6v6 Single Ended - voorheen een Darling
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
6v6 Single Ended - voorheen een Darling
Een poos geleden heb ik een zgn. Darling versterker van Bob Danielak gebouwd. Lekker klinkend en heel muzikaal, maar een beetje weinig power.
De basis van deze versterker heb ik speciaal voor de ZBA dag omgebouwd tot een 6V6 single ended versterker met een ECC83 als stuurbuisje.
Morgen gaan de kappen weer over de trafo's en zal ik een schemaatje tekenen. Voor nu even een plaatje. Versterkertje klinkt goed, moet nog even een paar uurtjes inspeeltijd krijgen.
De basis van deze versterker heb ik speciaal voor de ZBA dag omgebouwd tot een 6V6 single ended versterker met een ECC83 als stuurbuisje.
Morgen gaan de kappen weer over de trafo's en zal ik een schemaatje tekenen. Voor nu even een plaatje. Versterkertje klinkt goed, moet nog even een paar uurtjes inspeeltijd krijgen.
Re: 6v6 Single Ended - voorheen een Darling
Dat heb je vlot gedaan Robert. Heb je de mechanische brom van de voedingstrafo nog onder controle gekregen?
mvg, Paul
mvg, Paul
Re: 6v6 Single Ended - voorheen een Darling
Ziet er idd netjes uit, ben wel benieuwd naar wat specs en schemas...
Re: 6v6 Single Ended - voorheen een Darling
mmmmmm de 6v6,samen met de el84 één van mijn all time favorites
mvg
audioot
mvg
audioot
Re: 6v6 Single Ended - voorheen een Darling
Hey Robert dat is ook toevallig want ik heb een paar maand geleden ook een Darling omgebouwd naar 6V6 single ended eigenlijk om dezelfde reden die jij aanvoerd. Zelf had ik een E180CC als stuurbuisje gebruikt. Heb je die 6V6 in triode geschakeld of als penthode.
Ik heb trouwens 6V6G buizen toegepast en deze zijn van het ST type. Zelf weet ik niet welke 6V6 buizen beter klinken de oude versies of de nieuwe. Welke waarde kathodeweerstand heb je toegepast en hoe hoog is ongeveer je spanning op de anodes. Ik hoor het wel.
Ik heb trouwens 6V6G buizen toegepast en deze zijn van het ST type. Zelf weet ik niet welke 6V6 buizen beter klinken de oude versies of de nieuwe. Welke waarde kathodeweerstand heb je toegepast en hoe hoog is ongeveer je spanning op de anodes. Ik hoor het wel.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 6v6 Single Ended - voorheen een Darling
Ik moet nog steeds het schema tekenen in Tubecad, maar dat ga ik zeker nog doen. (De versterker is na de ZBA dag direct met een vriend meegegaan...)
De eindbuizen staat ultra-lineair geschakeld. Ik had het geluk dat mijn trafo universeel was en meerdere aftakkingen had.
De kathodeweerstanden van de eindbuizen zijn 600Ohm. ( 2 x 1k2 in parallel ).
De tegenkoppelweerstand heb ik aangesloten op de 4Ohm uitgang van de UGT, deze zijn 12kOhm.
Anodeweerstand van de ECC83 is geloof ik 220kOhm en de kathode weerstand is 1k2 met een Elco erover en dan verder naar massa een 100Ohm weerstandje. Op het knooppunt zit dan de tegenkoppeling.
De voeding is uitgerust met een AZ1 gelijkrichter en een 10H smoorspoel. Ik hield geloof ik 295V over op de UGT en 285 op de anodeweerstanden van de ECC83.
Voor mijn gevoel mag die tegenkoppeling nog wel iets omhoog, om meer controle over de bassen te krijgen. In elk geval klonk het versterkertje op mijn Klonatines heel prettig.
Ik heb dus nu wel twee van die 1626 buizen over, iets voor een Parallel-Darling, Johan?
De eindbuizen staat ultra-lineair geschakeld. Ik had het geluk dat mijn trafo universeel was en meerdere aftakkingen had.
De kathodeweerstanden van de eindbuizen zijn 600Ohm. ( 2 x 1k2 in parallel ).
De tegenkoppelweerstand heb ik aangesloten op de 4Ohm uitgang van de UGT, deze zijn 12kOhm.
