Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door asterduc »

wow, dat heb je mooi voor mekaar zeg.

ziet er zeer netjes uit. Vuren mahonie zoals je fineer, heb ik nog massief liggen als je daar een stuk van nog hebt (voor het tweeterkastje :twisted: )

Ik heb een setje schijven bij Speakerland achtergelaten. Hans zal jouw malletje nodig hebben om het gat te frezen. Hij zei me dat jullie vlak bij elkaar wonen dus dat komt wel goed neem ik aan.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door asterduc »

Vinculum schreef:
Zit er al schot in de zaak omtrent de laagweergave? Wat voor kast (qua looks) gaat het worden? Ik zat te denken dat als je dezelfde kastvorm aanhoudt dat je dan misschien een wel erg brede kast krijgt.
De SLS 6.5 woofers heb ik net binnen.
Zaterdag komt Jeroen burten, hoop daartegen een kastje klaar te hebben.
Bedoeling is van er 2 in één kast te steken en naar keuze 2 IB of 1 met afstelbare PM te gebruiken.
Meer zeg ik momenteel niet. Eerst maar eens proberen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door Vinculum »

asterduc schreef:
Bedoeling is van er 2 in één kast te steken en naar keuze 2 IB of 1 met afstelbare PM te gebruiken.
Oei, nu voel ik me ineens heel erg dom en onbekwaam... Wat is IB en PM?
Ga je dan 1 dergelijke kast gebruiken of 2? Want met het laatste komt het totaal aan woofers op 4 stuks.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door Henkjan »

asterduc schreef:
Vinculum schreef:
Zit er al schot in de zaak omtrent de laagweergave? Wat voor kast (qua looks) gaat het worden? Ik zat te denken dat als je dezelfde kastvorm aanhoudt dat je dan misschien een wel erg brede kast krijgt.
De SLS 6.5 woofers heb ik net binnen.
Zaterdag komt Jeroen burten, hoop daartegen een kastje klaar te hebben.
mss komt die passieve Nescio er zo dus toch :mrgreen:
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door JvS »

Vinculum schreef:
asterduc schreef:
Bedoeling is van er 2 in één kast te steken en naar keuze 2 IB of 1 met afstelbare PM te gebruiken.
Oei, nu voel ik me ineens heel erg dom en onbekwaam... Wat is IB en PM?
Ga je dan 1 dergelijke kast gebruiken of 2? Want met het laatste komt het totaal aan woofers op 4 stuks.
Passieve Membraan en Infinitif Baffle ?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door asterduc »

Vorige zaterdag hebben we Xbake zijn kastjes in elkaar gegooid en daarbij zijn fotos genomen van het frees- en lijmwerk dat nodig is om de montageplaat in de kast te krijgen.

hierbij de link
http://picasaweb.google.com/collier6/Co ... directlink
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door b_force »

Ik begin ongeduldig te worden :wink: :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door Henkjan »

ga jij dat versterkertje eens afmaken en laat Ed met rust :!: :wink:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door b_force »

Begin je een beetje ongeduldig te worden Henkjan? :lol:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door asterduc »

De Alpair5 van HenkJan in een Concaeve RAPide kastje, ze liggen hier al sinds de luisterdag in Breda maar ik was ze helemaal vergeten.

Heb ze nu aangesloten samen met de ScanSpeak woofers en de Lyngdorf erop afgesteld.

Verschil in afstelling ten opzichte van de 10F:
- bij 360 hz is smalbandig een ietsje boost gegeven.
- de breedbandige filtering bij 1800 hz van de 10F is hier niet nodig. Dit is een echte breedbander, daar waar de 10F imo toch iets meer middentoner is.
- 4 db meer vermogen is nodig om dezelfde geluidsdruk te bekomen.
- ... nog kleiner!

Hoe ze klinken? na 15 minuten luisteren zeker niet verkeerd. Meer luisterervaring binnen enkele dagen.
Bijlagen
021 [1280x768].JPG
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door indoubt »

Reuze interessant topic asterduc. Ik lees alles met plezier.

Op het gevaar af om off topic te gaan: ga je deze nu uitvoeren met de XXLS cornerwoofers? Ik vroeg me af of een cornerwoofer met een lagere MMS in deze situatie geen voordelen biedt. Uiteraard heeft de scanspeak ook een lagere MMs maar is deze stevig aan de prijs. De MMs van de TIW 250 is nog net wat lager dan die van de scanspeak en de unit is goedkoper. In principe heeft de TIW misschien een net iets grotere kast nodig maar met de DSP is dat misschien niet het geval
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door jeroen_d »

mms doet er niet toe, als de respons maar goed glad is tot een octaaf boven het werkingsgebied.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door jeroen_d »

Ik heb bij Ed gisteren een heel gezellig en relaxed dagje gehad. Van de familie, het weer en natuurlijk de speakers genoten.

