Build topic MiniDSP kit

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door daniel »

Heeft iemand ergens in de manual/datasheets gevonden hoe de MiniDIGI en MiniDSP op elkaar aangesloten dienen te worden? Ik ben een beetje aan het puzzelen op mijn kast-layout, en vraag me af hoe ik deze ten opzichte van elkaar kan plaatsen.
Bij de kits wordt gesproken over een link cable die erbij geleverd zou worden, maar hoe en welke verbingnen gelegd dienen te worden zie ik nog niet. Volgens mij volstaat het aansluiten van enkele I2S lijnen, maar weet dat niet zeker.

Volgens mij gaat die link er namelijk van uit dat de twee bordjes op elkaar gestapeld worden, en mogelijk heb ik daar geen plaats voor in mijn kast.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door BertDB »

hoe ik het voor mij heb is dat de bordjes inderdaad op elkaar gestapeld moeten worden, maar met wat flatcable en soldeerwerk kan je ze gerust van elkaar plaatsen...
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door fluppie »

Ik heb voor jullie een mailtje gestuurd met de vraag of ze een paar actuele foto's van opstellingen kunnen maken en doorsturen :-).
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door fluppie »

info@minidsp.com schreef:
Philippe,

See attached a picture of a miniDSP + miniDIGI + miniAMP stack. The link cables are not in place but are required to be added on both sides.
miniDSP stacked together isn't possible with straight link cables otherwise there will be conflicts with some signals. You can however share some specific signals if really need be but that should be discussed on a case by case basis. Better for us to understand the applications because there isn't a universal answer to your question.

For building the box, I think that it might be best to wait for the boards to arrive since it's always a bit hard to have all the information you need to be able to build it correctly.

Hope this information makes sense.

Best Regards

miniDSP Dev Team
Bijlagen
IMG_2379.JPG
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door daniel »

bedankt. Er staat ook e.e.a. van die strekking op hun forum. Flatcables aan twee kanten. Mogelijk past de stack van twee bordjes wel gewoon (hoogte moet <40mm zijn), anders maak ik zelf gewoon wat custom kabels.

Hun antwoorden zijn wel een beetje in de trend van 'doe nu maar gewoon wat wij zeggen en stel geen lastige vragen'. Volgens mij zouden ze zichzelf een hoop van dat soort vragen besparen als ze wat meer technische details prijsgaven. Van de andere kant kan ik ze dat ook helemaal niet kwalijk nemen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door b_force »

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door knuisje »

Mijn code voor de mastervolume regeling voor de MiniDSP is gereed en werkt goed. Ik ben uitgekomen op Bascom-AVR als programmeertaal. De code past in een ATTiny2313 van €2,-. :mrgreen:

Het programma leest RC5 afstandsbediening (vol+, vol- en mute) en werkt tegelijk ook met een rotary encoder (Alps). Het volume wordt getoond op een 16*2 LCD scherm en loopt van 0 tot 84. Volumestand 0 geeft 0V en volumestand 84 geeft 3.3V als PWM signaal waarmee de MiniDSP volume-ingang aangestuurd kan worden.

De RC5 programmacode is "geleend", de rest van de code is eigen hersenspinsel. De ingebouwde RC5-opdracht in Bascom werkt in combinatie met een rotary encoder te traag, vandaar deze snellere en robustere "custom" RC5 programmacode.

Ik zal binnenkort nog een schema posten en een onderdelenlijstje voor degenen die het na willen bouwen.

Edit: Programmeermode voor remote toegevoegd.
Edit 2: Bronkeuze toegevoegd

CODE: Selecteer alles

 ' Volumeregeling voor MiniDSP met LCD weergave, RC5 IR en rotary encoder inlezing, PWM voltage output (0 - 3.3V)
 ' RC5 programmeermode en bronkeuze
 ' Versie 1.3 Peter L.

  $regfile = "ATTiny2313.dat"                               'Controllertyp
  $framesize = 24                                           'Stackanweisungen
  $swstack = 8
  $hwstack = 32                                             'Achtung ISR=32 Byte
  $crystal = 8000000                                        'bei Änderung den Timer0 neu einstellen!!

