Seas idunn: Prototype klaar!
Moderator: Beheerdersteam
Re: Seas idunn: Prototype klaar!
Thanks Arno, ik zal eens op zoek gaan. Ik zie in de pdf dat t zelfs hier in t dorp gemaakt wordt.
Re: Seas idunn: Prototype klaar!
@Barry2001: Ik stuur deze aan met n Denon PMA1500R. Deze heeft een mod ondergaan door Johan Ketelaar. Volgens mij is de voeding voorzien van n extra lading condensatoren.
Re: Seas idunn: Prototype klaar!
Gisteren de eerste laag aangebracht.rho schreef:Ik heb net olie van Woca gekocht. Het is witte werkblad olie. Dat ie wit is wil niet zeggen dat ie het hout wit kleurt maar dat ie het hout niet zoveel donker zou maken dan naturel olie.satefan schreef:Bedankt Dre, ik wil zeker niet dat ze donkerder worden of geel. Ik heb nog hout over dus ik test even wat verschillende mogelijkheden maar zeker bedankt voor de tip!
Satefan
PS: Wat is dit toch een gaaf forum! Mag best even gezegd worden!
Als ik er aan denk zal ik laten weten hoe dat meevalt.
2 verscheidene resultaten geboekt.
Het bovenvlak is eigenlijk heel mooi. Het is wel degelijk witter gekleurd dan de natuurlijke kleur van het hout. Men had beloofd dat dat niet zo zou zijn, maar het effect is wel mooi.
De kopse kanten van het multiplex zijn afschuwelijk!!!! Net alsof ik een pot witte verf over de draaitafel heb gegooid en daarna maar half heb afgeveegd. De plint is naar de kl*ten!
Ik kan het product dus wel aanraden, maar enkel voor massief hout, NOOIT op de kopse kanten van mpx.
Re: Seas idunn: Prototype klaar!
Dat spul is aardig aan de prijs Arno!De lak bij uitstek voor een naturel behandeling
Re: Seas idunn: Prototype klaar!
Dat komt omdat het een geniaal produkt issatefan schreef:Dat spul is aardig aan de prijs Arno!De lak bij uitstek voor een naturel behandeling
Ik ben meubelmaker, en ik kijk inmiddels niet meer op van die iets hogere prijs van écht goeie produkten.
Ik weet natuurlijk niet wat je budget is/je ervoor over hebt. Ik geef de tip omdat ik nog nooit iets anders heb gezien wat zo mooi naturel afwerkt als Trae Lyx. Je kan er zelfs berken multiplex mee afwerken, zonder dat het ook maar een fractie aankleurt.
Re: Seas idunn: Prototype klaar!
Budget? Oh ja, budget! Ik heb geleerd dat je dat maar beter niet bij moet houden, beter voor je gemoedsrust. Alle gekheid op n stokje, (bijna) alle waar is naar zn geld en ik heb zeker geen zin om met n 'half' resultaat te zitten.
Ik ga eens kijken of ik dit ergens aan kan schaffen.
nogmaals bedankt voor de tip.
Stefan
Ik ga eens kijken of ik dit ergens aan kan schaffen.
nogmaals bedankt voor de tip.
Stefan
Re: Seas idunn: Prototype klaar!
Glitsa, zoals audiomanics al aangaf, is ook niet verkeerd hoor, als je een goedkoper alternatief zoekt. Maar het is geen Trae Lyx.
Re: Seas idunn: Prototype klaar!
