Build topic MiniDSP kit
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Build topic MiniDSP kit
een andere belangrijke reden voor mij om voor een passieve pot te gaan na de dsp is overigens ook dat ik me daarmee een symmetrische voeding uitspaar. Met een PGA23xx heb je altijd nog een symmetrische voedingsspanning nodig.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12448
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Build topic MiniDSP kit
Er is er ook een die op 5V werkt toch?daniel schreef:een andere belangrijke reden voor mij om voor een passieve pot te gaan na de dsp is overigens ook dat ik me daarmee een symmetrische voeding uitspaar. Met een PGA23xx heb je altijd nog een symmetrische voedingsspanning nodig.
edit:
O nee het verschil was ±15V of ±5V
Aan de andere kant vinden mensen het wel weer meer "high-end" met een pgatje
Re: Build topic MiniDSP kit
de gelijkloop is mogelijk beter met een pga, dus dat zou je inderdaad als wat meer 'high-end' kunnen beschouwen.
Hoe groot weet ik niet, maar mogelijk is die gelijkloop een risico. Je krijgt dan een verandering van klankkleur afhankelijk van je potmeterstand. Om dat te voorkomen moet je ook zorgen dat de ingangsimpedanties van de eindtrappen identiek zijn.
In het kader van 'keep it simple' had ik verder bedacht alles lekker uit een gestabiliseerde 9V netvoeding oid te voeden, en dan in de kast alleen een nette lokale 5V regelaar. Geen 230V in de kast dus.
Hoe groot weet ik niet, maar mogelijk is die gelijkloop een risico. Je krijgt dan een verandering van klankkleur afhankelijk van je potmeterstand. Om dat te voorkomen moet je ook zorgen dat de ingangsimpedanties van de eindtrappen identiek zijn.
In het kader van 'keep it simple' had ik verder bedacht alles lekker uit een gestabiliseerde 9V netvoeding oid te voeden, en dan in de kast alleen een nette lokale 5V regelaar. Geen 230V in de kast dus.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12448
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Build topic MiniDSP kit
Vervorming is ook heel laag van die dingen.
Maar het knaagt bij sommige mensen om "digitaal te dempen".
Vandaar de keuze voor de pga.
Gelijkloop van die pga's is iets van 0,05dB.
Met een dual potmeter is dat een stuk slechter.
Mocht je echt een rot exemplaar hebben dan kan het naar de 2dB gaan.
Maar het knaagt bij sommige mensen om "digitaal te dempen".
Vandaar de keuze voor de pga.
Gelijkloop van die pga's is iets van 0,05dB.
Met een dual potmeter is dat een stuk slechter.
Mocht je echt een rot exemplaar hebben dan kan het naar de 2dB gaan.
Re: Build topic MiniDSP kit
Jullie halen jezelf wel wat op de hals. Een werkende volumeregeling speciaal bedoeld voor MiniDSP(s) heb ik nu beschikbaar. Bronkeuze kun je doen met een simpele draaiknop. Dus in feite zijn we al klaar.
Degenen die geen gebruik willen maken van de digitale mastervolumevoorziening van de MiniDSP komen dus uit bij een reguliere analoge volumeregeling (motorpot, gewone pot, relaixed, PGA enz.). Hiervoor is al een veelvoud aan kant en klare oplossingen beschikbaar zoals bijvoorbeeld deze. Dus waarom zoveel moeite doen om dat wiel hier opnieuw uit te vinden?
Degenen die geen gebruik willen maken van de digitale mastervolumevoorziening van de MiniDSP komen dus uit bij een reguliere analoge volumeregeling (motorpot, gewone pot, relaixed, PGA enz.). Hiervoor is al een veelvoud aan kant en klare oplossingen beschikbaar zoals bijvoorbeeld deze. Dus waarom zoveel moeite doen om dat wiel hier opnieuw uit te vinden?
Re: Build topic MiniDSP kit
Het enige wat ik wil is een volumeregeling met een rotary encoder, thats it
Ik ga dat zelf eerst maar eens proberen met m'n arduino bordje..
Zoniet programmeer ik wel een ic'tje met de source van knuisje en gebruik ik enkel de rotary encoder functie
Ik ga dat zelf eerst maar eens proberen met m'n arduino bordje..
