Commercieel CNC frezen
Moderator: Beheerdersteam
Commercieel CNC frezen
Hallo Heren en Dames,
In het verleden heb ik al eens aagegeven dat ik mede eigenaar ben van een CNC frees. Ik heb zelf nog weining gebruik gemaakt van de mogelijkheden, vooral door de afstand tussen mijn woning en de werkplaats waar deze machine staat.
Ik ben van plan om deze machine in mijn eigen garage te installeren zodat ik mijn vrije tijd nog beter kan besteden.
Mijn vraag is eigenlijk, zouden jullie je frees / zaag werk willen uitbesteden aan een CNC frezer? En zo ja, wat zal dan een prijs-idee richting zijn voor alle frees werk aan bijvoorbeeld 2-weg boekenplank speaker. (excl. hout)
Als jullie eventuele andere ideeen hebben om commercieel succes te hebben, hoor ik het graag!
Alvast bedankt,
Thom
In het verleden heb ik al eens aagegeven dat ik mede eigenaar ben van een CNC frees. Ik heb zelf nog weining gebruik gemaakt van de mogelijkheden, vooral door de afstand tussen mijn woning en de werkplaats waar deze machine staat.
Ik ben van plan om deze machine in mijn eigen garage te installeren zodat ik mijn vrije tijd nog beter kan besteden.
Mijn vraag is eigenlijk, zouden jullie je frees / zaag werk willen uitbesteden aan een CNC frezer? En zo ja, wat zal dan een prijs-idee richting zijn voor alle frees werk aan bijvoorbeeld 2-weg boekenplank speaker. (excl. hout)
Als jullie eventuele andere ideeen hebben om commercieel succes te hebben, hoor ik het graag!
Alvast bedankt,
Thom
Laatst gewijzigd door TH0M op di 01 jun 2010, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Commercieel CNC frezen
Ik heb geen interesse in het uitbesteden van freeswerk, maar ik ben wel heel benieuwd naar je machine. 
Re: Commercieel CNC frezen
is denk moeilijk een prijs aan te geven.
gaat het om een rechthoekig plankje met een woofer en tweeter gat dan moet dat denk niet boven de 20 a 25 euro uitkomen.
maar als je complexe gaten/gleuven hebt dan moet je wel meer vragen om je uurloon eruit te halen.
als je kijkt naar het uurloon van een machinebankwerker lijkt me dat een goede leiraad.
gaat het om een rechthoekig plankje met een woofer en tweeter gat dan moet dat denk niet boven de 20 a 25 euro uitkomen.
maar als je complexe gaten/gleuven hebt dan moet je wel meer vragen om je uurloon eruit te halen.
als je kijkt naar het uurloon van een machinebankwerker lijkt me dat een goede leiraad.
Re: Commercieel CNC frezen
Commercieel werken tegen uurtarief is toch lastig. Dat wil zeggen, het wordt lastig om de prijzen een beetje interessant te houden. Mijn ervaring is dat je toch al snel veel tijd kwijt bent aan bijvoorbeeld een baffle. Overleg plegen, tekenen, weer overleg plegen, programmeren, proefje frezen wellicht, baffle frezen, machine schoonmaken, eh... ja ik woon in Middelburg kun je die baffle ook opsturen, ja is goed, goed verpakken, naar het postkantoor...
Is niet om negatief te doen hoor, maar ik spreek uit ervaring. Het wordt toch altijd een vriendenprijsje. Maar dat past dan wel weer mooi bij de ZBA forumspirit.
Is niet om negatief te doen hoor, maar ik spreek uit ervaring. Het wordt toch altijd een vriendenprijsje. Maar dat past dan wel weer mooi bij de ZBA forumspirit.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Commercieel CNC frezen
Yep, ik was eigenlijk wel verrast door de hoeveelheid werk die Arno voor mijn speakertjes had.
Wat je wel kunt doen is als een soort kit standaardkasten aanbieden voor diverse populaire modellen. Daar wordt het een stuk goedkoper van.