Zoals ik zei, een ZBA-er is nooit klaar 
Gister heb ik de vulling in de kast gemaakt en ik heb het gevoel dat het laag behoorlijk gedempt wordt. Ik heb de kast middels schotten verstevigd. Hierdoor ontstaan in feite 3 compartimenten (er zitten gaten in de schotten). Het middelste compartiment zit direct achter de woofer. Hier heb ik 200 gram visaton vulling in zitten. Dit zit nu echter vrij strak opgerold omdat het in de kleinere ruimte moet passen. Zou dit voor teveel demping kunnen zorgen? Ik ga dit straks natuurlijk even praktijktechnisch proberen maar zijn er mensen met dergelijke ervaringen?
grt
Satefan
Gister heb ik de vulling in de kast gemaakt en ik heb het gevoel dat het laag behoorlijk gedempt wordt. Ik heb de kast middels schotten verstevigd. Hierdoor ontstaan in feite 3 compartimenten (er zitten gaten in de schotten). Het middelste compartiment zit direct achter de woofer. Hier heb ik 200 gram visaton vulling in zitten. Dit zit nu echter vrij strak opgerold omdat het in de kleinere ruimte moet passen. Zou dit voor teveel demping kunnen zorgen? Ik ga dit straks natuurlijk even praktijktechnisch proberen maar zijn er mensen met dergelijke ervaringen?
grt
Satefan
Re: Seas idunn: Prototype klaar!
Ik heb juist gisterenavond wat zitten spelen met vulling, ik heb zelf de indruk dat er juist niet teveel in moet.
In ieder geval is het goed hiermee te experimenteren.
Ik had er eerst ruim 150 gr Angelhair in zitten, en nu met dit materiaal 50gr lijkt het op het gehoor duidelijk lekkerder.
Het laag is meer in verhouding, en op een lager geluidsniveau ook al lekkerder.
Voor de goede orde, Angelhair is duidelijk ander spul dan Visaton wol
Edit: dit was in een box van 25 liter
In ieder geval is het goed hiermee te experimenteren.
Ik had er eerst ruim 150 gr Angelhair in zitten, en nu met dit materiaal 50gr lijkt het op het gehoor duidelijk lekkerder.
Het laag is meer in verhouding, en op een lager geluidsniveau ook al lekkerder.
Voor de goede orde, Angelhair is duidelijk ander spul dan Visaton wol
Edit: dit was in een box van 25 liter
Re: Seas idunn: Prototype klaar!
Net weer even zitten pielen. Verbazingwekkend hoeveel verschil t maakt! Heb nu 100gram er in en er is duidelijk weer laag aanwezig. Het hele geluidsbeeld knapt er een stuk van op. Ik weet nagenoeg niets van akoestiek en geluidsgolven etc om nog maar te zwijgen over mn kennis van de werking van driver, maar klopt t wellicht dat een weergever pas echt goed gaat werken als ie in zn 'operating window' zit? Ik heb t gevoel dat de woofer nu pas echt goed mee werkt.
grt
Satefan
grt
Satefan
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Seas idunn: Prototype klaar!
sja, demping kan op meerdere manieren.
Een basreflex heeft meestal demping langs de wanden. Het bekleden van de wanden met visaton wol is geen slecht idee, vast tackeren kan ook gerust. De backwave van de woofer kan het beste zorgvuldig gedempt worden, dus op de achterwand achter de woofer mag wat meer zitten. Verder zou ik op de grootste lengte ook nog wat extra dempen, dat is tussen boven- en onderkant. Aangezien je BR-pijp onderin zit zou ik daarom extra demping bovenin de kast plaatsten, tegen een storende staande golf. Minder dempen is beter, maar alleen als er geen nadelige kastinvloeden zijn - en die zitten er wel in een rechte kast.
Dus; langs de wanden en een beetje extra achter de woofer en bovenin. Woofer en BR pijp (ingang) rondom 5 cm vrijhouden.
NB heb weinig tot geen ervaring met BR boxen en demping.
