Bouw van CT-222, met enkele vraagjes

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Mphus

Bericht door Mphus »

Beste ZB’ers,

Ik ben begonnen met mijn eerste zelfbouw project(je), de CT-222. Ik zal me eerst even introduceren. Mijn naam is Daan en ik ben afgestudeerd op de HTS in bouwtechniek. Tegenwoordig doe ik de master Physics of the Build Environment (duur voor bouwfysica) aan de TU/e in Eindhoven. Tevens werk ik 1 a 2 dagen per week bij een bouwfysisch adviesbureau.

Na meer dan een jaar hier op het forum rondgehangen te hebben heb ik de knoop door gehakt. Ik heb voor de CT-222 gekozen omdat met de driver nog andere typen luidsprekers te maken zijn en omdat de CT-222 redelijk goed koop te maken is.
Het doel van het project is om met de basis van het bouwen in aanraking te komen en te kijken of ik het leuk vind, met als uiteindelijk doel mogelijk een vloerstaander (of nog veel meer, wie weet).

Hoe staat het er voor:
De onderdelen zijn al besteld, hout gezaagd, hout heb ik in middels ook al gefreesd.

Ik heb nog wat vraagjes:
• Is het nodig om een afdicht band te plaatsen tussen de driver en het MDF en zo ja zou een tochtstrip mogelijk werken?
• Zou het zinvol zijn om de binnen kant te bekleden met tapijt tegels
• Is 50 gram Angel Hair voldoende voor het vullen van de twee kastjes, of is er een vuistregel g/l?
• Als terminal heb ik van het soort wat je door het MDF/hout moet boren en dan vast schroeven, moet je dat nog afdichten?
• Mede forum leden maken altijd eerst de kast af en dan de driver en het filter er pas in, hoe zorg je er voor dat het filter vast komt te zitten en nog door het driver gat past. Tevens hoe zorg je dat de draden vastkomen aan het terminal/filter/driver etc. als je het er later instopt (snap dat je het moet solderen).
• En als laatste (hoop ik) weet iemand welke maat schroef er bij de BB3.01 past, ik heb nu M4 besteld en hoop dat dat goed is.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. De bouw zal gestaag en niet te snel verlopen omdat ik dat bij mijn ouders moet doen (gezien gereedschap en ruimte). Tevens zal ik foto’s plaatsen van de voortgang en deze posten.

Ontwerp: http://oaudio.de/media/products/0032580001165311976.pdf (uit b_forse poste)
Filter zal ik later plaatsen.

Alvast hartelijk bedankt.
Bijlagen
het frees resultaat
het frees resultaat
De wel bekende zelfbouw cirkel geleider
De wel bekende zelfbouw cirkel geleider
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Bouw van CT-222, met enkele vraagjes

Bericht door Henkjan »

Ha die Daan, welkom hier!

> Is het nodig om een afdicht band te plaatsen tussen de driver
> en het MDF en zo ja zou een tochtstrip mogelijk werken?
ja & ja. als alternatief kan je acrylkit gebruiken. de BB3.01 niet te hard aandraaien

> Zou het zinvol zijn om de binnen kant te bekleden met tapijt tegels
ja, zeker als t met bitumen rug is

> Is 50 gram Angel Hair voldoende voor het vullen van de twee kastjes,
lijkt me erg veel, dat angel hair is erg licht. check ff eltim.eu voor advies

> Als terminal heb ik van het soort wat je door het MDF/hout moet
> boren en dan vast schroeven, moet je dat nog afdichten?
meestal niet nodig. druppie kit voor de zekerheid hooguit

> ... hoe zorg je dat de draden vastkomen aan het terminal/filter/driver etc.
genoeg extra lengte draad om elk onderdeel buiten de kast te kunnen monteren aan t einde van de draad

> En als laatste (hoop ik) weet iemand welke maat schroef er bij de BB3.01
> past, ik heb nu M4 besteld en hoop dat dat goed is.
yep, M4 past
Mphus

Bericht door Mphus »

Bedankt Henkjan, voor je antwoorden. :!:

Stiekem kan ik gewoon niet wachten tot dat alles binnen is :-$ . Morgen denk ik even naar de kwantum voor die tegels en ergens nog wat draad vandaan zien te halen voor de bekabeling binnen is de luidspreker.

