Tip voor KEF bezitters
Moderator: Beheerdersteam
Tip voor KEF bezitters
Omdat ik vaak de speakerprojecten in de boxruimte heb staan, wilde ik voor de tussenperiode wel iets luisterbaars in de woonkamer. Kocht voor een paar pieken een setje KEF's (C20) bij de kringloop. Was erg verrast. Opzoek gegaan naar een setje C60; erg mooi!! Maar, de T33's zijn nagenoeg altijd naar de #@!$Ê^!@ vanwege de appelstroop in de luchtspleet (bah, wat klinkt dat vies). Nu wilde ik de frontplaat houden vanwege de looks en originaliteit bij doorverkopen, maar welke tweeter vervangt nu de T33 goed? Op internet verschillen de meningen, maar nog niemand heeft mijns inziens de perfecte vervanger gevonden, zonder dat je het filter moet aanpassen.
Ik pretendeer niet de perfecte vervanger gevonden te hebben, maar wel bijna. En wel de SB Acoustic sb29rdnc-c000-4.
Een 94dB/4 ohm tweeter die zo rond de 45 euro per stuk kost. Heb met Arta en Limp enkele zaken gemeten en was verrast.
De KEFs gebruiken iets dat heet Conjugate Load Matching, oftewel we hebben twee eigenwijze drivers, maar we zullen de impedatiecurve liniaalstrak krijgen op 4 ohm. Nu lukt dat met SB Acoustic nog beter dan met de originele T33!!!!! Een afwijking van slechts max 2 % van de 4 ohm impedantie over het gehele frequentiebereik (afgezien van de Fs van de speaker natuurlijk).
En de freq.curve benadert het origineel angstwekkend dicht! Kortom een geslaagde exercitie, al zeg ik het zelf.
De frontplaat dient aan de achterzijde enigzins bewerkt te worden, maar dat is een gemakkelijk werkje met een zaagje. Het front ziet er onveranderd gelikt uit.
(Even voor de engelstalige goegemeente wat googlebot-trefwoorden: kef t33 sp1210 replace ferrofluid mkii 107 105/2 c-series c60 c80)
Ik pretendeer niet de perfecte vervanger gevonden te hebben, maar wel bijna. En wel de SB Acoustic sb29rdnc-c000-4.
Een 94dB/4 ohm tweeter die zo rond de 45 euro per stuk kost. Heb met Arta en Limp enkele zaken gemeten en was verrast.
De KEFs gebruiken iets dat heet Conjugate Load Matching, oftewel we hebben twee eigenwijze drivers, maar we zullen de impedatiecurve liniaalstrak krijgen op 4 ohm. Nu lukt dat met SB Acoustic nog beter dan met de originele T33!!!!! Een afwijking van slechts max 2 % van de 4 ohm impedantie over het gehele frequentiebereik (afgezien van de Fs van de speaker natuurlijk).
En de freq.curve benadert het origineel angstwekkend dicht! Kortom een geslaagde exercitie, al zeg ik het zelf.
De frontplaat dient aan de achterzijde enigzins bewerkt te worden, maar dat is een gemakkelijk werkje met een zaagje. Het front ziet er onveranderd gelikt uit.
(Even voor de engelstalige goegemeente wat googlebot-trefwoorden: kef t33 sp1210 replace ferrofluid mkii 107 105/2 c-series c60 c80)
Re: Tip voor KEF bezitters
Jaja, heb wel ff wat beters te doen nu 
Foto's volgen... Ook screenshots van de impedantie en van de frequentiecurve.
Zal even mijn Japanse techniek moeten opladen (no pun intended)
Foto's volgen... Ook screenshots van de impedantie en van de frequentiecurve.
Zal even mijn Japanse techniek moeten opladen (no pun intended)
Re: Tip voor KEF bezitters
SARK, u is een KEF-bezitter?
Iets van de 107 dacht ik me te herinneren?
Ik ga met toch eerst straks scharen onder 10 miljoen oranjeslaafjes.
Tot nader orde.
Iets van de 107 dacht ik me te herinneren?
Ik ga met toch eerst straks scharen onder 10 miljoen oranjeslaafjes.
Tot nader orde.
Re: Tip voor KEF bezitters
U bedoelt dezeRSQ8P schreef:SARK, u is een KEF-bezitter?
Iets van de 107 dacht ik me te herinneren?