Twaron is voor heel andere demping; het dempt niet langs de wanden maar in het midden, daar waar de energie het grootst is - druk is minimaal langs de wanden. Voor een BR lijkt het me minder geschikt, behalve achter de woofer - tegen de backwave - maar dit is gevoelsmatig, ik kan hier de plank compleet mis slaan
Een basreflex heeft meestal demping langs de wanden. Het bekleden van de wanden met visaton wol is geen slecht idee, vast tackeren kan ook gerust. De backwave van de woofer kan het beste zorgvuldig gedempt worden, dus op de achterwand achter de woofer mag wat meer zitten. Verder zou ik op de grootste lengte ook nog wat extra dempen, dat is tussen boven- en onderkant. Aangezien je BR-pijp onderin zit zou ik daarom extra demping bovenin de kast plaatsten, tegen een storende staande golf. Minder dempen is beter, maar alleen als er geen nadelige kastinvloeden zijn - en die zitten er wel in een rechte kast.
Dus; langs de wanden en een beetje extra achter de woofer en bovenin. Woofer en BR pijp (ingang) rondom 5 cm vrijhouden.
NB heb weinig tot geen ervaring met BR boxen en demping.
Twaron is voor heel andere demping; het dempt niet langs de wanden maar in het midden, daar waar de energie het grootst is - druk is minimaal langs de wanden. Voor een BR lijkt het me minder geschikt, behalve achter de woofer - tegen de backwave - maar dit is gevoelsmatig, ik kan hier de plank compleet mis slaan
Re: Seas idunn: Prototype klaar!
Thanks voor de tips Wouter!
Ik heb nu op de achterwand loodbituum beplakt en tussen de wand en de woofer dus de visaton wol. De BR pijp zit in t compartiment lager en is helemaal vrij. In dit onderste compartiment zit ook loodbituum op de bodem.
Met 200 gram vulling lijkt t wel of de BR werking bijna weg is, met 100 gram duidelijk meer bas.
De nieuwe kast is nu ook t juiste volume (20 ltr) en da's 4.5 minder dan de vorige en ook dit maakt volgens mij een groot verschil, logisch denk ik, bijna 25% van t originele volume aan verschil. Het laag en het hoog zijn veel meer in balans nu en dat had ik hiervoor niet, ik had steeds de indruk dat t laag wat achterbleef bij t hoog.
Mischien weer eens meten?
grtn
Satefan
Ik heb nu op de achterwand loodbituum beplakt en tussen de wand en de woofer dus de visaton wol. De BR pijp zit in t compartiment lager en is helemaal vrij. In dit onderste compartiment zit ook loodbituum op de bodem.
Met 200 gram vulling lijkt t wel of de BR werking bijna weg is, met 100 gram duidelijk meer bas.
De nieuwe kast is nu ook t juiste volume (20 ltr) en da's 4.5 minder dan de vorige en ook dit maakt volgens mij een groot verschil, logisch denk ik, bijna 25% van t originele volume aan verschil. Het laag en het hoog zijn veel meer in balans nu en dat had ik hiervoor niet, ik had steeds de indruk dat t laag wat achterbleef bij t hoog.
Mischien weer eens meten?
grtn
Satefan
Re: Seas idunn: Prototype klaar!
een stuk pritex op de achterwand achter de woofer za ook prima werken!
Re: Seas idunn: Prototype klaar!
Allen,
de kastjes zijn inmiddels helemaal klaar en spelen alweer n tijdje naar teverdenheid. Ik heb uiteindelijk voor Gitsa gekozen voor de afwerking. In eerste instantie bleven ze aardig licht maar t lijkt wel of ze na n dag of wat toch wat donkerder zijn geworden. Mischien dat ik toch weer terugstap naar t eerste plan, donkere beits en dan aflakken...dus mischien toch niet klaar
Satefan
de kastjes zijn inmiddels helemaal klaar en spelen alweer n tijdje naar teverdenheid. Ik heb uiteindelijk voor Gitsa gekozen voor de afwerking. In eerste instantie bleven ze aardig licht maar t lijkt wel of ze na n dag of wat toch wat donkerder zijn geworden. Mischien dat ik toch weer terugstap naar t eerste plan, donkere beits en dan aflakken...dus mischien toch niet klaar
Satefan
Re: Seas idunn: Prototype klaar!