's middags heb ik eerst kort na elkaar de alpair versie, de rapide versie en de originele satelliet versie beluisterd.

De alpair versie kon mij totaal niet bekoren, het hoog klonk onaangenaam. Misschien dat hij bepaalde kwaliteiten heeft, maar voor een strijkkwartet zou ik andere speakers kiezen.

De rapide daarna klonk uitstekend. Een prettig geluid. Als punt van kritiek vond ik dat daar het detail in het lagere middengebied wat ontbrak. Ook was ik niet helemaal overtuigd van het laag van de cornerwoofers.

Dus toen snel door naar de satellieten. Awel! Een pak beter!
Het detail van de satellieten komt dicht in de buurt van open baffle. Hetzelfde geldt voor het geluidsbeeld. Niet een super pin point imaging, maar juist wel een heel mooi loskomen van het geluid. Dit werd verder verbeterd door de satellieten 30cm naar voren te halen en 20cm verder uit elkaar te zetten. Iets wat Ed nog niet had geprobeerd, maar hem geloof ik ook wel beviel. Geluidsbeeld wordt dan breder en dieper en de speakers verdwijnen volledig.

Wat mij nog steeds niet beviel was het laag. Moest beter kunnen. Dus ondanks dat asterduc liever niet weer met zijn cornerwoofers ging schuiven, toch maar weer de XXLS-en in de hoek gezet. Ah jah! Ook dat gaat goed! Veel betere integratie qua klank, het detail dat de satellieten zo mooi brengen zit nu ook in het laag. Het sluit klankmatig bijzonder goed op elkaar aan.

Ok, en dan gaan we echt nitpicken: ik vond piano nog niet realistisch genoeg klinken, er zat een wat overdreven druk bij de aanslag van toetsen, vooral in het laag. Wat Ed vooral opviel aan een stuk met sax erin, was dat de sax enigszins kaal klonk, geen kippenvel effect.

Ach ja, toen maar eens een flinke pauze genomen, kletsen met de familie, eten en een flink stuk fietsen. Om kwart over acht 's avonds eens kijken wat er verder nog te verbeteren viel. We verdachten de overgang tussen laag en satellieten. Bleek een dip in te zitten. Fase omkeren van de satellieten en opgelost! Verder de correctie van de satellieten nog aangepast. Nagemeten op 40cm, geconstateerd dat de bedachte brede dip rond 1220Hz van 3dB de respons van de satellieten zelf uitstekend corrigeerde en dat ie dan verder helemaal vlak was. Ik heb Ed toen gevraagd verder geen correctie meer uit te voeren in het werkingsgebied van de satellieten, ook als dat geen vlakke respons gaf.

Toen nog een half uur geluisterd voordat ik weer naar huis ging. De sax bezorgde ons nu wel kippevel en de piano van Shirley Horn was erg mooi, ook in het laag.

Hier staat gewoon een systeem van erg hoog niveau te spelen en je kunt er urenlang van genieten zonder je te storen aan fouten. Zelfs niet als je heel kritisch gaat luisteren. De kosten zijn beperkt, zelfs voor de satellieten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door Henkjan »

Jeroen_d schreef:
Dit werd verder verbeterd door de satellieten 30cm naar voren te halen en 20cm verder uit elkaar te zetten. Iets wat Ed nog niet had geprobeerd, maar hem geloof ik ook wel beviel. Geluidsbeeld wordt dan breder en dieper en de speakers verdwijnen volledig.
had je deze verplaatsing al van te voren bedacht (en zo ja waarom) of kwam dit al experimeterend?
jeroen_d schreef:
De alpair versie kon mij totaal niet bekoren, het hoog klonk onaangenaam. Misschien dat hij bepaalde kwaliteiten heeft, maar voor een strijkkwartet zou ik andere speakers kiezen.
vreemd... het is toch het zelde ding als in de Nescio... wat voor eq hadden jullie toegepast? en hoe stonden ze gericht?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door jeroen_d »

Deze verplaatsing was iets dat ik al wilde doen toen ik binnenkwam en zag hoe de satellieten stonden. In de oude opstelling stonden de satellieten slechts 70cm van de wand. Dat is niet ideaal voor zulke goed rondstralende speakers. Met de 30cm erbij kom je op 1 meter wat veel gunstiger is. Verder heb ik de ervaring met de Pluto's van Linkwitz en mijn eigen rondstralers. Het is helemaal niet erg om de speakers wat verder uit elkaar te zetten en nu staan ze op 2,30m uit elkaar. Nog niet eens zo heel ver en volgens mij zit de sweetspot nu op het punt van gelijkbenige driehoek met de speakers. De sweetspot zit op de rand van de achterkant van de bank.