Zoniet programmeer ik wel een ic'tje met de source van knuisje en gebruik ik enkel de rotary encoder functie
Re: Build topic MiniDSP kit
hoe heet dit forum ook al weer.... even denken.... o ja, zelfbouwaudio.nl ....knuisje schreef:Jullie halen jezelf wel wat op de hals. Een werkende volumeregeling speciaal bedoeld voor MiniDSP(s) heb ik nu beschikbaar. Bronkeuze kun je doen met een simpele draaiknop. Dus in feite zijn we al klaar.
Degenen die geen gebruik willen maken van de digitale mastervolumevoorziening van de MiniDSP komen dus uit bij een reguliere analoge volumeregeling (motorpot, gewone pot, relaixed, PGA enz.). Hiervoor is al een veelvoud aan kant en klare oplossingen beschikbaar zoals bijvoorbeeld deze. Dus waarom zoveel moeite doen om dat wiel hier opnieuw uit te vinden?
zonder gekheid, er zit uiteraard een kern van waarheid in wat je zegt. Maar ik wil het op mijn eigen manier doen, en niet per definitie teruggrijpen naar bestaande oplossingen. Vandaar mijn inspanningen. Als ik iemand anders daarmee van dienst kan zijn, graag. Wat ik al wel eerder aangegeven had is dat ik wel bang ben dat het relatief complex wordt om alle individuele wensen in een bordje te verzamelen, gezien de kleine oplage voor dit specifieke deel.
Waar je geen gelijk in hebt, is dat je bronkeuze kunt doen met een draaischakelaar. In ieder geval niet als je zowel analoge als digitale ingangen wilt gebruiken. Dat is een van de redenenen waarvoor ik dat miniDIGI bordje wil gebruiken. Wil je dan kiezen tussen de verschillende analoge en digitale ingangen heb je al een 4-deks schakelaar nodig. Dat noem ik niet 'simpel'. Als die uberhaupt te krijgen zijn met 6 standen of meer.
Gebruik je alleen analoog, of alleen digitaal in, dan is een schakelaar inderdaad de beste oplossing, tenzij je de keuze via je afstandsbediening wilt laten lopen.
Re: Build topic MiniDSP kit
Ik doel inderdaad op switchen tussen de 4 digitale inputs van de Minidigi. Als je ook nog wilt switchen tussen digitaal en analoog komt er nog een schakelaar bij.
Re: Build topic MiniDSP kit
als je dan nog uit meerdere analoge wilt kunnen kiezen ook daar nog een voor. Maar volgens mij moet dat met 2 2-deks schakelaars kunnen (met eentje kies je dan uit digitaal 1-4 of analoog, met de tweede tussen de analoge ingangen die je wilt hebben.
Heb net even zitten kijken, 4-deks schakelaars bestaan in 6 polen, maar die moet je dan al wel zelf samenstellen uit meerdere wafers. Is geen goedkope grap. Wil je meer dan 6 posities dan zit je aan 4 wafers van 12 polen vast.
Heb net even zitten kijken, 4-deks schakelaars bestaan in 6 polen, maar die moet je dan al wel zelf samenstellen uit meerdere wafers. Is geen goedkope grap. Wil je meer dan 6 posities dan zit je aan 4 wafers van 12 polen vast.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12448
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Build topic MiniDSP kit
Ik vind alle huidige volume regelaars simpelweg te duur, niet handig, niet universeel genoeg of het voldoet niet aan mijn eisen.
Re: Build topic MiniDSP kit
Maar dat heeft toch verder niets te maken met de MiniDSP kit? Dat is meer een algemeen probleem dat je hebt met analoge volumeregelingen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12448
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Build topic MiniDSP kit
Nou deels.knuisje schreef:Maar dat heeft toch verder niets te maken met de MiniDSP kit? Dat is meer een algemeen probleem dat je hebt met analoge volumeregelingen.
De aansturing voor kanaal-keuze is natuurlijke hetzelfde. Evenals remote en rotary input.
En daarom is mijn idee om een digitale pot-meter te gebruiken (ipv PWM).
Je slaat dan twee vliegen in een klap.
Mensen kunnen de print kiezen voor de minidsp OF voor volumeregeling met die pga2310.
Ik begrijp niet wat daar nu "mis" mee is?
Ik ben inmiddels jullie verhaal ook helemaal kwijt over die schakelaars.
Je neemt gewoon iets van 6 relais voor input, waarvan bv 2 voor s/pdif in.
Tegelijk laat je daarmee de schakelaar voor de minidsp (om van analoog naar s/pdif te switchen) lopen.
Zo makkelijk als wat.