Gister hebben Wouter en ondergetekende eens een paar uurtjes besteed aan een activiteit waar de luidsprekers uiteindelijk voor gemaakt zijn. Muziek luisteren! Wouter wilde nog wel graag wat metingen onder hoeken doen maar aangezien de meetmicrofoon nog thuis lag hebben we 'gewoon' muziek geluisterd.
Wouter had zijn eigen zelfbouw monitoren bij zich en zijn NAD apparatuur. Voor de gelegenheid had ik de Denon CD speler direct op de Denon PMA1500 aangesloten zonder externe DAC.
Na de eerste verzamel CD en wat nummers van de CD van Ilse de Lange wist Wouter treffend te omschrijven hoe hij het geluidsbeeld vond overkomen. 'De handrem zit er nog op'. De muziek kwam er nog niet helemaal uit, klonk wat vlak (verschillend per opname natuurlijk). We hebben wat met plaatsing lopen pielen maar dit gaf geen heel eenduidig verhaal.
Nu dezelfde nummers beluisterd met zijn monitoren en wat direct op viel is dat hoewel deze kleiner zijn dan de idunn er veel meer 'drive' in het laag zat. Meer punch. Hier valt voor t gevoel nog wat te winnen uit de Idunns dus er moet nog geexperimenteerd worden met vulling en wellicht ook volume. De afstemming van mn baspijp is ook nog niet optimaal. Hier is dus nog werk aan de winkel.
De waveguide lijkt echter een schot in de roos vanuit Seas. Het midden en het hoog geven een groot klankbeeld.
Ik heb al eerder mijn twijfels geuit ten aanzien van de kwaliteit van de Denon en op verzoek was de NAD set meegenomen. Gewoon om eens te vergelijken. Beiden hadden we niet t idee dat hier nou een flinke stap in zou zitten, het verschil zit m meestal toch in de luidspreker, daar valt t meeste te halen.
Een paar tellen later moesten we dit beeld toch bijstellen. Dezelfde muziek maar nu uit de NAD set klonk toch een klap muzikaler. Meer dynamiek en met name de plaatsing en individualiteit van de instrumenten kwam veel beter tot zn recht. Dit was goed waarneembaar. Zelfs zo dat de meegebrachte CD met klassieke muziek ook door mij gewaardeerd werd.
De vraag is nu of dit komt door verschil in CD speler, versterker of de hele combi. Hier zal ik zeker de komende dagen eens verder naar kijken.
Over de tonaliteit en de correctie die in t filter is gedaan zijn we goed te spreken overigens. Alleen nog eens meten onder hoeken.
Kortom, nog genoeg te doen maar dat is nou juist t leuke van ZBA-en!
Groet,
Satefan
Wouter had zijn eigen zelfbouw monitoren bij zich en zijn NAD apparatuur. Voor de gelegenheid had ik de Denon CD speler direct op de Denon PMA1500 aangesloten zonder externe DAC.
Na de eerste verzamel CD en wat nummers van de CD van Ilse de Lange wist Wouter treffend te omschrijven hoe hij het geluidsbeeld vond overkomen. 'De handrem zit er nog op'. De muziek kwam er nog niet helemaal uit, klonk wat vlak (verschillend per opname natuurlijk). We hebben wat met plaatsing lopen pielen maar dit gaf geen heel eenduidig verhaal.
Nu dezelfde nummers beluisterd met zijn monitoren en wat direct op viel is dat hoewel deze kleiner zijn dan de idunn er veel meer 'drive' in het laag zat. Meer punch. Hier valt voor t gevoel nog wat te winnen uit de Idunns dus er moet nog geexperimenteerd worden met vulling en wellicht ook volume. De afstemming van mn baspijp is ook nog niet optimaal. Hier is dus nog werk aan de winkel.
De waveguide lijkt echter een schot in de roos vanuit Seas. Het midden en het hoog geven een groot klankbeeld.