Veel plezier.RSQ8P schreef:Ik ga met toch eerst straks scharen onder 10 miljoen oranjeslaafjes.
Tot nader orde.
- Bijlagen
-
- vuvuzela.jpg (19.5 KiB) 1956 keer bekeken
Re: Tip voor KEF bezitters
Jep die,
Ik zoek ook nog een oplossing voor dat FIFA-blaasinstrument. Misschien in een Bavaria-jurkje hijsen, komen ze allemaal in voorarrest
HAHA
Have fun 2
Ik zoek ook nog een oplossing voor dat FIFA-blaasinstrument. Misschien in een Bavaria-jurkje hijsen, komen ze allemaal in voorarrest
HAHA
Have fun 2
Re: Tip voor KEF bezitters
Zo eerst de fysieke kant van de oplossing; de metingen komen na het eten.




Re: Tip voor KEF bezitters
Handig hoor, en de montage van de tweet op de frontplaat is gewoon boutje/moertje
En de montage-gaten komen ook overeen of heb je nieuwe moeten boren 
Re: Tip voor KEF bezitters
Je kan de originele KEF schroefjes gebruiken, wel met een moertje erbij. De gaten schelen op de diameter een 2mm.
Dus de frontplaat van de SB29 in de gaten even een mm uitvijlen (slechts de lagerliggende randen in de schriefgaten, dus niet in het baffleoppervalk van de tweeter.
De KEFplaat moet je even ontdoen van de vorige constructie aan de achterzijde. Deze was echts specifiek voor de T33. Dit gaat genakkelijk met een los ijzerzaagje. Het mooie is dat je gewoon kan doorzagen en daardoor wordt de opening in de frontplaat van de KEF precies op maat voor de afstraling zonder obstructie van de SB29.
Dit is ietwat mechanische moeite, maar qua filter dus totaal geen aanpassing nodig!!!
Dus de frontplaat van de SB29 in de gaten even een mm uitvijlen (slechts de lagerliggende randen in de schriefgaten, dus niet in het baffleoppervalk van de tweeter.
De KEFplaat moet je even ontdoen van de vorige constructie aan de achterzijde. Deze was echts specifiek voor de T33. Dit gaat genakkelijk met een los ijzerzaagje. Het mooie is dat je gewoon kan doorzagen en daardoor wordt de opening in de frontplaat van de KEF precies op maat voor de afstraling zonder obstructie van de SB29.
Dit is ietwat mechanische moeite, maar qua filter dus totaal geen aanpassing nodig!!!
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Tip voor KEF bezitters
Optisch past hij ook erg goed moet ik zeggen.
Zag er metingen van Hobby Hifi en Zaph en het is absoluut geen slechte tweeter!!
Zag er metingen van Hobby Hifi en Zaph en het is absoluut geen slechte tweeter!!
Re: Tip voor KEF bezitters
Thanks B_force.
Had nl. ook die recente HH geraadpleegd. Wel leuk want de tweeter die ik voor mijn in de boxruimte staande speakerproject (dat uiteindelijk deze 'tijdelijke' KEFs moet gaan vervangen) in de planning heb, staat in dezelfde test: de Mundorf AMT 2510c
Ik ben erg onder de indruk van deze ringradiatorkloon. De vervorming is ook echt laag te noemen. Wel enige toe-in is vereist vanwege de rapide afval onder een hoek. Tot nu toe ben ik dus aangenaam verrast door mijn eerste kennismaking met SB acoustics.
Had nl. ook die recente HH geraadpleegd. Wel leuk want de tweeter die ik voor mijn in de boxruimte staande speakerproject (dat uiteindelijk deze 'tijdelijke' KEFs moet gaan vervangen) in de planning heb, staat in dezelfde test: de Mundorf AMT 2510c
Ik ben erg onder de indruk van deze ringradiatorkloon. De vervorming is ook echt laag te noemen. Wel enige toe-in is vereist vanwege de rapide afval onder een hoek. Tot nu toe ben ik dus aangenaam verrast door mijn eerste kennismaking met SB acoustics.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Tip voor KEF bezitters
Mits goed toegepast, zorgt die afval gelijk voor een constante directiviteit 
Ik zou hem graag willen toepassen, maar ik heb nog genoeg liggen
Hij is net ietsjes te duur om dan "zomaar" even voor wat anders te gaan.