Wat je wel kunt doen is als een soort kit standaardkasten aanbieden voor diverse populaire modellen. Daar wordt het een stuk goedkoper van.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Commercieel CNC frezen
Het enige wat je met "massa"productie uitspaart is de tijd van het ontwikkelen..
Het frezen verandert daar niet veel aan, behalve dat je makkelijker een positioneringsmal gaat maken..
Ik denk dat het normale tarief voor een machinebankwerker+ apparaat niet te betalen is (ik meen dat dat op ca 100-150 euro per uur ligt voor eenvoudige klussen)
Uiteindelijk kom ik gemiddeld op nog geen tientje per uur uit (exclusief materiaal)..
Ik kan het naar een klant niet verkopen dat ik 'm een frees van 90 euro laat betalen omdat die gebroken is.. maar ze breken wel eens.. Ook mijn machientje staat een slordige 1,5kW te verbruiken..etc etc..
Al met al denk ik dat je voor 20 euro per uur een schappelijke prijs vraagt voor mede-forummers, als je rustig aan doet en niet het uiterste van je machine en gereedschap vergt.
En ja, ook ik ben benieuwd naar je machien..
Kees
Het frezen verandert daar niet veel aan, behalve dat je makkelijker een positioneringsmal gaat maken..
Ik denk dat het normale tarief voor een machinebankwerker+ apparaat niet te betalen is (ik meen dat dat op ca 100-150 euro per uur ligt voor eenvoudige klussen)
Uiteindelijk kom ik gemiddeld op nog geen tientje per uur uit (exclusief materiaal)..
Ik kan het naar een klant niet verkopen dat ik 'm een frees van 90 euro laat betalen omdat die gebroken is.. maar ze breken wel eens.. Ook mijn machientje staat een slordige 1,5kW te verbruiken..etc etc..
Al met al denk ik dat je voor 20 euro per uur een schappelijke prijs vraagt voor mede-forummers, als je rustig aan doet en niet het uiterste van je machine en gereedschap vergt.
En ja, ook ik ben benieuwd naar je machien..
Kees
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Commercieel CNC frezen
Mijn eerste gedachte was ook 20 tot 25 euro. Tot een euro of 40 als het erg ingewikkeld wordt. Maar dat is liefde oud papier, hou je nooit iets nuttigs aan over.
Re: Commercieel CNC frezen
Dat was natuurlijk wel op m'n zaterdagtempoJvS schreef:Yep, ik was eigenlijk wel verrast door de hoeveelheid werk die Arno voor mijn speakertjes had.
Re: Commercieel CNC frezen
Ik denk er over een HATT mkIII (in een HATT SE kast) te gaan bouwen, maar zie als een berg op tegen het zaag en freeswerk. Ik heb nl. niet echt de ruimte en de machines om dat zelf te doen en eigenlijk ook niet veel ervaring wat betreft hout als het mooi en precies moet (electronica, filters ed. is geen probleem).
Ik was al aan het overwegen om dat werk uit te besteden bij een meubelmaker o.i.d., maar hoe vind ik zo iemand en hoe weet ik dat 't dan goed gaat?
Dus wanneer ik een plaat hout bij je kan dumpen en een paar uur later ophalen in mooi verstek gezaagde stukjes met gefreesde gaten voor de units dan heb ik daar wel 50 a 75 euro voor over (ik heb het dan over een redelijk rechttoe-rechtaan monitor). Er vanuit gaande dat alles dan precies past natuurlijk. Is misschien geen vriendenprijs meer, maar dat hoeft van mij ook niet (schept weer allerlei verplichtingen ...
Bart
Ik was al aan het overwegen om dat werk uit te besteden bij een meubelmaker o.i.d., maar hoe vind ik zo iemand en hoe weet ik dat 't dan goed gaat?