Ik heb al eerder mijn twijfels geuit ten aanzien van de kwaliteit van de Denon en op verzoek was de NAD set meegenomen. Gewoon om eens te vergelijken. Beiden hadden we niet t idee dat hier nou een flinke stap in zou zitten, het verschil zit m meestal toch in de luidspreker, daar valt t meeste te halen.
Een paar tellen later moesten we dit beeld toch bijstellen. Dezelfde muziek maar nu uit de NAD set klonk toch een klap muzikaler. Meer dynamiek en met name de plaatsing en individualiteit van de instrumenten kwam veel beter tot zn recht. Dit was goed waarneembaar. Zelfs zo dat de meegebrachte CD met klassieke muziek ook door mij gewaardeerd werd.
De vraag is nu of dit komt door verschil in CD speler, versterker of de hele combi. Hier zal ik zeker de komende dagen eens verder naar kijken.
Over de tonaliteit en de correctie die in t filter is gedaan zijn we goed te spreken overigens. Alleen nog eens meten onder hoeken.
Kortom, nog genoeg te doen maar dat is nou juist t leuke van ZBA-en!
Groet,
Satefan
Re: Seas idunn: Prototype klaar!
Breng de Denon eerst maar ff terug naar waar je hem vandaan hebt. Met het verzoek of de service dienst van Denon de eindtrappen goed willen afstellen. Ik had toen opeens een heel anders werkende versterker. Vooral in de laag weergave. Ik heb de Denon PMA 1500R, die nu wel met laagohmige belasting uit de voeten kan. 
Re: Seas idunn: Prototype klaar!
Net even gekeken naar de setup en blijkt dat ik de Denon CD speler aangesloten had op de 'variable' analoge uitgang. Hij heeft ook n 'fixed' en nadat ik dit verandert heb opeens een harder signaal en veeeeel meer dynamiek.
Satefan
Satefan
Re: Seas idunn: Prototype klaar!
Ik heb gister nog even alleen de NAD cd speler aan de Denon gehangen en de NAD geeft duidelijk meer detail ten opzichte van de Denon CD (1540) speler...vanavond nog maar weer luisteren.
Satefan
Satefan
Re: Seas idunn: Prototype klaar!
Vandaag las ik een post op dit forum met deze link: http://www.realmofexcursion.com/downloads.htm
Ik heb een aantal van de bestanden even op mn mediacenter gezet om eens te luisteren naar wat nu eigenlijk de verschillende toonhoogten zijn. Via de metingen van Wouter heb ik natuurlijk een (grafisch) beeld maar als hier iemand roept "mijn speakers gaan tot 40 hz" vond ik dat heel cool maar kon me niet goed voorstellen hoe 40hz nu precies klinkt.
Tijdens het beluisteren van de 20hz file heb ik me kostelijk vermaakt door te kijken hoe mn woofers heen en weer gaan. Wat me echter ook opviel is dat er uit mn baspijpje links behoorlijk wat poortruis komt. Normaliter ben je daar niet blij mee, maar nu wel omdat het uit de rechterkant niet kwam. Heel vreemd. Met mn hand voor de opening kon ik nu goed het verschil voelen. Links veel meer luchtverplaatsing dan rechts.
Eerst heb ik de kasten opengemaakt omdat ik dacht dat er mischien iets met de vulling van de kast verkeerd zou zijn maar dat bleek niet het geval. Nog maar een keer luisteren. Weer hetzelfde. Maar nu voelde ik waar het probleem zat, de rechterkast lekte aan de achterkant lucht. Ik kon het met mn hand zo voelen. Kast dus weer open en ik zag dat de tochtband die er bij het linkerkanaal nog prima tussenzat bij de rechterkant weg was...fluks even wat nieuwe er tussen geplakt en de kast netjes recht dicht geschroefd.
Zeer nuttig die testsignalen...met gewoon muziek luisteren was ik hier niet zo snel achtergekomen!