Re: Build topic MiniDSP kit
Dus als ik het goed begrijp wil je een analoge volumeregeling met een PGA maken. Deze kan je in elke voorversterker gebruiken en ook in de MiniDSP (automatisch zowel voor analoge als de digitale volumeregeling die immers ook kan worden aangestuurd met een potmeter).
Op zich heel mooi maar jouw oplossing is dus universeel in te zetten en niet specifiek voor de MiniDSP. Als dit inderdaad zo is denk ik dat je het beter van dit topic kunt afsplitsen. Dan hou je dit topic voor MiniDSP-specifieke zaken en valt jouw ontwerp meer op voor niet-MiniDSP geïnteresseerden.
Op zich heel mooi maar jouw oplossing is dus universeel in te zetten en niet specifiek voor de MiniDSP. Als dit inderdaad zo is denk ik dat je het beter van dit topic kunt afsplitsen. Dan hou je dit topic voor MiniDSP-specifieke zaken en valt jouw ontwerp meer op voor niet-MiniDSP geïnteresseerden.
Laatst gewijzigd door knuisje op vr 11 jun 2010, 0:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12448
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Build topic MiniDSP kit
Nee, dan heb je dus absoluut niet goed gelezen
Ik wil aansturen voor een digitale potmeter (voor de minidsp) OF een pga2310 (voor analoge volume of eventueel achter de minidsp)
De aansturing van die twee werkt namelijk op dezelfde manier.
Dus het is zeker relevant voor minidsp geïnteresseerden!!!
Ik wil aansturen voor een digitale potmeter (voor de minidsp) OF een pga2310 (voor analoge volume of eventueel achter de minidsp)
De aansturing van die twee werkt namelijk op dezelfde manier.
Dus het is zeker relevant voor minidsp geïnteresseerden!!!
Re: Build topic MiniDSP kit
Ok, ik geef het op. Ik begrijp echt niet wat je wilt.b_force schreef:Nee, dan heb je dus absoluut niet goed gelezen
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12448
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Build topic MiniDSP kit
Lees dan het begin van het topic nog eens zou ik zeggen
Kort samengevat.
Het volume van de minidsp kun je regelen met een externe analoge potmeter. (je weet wel, zo'n draai ding
)
Dit werkt doordat de spanning omlaag of omhoog gaat.
Andere opties zijn dus deze te vervangen voor een digitale potmeter OF PWM.
Een digitale potmeter werkt natuurlijk hetzelfde als een gewone potmeter, maar wordt gereld met een SDI signaal (dezelfde AANSTURING als een pga2310).
Met PWM kun je ook een DC spanning regelen.
De reden dat ik dus een digipot wil gebruiken ipv een PWM is puur dat je dezelfde interface (bronkeuze, remote control eventueel LCD etc) kunt gebruiken en je dus ALLEEN de potmeter hoeft te vervangen voor een pga2310.
Met andere woorden, je hebt een print waarmee je meerdere kanten op kunt. Volume voor minidsp of gewoon als volume regelaar.
Dit geeft nog een extra voordeel dat er dan veel meer animo zal zijn voor een print (= goedkoper) omdat mensen zonder minidsp hem ook kunnen gebruiken.
Kort samengevat.
Het volume van de minidsp kun je regelen met een externe analoge potmeter. (je weet wel, zo'n draai ding
Dit werkt doordat de spanning omlaag of omhoog gaat.
Andere opties zijn dus deze te vervangen voor een digitale potmeter OF PWM.
Een digitale potmeter werkt natuurlijk hetzelfde als een gewone potmeter, maar wordt gereld met een SDI signaal (dezelfde AANSTURING als een pga2310).
Met PWM kun je ook een DC spanning regelen.
De reden dat ik dus een digipot wil gebruiken ipv een PWM is puur dat je dezelfde interface (bronkeuze, remote control eventueel LCD etc) kunt gebruiken en je dus ALLEEN de potmeter hoeft te vervangen voor een pga2310.
Met andere woorden, je hebt een print waarmee je meerdere kanten op kunt. Volume voor minidsp of gewoon als volume regelaar.
Dit geeft nog een extra voordeel dat er dan veel meer animo zal zijn voor een print (= goedkoper) omdat mensen zonder minidsp hem ook kunnen gebruiken.
Re: Build topic MiniDSP kit
Klopt, dat is de oplossing met relais. Zo had ik het ook in gedachten. 8 relais, waarvan 4 voor de 4 digitale inputs, 1 voor analoog/digitaal, en 3 voor analoge selectie.b_force schreef:
[...]