Dus wanneer ik een plaat hout bij je kan dumpen en een paar uur later ophalen in mooi verstek gezaagde stukjes met gefreesde gaten voor de units dan heb ik daar wel 50 a 75 euro voor over (ik heb het dan over een redelijk rechttoe-rechtaan monitor). Er vanuit gaande dat alles dan precies past natuurlijk. Is misschien geen vriendenprijs meer, maar dat hoeft van mij ook niet (schept weer allerlei verplichtingen ...
Bart
Re: Commercieel CNC frezen
Hier een foto van de frees in kwestie. Ik schaam me een beetje om hem te plaatsen omdat deze genomen is na een avond frezen en tijdens de verhuizing van mijn kameraad / mede eigenaar.
Ik denk ook dat een uurtarief niet gaat werken. Je hebt of een (te) hoog tarief wat mensen afschrikt, of je staat voor een schamele vergoeding de hele buurt wakker te houden.
Ik zat zelf oof te denken aan standaard hout pakket, of andere standaard producten. Bijvoorbeeld kinderkamer versiersels, naamborden....
Ik zat zelf oof te denken aan standaard hout pakket, of andere standaard producten. Bijvoorbeeld kinderkamer versiersels, naamborden....
Re: Commercieel CNC frezen
Dat zal inderdaad een redelijk tarief zijn wat je in gedachte hebt. Het is inderdaad geen vriendenprijs, maar je mag dan ook verwachten dat je perfect werk geleverd krijgt waar je over mag zeuren als je niet te vreden bent.bartve schreef:Ik denk er over een HATT mkIII (in een HATT SE kast) te gaan bouwen, maar zie als een berg op tegen het zaag en freeswerk. Ik heb nl. niet echt de ruimte en de machines om dat zelf te doen en eigenlijk ook niet veel ervaring wat betreft hout als het mooi en precies moet (electronica, filters ed. is geen probleem).
Ik was al aan het overwegen om dat werk uit te besteden bij een meubelmaker o.i.d., maar hoe vind ik zo iemand en hoe weet ik dat 't dan goed gaat?
Dus wanneer ik een plaat hout bij je kan dumpen en een paar uur later ophalen in mooi verstek gezaagde stukjes met gefreesde gaten voor de units dan heb ik daar wel 50 a 75 euro voor over (ik heb het dan over een redelijk rechttoe-rechtaan monitor). Er vanuit gaande dat alles dan precies past natuurlijk. Is misschien geen vriendenprijs meer, maar dat hoeft van mij ook niet (schept weer allerlei verplichtingen ...
Bart
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Commercieel CNC frezen
Bart, misschien een tipje:bartve schreef:
Ik was al aan het overwegen om dat werk uit te besteden bij een meubelmaker o.i.d., maar hoe vind ik zo iemand en hoe weet ik dat 't dan goed gaat?
zoek eens via google naar meubelmaker of keukenmakerij en je woonplaats, die gasten hebben niet vaak een echte website maar wel vermeldingen op internet. GoudenGids werkt ook misschien.
Ook navragen bij een lokale houthandel levert je misschien iets op. Die lui zitten vaak op het bedrijventerrein of achteraf in een boerenschuur
en allicht dat je je pakketje via Thom gezaagd ken krijgen natuurlijk
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Commercieel CNC frezen
ik heb trouwens gestemd op:
Mischien, als het maar niet te duur wordt!
Mischien, als het maar niet te duur wordt!
Re: Commercieel CNC frezen
Ik denk dat het heel interessant wordt voor het maken van mallen, daar zou je menig blij mee kunnen maken
.
Denk bijvoorbeeld aan mallen voor de Monacor SPH-165, Vifa TG9FD serie, Peerless HDS serie (alhoewel die nog wel met de hand te doen is).
Bij voorkeur in trespa zodat de mallen goed blijven.
Denk bijvoorbeeld aan mallen voor de Monacor SPH-165, Vifa TG9FD serie, Peerless HDS serie (alhoewel die nog wel met de hand te doen is).
