GIGA project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

GIGA project

Bericht door aaronboumans »

Hallo allemaal,
misschien hebben jullie ooit mijn eerste set voorbij zien komen;
http://www.diyaudio.com/forums/pass-lab ... tures.html
en
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =15&t=5108

In ieder geval is het een aktief stereosysteem met Passlab Aleph versterkers en scanspeak revelator speakers.
Nu is het de bedoeling om dit uit te bereiden naar 5.1 !! (400+ klassiek-sacd)
Dus een 3weg mid kanaal met revelators 9900000 en 12m en 22W. Ik heb de alleen woofer niet hetzelfde als de L en R boxen(21w8555) maar ik denk(en hoop) dat het niet erg zal zijn. Ik cross op 350Hz. Dit wordt gestuurd met een Aleph 30, 30 en een 60.
Achter gebruik ik een set met een revelator 15W en een ringrad van Vifa xt300V4. Cross ben ik nog aan het bepalen. De 15W kijgt een A60 en de tweet een A30.
Tevens wil ik nog een isobarische sub maken met twee 25W Scans. Tot 60hz ofzo. Gestuurd met een Aleph 60.
Alle nieuwe versterkers moeten in 1 behuizing komen. Dus deze wordt gigantisch groot (4 Aleph 30 en 4 A60). (maten vermoedelijk;90Lx70Bx60H)
Ik heb ondertussen alle grote onderdelen bij elkaar; koellichamen (50KG ofzo en ik ga ze ook nog zelf zwart anodiseren; proef gedaan van de week; lukt!!)) alle trafo's (2x 650VA en 4x 500VA) en 1,3F(ja zware inschakelvertraging!) aan elco's van Epcos en BC.
Ook alle speakers zijn er (zelfs teveel! binnenkort marktplaats...)
Daarnaast moeten er nog extra actieve filters worden gemaakt en dat alles aangesloten op een 14 kanaals 12-stappenvolumeschakelaar(make-before-break) met metaalfilmweerstanden (zie ook foto op bovenstaand topic van dit forum).
Dus de grote hap is er. Ook moet er nog een 5.1 sacd-speler worden gebouwd. Dit zal een ombouw worden van een bestaande speler (heb al twee identieke spelers; 1 voor onderdelen als ik wat verpruts) met nieuwe kast;voeding;uitgang;klok etcetc...
Ik zal volgende week foto's sturen van alle onderdelen.
Het zal vast een hele tijd duren voordat alles af is. Het is echt een giga project, en het gevaar ligt altijd op de loer dat zoiets nooit afkomt, maar ik zal mn uiterste best doen en er zeker een jaar voor uittrekken.
Zal hier proberen bij te houden wat er gebeurd, commentaar/kritiek is welkom.
Zoals gezegd; volgende week onderdelen-foto's.



Update voor de speakers;
Het worden 3 gelijke voor kanalen, dwz; Rev 990000+Rev 12m+2x21w8555-01
Achter blijft hetzelfde, dus 15w + ringrad Vifa
Twee subs met de scan 23W
Alles in gesloten kasten
Laatst gewijzigd door aaronboumans op vr 14 dec 2012, 9:32, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

hier wat foto's....
Bijlagen
DSCN0020.JPG
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

nog een paar
Bijlagen
DSCN0022.JPG
DSCN0024.JPG
zie de liniaal er bij staan...
zie de liniaal er bij staan...
DSCN0023.JPG
Laatst gewijzigd door aaronboumans op vr 28 mei 2010, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
rickvdvalk
Berichten: 52
Lid geworden op: za 27 sep 2008, 18:34
Locatie: Delft

Re: GIGA project

Bericht door rickvdvalk »

Ben heel erg benieuwd hoe dit allemaal gaat uitpakken. Denk niet dat je in de winter nog een kachel nodig hebt, misschien de moeite om te investeren in een airco :D
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

Yep zal lekker warm :oops: worden. Heb gelukkig wel 3 fase thuis, kan eea dus uit verschillende fasen :lol: voeden.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: GIGA project

Bericht door richard »

aaronboumans schreef:
Heb gelukkig wel 3 fase thuis, kan eea dus uit verschillende fasen :lol: voeden.
Dan zou je de versterkers ook met drie fasen kunnen voeden, dat scheelt enorm in de benodigde capaciteit. Je hebt dan wel per versterker drie trafo's en een wat complexere gelijkrichting nodig.
Laatst gewijzigd door richard op vr 28 mei 2010, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

???? :?:
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: GIGA project

Bericht door Vuurkat »

Dat het omslachtiger is maar dat je minder elco's nodig hebt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: GIGA project

Bericht door ray5150 »

't ziet er inderdaad behoorlijk giga uit, behoorlijk spectaculair, ja.
Ik ben reuze benieuwd naar dat anodiseren, zou leuk zijn als je dat stap-voor-stap zou kunnen beschrijven.
En natuurlijk flink veel foto's van je vorderingen.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

Dank Casper
hmmmm, zal het eens uitzoeken
klink interessant, nooit aan gedacht, en had ik kunnen weten (heb opleidingen gehad in die richting) maaja long time ago.
Maar dan moet ik andere spullen gaan aanschaffen en kan ik het zaakje niet verhuizen naar een plek zonder kracht.... dus toch maar niet


Het project is voor mijn doen echt groot, zal ook langzaam gaan maar zal zodra er wat gebeurd is een update schrijven.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

oh en wat betreft anodiseren, jullie hebben de foto's gezien. Ik wil de koelblokken zwart anodiseren.
Ik heb een proef gedaan en dat werkte maar ik moet nog een ander experiment doen met chemisch kleuren ipv kleurstof.
Als dat ook werkt zal ik duidelijk beschrijven hoe&wat.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: GIGA project

Bericht door JeroenGRT »

Mooi project! Allemaal met top drivers!