  $lib "mcsbyte.lbx"                                        'ACHTUNG:numeric<>string conversion routines only for bytes

  $initmicro

  Input_pin Alias Pind.6                                    'Pin für TSOP1736

  Config Timer0 = Timer , Prescale = 8
  On Timer0 Timer_irq
  Const Timervorgabe = 78                                   'Timeraufruf alle 178µs (10 Samples = 1 Bit = 1,778ms)
  Enable Timer0                                             'Hier werden die Timer aktiviert
  Enable Interrupts

  'Timing für 10 Samples Per Bit = 1,778ms
  Const Samples_early = 8                                   'Flanke Frühestens Nach 8 Samples
  Const Samples_late = 12                                   'Flanke Spätestens Nach 12 Samples
  Const Samples_min = 3                                     'Flanke Vor 3 Samples - > Paket Verwerfen

  ' RC5 codes (zie http://www.sbprojects.com/knowledge/ir/rc5.htm)
  Const Knop_vol_plus = 16
  Const Knop_vol_min = 17
  Const Knop_mute = 13
  Const Knop_bron_plus = 32
  Const Knop_bron_min = 33

  Const Coax = "  Coax "
  Const Opt = "   Opt "
  Const Analog = "Analog "

  Dim Mastervolume As Byte                                  'globale var voor mastervolume
  Dim Bronselectie As Byte                                  'globale var voor geselecteerde bron
  Dim Draaiknop As Byte

  ' EEPROM variabele RC5 device code
  Dim E_remote_adres As Eram Byte

  'Variablen der ISR
  Dim Sample As Byte                                        'eigentlich Bit, spart aber 46Byte ROM
  Dim Ir_lastsample As Byte                                 'zuletzt gelesenes Sample
  Dim Ir_bittimer As Byte                                   'zählt die Aufrufe von Timer_IRQ

  Dim Ir_data_tmp As Word                                   'Bitstream
  Dim Ir_bitcount As Byte                                   'Anzahl gelesener Bits

  'Rückgabewerte der ISR
  Dim Address_rc5 As Byte , Command_rc5 As Byte , Toggle_rc5 As Bit , Rc5_flag As Bit , Prev_toggle_rc5 As Bit
  Dim T As Byte , Remote_adres As Byte

  'init lcd display
  Config Lcd = 16 * 2
  Config Lcdpin = Pin , Db4 = Porta.1 , Db5 = Porta.0 , Db6 = Portd.2 , Db7 = Portd.3 , E = Portd.1 , Rs = Portd.0
  Cursor Off Noblink

  'programmeermode remote
  Waitms 150
  If Rc5_flag = 1 Then                                      'bij opstarten remoteknop ingedrukt?
     Cls
     Lcd "Device code: " ; Address_rc5
     E_remote_adres = Address_rc5                           'schrijf rc5 device code naar EEPROM
     Wait 3
     Reset Rc5_flag
  End If

  'haal rc5 device code op uit EEPROM
  Remote_adres = E_remote_adres
  If Remote_adres = 255 Then Remote_adres = 0               'Indien geen device code in EEPROM dan TV remote

  'ínit display
  Cls
  Lcd "Source"
  Lowerline
  Lcd "Volume"

   'init PWM
  Config Timer1 = Pwm , Pwm = 8 , Compare A Pwm = Clear Down , Prescale = 1
  Mastervolume = 0 : Gosub Wijzigvolume

  'ínit bronselectie
  Bronselectie = 0 : Gosub Wijzigbron

  'hoofdlus
  Do
    If Rc5_flag = 1 Then                                    ' rc5 code ontvangen

       If Address_rc5 = Remote_adres Then                   'code van juiste remote?

          Select Case Command_rc5
               Case Knop_vol_plus                           'vol +
                  Mastervolume = Mastervolume + 2 : Gosub Wijzigvolume
               Case Knop_vol_min                            'vol -
                  Mastervolume = Mastervolume - 2 : Gosub Wijzigvolume
               Case Knop_mute
                  Mastervolume = 0 : Gosub Wijzigvolume     'mute
               Case 1 To 6
                  Bronselectie = Command_rc5 - 1 : Gosub Wijzigbron       'toets 1-6
               Case Knop_bron_plus                          'P +
                  Incr Bronselectie : Gosub Wijzigbron
               Case Knop_bron_min                           'P -
                  Decr Bronselectie : Gosub Wijzigbron
          End Select

          If Toggle_rc5 <> Prev_toggle_rc5 Then Waitms 500  'knop opnieuw ingedrukt?
          Prev_toggle_rc5 = Toggle_rc5

       End If
       Reset Rc5_flag                                       'volgende rc5 code mag ontvangen worden

    End If

   Draaiknop = Encoder(pind.5 , Pind.4 , Links , Rechts , 0)       'is de rotary encoder verdraaid?