Bij voorkeur in trespa zodat de mallen goed blijven.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Commercieel CNC frezen
wat betreft de opties in de poll: die waar ik op zou stemmen staat er niet bij: "alleen het moeilijke spul dat ik niet zelf kan met de bovenfrees en/of decoupeerzaag"
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Commercieel CNC frezen
Gaat het alleen om hout, of is aluminium ook mogelijk? Arnhem is wel aardig in de buurt...
Rob.
Rob.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12450
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Commercieel CNC frezen
Bijna alles wat hout kan, kan aluminium ook.
Zo ook je bovenfrees.
Zo ook je bovenfrees.
Re: Commercieel CNC frezen
Woon naast Arnhem. Als je ook metaal kan frezen zou dat mooi zijnBertje schreef:Gaat het alleen om hout, of is aluminium ook mogelijk? Arnhem is wel aardig in de buurt...![]()
Rob.
Re: Commercieel CNC frezen
Bart heeft wel redelijk gelijk. Aluminium behoort inderdaad ook tot de mogelijkheden!b_force schreef:Bijna alles wat hout kan, kan aluminium ook.
Zo ook je bovenfrees.
Re: Commercieel CNC frezen
Ik schaar die zelf onder, "Mischien als het niet te duur wordt", maar zal hem voor de volledigheid toevoegen!Henkjan schreef:wat betreft de opties in de poll: die waar ik op zou stemmen staat er niet bij: "alleen het moeilijke spul dat ik niet zelf kan met de bovenfrees en/of decoupeerzaag"
edit, shit nu zijn alle resultaten weg!
Re: Commercieel CNC frezen
Nou, zou leuk zijn, maar zoals ik al verwachte is de gemiddelde mening: Ja, als het maar niet te duur wordt. Omdat het voor de hobby is, probeert iedereen voor redelijk geld mooie speakers te bouwen. Drivers en filters hebben nu eenmaal de prioriteit, en hout komt over het algemeen daarna. Als je het zelf kunt maken, kun je het bespraren.
Wat Chris_T terecht opmerkt is dat een freesmal voor het infrezen van ee driver al een groot voordeel biedt ten opzichte van frezen mbv de gebruikelijke hulpstukken. Commercieel nadeel hiervan is dat als een mal eenmaal klaar is, je het werk niet terug krijgt. Eventueel zou je mallen natuurlijk kunnen verhuren.
@Henkjan, is het niet wat voor jou, om bij verkochte drivers eventueel een freesmal (tijdelijk) mee te leveren?
Wat Chris_T terecht opmerkt is dat een freesmal voor het infrezen van ee driver al een groot voordeel biedt ten opzichte van frezen mbv de gebruikelijke hulpstukken. Commercieel nadeel hiervan is dat als een mal eenmaal klaar is, je het werk niet terug krijgt. Eventueel zou je mallen natuurlijk kunnen verhuren.
@Henkjan, is het niet wat voor jou, om bij verkochte drivers eventueel een freesmal (tijdelijk) mee te leveren?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Commercieel CNC frezen
lijkt me een prima idee, dat mensen de mal kunnen kopen of huren bij jou.TH0M schreef:@Henkjan, is het niet wat voor jou, om bij verkochte drivers eventueel een freesmal (tijdelijk) mee te leveren?
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Commercieel CNC frezen
Helaas moet een freesmal speciaal gemaakt worden voor de bovenfrees waarmee gewerkt gaat worden...
Als iedereen een kopierring van 30mm rond en een 12mm frees gebruikt is het wel zo eenvoudig..
Dat is helaas niet het geval...
Maar ik heb toch al heel wat trespa mallen gemaakt voor steeds weer andere frezen..
(voor niet al teveel geld trouwens..)
Kees
Als iedereen een kopierring van 30mm rond en een 12mm frees gebruikt is het wel zo eenvoudig..
Dat is helaas niet het geval...
Maar ik heb toch al heel wat trespa mallen gemaakt voor steeds weer andere frezen..
(voor niet al teveel geld trouwens..)
Kees
