Bose B200 MKII versteker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
vip1980

Bose B200 MKII versteker

Bericht door vip1980 »

Goedendag,

Om mij maar even voor te stellen, ben al een tijd bezig met elektronica.Heb niet specifiek een gericht doel beetje allround vandaar dat mijn kennis ook een beetje allround is =P~

nu is mijn volgende vraag.

Ik heb een PA Bose versterker die het eigenlijk al jaren goed doet, er zijn niet veel spec. bekend op het internet maar ben er wel achter gekomen dat hij 400 watt RMS per kanaal levert bij 8 Ohm.

Echter heb ik sinds 3 weken geleden een probleempje ontdekt.Bij 1 kanaal geeft hij namelijk als het geluid op 100% staat een soort kraak.Dacht eerst dat het mijn speakers waren maar als ik ze omwissel dan werkt hij op het andere kanaal wel goed.Aangezien de versterker al ongeveer net zo oud is als ik ( 30 jaar :-$ ) zit er geen moeilijke elektronica in ( geen smd ).Er zit maar 1 IC'tje in de TL071 ( wat die nou doet ben ik nog niet achter ondanks de datasheet 8-[ ) Zou het kunnen dat die defect is ? Ik heb alle soldeer puntjes opnieuw nagekeken en hier en daar zater er wat scheurtjes in , is al opgelost maar het blijft.

Wellicht dat iemand een idee heeft wat ik nog meer kan testen, of misschien wel ''de'' oplossing heeft...

Alvast bedankt....

mvg

Vip
Laatst gewijzigd door vip1980 op ma 28 jun 2010, 12:38, 4 keer totaal gewijzigd.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Re: Bose B200 MKII versteker

Bericht door Wowly »

Al gekeken naar de potmeter van het volume? Die zijn notorious voor kraken ergens in het bereik.

Jan
vip1980

Bericht door vip1980 »

Ik heb de potmeter al meerdere keren bekeken en schoongemaakt als ik eraan draai dan kraakt het een beetje ( is volgens mij om de het geluid een beetje akoestiser te maken ) maar na schoonmaak mocht het niet baten.........

Er zitten er namelijk 2 eentje achterop en eentje op de print
ray5150

Bericht door ray5150 »

Hmmm, ik zit me een beetje af te vragen hoe je die potmeters schoongemaakt hebt.
Heb je ze uitgesoldeerd, geopend, uitgewassen met IP-Alcohol of wasbenzine en wattenstaafjes?
Of alleen maar contactspray erin gespoten?

De potmeters kunnen natuurlijk ook versleten zijn, niet zo vreemd na 30 jaar.

En de instelpotmeters die op de versterkerprint zitten kun je beter afblijven, die zijn namelijk om de de russtroom van de eindtransistoren mee af te regelen.
vip1980

Bericht door vip1980 »

Het is opgelost de beide potmeters waren naar K**** alles vervangen en werkt weer...

mag een slotje op
Plaats reactie