   If Pinb.5 = 0 Then                                       'knop source selectie ingedrukt?
   Incr Bronselectie : Gosub Wijzigbron                     'P +
   End If

  Loop

End

Links:
   Decr Mastervolume
   Gosub Wijzigvolume                                       'vol -0.5  (1 klik geeft 2 pulsen)
 Return

Rechts:                                                     'vol +0.5
   Incr Mastervolume
   Gosub Wijzigvolume

Return

Wijzigbron:
   If Bronselectie = 6 Then
      Bronselectie = 0
   Elseif Bronselectie = 255 Then
      Bronselectie = 5
   End If

   Locate 1 , 9                                             'display bijwerken
   Select Case Bronselectie
      Case 0 : Lcd Coax ; "1"
      Case 1 : Lcd Coax ; "2"
      Case 2 : Lcd Opt ; "1"
      Case 3 : Lcd Opt ; "2"
      Case 4 : Lcd Analog ; "1"
      Case 5 : Lcd Analog ; "2"
   End Select

   T = Bronselectie
   If Bronselectie = 5 Then Decr T
   Portb.4 = T.0                                            'bronselectie pinnen bijwerken
   Portb.2 = T.1
   Portb.1 = T.2
   If Bronselectie = 4 Then
     Reset Portb.0
   Elseif Bronselectie = 5 Then
     Set Portb.0
   End If

   Waitms 500
Return


Wijzigvolume:
   If Mastervolume > 168 And Mastervolume < 250 Then
      Mastervolume = 168
   Elseif Mastervolume > 250 Then
      Mastervolume = 0
   End If

   T = Mastervolume / 2                                     'display bijwerken
   Locate 2 , 15
   Lcd T
   If T = 0 Or T = 9 Then
      Locate 2 , 16
      Lcd " "
   End If

  'pwm bijwerken
   Pwm1a = Mastervolume                                     'Mastervolume 0 = 0V = pwm 0, Mastervolume 168 = 3.3V = pwm 168
Return

_init_micro:
  'init poorten
  Config Portb.3 = Output                                   'oc1a = output pin PWM
  Config Portb.4 = Output                                   'bit 0 bronselectie
  Config Portb.2 = Output                                   'bit 1 bronselectie
  Config Portb.1 = Output                                   'bit 2 bronselectie
  Config Portb.0 = Output                                   'analoge bronselectie
  Config Portb.5 = Input                                    'knop bronselectie
  Set Portb.5                                               'set pullup pin bronselectie

  Config Portd.6 = Input                                    'IR receiver

  Set Portb.6                                               'pullup unused pins
  Set Portb.7
Return

Timer_irq:
  Timer0 = Timervorgabe
  Sample = Not Input_pin

  'bittimer erhöhen (bleibt bei 255 stehen)
  If Ir_bittimer < 255 Then Incr Ir_bittimer

  'flankenwechsel erkennen
  If Ir_lastsample <> Sample Then

     If Ir_bittimer <= Samples_min Then
       'flanke kommt zu früh: paket verwerfen
       Ir_bitcount = 0
     Else
       'nur Flankenwechsel in Bit-Mitte berücksichtigen
       If Ir_bittimer >= Samples_early Then
           If Ir_bittimer <= Samples_late Then
             'Bit speichern
              Shift Ir_data_tmp , Left , 1
              Ir_data_tmp = Ir_data_tmp + Sample
              Incr Ir_bitcount
           Else
              'Flankenwechsel zu spät: Neuanfang mit gemessener Flanke
              Ir_bitcount = 1
              Ir_data_tmp = Sample
           End If
           'bittimer zurücksetzen wenn Timer > Samples_early
           Ir_bittimer = 0
       End If
     End If