Ik heb de spullen besteld bij speaker en co, weet niet hoe lang verzenden daar duurt, maar hoop snel verder te kunnen.

Morgen de boel waarschijnlijk alvast in de MDF grondverf zetten en in elkaar lijmen.

Groeten, Daan
Mphus

Bericht door Mphus »

Beste ZB'ers,

Vanochtend op de fiets naar de Kwantum en Hubo, om de laatste dingetjes te kopen.
Vervolgens ben ik begonnen met het verlijmen van het tapijt met bitumen rug op de plaatjes hout. Eenmaal bezig kwam TNT voor bij met de spulletjes van Speaker en co.

Ik heb nog wel wat vraagjes:
• Ik snap dat ik veel draad over moet houden om de componenten in de luidspreker te krijgen, maar hoe krijg je het complete filter er in als het kastje al dicht zit (alleen driver opening). Spoelen en zo zijn al redelijk groot en driver opening van BB3.01 is klein.
• Hoe bevestig je vervolgens het filter vast aan het kastje zodat het niet gaat rammelen etc.
• En is er teveel speling tussen de gefreesde openingen en de driver (zie foto)?

Bedankt al vast!
Bijlagen
Driver in gefreesde opening - teveel speling?
Driver in gefreesde opening - teveel speling?
spulletjes van Speaker en Co
spulletjes van Speaker en Co
Het verlijmen van het tapijt op het MDF
Het verlijmen van het tapijt op het MDF
Mphus

Bericht door Mphus »

Misschien illustreert dit een beetje het probleem!

Groeten Daan
Lay-out van het filter in verhouding tot het driver gat.
Lay-out van het filter in verhouding tot het driver gat.
SuperR

Bericht door SuperR »

Je kan het filter vast zo op je printplaatje bevestigen dat het lang en smal is ipv kort en breed. Wat betreft bevestiging. Lijmen is vrij definitief natuurlijk en je hebt weinig ruimte om schroeven te gebruiken. Als je nog twijfelt aan het filter kun je natuurlijk eerst luisteren met het filter extern. Als dat bevalt kun je het lijmen. Wil je het perse in de behuizing en moet het wel los kunnen. Misschien klittenband? http://webshop.rc-flyfun.nl/product_inf ... cts_id=233
Mphus

Bericht door Mphus »

Ik heb besloten om het Filter definitief vast te schroeven tussen rubber pootjes, voor het dicht lijmen van het kastje (foto's volgen later).

Nu ben ik het eerste filter gesoldeerd nu vraag ik me af of dit zo goed is? mijn soldeer kunsten zijn niet zo best :oops: , geloof ik.

groeten Daan
Bijlagen
Het gesoldeerde filter
Het gesoldeerde filter
SARK

Bericht door SARK »

Mphus schreef:
Nu ben ik het eerste filter gesoldeerd nu vraag ik me af of dit zo goed is?
Het filter is correct aangesloten :idea:
Mphus

Bericht door Mphus »

Bedankt SARK,

Ik heb het tweede filter nu ook in elkaar gesoldeerd. Het is voor dit weekend helaas :( genoeg. Volgend weekend verder als het goed is,in de tussentijd even van die zwarte rubberen afstandhouders (zie foto) kopen voor tussen het filter en achterkant van de speaker om te voorkomen dat het soldeer kapot gaat.

Groeten,
Daan
Bijlagen
De filters
De filters
Zwarte rubberen afstandhouder - dopje voor de filters
Zwarte rubberen afstandhouder - dopje voor de filters
Mphus

Bouw van CT-222

Bericht door Mphus »

Zo vandaag weer verder gewerkt aan de kastjes,

Ze zitten nu in elkaar met het filter er al in en terminal,

Volgend weekend verder met schuren en schilderen.

