JvS schreef:Asterduc, wat bedoel je met 2 units IB? IB staat normaal voor Infinitive Baffle, maar dat lijkt me hier niet het geval.
toch wel. De 2 units zitten in één gezamelijke behuizing en kunnen dus als gesloten kast functioneren, in parallel of serie. Met een totaalvolume iets minder dan 9 liter geeft dat een Q van 0,5 of zoals dat in highend termen wordt genoemd, kritisch afgesteld.
JvS schreef:Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat 1PR beter zou werken dan 2 aangestuurde units.
daar heb je wel gelijk in, maar ik probeer een concept samen te stellen waar je verschillende kanten mee uit kunt zonder iets aan de constructie van de kast te veranderen. Multifunctioneel zeg maar. Voor een klassieke set waar geen basboost voorhanden is gaat de PM versie een diepere bas leveren. Kijk maar eens naar bijgevoegd voorbeeld van de simulatie en de in werkelijkheid uitgevoerde meting.
Henkjan schreef:met een laag afgestelde BR in een kleine kast wordt de poort dan onhandig lang, een PR wordt hooguit wat zwaarder.
Precies. Daarbij wil ik in de kast zo weinig mogelijk demping voorzien om het rendement hoog te houden. Een poort laat dan al gauw vervorming naar buiten komen, vooral als ze wat hoger moeten doorlopen.
Henkjan schreef: je zou misschien een GHP kunnen doen op een wat lagere Qb
tja, ik heb wat gemengde gevoelens bij een GHP. Zo'n dikke condensator in de signaalweg, een rendementsverlaging en dan nog zo'n steile afval, daar hou ik niet van.
Het zal wel persoonlijk zijn, maar een laagsysteem dat mij echt niet kan bekoren heeft naar alle waarschijnlijkheid een steile afval. Vandaar misschien mijn onbewuste voorkeur voor een TL en IB.
Bijgaande simulatie en meting is geen voorbeeld voor de afstelling. Daar gebruik ik de impedantiemeting voor. Kom ik later deze week misschien nog op terug.
Ook de EMK heb ik hier even buiten beschouwing gelaten omwille van tijdsgebrek en overzichtelijkheid.