Ik ben inmiddels jullie verhaal ook helemaal kwijt over die schakelaars.
Je neemt gewoon iets van 6 relais voor input, waarvan bv 2 voor s/pdif in.
Tegelijk laat je daarmee de schakelaar voor de minidsp (om van analoog naar s/pdif te switchen) lopen.
Zo makkelijk als wat.
Discussie ging erover of dat ook met een draaischakelaar kan, ipv een relatief complexe oplossing met relais. Conclusie is dat dat kan, mits je een 4-deks schakelaar gebruikt.
1 dek voor de 'source selection' op het mini-digi bordje.
1 dek om de analoog/digitaal selection op het minidigi bordje te schakelen
2 deks voor links/rechts analoog selectie
volgens de handleiding van het minidigi bordje doe je source-selectie door een van vier jumpers te selecteren. Voorwaarde voor het gebruik van een passieve schakelaar hiervoor is dus dat die jumpers een 'common' aansluiting moeten hebben.
Re: Build topic MiniDSP kit
dat heet SPI, maar dat terzijde.b_force schreef:Lees dan het begin van het topic nog eens zou ik zeggen![]()
[...]
Een digitale potmeter werkt natuurlijk hetzelfde als een gewone potmeter, maar wordt gereld met een SDI signaal (dezelfde AANSTURING als een pga2310).
De pinnen zijn inderdaad hetzelfde, maar de data die je over die pinnen stuurt niet. Dat moet je dus goed oplossen in je software!
Re: Build topic MiniDSP kit
Helemaal juist daniel. Er moeten waardes in de registers weggeschreven worden om een bepaalde volumeinstelling te doen.daniel schreef:dat heet SPI, maar dat terzijde.b_force schreef:Lees dan het begin van het topic nog eens zou ik zeggen![]()
[...]
Een digitale potmeter werkt natuurlijk hetzelfde als een gewone potmeter, maar wordt gereld met een SDI signaal (dezelfde AANSTURING als een pga2310).
De pinnen zijn inderdaad hetzelfde, maar de data die je over die pinnen stuurt niet. Dat moet je dus goed oplossen in je software!
Persoonlijk zou ik nu een voor de miniDSP specifieke toepassing maken met bronkeuze ( optisch, coax ) en de digitale volumeregeling van de miniDSP. Dat is handig en simpel te realiseren.
Je zou hier dan ook een uitgebreide versie van kunnen maken, met een switch voor analoge ingangen, die dan schakelen naar de analoge ingang van de minidsp. Alsook het uitgangsvolume regelen via een PGA. Dan zou je al 4 PGA chippies nodig hebben om 4-way stereo ( met 2 boards ) te gaan.
Dan kan je je ook gaan afvragen, laat ik de gain matching door de minidsp doen, of doe ik dat weer met de PGA... En zo kom je al snel tot een complexer ontwerp.
Re: Build topic MiniDSP kit
Ik ben nog weer even aan het stoeien geweest met de code en heb nu ook bronkeuze toegevoegd. Door op de remote op knop 1-5 te drukken kunnen 5 bronnen geselecteerd worden. Dit wordt op het scherm weergegeven (Coax 1, Coax 2, Opt 1, Opt 2, Analog). Ook kan met een pushbutton door de bronnen wordt geskipd. Ik gebruik 3 pinnen van de uC voor de bronkeuze, via een 74HC238 demultiplexer en een driver-ic kunnen de 5 relais worden aangestuurd.
Ook de remote programmeermode heb ik wat aangepast. Door bij het opstarten een willekeurige toets op de remote ingedrukt te houden "leert" de uC de devicecode van de remote en slaat die op in EEPROM (en toont hem even op het scherm). De uC reageert vervolgens alleen op een remote met deze devicecode op de standaard RC5 codes, in dit geval 1, 2, 3, 4, 5, vol+, vol- en mute. Zie ook hier.
Ook de remote programmeermode heb ik wat aangepast. Door bij het opstarten een willekeurige toets op de remote ingedrukt te houden "leert" de uC de devicecode van de remote en slaat die op in EEPROM (en toont hem even op het scherm). De uC reageert vervolgens alleen op een remote met deze devicecode op de standaard RC5 codes, in dit geval 1, 2, 3, 4, 5, vol+, vol- en mute. Zie ook hier.
- Bijlagen
-
- sourcesel.jpg (22.9 KiB) 470 keer bekeken
Laatst gewijzigd door knuisje op za 12 jun 2010, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Build topic MiniDSP kit
goed bezig!