Hoewel ik weer zit te twijfelen hoor.......
Ik zou hem graag willen toepassen, maar ik heb nog genoeg liggen
Hij is net ietsjes te duur om dan "zomaar" even voor wat anders te gaan.
Hoewel ik weer zit te twijfelen hoor.......
Re: Tip voor KEF bezitters
Hoi B_force,
Ik ben al tijden van de dome af vanwege veel sibilance gezeur (is veel te generalistisch gesteld, want ik heb maar ervaring met enkele); ik heb mijn heil gevonden bij de magnetostaten, amt's en ribbons. Toch moet ik bekennen dat voor het geld (45/stuk) deze SB mij enorm kan bekoren en bijna non-dome-achtige kwaliteiten bezit.
Wel erg leuk om te merken (al is mijn steekproef van n=1 dus totaal niet representatief) dat ook voor schappelijke bedragen er veel moois te koop is. Let wel, de Scan Speak en Vifa boys die mede aan de wieg stonden van de ringradiator zijn nu de breinen achter SB.
Wat is het toch een leuke hobby!
Ik ben al tijden van de dome af vanwege veel sibilance gezeur (is veel te generalistisch gesteld, want ik heb maar ervaring met enkele); ik heb mijn heil gevonden bij de magnetostaten, amt's en ribbons. Toch moet ik bekennen dat voor het geld (45/stuk) deze SB mij enorm kan bekoren en bijna non-dome-achtige kwaliteiten bezit.
Wel erg leuk om te merken (al is mijn steekproef van n=1 dus totaal niet representatief) dat ook voor schappelijke bedragen er veel moois te koop is. Let wel, de Scan Speak en Vifa boys die mede aan de wieg stonden van de ringradiator zijn nu de breinen achter SB.
Wat is het toch een leuke hobby!
Re: Tip voor KEF bezitters
Hallo,
Ik ben hier nieuw en ik wilde mijn ervaring met de kef 107 graag met jullie delen.
Ongeveer 18 jaar geleden heb ik een paar kef's op de kop getikt bij een opruimings uitverkoop in leeuwarden. Eigenlijk wist ik niet wat ik kocht, maar de deal was inpakken en wegwezen. Daar was de prijs dan ook naar. Nu zagen deze boxen er zo indrukwekkend uit plus dat dit de top of the line van kef was dacht ik: dit zit wel goed. Thuis uitgepakt en naast mijn pied pipers opgesteld. Gelukkig klonk het beter alhoewel de kef zonder de kube imho niet uit de verf kwam. Vooral het laag was (destijds) zeer goed. De "mannen" kregen daarna weinig aandacht ze werden gewoon gebruikt. Ongeveer twee jaar geleden heb ik de opstelling van de boxen veranderd zodat ze om de tv gepositioneerd werden. Hierbij viel het me op dat het film geluid mij eigenlijk wat tegenviel. Maar ja zulke luidsprekers kunnen toch niet slecht klinken?
Vandaar dat ik besloot mijn van meedevoort monoblokken te updaten. Eenmaal terug dacht ik dat het geluid een stukje beter was geworden dus ik liet de stereo voor wat het was. Echter met de kerst ging het weer jeuken en ik ging op internet us sneupen wat er eventueel met de kef 107 aan de hand kon zijn. Al gauw kwam ik er achter dat de foam randen van het laag wel eens vervangen zouden moeten worden en dat er nieuw ferro fluid in de tweeter gedaan moet worden.
Zodoende eerst de kef eens opengeschroefd.
Omdat ik op internet geen instructies hierover vond bij deze.
Eerst de head ontkoppelen.
Denk erom dat op de din plug een drukknopje zit die je moet indrukken om te ontkoppelen.
Hierna kan je het afwerkplankje er af wippen.
Nu zie je een reeks schroeven zitten. Hierbij moet je alleen de schroeven aan de zijkanten losschroeven omdat de schroeven in met midden het filter vasthouden. Hierna kan je dit plankje opwippen en heb je de bovenkant met het filter uit de luidspreker gelicht.
De draden van het filter merken en lostrekken.
Nu kan je de basunit losschroeven. Denk erom dat je de middelste bout ook losschroeft.
Toen ik de basunit er uit haalde zag ik meteen dat de foamranden totaal vergaan waren.
