2 actieve subwoofers L en R hulp gevraagd

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Maudio
Berichten: 36
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 17:23

2 actieve subwoofers L en R hulp gevraagd

Bericht door Maudio »

Graag wil ik 2 flinke luidsprekers gaan bouwen.
Per luidspreker wil ik voor de laagweergave een (subwoofer) versterker,
liefst met actief filter.

Voor het midden en hoog heb ik 2 mono klasse A versterkers. Hier ga ik een passief filter voor bouwen, vanaf zo'n 100 of 150 Hz.

Ik dacht eerst dat ik 2 identieke actieve subwoofers kon aanschaffen en deze te verbouwen
in mijn eigen kasten met eiegen luidsprekers. Maar volgens mij zijn de aansluitingen daar niet voor geschikt omdat een enkele subwoofer voor stereo gemaakt is.

Wie kan mij helpen?
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: 2 actieve subwoofers L en R hulp gevraagd

Bericht door Vuurkat »

Maudio schreef:
Ik dacht eerst dat ik 2 identieke actieve subwoofers kon aanschaffen en deze te verbouwen
in mijn eigen kasten met eiegen luidsprekers. Maar volgens mij zijn de aansluitingen daar niet voor geschikt omdat een enkele subwoofer voor stereo gemaakt is.
Dat is niet zo'n probleem, je kan ook een monosignaal naar de subwoofer sturen. Er zijn trouwens ook losse subwooferversterkers te koop.
Maudio schreef:
Voor het midden en hoog heb ik 2 mono klasse A versterkers. Hier ga ik een passief filter voor bouwen, vanaf zo'n 100 of 150 Hz.
Een passief hoogdoorlaatfilter op 100Hz zou ik liever niet doen, dan zit je met enorme componenten en je krijgt dat filter in je signaalweg. Actief filteren is wat mooier.
Maudio
Berichten: 36
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 17:23

Re: 2 actieve subwoofers L en R hulp gevraagd

Bericht door Maudio »

Als ik rechts en links actieve subwoofers inbouw kunnen deze toch stereo signaal krijgen.

Is het beter links en rechts mono te spelen?

Actieve filters zijn zeker mooi voor het midden en hoog maar dan heb ik nog 1 stereo of 2 mono versterkers nodig... en ik kan geen actieve filters zelfbouwen...

Kan ik wel gebruikmaken van de kantelfrequentie van de actieve sub? Als je de fo instelt op de sub gaan de "satelietjes" ook vanaf die frequentie (via de luidspreker uitgangen vd versterker)
Of is het beter via line out?

Hoe kan ik dan het beste de subs in de L+R LS aansluiten?
Maudio
Berichten: 36
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 17:23

Re: 2 actieve subwoofers L en R hulp gevraagd

Bericht door Maudio »

Ik begrijp nu pas wat je bedoelt. Per actieve subwoofer maar 1 signaalkabel gebruiken vanuit de (voor)versterker? Is dat niet slecht voor de versterker? Of 1 + en - kabel vanuit de luidspreker uitgangen... naar R en 1 naar L.

Overigens heb ik het liefst 2 losse "subwoofer" versterkers met actief filter en instelmogelijkheden (scheidingsfreq/fase...), kan ik fijn mijn eigen woofers gebruiken
en zelf kasten bouwen. Liefst koop ik goedkoop 2e hands. Moet ik wel 2 identieke vinden!

Ik heb pas voor het eerst een actief subwoofertje aangeschaft (2e h voor E 25,-)
om eens wat te proberen en nu ben ik verrast (aangenaam) en verbaast over de kwaliteit met 20cm@28L. Ik bouw en probeer vanalles maar door de act/sub weizig ik graag mijn LS ontwerpen.
Maudio
Berichten: 36
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 17:23

Re: 2 actieve subwoofers L en R hulp gevraagd

Bericht door Maudio »

ik hoop dat ik op de juiste knopjes druk want ik ben vandaag voor het eerst op zelfbouaudio.nl

Nog bedankt voor je antwoord :oops:
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: 2 actieve subwoofers L en R hulp gevraagd

Bericht door Vuurkat »

Oeps, in dat geval: welkom op het ZBA-forum! :D :oops:

Een subwooferversterker heeft helaas meestal geen bruikbaar highpass-filter. Als een actief highpass-filter op 100Hz niet gaat lukken kan passief natuurlijk ook. Ik had dit in m'n hoofd (en dan nog een highpass-filter ergens erbij stoppen):
aansluiten.JPG
Bij de subwoofer kan je één of twee ingangen gebruiken, dat maakt verder niet zoveel uit. De versterker blijft ook heel als je maar één ingang gebruikt, maar het signaal kan dan wel te zwak zijn.
Maudio
Berichten: 36
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 17:23

Re: 2 actieve subwoofers L en R hulp gevraagd

Bericht door Maudio »

Bedankt voor het visualiseren! Mooi dat het zo kan. Meest simpel en effectief.
Ik vond verschillende subwooferversterkers zonder woofer helaas vooral nieuw (Hypex).
Er zijn exemplaren die tot 200 of 300 Hz gaan, dat schept al wat meer mogelijkheden
en minder grote spoelen/kondensatoren voor het midden.

Ik begin me nu pas te oriënteren op subwoofer gebied en ga nu dan ook op zoek naar
2 losse versterkers of bestaande actieve subwoofers.

Kan ik dan een verbetering krijgen door:
-van bestaande actieve subwoofers de versterkers eruit halen en gebruiken?
-"eigen" (grotere) woofers te gebruiken?
-grotere kasten te bouwen liefst gesloten?
-1 grote (20+cm) woofer per kant?
-of 2 kleinere (15-17cm) woofers per kant?

Uiteraard rekening houdend met de gegevens van de woofers die ik zelf heb.
( oa: Vifa M21 WO-09 ca 20 cm / Vifa C17WH-09 / MB Quart ca 25 cm / KEF B139 ovaal 25 cm )
Moeilijk kiezen dus (?)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”