Ik neem aan dat je demux de mogelijkheid biedt tot het aansturen van meerdere relais? In dat geval zou ik willen voorstellen om ook de mogelijkheid mee te nemen meerdere analoge ingangen te gebruiken.
Ik vermoed dat, hoe je het nu gebruikt, dat je 4 relais hebt voor de 4 selctiepinnen op de minidigi, en 1 voor de analoog/digitaal selectie? Je kunt doordat je een demux gebruikt steeds maar 1 relais schakelen?
Je zou dan meerder analoge ingangen kunnen toevoegen door ofwel een schuifregister te gebruiken ipv een demux (ook maar 3 pinnen), ofwel door de analoog/digitaal selecie anders af te leiden. Dat zou op twee manieren kunnen:
- Gebruik dpdt relais. (die heb je sowieso nodig als je analoge bronkeuze wilt doen). Je hebt voor de digitale selectie steeds maar 1 pool nodig, de tweede gebruik je voor je analoog/digitaal selectie
- Leidt een signaal af van de overige relais waarmee je een extra relais stuurt voor de analoog/digitaal selectie. Bijvoorbeeld een eenvoudige or-poort met diodes oid.
Ik neem aan dat je demux de mogelijkheid biedt tot het aansturen van meerdere relais? In dat geval zou ik willen voorstellen om ook de mogelijkheid mee te nemen meerdere analoge ingangen te gebruiken.
Ik vermoed dat, hoe je het nu gebruikt, dat je 4 relais hebt voor de 4 selctiepinnen op de minidigi, en 1 voor de analoog/digitaal selectie? Je kunt doordat je een demux gebruikt steeds maar 1 relais schakelen?
Je zou dan meerder analoge ingangen kunnen toevoegen door ofwel een schuifregister te gebruiken ipv een demux (ook maar 3 pinnen), ofwel door de analoog/digitaal selecie anders af te leiden. Dat zou op twee manieren kunnen:
- Gebruik dpdt relais. (die heb je sowieso nodig als je analoge bronkeuze wilt doen). Je hebt voor de digitale selectie steeds maar 1 pool nodig, de tweede gebruik je voor je analoog/digitaal selectie
- Leidt een signaal af van de overige relais waarmee je een extra relais stuurt voor de analoog/digitaal selectie. Bijvoorbeeld een eenvoudige or-poort met diodes oid.
Re: Build topic MiniDSP kit
Ja, ik kan met de drie pinnen en de demultiplexer maximaal 8 relais aansturen.Ik neem aan dat je demux de mogelijkheid biedt tot het aansturen van meerdere relais? In dat geval zou ik willen voorstellen om ook de mogelijkheid mee te nemen meerdere analoge ingangen te gebruiken.
Yes.Ik vermoed dat, hoe je het nu gebruikt, dat je 4 relais hebt voor de 4 selctiepinnen op de minidigi, en 1 voor de analoog/digitaal selectie? Je kunt doordat je een demux gebruikt steeds maar 1 relais schakelen?
Ik begrijp het nog niet helemaal, ik zal mezelf erin gaan verdiepen.Je zou dan meerder analoge ingangen kunnen toevoegen door ofwel een schuifregister te gebruiken ipv een demux (ook maar 3 pinnen), ofwel door de analoog/digitaal selecie anders af te leiden. Dat zou op twee manieren kunnen:
- Gebruik dpdt relais. (die heb je sowieso nodig als je analoge bronkeuze wilt doen). Je hebt voor de digitale selectie steeds maar 1 pool nodig, de tweede gebruik je voor je analoog/digitaal selectie
- Leidt een signaal af van de overige relais waarmee je een extra relais stuurt voor de analoog/digitaal selectie. Bijvoorbeeld een eenvoudige or-poort met diodes oid.
Re: Build topic MiniDSP kit
Even snel twee schemaatjes getekend. Ik bedenk me dat je, als je een ULN2803 gebruikt, dat de diodes dan aan de andere kant moeten zitten.knuisje schreef:
[...]
Ik begrijp het nog niet helemaal, ik zal mezelf erin gaan verdiepen.
Zoals ik al zei, het kan ook met een schuifrelais, bijvoorbeeld een 74hc595, of een SPI i/o expander. Maar wat mij aanspreekt aan de oplossing met de demux, is dat je in plaats van die demux ook een eenvoudige draaischakelaar kunt aansluiten, zodat je toch die complexe bronkeuze met 1 eenvoudige draaischakelaar kunt doen.