Een compleet setje besteld bij audiofriends. Met lijm en stofkapjes.
Ik ben niet echt handig mmar dit is goed te doen. De lijm is wit maar droogd doorzichtig op en de speakers zitten niet in het zicht.
. Op youtube zijn veel filmpjes over refoamen. Het is echt niet moeilijk en als je foam net niet in de midden zit maakt niet uit zolang de conussen maar goed heen en weer kunnen gaan.
Ik had trouwens 5stofkapjes geleverd gekregen. Hierdoor probeerde ik de laatste speaker te voorzien van een dubbele stofkap. Dat plakt dus niet. Zo zie je dat het zeer nauwkeurig komt hoe de foamranden gevormd zijn en hoe de dikte is.
Na enkelel uren drogen harstikke nieuw schierig hoe het nu klonk.
Natuurlijk heel goed: van geen bas naar een goede bas. Altijd doen is de investering meer dan waard.
Nu had ik echter m'n bedenkingen bij m'n tweeters. Als je echter al zolang naar slechte tweeters hebt geluisterd weet je niet meer hoe het wel moet klinken. Dus een koptelefoon opgedaan en ik hoorde een zeer groot verschil tussen de hoge tonen van de koptelefoon en de hoge tonen van de kefs. Eigenlijk heb ik dus een jaar alleen middentonene gehoord.
Opdit forum terecht gekomen en de sb29rdnc-c0004-4 aangeschaft ter vervanging van mijn t33 sp1210. Het mooie is dat deze speaker is dat hij "past" ter vervanging zvan de t33.
Je moet alleen de achterkant van de speakerplaat met een ijzerzaagje eraf zagen. Hierna kan je met een beetje fantasie dezelfde schroefgaatjes gebruiken om alles weer aan te sluiten. De blauwe draad is de rechtse draad. De bruine de linkse.
Ik vind de hoge tonen wel een beetje schel vooral op hogere volumes.
Kan ik hier nog wat aandoen met een 2ohm in serie en een 4omn paralel over de tweeter heen?
Nu we toch bezig zijn:
Ik heb niet het idee dat de middentonen slecht zijn maar heeft iemand zijn middentoners ook vervangen voor de falcon b107?.
En heeft er ook iemand de caps vervangen met een falcon upgrade caps set?
Welke resultaten zijn te verwachten?
Nu heb ik natuurlijk de t33 over. Kan je daar een compleet setje conus en spoel voor krijgen.
Ik heb niet het idee dat een refuel veel zal opleveren. Any thoughts?
Tot horens.
Ik ben hier nieuw en ik wilde mijn ervaring met de kef 107 graag met jullie delen.
Ongeveer 18 jaar geleden heb ik een paar kef's op de kop getikt bij een opruimings uitverkoop in leeuwarden. Eigenlijk wist ik niet wat ik kocht, maar de deal was inpakken en wegwezen. Daar was de prijs dan ook naar. Nu zagen deze boxen er zo indrukwekkend uit plus dat dit de top of the line van kef was dacht ik: dit zit wel goed. Thuis uitgepakt en naast mijn pied pipers opgesteld. Gelukkig klonk het beter alhoewel de kef zonder de kube imho niet uit de verf kwam. Vooral het laag was (destijds) zeer goed. De "mannen" kregen daarna weinig aandacht ze werden gewoon gebruikt. Ongeveer twee jaar geleden heb ik de opstelling van de boxen veranderd zodat ze om de tv gepositioneerd werden. Hierbij viel het me op dat het film geluid mij eigenlijk wat tegenviel. Maar ja zulke luidsprekers kunnen toch niet slecht klinken?
Vandaar dat ik besloot mijn van meedevoort monoblokken te updaten. Eenmaal terug dacht ik dat het geluid een stukje beter was geworden dus ik liet de stereo voor wat het was. Echter met de kerst ging het weer jeuken en ik ging op internet us sneupen wat er eventueel met de kef 107 aan de hand kon zijn. Al gauw kwam ik er achter dat de foam randen van het laag wel eens vervangen zouden moeten worden en dat er nieuw ferro fluid in de tweeter gedaan moet worden.
Zodoende eerst de kef eens opengeschroefd.
Omdat ik op internet geen instructies hierover vond bij deze.
Eerst de head ontkoppelen.