Groeten Daan
Bijlagen
DSC_0127.jpg
DSC_0128.jpg
DSC_0129.jpg
DSC_0130.jpg
Mphus

Bericht door Mphus »

Beste mede zelfbouwers,

De CT-222 staan in middels in de verf. Hierbij nieuwe foto's, voor de mensen die het volgen.

Ik heb nog wel een vraagje, hoe lang moet je wachten tot dat je ze opnieuw kan schuren en opnieuw spuiten. volgens de spuitbus 24 uur maar je hoort vaak dat mensen dat al na een uurtje of 10 doen omdat de verf dan nog niet knetter hard is. heeft iemand hier ervaring mee? En kan mij mogelijk van tips voorzien? (ik moet duidelijk nog een hoop leren met betrekking tot verven! :oops: )

alvast bedankt!

Groeten Daan
Bijlagen
in de grond verf
in de grond verf
de eerste verf laag 1-2
de eerste verf laag 1-2
de eerste verf laag 2-2
de eerste verf laag 2-2
SARK

Bericht door SARK »

Ik weet uit ervaring dat je snel de neiging hebt om de lagen dikker op te zetten om een mooi, dekkend resultaat te krijgen ..... laat je hier niet to verleiden want dat werkt niet :!: Zoals velen zeggen 'meerdere dunne lagen geeft het mooiste resultaat', ik hoop dat je voldoende spuitbussen hebt ingeslagen en over een grote dosis geduld beschikt want er gaan wel wat lagen opzitten :wink:

Oh ja, gewoon 24 uur wachten en heel licht opschuren tussen de lagen door, het duurt echt veel langer voordat de verf knetterhard is.
Mphus

Bericht door Mphus »

Dag Sark,

Ik heb nu drie spuitbussen (net even twee bijgekocht na je berichtje) denk je dat dat voldoende is? Heb je ook enig idee hoeveel lagen er (normaal gesproken) nodig zijn om een beetje een mooi resultaat te behalen?

in middels achter via dit topic http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 6&start=25
(wil weten hoe ze klinken :P)

Groeten Daan
SARK

Bericht door SARK »

Ik heb geen idee of drie bussen lak voldoende is maar hier heb ik een fotoverslagje gemaakt van een van mijn lakperikelen: Welke lak?
Let wel dat ik eerst zes laklagen met de roller heb opgezet en hierna vier laklagen met de spuitbus :!: Ik durf even niet te zeggen of het misschien verstandig is voor jou om nu eerst met de roller aan de slag te gaan en de spuitbussen even opzij zet ... misschien dat andere mensen hier hun mening over kunnen geven :?:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik denk dat als je een goede (en compatibele) gewone lak als soort van grond gebruikt, dat je minder lagen nodig hebt uit de bus. ik heb 2 kasten met de spuitbus gedaan (1 verziekt omdat ik er de verkeerde blanke lak over deed, vlekken waren het gevolg) en ik ben de tel kwijt geraakt hoeveel lagen nodig waren.
SARK

Bericht door SARK »

Afbeelding
Het is trouwens voor het eerst dat ik iemand de filters in spiegelbeeld heb zien maken :mrgreen:

ps.
Je refereerde aan het topic van Boerenterprise en het aantal (spuitbus)laklagen wat hij nodig had om zo'n schitterend resultaat te krijgen ... bedenk wel dat zijn ondergrond al überstrak was door gebruik te maken van de filler. Bij jouw boxen kun je nog een aantal plekken zien waar het 'kale' hout zichtbaar is, het zal een paar laagjes duren voordat die plekken echt verzadigd zijn en een strak oppervlak tonen. Ik denk dat het toch verstandig is om eerst met de roller aan de slag te gaan om een mooi resultaat te krijgen, hierna kun je het afmaken en een mooier resultaat krijgen door twee lagen met de spuitbus aan te brengen. Als kers op de taart kun je als laatste de boel polijsten om een schitterend resultaat te krijgen :idea: Had ik al gemeld dat een flinke dosis geduld ook nodig is :?: :twisted:
Laatst gewijzigd door SARK op za 05 jun 2010, 9:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Mphus

Bericht door Mphus »

Bedankt voor jullie tips! Ik zal het geduld maar op moeten brengen :roll: !