Dat die alpair niet zo lekker klonk heeft vast veel te maken met de verschillen in EQ tussen Nescio en wat Ed heeft gedaan. Details ken ik niet. Als Ed alleen op de luisterplek heeft gecorrigeerd en niet de respons op zo'n 30-40cm afstand, dan moet het beter kunnen. Ed weet vast het antwoord op je vraag. Wat blijft is dat de alpair een hogere overnamefrequentie nodig heeft dan de scanspeak 10F. En als ik de respons van beide units bekijk, dan heeft de 10F wat meer te bieden. Natuurlijk geeft het hoog behoorlijk wat bundeling, meer dan de alpair die je kan beschouwen als een grote tweeter.
Bijlagen
plaatsing.JPG
plaatsing.JPG (3.59 KiB) 337 keer bekeken
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door Wowly »

Hebben jullie ook tijd gespendeerd aan het optimaliseren van de rapides of hebben jullie je ooral gefocused op de SAtelite's?

jan
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door b_force »

Heb je nog met tweeter geprobeerd Jeroen?

Het verbaast me dat je zegt dat het naar Dipool neigt.
Ben benieuwd waar dat aan ligt. Qua systeem op zich is het anders namelijk.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door asterduc »

Wowly schreef:
Hebben jullie ook tijd gespendeerd aan het optimaliseren van de rapides of hebben jullie je ooral gefocused op de SAtelite's?
nee joh, bij buitentemperaturen tegen de 30° en de aanwezige accomodatie ga je heus niet binnen zitten meten!
b_force schreef:
Heb je nog met tweeter geprobeerd Jeroen?
idem dito
b_force schreef:
Het verbaast me dat je zegt dat het naar Dipool neigt. Ben benieuwd waar dat aan ligt.
ik gok op het afstraalgedrag!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door b_force »

asterduc schreef:
b_force schreef:
Het verbaast me dat je zegt dat het naar Dipool neigt. Ben benieuwd waar dat aan ligt.
ik gok op het afstraalgedrag!
Uiteraard, maar een dipool is meer dan dat natuurlijk.
Hoewel afstraalgedrag een van de belangrijkste factoren is.
(en veel mensen dat onderschatten)

(is mijn setje al bijna klaar?)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door Henkjan »

een ongeduldig type schreef:
is mijn setje al bijna klaar?
is t meetversterkertje al klaar? :twisted:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
een ongeduldig type schreef:
is mijn setje al bijna klaar?
is t meetversterkertje al klaar? :twisted:
Ik zal eens gaan vragen voor je :mrgreen: :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door jeroen_d »

b_force schreef:
Heb je nog met tweeter geprobeerd Jeroen?

Het verbaast me dat je zegt dat het naar Dipool neigt.
Ben benieuwd waar dat aan ligt. Qua systeem op zich is het anders namelijk.
Zoals Ed al aangeeft, we hebben streng geselecteerd in tijdsbesteding gezien de omstandigheden. :mrgreen:

Ik koos voor verder optimaliseren van de concave satelliet omdat die duidelijk de meeste potentie heeft.
Dat het neigt naar dipool komt denk ik inderdaad door het afstraalgedrag. Maar met een dipool heb je toch nog meer detail, ik denk omdat het nog meer uniform is. Het zorgt er in mijn optiek ook voor dat piano super realistisch klinkt op een echt goed afgestemde dipool. Een groot instrument, met groot stralend oppervlak moet worden neergezet door een speaker die alle kanten op straalt. Dipool geeft dan het voordeel dat dit niet zo overdreven wordt als bij een rondstraler.

Een dipool satelliet met cornerwoofers, gebaseerd op de illuminator middentoner met een AMT tweeter erbij lijkt me wel smullen. Is een beetje lastig voor Ed, jammer dat scanspeak geen dipooltweeters heeft.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
Is een beetje lastig voor Ed, jammer dat scanspeak geen dipooltweeters heeft.
:lagge: :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
Dat die alpair niet zo lekker klonk heeft vast veel te maken met de verschillen in EQ tussen Nescio en wat Ed heeft gedaan. ....... Ed weet vast het antwoord op je vraag.
:idea: Ed?
jeroen_d schreef:
Wat blijft is dat de alpair een hogere overnamefrequentie nodig heeft dan de scanspeak 10F. En als ik de respons van beide units bekijk, dan heeft de 10F wat meer te bieden. Natuurlijk geeft het hoog behoorlijk wat bundeling, meer dan de alpair die je kan beschouwen als een grote tweeter.
dat klopt, de Alpair5 is ook nooit als full-range bedoeld, maar idd als mid-tweeter. welke overname hadden jullie? die 285Hz die Ed ook met de SATs gebruikt? zit toch niet zo ver van die 300Hz af die de Nescio heeft?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve RAPide, klein satelietje in F.A.S.T. configuratie

Bericht door asterduc »

hoezo, ScanSpeak geen dipooltweeter?
gewoon dat kapje eraf halen! :mrgreen:
Bijlagen
017 [Desktop Resolutie].JPG
dipool tweeter.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”