Denk erom dat op de din plug een drukknopje zit die je moet indrukken om te ontkoppelen.
Hierna kan je het afwerkplankje er af wippen.
Nu zie je een reeks schroeven zitten. Hierbij moet je alleen de schroeven aan de zijkanten losschroeven omdat de schroeven in met midden het filter vasthouden. Hierna kan je dit plankje opwippen en heb je de bovenkant met het filter uit de luidspreker gelicht.
De draden van het filter merken en lostrekken.
Nu kan je de basunit losschroeven. Denk erom dat je de middelste bout ook losschroeft.
Toen ik de basunit er uit haalde zag ik meteen dat de foamranden totaal vergaan waren.
Een compleet setje besteld bij audiofriends. Met lijm en stofkapjes.
Ik ben niet echt handig mmar dit is goed te doen. De lijm is wit maar droogd doorzichtig op en de speakers zitten niet in het zicht.
Ik had trouwens 5stofkapjes geleverd gekregen. Hierdoor probeerde ik de laatste speaker te voorzien van een dubbele stofkap. Dat plakt dus niet. Zo zie je dat het zeer nauwkeurig komt hoe de foamranden gevormd zijn en hoe de dikte is.
Na enkelel uren drogen harstikke nieuw schierig hoe het nu klonk.
Natuurlijk heel goed: van geen bas naar een goede bas. Altijd doen is de investering meer dan waard.
Nu had ik echter m'n bedenkingen bij m'n tweeters. Als je echter al zolang naar slechte tweeters hebt geluisterd weet je niet meer hoe het wel moet klinken. Dus een koptelefoon opgedaan en ik hoorde een zeer groot verschil tussen de hoge tonen van de koptelefoon en de hoge tonen van de kefs. Eigenlijk heb ik dus een jaar alleen middentonene gehoord.
Opdit forum terecht gekomen en de sb29rdnc-c0004-4 aangeschaft ter vervanging van mijn t33 sp1210. Het mooie is dat deze speaker is dat hij "past" ter vervanging zvan de t33.
Je moet alleen de achterkant van de speakerplaat met een ijzerzaagje eraf zagen. Hierna kan je met een beetje fantasie dezelfde schroefgaatjes gebruiken om alles weer aan te sluiten. De blauwe draad is de rechtse draad. De bruine de linkse.
Ik vind de hoge tonen wel een beetje schel vooral op hogere volumes.
Kan ik hier nog wat aandoen met een 2ohm in serie en een 4omn paralel over de tweeter heen?
Nu we toch bezig zijn:
Ik heb niet het idee dat de middentonen slecht zijn maar heeft iemand zijn middentoners ook vervangen voor de falcon b107?.
En heeft er ook iemand de caps vervangen met een falcon upgrade caps set?
Welke resultaten zijn te verwachten?
Nu heb ik natuurlijk de t33 over. Kan je daar een compleet setje conus en spoel voor krijgen.
Ik heb niet het idee dat een refuel veel zal opleveren. Any thoughts?
Tot horens.
Re: Tip voor KEF bezitters
Mooi dat de revisiebeurt goed heeft uitgepakt! Het hoog van een KEF hoort niet schel te zijn, maar je hebt jarenlang naar te weinig hoog geluisterd, dus misschien moeten je oren wennen. Zo niet, dan kun je met 1,2Ω in serie en 6,8Ω parallel tot 1,8Ω in serie en 4,7Ω parallel de tweeter wat zachter zetten.
Voor wat betreft de midspeaker: zo lang de rolrand niet is vergaan of hard is geworden en de spider evenmin, zou die unit nog goed moeten werken. Dat eerste kun je snel controleren door even met je vinger de rolrand in te duwen, dat tweede is wat lastiger en gaat het best met meetapparatuur.
Voor wat betreft de midspeaker: zo lang de rolrand niet is vergaan of hard is geworden en de spider evenmin, zou die unit nog goed moeten werken. Dat eerste kun je snel controleren door even met je vinger de rolrand in te duwen, dat tweede is wat lastiger en gaat het best met meetapparatuur.
Re: Tip voor KEF bezitters
Bedankt voor je reaktie,
Heeft iemand nog ideeen over een caps upgrade van de filters van de kef 107?
Ik hoor het graag.
Heeft iemand nog ideeen over een caps upgrade van de filters van de kef 107?
Ik hoor het graag.