@ Sark
Het is trouwens voor het eerst dat ik iemand de filters in spiegelbeeld heb zien maken :mrgreen:
Dat het filter in spiegelbeeld gemaakt is komt omdat ik eerst een filter plaatje gemaakt had, toen met een potlood de gaatjes overgetrokken op een tweede plaatje. vervolgens gaatjes geboord maar toen kreeg met gevolg splinters, dus het plaatje maar andersom (had ook ff kunnen schuren) ---> spiegelbeeld.

Ik vond het effect ook wel grappig :lol:

Ik ga straks een nieuwe laag lak er op aan brengen ik zal vanavond (of morgen vroeg als de derde laag er op gaat) nog foto's plaatsen!

@ Sark
Ik denk dat het toch verstandig is om eerst met de roller aan de slag te gaan om een mooi resultaat te krijgen,
Ik probeer nog twee lagen (uit tijdgebrek/heb nu geen lak voor roller, en wil dan graag die van de HEMA proberen gezien daar goede resultaten mee behaald zijn), gaat dat niet goed of zit er geen progressie in dan maar aan de roller!

groeten Daan
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als je met verschillende soorten verf over elkaar gaat, test dat dan eerst uit op een proefstukje om te zien of die samen gaan.
Mphus

Bericht door Mphus »

Zo, nu de tweede laag gedroogd is word het al iets beter, maar ik denk dat ik Sark zijn advies op ga volgen! Was gister toevallig nog in de Gamma (helaas geen Hema) en heb daar donkerblauw (50% korting) hoogglans lak voor de roller mee genomen.

Het advies van Henkjan opgevolgd om te kijken of de verven wel samen gaan (zie foto). Het ziet er naar uit dat dat geen probleem is.

straks met de roller aan de haal, ik zal vanavond of anders volgend weekend nog foto's plaatsen van het resultaat.

Groeten Daan
Bijlagen
Resultaat na twee lagen spuit lak
Resultaat na twee lagen spuit lak
spuitlak over de rollak heen zo te zien gaat het goed.
spuitlak over de rollak heen zo te zien gaat het goed.
Mphus

Bericht door Mphus »

Zo, vanmiddag de eerste lak laag met de roller er op gezet! Het resultaat is een stuk beter! Bedankt voor de tip Sark en Henk Jan voor het attenderen op het testen, wat dus helemaal goed is gegaan.

Er zitten nog hier en daar oneffenheden in van het frezen en de vorige lak lagen, waar van ik dacht dat die met de laklagen wel zouden verdwijnen. Ook trekt er nog lak in het MDF waar ik het afgeschuurd heb na de grond laag. Hier komt mijn onervarenheid om de hoek kijken (en ongeduld, wat ik merk dat je beter maar wel kan opbrengen). Om toch een strak resultaat te krijgen heb ik vanmiddag bij de gamma even lakplamuur gehaald en ga ik volgend weekend het een en het ander glad strijken.

Heb voor het lakken ook nog nat geschuurd, dat werkt een stuk fijner dan droog. Ik heb nog wel een vraagje, welke korrel gebruikt men over het algemeen tussen lagen in? Ik heb vandaag voor het lakken met korrel 800 geschuurd. Wil na het plamuren nog met korrel 1000 schuren en was van plan om voor de laatste laag met 1200 te schuren (als ik dat kan vinden). Zou dit een goed resultaat geven?

