HxR modulus
Moderator: Beheerdersteam
- Bart0l0meus
- Leeuwarden
- Bart0l0meus
- SSassen
- Contacteer:
Tsja, ik kan in de simulator ook de mooiste schakelingen simuleren, in de praktijk komt er toch iets meer bij kijken dan ideale modellen en dan vooral de aanwezigheid van allerlei zaken die de simulatier *niet* meeneemt in de simulatie.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- Bart0l0meus
- SSassen
- Contacteer:
Bijna goed, een goed werkend model is niet hetzelfde als een realistisch model, e.e.a. sluit mekaar niet uit, maar is ook niet vanzelfsprekend complimentair. Maar ik zou zeggen bouw datgene wat je gesimuleerd hebt en vergelijk dat met de simulatie, ik durf erom te wedden dat wat je in de simulatie ziet niet is wat je in de praktijk zult zien. Tenminste, als we 't hebben over redelijk complexe schakelingen, dus een voeding bestaande uit een zener met emittervolger zal nog wel redelijk in overeenstemming zijn met de simulatie, of zaken waar geen tegenkoppeling etc. bij komt kijken.Als je een goed werkend model hebt is de stap naar een reëel werkend schema veel kleiner
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- Bart0l0meus
Zeg maar gerust een realistisch model, ik heb al heel wat gesimuleerd en hierna opgebouwd en gemeten en de gemeten waarden kwamen akelig bij de gesimuleerde waarden in de buurt!
En je kunt zeggen wat je wilt, maar hoe beter het gesimuleerde model klopt, deste beter het in de praktijk werkt.
Maar ik heb nog geen antwoord op men vraag of iemand weet hoe je de PSRR kan meten in Multisim?
Op het moment gebruik ik nog de 741 (lekker standaard) maar daar moet ookw el wat mooiers op te verzinnen zijn.
En je kunt zeggen wat je wilt, maar hoe beter het gesimuleerde model klopt, deste beter het in de praktijk werkt.
Maar ik heb nog geen antwoord op men vraag of iemand weet hoe je de PSRR kan meten in Multisim?
Op het moment gebruik ik nog de 741 (lekker standaard) maar daar moet ookw el wat mooiers op te verzinnen zijn.
- SSassen
- Contacteer:
Bart,
Netter is om de AC bron in frequentie te varieëren, even een script schrijven daarvoor, of in stappen omhoog en tussenwaardes zelf even interpoleren. Je begint bv. bij 100Hz en eindigt op 1MHz, nu kan je de PSRR tegen frequentie plotten. Omdat je natuurlijk liefst iets hebt wat in de praktijk ook gaat voldoen, kan je natuurlijk dit hele traject nog eens doen met een belasting op de uitgang, ohms, of complex, want bij een niet aanwezige belasting presteert een voeding natuurlijk veel beter dan met.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Uhm, ja, tuurlijk. Ik twijfel toch sterk aan de volledigheid van je model als je een 741 modelleert met 2nV aan rimpel op de uitgang, da's knap, en een faktor heleboel keer de eigen ruis van deze opamp. Kortom, denk d'r nu niet té licht over, want zo eenvoudig is 't nu allemaal ook weer niet.Met een gesimuleerde monovoeding en een ingangsspanning van 30V kom ik op een uitgangsnoise van ongeveer 2nV
Ja, simpel, zet een AC bron (sinus) met een bekende frequentie cq. amplitude (bv. 1Vpp) in serie met de ingangsklem van de voeding, meet nu de uitgangsrimpel die op de uitgang overblijft, het verschil tussen die twee in dB is bij benadering de PSRR.vraag of iemand weet hoe je de PSRR kan meten in Multisim?
Netter is om de AC bron in frequentie te varieëren, even een script schrijven daarvoor, of in stappen omhoog en tussenwaardes zelf even interpoleren. Je begint bv. bij 100Hz en eindigt op 1MHz, nu kan je de PSRR tegen frequentie plotten. Omdat je natuurlijk liefst iets hebt wat in de praktijk ook gaat voldoen, kan je natuurlijk dit hele traject nog eens doen met een belasting op de uitgang, ohms, of complex, want bij een niet aanwezige belasting presteert een voeding natuurlijk veel beter dan met.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- Bart0l0meus
- Bart0l0meus
Bij de 741 bij een lagere ingansspanning (30V) gewoon via de Vcc van de voeding.dekkersj schreef:Hoe voed je die opamps eigenlijk?