Gebruik je de 12m4631 voor mid? Wat is nu eigenlijk het verschil met de 12m4831 (die in de Vertigo zit?)
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

weerstand, en volgens mij verder alleen cosmetisch verschil
zie scan-speak.dk
zelfde gegevens alleen ander uiterlijk
Laatst gewijzigd door aaronboumans op di 25 jan 2011, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Re: GIGA project

Bericht door Wijx »

waarom een aleph 30 en 60? Vind je de 3 en 6 niet veel mooier? Eventueel de bias flink opschroeven om toch wat vermogen te krijgen. Of een mini-x op het hoog
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

Ik heb nu in het bestaande stereo-systeem 30's en 60's. Ze bevallen heel goed. Ik heb geen luisterervaring (alleen schematechnisch) met de 3 en 6. Ik dacht dat de 30 en 60 verbeterde versies zijn van de 3&5. Dacht ook dat ik gelezen had dat Nelson himself geschreven had dat dat zo is. Maar kan me heel goed vergissen. Overigens kan je natuurlijk ook bij de 30 en 60 de bias vergroten.
Ik begrijp/volg het overigens niet helemaal. De bias verhogen om het vermogen te vergroten? En als alternatief een mini-x? Die is toch nog minder? (vermogen)
Laatst gewijzigd door aaronboumans op di 25 jan 2011, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Re: GIGA project

Bericht door Wijx »

de 30 heeft alleen het dubbele aantal transistoren als de 3. Die zitten parallel. De X versies zijn als het ware een dubbele Aleph. De aleph 3 gaat meer richting die klassieke buizenversterkers, de Aleph-x meer naar de moderne mosfetsversterker met een prettiger hoog en de 30 en 60 zitten er tussenin.

Wij vonden het geluid mooier met 4 mosfets dan met meer. Als je grotere koelblokken gebruikt kun je die mosfets verder belasten met als gevolg meer vermogen. Zo kun je er weer van alles mee aansturen. De aleph-x is wat helder en krachtiger.
Bijlagen
IMG_2796.jpg
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

Oh ja de x. De symmetrische aleph. Balanced.
Ik hou de hele lijn unbalanced anders zou ik zowiezo te veel moeten veranderen. Overigens heb ik me vergist; de 60 is de verbeterde 5 en niet de 6 (die bestaat helemaal niet)
Volgens mij stond het zelfs in de servicemanual dat de 30 beter is dan de 3 (volgens Nelson dan :wink: ). Maar goed ik ben deze weg nu ingeslagen en ik denk dat de meeste winst zit in het aktief sturen zoals ik ook al doe bij het stereoset. Het zou echt te veel (geld/moeite) zijn om nu nog wat te veranderen en daar naast weet ik niet hoeveel winst het oplevert binnen het complete systeem. Maar je hebt een punt; als ik helemaal opnieuw moest beginnen.....
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

Vakantie is voorbij en de bouw gaat nu verder.
heb wat 10mm dikke alu-platen geregeld (restanten kachelfabriek) en ga ze nu bewerken om de koelblokken aan te koppelen
Dus passen&meten, boren en aftekenen, zagen en frezen!
meer volgt...
Bijlagen
DSCN0001.JPG
Laatst gewijzigd door aaronboumans op di 25 jan 2011, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

nog een foto
Bijlagen
DSCN0002.JPG
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

en de laatste vandaag
Bijlagen
DSCN0003.JPG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: GIGA project

Bericht door Martijn H »

Kan je wat meer vertellen over je voorversterker/actief filter opzet? Ga je het signaal van elke bron (surround) splitsen en na het actieve filter weer koppelen aan een 14!?! kanaals stappenschakelaar? Hoe wil je het volume prettig gaan regelen, want een 14 kanaals stappenschakelaar geeft vrij veel weerstand.

Je gaat nu uit van de pre outs van een av receiver meen ik? Of zet je het digitale signaal van een dvd speler om naar 5.1 analoog?

Je kan toch ook volume regelen met de av receiver en vanaf zijn pre outs gellijk naar het actieve filter en vanaf daar naar de eindversterkers. Bronkeuze ed kan de AV receiver dan ook doen..
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

ja 14 kanaals stappenpotmeter, en de weerstand valt erg mee (ik gebruik een hele mooie samenstelbare schakelwals)
en in een 5.1 LR-filter vanuit MC-sacd speler
(en geen receivers in mijn huis ;-) )
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

...
Laatst gewijzigd door aaronboumans op vr 11 nov 2022, 7:47, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

nog wat foto's
Bijlagen
DSCN0004.JPG
DSCN0005.JPG
DSCN0006.JPG
DSCN0008.JPG
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: GIGA project

Bericht door Ivo »

Je ziet ze bij wijze van spreke door de ruimte zweven, met het deuntje van Battlestar Galactica erbij... :lol:
Plaats reactie