Groeten Daan

PS sorry voor de foto's zijn met gsm gemaakt, zal volgende week kijken of ik betere kwaliteit kan posten
Bijlagen
De nieuwe donkerblauwe laklaag 1-4
De nieuwe donkerblauwe laklaag 1-4
De nieuwe donkerblauwe laklaag 2-4
De nieuwe donkerblauwe laklaag 2-4
De nieuwe donkerblauwe laklaag 3-4
De nieuwe donkerblauwe laklaag 3-4
De nieuwe donkerblauwe laklaag 4-4
De nieuwe donkerblauwe laklaag 4-4
sjons

Bericht door sjons »

Mphus schreef:
welke korrel gebruikt men over het algemeen tussen lagen in?
Ik meestal 240/320, maar dat hangt er ook maar net vanaf hoe/wat je lakt, wat je beoogde eindresultaat is, en hoe precies je bent :-)
Schuren doe je niet om het glad te maken, maar om je oppervlak op te ruwen zodat de verf beter hecht...

Met een project waar ik zelf een superstrak resultaat wil zit ik geloof ik nu op laagje 20 ofzo. (maar ik ben dan ook te precies/zinnig en doe het me ook heel erg aan tijd... plus dat daar ook wat 'foutjes' tussen zitten waardoor ik half opnieuw kon beginnen) Wat ik daarvoor nog in de planning heb is nog een laag of 6/8 spuitwerk met lichtjes 320 tussendoor, en daarna nog 2/4 lagen zo stofvrij mogelijk met korrel 1000 nat, en als laatste er met de polijstdoek eroverheen...
Mphus

Bericht door Mphus »

Zo, gister alles geschuurd en vervolgens geplamuurd (was nog lastiger als ik dacht)

Van morgen heb ik alles geschuurd en vervolgens een nieuwe laag gegeven met de roller. Het resultaat is nog niet wat ik wil :evil: . Dus morgen maar eens kijken of ik nog een keer ga plamuren na het schuren of dat ik nog een laag met de roller er op ga zetten.

als mensen nog tips hebben hoor ik het graag!

groeten Daan
Bijlagen
na het schuren en het plamuren
na het schuren en het plamuren
na een laag van lak 1-2
na een laag van lak 1-2
na een laag van lak 2-2
na een laag van lak 2-2
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik heb zelf na veel gepruts de volgende ervaring op gedaan.

2 a 3 lagen primer - wordt heel hard
1 dikke laag eindlak eroverheen, terwijl de box op zijn rug ligt

Werd uiteindelijk heel mooi, dus voor mij gaat het de volgende keer weer zo. :roll: O:)
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... r&start=25

pagina 2
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Als je een strakker verfresultaat wilt bereiken, ZONDER nabehandeling (polijsten en schuren)
dan kun je overwegen om de lak te verrijken met Owatrol.

Zie en lees hier hoe het werkt.
Werkt ook echt, zelf mee gewerkt.
Je koopt het bij een winkel met bootaccesoires vaak.

http://www.igoe.ie/cms/content/view/154 ... &Itemid=45
Mphus

Bericht door Mphus »

Bedankt bartsegers en wouter,

Ik heb ze zojuist nog een keer geschuurd en geplamuurd. Nu zouden alle oneffenheden weg moeten zijn (zie ik volgende week met een nieuwe lak laag)!

Het idee van wouter spreekt me erg aan, (iets voor de volgende keer denk ik). Maar ik denk dat dat nu een beetje te laat is. Het OwaTrol verhaal is iets dat ik nu nog kan proberen.

Heb net nog een stukje opgepoetst met korrel 1000 (nat) en vervolgens met een polijstdoek er overheen (zoals sjons beschreef), werd een doffe boel :(.

Volgende week denk ik nog een lak laag met de roller, dan afspuiten met spuitbussen, eens kijken hoe het er dan uit gaat zien met de polijkstdoek.

tips zijn in ieder geval welkom, ook als jullie het idee hebben dat ik het verkeerd doe etc.!!!

Groeten,
Daan

PS: ik wil iedereen bedanken voor zijn en/of haar input
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”