    'Kontrolle des Startbits auf 1
     If Ir_bitcount = 1 Then Ir_bitcount = Ir_data_tmp.0

     'Alle 14 Bits gelesen?
     If Ir_bitcount >= 14 Then
       Command_rc5 = Ir_data_tmp                            'Bit 6 und 7 siehe unten
       Shift Ir_data_tmp , Right , 6
       Address_rc5 = Ir_data_tmp And &B00011111
       'For extended RC5 code, the extended bit is bit 6 of the command.
       Command_rc5.6 = Not Ir_data_tmp.6
       'The toggle bit
       Toggle_rc5 = Ir_data_tmp.5
       'Paket erfolgreich gelesen
       Set Rc5_flag
       'paket zurücksetzen
       Ir_bitcount = 0
     End If

  End If
  'sample im samplepuffer ablegen
  Ir_lastsample = Sample

Return
Laatst gewijzigd door knuisje op wo 23 jun 2010, 21:45, 8 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door fluppie »

knuisje schreef:
Mijn code voor de mastervolume regeling voor de MiniDSP is gereed en werkt goed. Ik ben uitgekomen op Bascom-AVR als programmeertaal. De code past in een ATTiny2313 van €2,-. :mrgreen:

Het programma leest RC5 afstandsbediening (vol+, vol- en mute) en werkt tegelijk ook met een rotary encoder (Alps). Het volume wordt getoond op een 16*2 LCD scherm en loopt van 0 tot 64. Volumestand 0 geeft 3.3V en volumestand 64 geeft 0V als PWM signaal waarmee de MiniDSP volume-ingang aangestuurd kan worden.

De RC5 programmacode is "geleend", de rest van de code is eigen hersenspinsel. De ingebouwde RC5-opdracht in Bascom werkt in combinatie met een rotary encoder te traag, vandaar deze snellere en robustere "custom" RC5 programmacode.

Ik zal binnenkort nog een schema posten en een onderdelenlijstje voor degenen die het na willen bouwen.
Prachtig !!
Misschien is het een idee om hier ook een printje voor te ontwerpen, laten ontwikkelen bij een pcb-bedrijf en daaraan een onderdelen GB-buy gekoppeld. Net zoals voor het meetversterkertje zal gebeuren, en voor de betere HK-dac voeding reeds gebeurd is :).
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door knuisje »

Ja, als hier genoeg belangstelling voor is dan kunnen we een printje ontwerpen. Het is echter ook goed mogelijk om het op gaatjesprint op te bouwen, heb ik nu ook gedaan.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door BertDB »

knuisje schreef:
Ja, als hier genoeg belangstelling voor is dan kunnen we een printje ontwerpen. Het is echter ook goed mogelijk om het op gaatjesprint op te bouwen, heb ik nu ook gedaan.
Als er printjes gemaakt worden doe ik mee, anders zal ik gewoon een µC programmeren als je de HEX file beschikbaar stelt en opbouwen op gaatjesprint :wink:
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door fluppie »

Ik ben al in voor 2 printjes :-), heb er maar 1 nodig, maar als ik ooit beslis mijn dsp'tjes te scheiden, kan ik die beide bedienen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door knuisje »

xbake schreef:
... anders zal ik gewoon een µC programmeren als je de HEX file beschikbaar stelt en opbouwen op gaatjesprint :wink:
Hierbij de HEX file maar ik heb juist de sourcecode beschikbaar gesteld zodat het nog aangepast kan worden naar eigen behoefte. Zoals b.v. de remote codes (werkt nu met een Philips cd-speler remote) en de tekst op het lcd scherm. De code kan worden gecompileerd met de gratis demo versie van Bascom AVR omdat de gegenereerde code kleiner is dan 2Kb.
Bijlagen
hexfile.zip
(5.11 KiB) 42 keer gedownload
Laatst gewijzigd door knuisje op vr 18 jun 2010, 13:45, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door b_force »

Wat neem je voor volume nu als output? PWM?
(heb even nog niet helemaal naar je source-code gekeken moet ik eerlijk bekennen)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door Henkjan »

mooi zoiets.