Groet,
Jacco
Bij de LT1006 gaat dit niet meer op,d an geeft die een foutmelding.
Ik heb wel gezien dat verschil op het uitganssignaal echt klein is. Ik ben nu op zoek naar een kleine LDO waarmee ik de leds(referentie) en de opamp ga voeden.
Er zijn wel goede op de markt met een PSRR van 50dB wat genoeg moet zijn voor de opamp.
- dekkersj
- Contacteer:
Die Vcc is standaard 15V als ik het me goed herinner. (ik ken het pakket wel) Ideale voeding dus.Bart0l0meus schreef:Bij de 741 bij een lagere ingansspanning (30V) gewoon via de Vcc van de voeding.dekkersj schreef:Hoe voed je die opamps eigenlijk?
Groet,
Jacco
Bij de LT1006 gaat dit niet meer op,d an geeft die een foutmelding.
Ik heb wel gezien dat verschil op het uitganssignaal echt klein is. Ik ben nu op zoek naar een kleine LDO waarmee ik de leds(referentie) en de opamp ga voeden.
Er zijn wel goede op de markt met een PSRR van 50dB wat genoeg moet zijn voor de opamp.
Tsja, het is al eerder opgemerkt. Simulaties met OpAmps zijn erg tricky. Vooral omdat het in 9 van de 10 keer een macro model is en specifieke eigenschappen niet goed gemodelleerd zijn. Het echte schema van een OpAmp wordt nooit geimplementeerd, het is altijd een benadering.
Mij is nog niet helemaal duidelijk wat je precies met ruis bedoelt in deze. Is dat een spectrum of een over een bandbreedte geintegreerde grootheid.
Mijn ervaring met OpAmps is dat die dingen goed werken, maar dat ze qua ruis, PSRR en andere zaken meestal mooier worden afgebeeld door simulaties en datasheets dan de praktijk uitwijst. Voedingspanning is meestal niet perfect symmetrisch en reken maar op een restruis op ca -80dB als je een standaard regelaar gebruikt (ofwel 100uV of 700nV/sqrt(Hz)). Standaard is in dit geval een 78-regelaar of een LM317 met extra buffering, die maken mekaar niet zoveel. Wat de PSRR van die schakeling is, weet ik niet precies. Kortom: simulatie en werkelijkheid liggen vrij ver uit elkaar wat dat aangaat.
Groet,
Jacco
- dekkersj
- Contacteer:
Re: HxR modulus
Hoe zit dat eigenlijk, weet je dat? Ik weet dat er een onderscheid is tussen een zener op basis van het zenereffect en avalanche-effect. Dat laatste heb je bij zener's boven de ca 5V en die ruisen normaliter (veel) harder dan de zenerdiodes (<5V). Volgens de theorie dan.Jan-Peter schreef:[...]
De LEDs zitten erin als een soort van een zener (spanningstabilisatie), LEDs hebben een veel lagere ruis niveau als een zener diode.
Jan-Peter
Ik neem aan dat een LED ruist met 2qI en dat die stroom 20mA, of wordt die dan veel lager gekozen? Een zenerdiode met 3V3 hoeft maar 5mA oid te hebben en ruist dan met 2q*5e-3/sqrt(Hz). Plus 1/f-ruis natuurlijk en een (klein) beetje thermische ruis.
Groet,
Jacco
- Bart0l0meus
Re: HxR modulus
Lees dit eens, opzich wel boeiend!dekkersj schreef:Hoe zit dat eigenlijk, weet je dat? Ik weet dat er een onderscheid is tussen een zener op basis van het zenereffect en avalanche-effect. Dat laatste heb je bij zener's boven de ca 5V en die ruisen normaliter (veel) harder dan de zenerdiodes (<5V). Volgens de theorie dan.Jan-Peter schreef:[...]
De LEDs zitten erin als een soort van een zener (spanningstabilisatie), LEDs hebben een veel lagere ruis niveau als een zener diode.
Jan-Peter
Ik neem aan dat een LED ruist met 2qI en dat die stroom 20mA, of wordt die dan veel lager gekozen? Een zenerdiode met 3V3 hoeft maar 5mA oid te hebben en ruist dan met 2q*5e-3/sqrt(Hz). Plus 1/f-ruis natuurlijk en een (klein) beetje thermische ruis.
Groet,
Jacco
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... adid=35821