En ja hoor, nu met de 20hz toon 'keurig' poortruis op beide kanalen. Maar ja, nu nog even wat aan de poortruis doen! Of is dit niet te voorkomen op deze lage frequenties?
grt
Satefan
Ik heb een aantal van de bestanden even op mn mediacenter gezet om eens te luisteren naar wat nu eigenlijk de verschillende toonhoogten zijn. Via de metingen van Wouter heb ik natuurlijk een (grafisch) beeld maar als hier iemand roept "mijn speakers gaan tot 40 hz" vond ik dat heel cool maar kon me niet goed voorstellen hoe 40hz nu precies klinkt.
Tijdens het beluisteren van de 20hz file heb ik me kostelijk vermaakt door te kijken hoe mn woofers heen en weer gaan. Wat me echter ook opviel is dat er uit mn baspijpje links behoorlijk wat poortruis komt. Normaliter ben je daar niet blij mee, maar nu wel omdat het uit de rechterkant niet kwam. Heel vreemd. Met mn hand voor de opening kon ik nu goed het verschil voelen. Links veel meer luchtverplaatsing dan rechts.
Eerst heb ik de kasten opengemaakt omdat ik dacht dat er mischien iets met de vulling van de kast verkeerd zou zijn maar dat bleek niet het geval. Nog maar een keer luisteren. Weer hetzelfde. Maar nu voelde ik waar het probleem zat, de rechterkast lekte aan de achterkant lucht. Ik kon het met mn hand zo voelen. Kast dus weer open en ik zag dat de tochtband die er bij het linkerkanaal nog prima tussenzat bij de rechterkant weg was...fluks even wat nieuwe er tussen geplakt en de kast netjes recht dicht geschroefd.
Zeer nuttig die testsignalen...met gewoon muziek luisteren was ik hier niet zo snel achtergekomen!
En ja hoor, nu met de 20hz toon 'keurig' poortruis op beide kanalen. Maar ja, nu nog even wat aan de poortruis doen! Of is dit niet te voorkomen op deze lage frequenties?
grt
Satefan
Re: Seas idunn: Prototype klaar!
Mooie test. De poortruis is niet te voorkomen op 20Hz. Dan moet je een veel grotere diameter pijp hebben met een nette afronding.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Seas idunn: Prototype klaar!
Heb nog wel een leuke test CD voor je, moeten we even om denken bij de volgende afspraak
van 160 naar 1 Herz, in ca 30 tracks. tussen ca 60 en 20 Hz zijn de stappen steeds 3 Hz. Zat ooit bij Stereoplay.
Fijn dat je zo een verbetering ontdekt hebt, maar dat die achterkanten een beetje lek waren was niet echt verrassend na al die ingrepen.
Heb nog niet verder gewerkt aan luidsprekers by the way... ben aan het tegelen

van 160 naar 1 Herz, in ca 30 tracks. tussen ca 60 en 20 Hz zijn de stappen steeds 3 Hz. Zat ooit bij Stereoplay.
Fijn dat je zo een verbetering ontdekt hebt, maar dat die achterkanten een beetje lek waren was niet echt verrassend na al die ingrepen.
Heb nog niet verder gewerkt aan luidsprekers by the way... ben aan het tegelen
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Seas idunn: Prototype klaar!
Hoi satefan , welk hout heb je hiervoor gebruikt , ziet er namelijk erg mooi uit en wil het in een van mijn projecten toepassen.
Re: Seas idunn: Prototype klaar!
Hi Bas, ik heb hiervoor 'timmerpanelen' van de gamma gebruikt...ze zijn er in verschillende maten uiteraard...
grt
Satefan
grt
Satefan
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Seas idunn: Prototype klaar!
Dat vermoeden had ik , maar ja op ZBA kan je nooit weten waar iemand iets vandaan heeft.
En zo mooi als het eruit ziet begon ik wel een beetje te twijfelen.
En zo mooi als het eruit ziet begon ik wel een beetje te twijfelen.