ander ding: de voeding. kwa spanning kan t ding veel aan, maar het mag ondertussen duidelijk zijn dat de kwaliteit van de voeding van grote invloed is op een DAC en dus ook op de MiniDSP als geheel. of wordt er op t bordje wat nets gemaakt van wat je 'm aanbiedt?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door knuisje »

b_force schreef:
Wat neem je voor volume nu als output? PWM?
(heb even nog niet helemaal naar je source-code gekeken moet ik eerlijk bekennen)
Ja, is PWM.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door knuisje »

Henkjan schreef:
ander ding: de voeding. kwa spanning kan t ding veel aan, maar het mag ondertussen duidelijk zijn dat de kwaliteit van de voeding van grote invloed is op een DAC en dus ook op de MiniDSP als geheel. of wordt er op t bordje wat nets gemaakt van wat je 'm aanbiedt?
Er zal op het bordje een spanningsregelaar zitten, dus dat zal wel goed zitten denk ik.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door b_force »

Dat wil ik jullie nogmaals overtuigen van een potmeter.
De reden hiervoor is dat het dan namelijk net zo goed werkt als met PWM, maar dat je de print wellicht universeel kan houden voor mensen die toch graag een volume chip zoals een pga2310 willen gebruiken ACHTER de DSP.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door daniel »

en ik wil graag een aansluiting voor een motorpot 8-[

Zoals ik al eerder aangaf ben ik bang dat dit een erg ambitieus project gaat worden voor een kleine oplage. Bart geeft al terecht twee verschillende opties aan. Ik heb zojuist een derde aangedragen. We moeten dan dus goed nadenken over welke opties er bij moeten.

Tweede aspect wat in een dergelijk controllertje meegenomen zou moeten worden is ingangskeuze. De DSP wordt hoogstwaarschijnlijk in een complete DSP opgenomen, dus bronkeuze is ook belangrijk. En die zal weer anders zijn voor mensen met of zonder MiniDIGI erbij.

Mijn assistentie wil ik graag aanbieden. Wat ik nu alvast aan kan bieden is een klein pcb'tje met daarop plaats voor een rotary-encoder met geintegreerde schakelaar, aansluiting voor een ir-ontvanger of een extra druktoets. Twee van deze bordjes kunnen gelinkt worden, zodat hun beider aansluitingen naar 1 8-bits poort van een microcontroller kunnen. Ik heb een aantal van die bordjes in China laten maken, komen een dezer dagen binnen. Zou mogelijk iets kunnen zijn waarmee een controllerprint wat kleiner kan.

Mijn eigen gedachten over hoe ik zoiets dergelijks zou opzetten convergeren steeds meer naar iets quasi-passiefs. In ieder geval een motorpot dus. Ik heb zowel een lineaire motorpot besteld als een 4-kanaals (beide ALPS) dus ik kan eventueel nog kiezen.
Kanaalkeuze hoeft wat mij betreft niet eens via afstandsbediening. Hierbij hink ik op twee gedachten, ofwel een passieve draaischakelaar die een relaismatrix aanstuurt (met keuze uit een aantal analoge en digitale ingangen via MiniDIGI), ofwel via een rotary encoder.

Dat relais-matrix bordje wil ik ook wel beschikbaar stellen, maar is nog niet gemaakt. Mogelijk bouw ik dit zo op dat beide opties kunnen (dwz zowel aansturing via een draaischakelaar als via een controller).

Als ik een draaischakelaar gebruik heb ik dus geen display nodig. Microcontroller is alleen nodig voor RC5->motorpot. Vandaar 'quasi'-passief.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door b_force »

Wellicht handig om dan taken te delegeren dan met zo'n project?
Een bron keuze lijkt me inderdaad een must.
Ik zou zelf meer aparte tip-toetsen nemen ipv een draaischakelaar voor bronkeuze.
Voor een LCD zit ik nog te twijfelen. Ergens handig qua info, maar ook wel een beetje kitsch.

waarom wil je graag een motorpot?
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door daniel »

omdat die intuitief werkt. En simpel. Zo'n knop draait lekker en geeft meteen feedback over hoe ie staat. Je hebt geen display nodig (cosmetisch).

