Veranderen Speakers

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jos1987

Veranderen Speakers

Bericht door jos1987 »

Ik heb een vraag, die voor jullie waarschijnlijk vrij simpel te beantwoorden is. Het zit als volgt:

Voor een sporthal in een geluidsinstallatie aangeschaft. Het probleem is dat niet iedereen deze kan bedienen vanwege het aansluiten van losse boxen. Het nieuwe principe luid--> de enige stekker is aangesloten moet worden is die van de voeding.

Daarvoor willen we de subwoofer en de 2 kleinere speakers samenbouwen tot 1 geheel. (Met nieuw hout een solide kast en die vervolgens bekleden). De sub blijft gelijk qua afmetingen, en de kleine speakers wil ik onder een hoek zetten, zodat ze schuin naar links en rechtvoor gericht zijn (dit is mijns inziens beter dan alleen naar links en naar rechts). Hiervoor komt aan de speaker echter een schuine zijde. Deze worden ook compleet nieuw gebouwd (Zie schets van alleen de lange zijde)

| | ---> / |

Is dit schadelijk voor de kwaliteit van het geluid, als ik de inhoud van de kast gelijk houd ? Zo ja, weet iemand een andere oplossing ?

Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat jullie er iets uit kunnen halen!

Groet

Jos
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik ga er van uit dat er geen highendgeluid in de sporthal hoeft te zijn. De afmetingen van de zijde van de luidspreker waar de luidsprekereenheden op zitten, hebben invloed op het geluid. Ik denk dat je er in dit geval echter geen rekening mee hoeft te houden. Heb je misschien wat meer informatie en/of foto's van de huidige speakers?
jos1987

Bericht door jos1987 »

Het betreft de volgende set:

MPA M.A.R.L.I.S. 2.0 MK II PA-set

(Zie zoekfunctie Conrad)

Dit is niks speciaals, maar had genoeg vermogen voor in de sporthal. En het pastte destijds binnen het budget van de vereniging.

Het idee is inderdaad dat het geen topgeluid hoeft te zijn, ik wil het echter wel zo goed mogelijk geluid uit de installatie halen (Lees: niet verslechteren), met zo min mogelijk kosten bij het ombouwen. (op dit moment was iedereen tevreden over het geluid)
rho

Bericht door rho »

Waarom geen Neutrik Speakon stekkers gebruiken. Dan kan je je niet vergissen met aansluiten. Past maar op 1 manier.

http://www.neutrik.com/fl/en/audio/203_ ... group.aspx
jos1987

Bericht door jos1987 »

Deze stekkers zitten er ook standaard op.
En enkele personen hebben deze er op meerdere manieren in gekregen.
(Vraag me niet hoe).
Bovendien kost het opbouwen iedere keer te veel tijd, zodat deze in trainingsuren niet wordt gebruikt en bij de wedstrijden slechts door enkele teams.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Hmm erg apart zelfbouw topic kan dit worden..
Ik ken de marlis set ook, en vond de kwaliteit van de weergave redelijk, maar de vervoming slaat heel erg snel om tot irritant bij dit setje. goed aansturen si een must!

het is goed mogelijk om de twee topkastjes samen met de subwoofer in 1 kast te monteren. de volumes gelijk houden, met bijbehorende baspoorten.
misschien een front met ietwat schuine zijdes zodat je spreiding wel nog de hele zaal bereikt. (als je de speaker in een hoek zet dan)
jos1987

Bericht door jos1987 »

AfbeeldingAfbeelding

Bovenstaande is het ontwerp op dit moment. De kleine speakers komen inderdaad onder een hoek te staan. Verder is de set al langere tijd geleden gekocht dus dit is niet meer te veranderen.

Volgens jullie kan ik de kleine speakers dus van vorm veranderen, als ik poorten en inhoud gelijk houd, zonder grote consequenties voor de geluidskwaliteit

De holle ruimte aan de achterkan is er trouwens voor bedoeld om een klein mengpaneeltje in te bouwen en een mp3 speler/laptop ed aan te sluiten zonder dat er een bal op kan vallen.
richard

Bericht door richard »

jos1987 schreef:
Deze stekkers zitten er ook standaard op.
En enkele personen hebben deze er op meerdere manieren in gekregen.
(Vraag me niet hoe).
Dat hebben ze dan knap gedaan.

Een behoorlijk complexe kast wordt dat.
Voor een sporthal is recht-toe-recht-aan waarschijnlijk ook goed genoeg. Wat maakt het uit als onder het sporten het stereobeeld niet 100% optimaal is of dat het hoogte hoog van de triangel een beetje scherp klinkt?

Waarschijnlijk zijn stevigheid, en transporteerbaarheid belangrijkere criteriums waar je kast aan moet voldoen.
jos1987

Bericht door jos1987 »

Hartelijk dank tot alle reacties tot nu toe!

Op zich is het bouwen van deze kast niet zo ingewikkeld.
Ik heb het systeem op de computer staan, en kan het programma zo de maten van de enkele panelen laten uitprinten. Kwestie van zagen, dat moet gewoon precies gebeuren, zodat de rest ook eenvoudig blijft.

Daarnaast hebben we geconstateerd, dat als de speakers alleen naar links en rechts in de lengte blazen, we in de breedte te weinig overhouden. Bovendien zijn de speakers bij recht-toe-recht-aan ook te groot en moeten de maten dan ook veranderd worden. Waarom dan niet meteen zo goed mogelijk.

Het is een grote sporthal, zal een 45 x 20 meter zijn, waarbij de installatie halverwege de 45 meter staat aan de zijkant van de hal.

Verder maak ik me niet druk dat de kwaliteit iets slechter wordt, ik wilde zeker zijn dat het niet bagger gaat klinken.

Qua stevigheid gaan we dat wel redden, het worden 18 mm wanden, met sowieso enkele tussenschotten en een dubbele bodem. Over het geheel wordt dan nog stof gespannen en er komen wielen onder.
danielv

Bericht door danielv »

heb je wel genoeg vermogen om 900m2 weg te blazen:P,(is de versterker sterk genoeg?
jos1987

Bericht door jos1987 »

Meer dan genoeg vermogen, de installatie staat nooit vol open
Laatst gewijzigd door jos1987 op di 11 nov 2008, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
danielv

Bericht door danielv »

ok, dan komt het wel goed, let er wel op dat het niet te schel word, heb je vaak met dat soort boxen
Plaats reactie