gedaan.
Ik ga dat ook eens bekijken met de software van Hypex.

Een ander deel van het meten, deze Microfoon daar heb ik geen calibratie of mogelijke aanpassing op toegepast.

Als er afwijkingen zijn, zitten die dan vaak in het hoge frequentiegebied of maakt dat meestal niet zoveel uit??

Ik kan natuurlijk ook een andere rendements aanpassing maken!!

Ik wilde vanavond nog maar eens meten, komen er weer even mensen binnenvallen, ook wel gezellig, maar het schiet niet op :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door wouter »

sja, het loopt wel ff 10 dB op he, dat is flink veel.

Ik ga binnenkort weer meten met satefan. We zullen het fabrieksfilter meten, en de aanpassingen duidelijk inzichtelijk maken - indien nodig.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

wouter schreef:
sja, het loopt wel ff 10 dB op he, dat is flink veel.

Ik ga binnenkort weer meten met satefan. We zullen het fabrieksfilter meten, en de aanpassingen duidelijk inzichtelijk maken - indien nodig.
Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar, gezien het feit dat hij naar ik weet, hetzelfde filter heeft.

De meting die Satefan liet zien heeft een duidelijk minder hoog in de meting.
Naar aanleiding daarvan was ik benieuwd of die afwijking in het meten of een andere afwijking in de software of meet methode of misschien wel de filteronderdelen het verschil geeft
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door JvS »

Die filteronderdelen geven alleen zo'n verschil als je andere waardes gebruikt. Verschillen tussen de kwaliteit van onderdelen kan je niet meten in de response (eigenlijk kan je dat helemaal niet meten met een microfoon ;)).

Ik denk dat je meting of anders is door je opstelling, of je hebt een foutje gemaakt in je filter. Anders zou het gewoon bijna gelijk moeten meten. Is links gelijk aan rechts?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

hannesie schreef:
wouter schreef:
sja, het loopt wel ff 10 dB op he, dat is flink veel.

Ik ga binnenkort weer meten met satefan. We zullen het fabrieksfilter meten, en de aanpassingen duidelijk inzichtelijk maken - indien nodig.
Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar, gezien het feit dat hij naar ik weet, hetzelfde filter heeft.

De meting die Satefan liet zien heeft een duidelijk minder hoog in de meting.
Naar aanleiding daarvan was ik benieuwd of die afwijking in het meten of een andere afwijking in de software of meet methode of misschien wel de filteronderdelen het verschil geeft
MEET NU EENS ENKEL DE TWEETER! :lol: :lol:

Daarnaast kun je de impedantie meten van enkel het filter.
Komt die overeen met die van Satefan, dan weet je dat die goed is.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”