En je kunt, een beetje vergelijkbaar met jouw idee achter de digitale pot, met dezelfde hard- en software twee oplossingen aan (digitale volumeregeling in de dsp, of analoog voor of na de DSP).

Over het plaatsen van een digitale potmeter voor het genereren van de controlespanning: je hebt dan alsnog andere software nodig. Doe je volumeregeling via de DSP, dan heb je aan een enkel kanaal voldoende. Doe je het met PGA's, dan heb je 4 kanalen nodig.

1 kanaal versus 4 kanalen betekent verschillende software versies. Dan zou je nog beter PWM kunnen combineren met 4xPGA. Je kunt dan zowel software en hardware identiek houden, omdat je per communicatiepoort van je controller maar een functie hebt. Je bestuckt enkel de oplossing waar je voor kiest.

Wat ik wilde maken is een relaisbordje met daarop 8 relais. 4 hiervan sturen de 'source selection header' op het minidigi bordje. Eentje kiest tussen analoog/digitaal in (ook op het minidigi bordje). Resterende drie kiezen tussen drie separate analoge ingangen.

op dat bordje wil ik dan twee interfaces maken, een SPI bus (aan te sturen vanuit een controller), en 1 'ingang' voor een stappenschakelaar. Tiptoetsen moeten dan via de microcontroller.
In de eenvoudigste uitvoering zou je met dat bordje zelfs geheel zonder microcontroller uit de voeten kunnen, dus is het ook voor de digibeten electronisch uitgedaagden een acceptabele oplossing.
Laatst gewijzigd door daniel op do 10 jun 2010, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door Henkjan »

knuisje schreef:
Henkjan schreef:
ander ding: de voeding. kwa spanning kan t ding veel aan, maar het mag ondertussen duidelijk zijn dat de kwaliteit van de voeding van grote invloed is op een DAC en dus ook op de MiniDSP als geheel. of wordt er op t bordje wat nets gemaakt van wat je 'm aanbiedt?
Er zal op het bordje een spanningsregelaar zitten, dus dat zal wel goed zitten denk ik.
ik weet t liever zeker... mss dat iemand daar wat over kan zeggen op basis van t schema en/of de print?
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door daniel »

schema's van het bord zijn niet vrijgegeven, dus er is op voorhand weinig over te zeggen. De specs geven zo'n breed spanningsbereik aan dat er wel degelijk sprake moet zijn van een spanningsregelaar. Over de kwaliteit daarvan valt niets te zeggen. het spoeltje datr zichbaar is op de foto's van de bordjes suggereert dat er tenminste 1 schakelend voedinkje op zit.

Het kan nooit kwaad om te zorgen voor een schone DC voedingsspanning. Verstoring die er daar al uit is, hoeft er verder niet meer uitgeregeld te worden. Over de noodzaak voor een dergelijke spanning is echter weinig te zeggen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door b_force »

Ik lees even de rest nog door Daniel, maar pga's kun je aan elkaar linken.
Heb je in feite geen extra software bij nodig.

edit:
Met een echte volume potmeter heb je eigenlijk geen microcontroller meer nodig als je hem direct gebruikt op de minidsp. :wink:
PWM is dan niet meer nodig. Lijkt mij een onzinnige tussenstap.

Voeding maak ik me overigens inderdaad niet druk om.
Genoeg simpele manieren om dat goed te krijgen.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door daniel »

b_force schreef:
Ik lees even de rest nog door Daniel, maar pga's kun je aan elkaar linken.
Heb je in feite geen extra software bij nodig.
klopt, maar als je 2 pga's koppelt moet je 4 bytes aan data sturen. Met een enkele digi pot maar 1. Da's andere software dus, met name als je die 4 kanalen andere waardes wilt geven.
edit:

Met een echte volume potmeter heb je eigenlijk geen microcontroller meer nodig als je hem direct gebruikt op de minidsp. :wink:
PWM is dan niet meer nodig. Lijkt mij een onzinnige tussenstap.
klopt, zo ver was ik heus zelf ook wel hoor (beetje vertrouwen hebben :) )

controller is nog nodig voor de motorpot, zodat ik toch nog afstandsbediening heb. Vandaar mijn 'quasi'passief.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door b_force »

ok, dan begrijpen we elkaar weer :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”