Anodeweerstand van de ECC83 is geloof ik 220kOhm en de kathode weerstand is 1k2 met een Elco erover en dan verder naar massa een 100Ohm weerstandje. Op het knooppunt zit dan de tegenkoppeling.
De voeding is uitgerust met een AZ1 gelijkrichter en een 10H smoorspoel. Ik hield geloof ik 295V over op de UGT en 285 op de anodeweerstanden van de ECC83.
Voor mijn gevoel mag die tegenkoppeling nog wel iets omhoog, om meer controle over de bassen te krijgen. In elk geval klonk het versterkertje op mijn Klonatines heel prettig.
Ik heb dus nu wel twee van die 1626 buizen over, iets voor een Parallel-Darling, Johan?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 6v6 Single Ended - voorheen een Darling
Deze UGT's heb ik via Ebay in Duitsland gekocht. Het merk weet ik zo 1-2-3 niet.
Re: 6v6 Single Ended - voorheen een Darling
Die knappe trafo kappen die ik erop heb zien zitten, heb je die ergens los gekocht?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 6v6 Single Ended - voorheen een Darling
Die kappen heb ik bij AE-Europe gekocht. Ze hebben verschillende maten en kosten tussen de 12 en 20 euro per stuk (geloof ik)
Re: 6v6 Single Ended - voorheen een Darling
Hey Robert die 1626 buizen heb ik ook nog wel en kan er ook nog wel een parallel single ended mee bouwen. Trouwens die kathodeweerstand van de 6V6 heb ik vervangen door een lagere waarde nl. 270 ohm en 240 ohm zou ook een goede waarde zijn. Ik zou de andodestroom eens meten als ik jou was door bijvoorbeeld even over je kathodeweerstand te meten. Is die niet wat aan de lage kant. Deze anodestroom zou ongeveer zo'n 40 á 45mA moeten bedragen. Ik hoor het wel en ben benieuwd wat dit teweeg brengt in het geluidsbeeld. 
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 6v6 Single Ended - voorheen een Darling
Bij mij gaat er ongeveer 30mA of zelfs iets minder door de eindbuis. Die gaan hierdoor wat langer mee. Qua klank valt het allemaal wel mee, misschien treedt er iets eerder vervorming op, maar dat is met het oor nauwelijks waarneembaar.
Re: 6v6 Single Ended - voorheen een Darling
Ja dat zeg ik en je zou het eens kunnen proberen om bijvoorbeeld even een weerstand parallel te zetten aan die kathodeweerstand zodat deze ongeveer op zo'n 250 ohm uitkomt. Persoonlijk vindt ik 30mA wat te weinig als anodestroom voor deze buisjes. Ik denk als je de anodestroom richting de 40mA instelt dat het geheel beter gaat klinken. Mijn bevindingen zijn dat een 6V6 gauw enigszins donker klinkt en als je de anodestroom verhoogt deze helderder (frisser) gaat klinken. Mocht je besluiten dit te proberen dan ben ik benieuwd naar je bevindingen.
Groetn,
Johan
Groetn,
Johan
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 6v6 Single Ended - voorheen een Darling
Het versterkertje staat inmiddels 100km van mijn huis vandaan en wordt uitgeprobeerd op een paar kleine breedbanders. Waarschijnlijk naar tevredenheid, maar ik zal er eens naar informeren. Tweaken is altijd leuk.
Ik hoop alleen dat het dan niet teveel wordt voor de AZ1, die loopt dan aardig tegen zijn maximale stroom en je wilt ook niet teveel headroom inleveren.
Ik hoop alleen dat het dan niet teveel wordt voor de AZ1, die loopt dan aardig tegen zijn maximale stroom en je wilt ook niet teveel headroom inleveren.
Re: 6v6 Single Ended - voorheen een Darling
Robert volgens mij kan een AZ1 tot zo'n 100mA leveren dus lijkt me geen probleem. 
Re: 6v6 Single Ended - voorheen een Darling
Anders kan je nog altijd voor zoon sexy Mercury Gelijkricht buis gaan 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 6v6 Single Ended - voorheen een Darling
Is dit cynisch bedoelt?Miniwatt schreef:Of gewone diode's gebruiken. Klinkt veel beter
Re: 6v6 Single Ended - voorheen een Darling
Ik geloof niet dat dit cynisch is bedoeld. Ik heb zelf nu een paar versterkers gemaakt met solide state gelijkrichting gemaakt en dat is mij goed bevallen. Ik gebruik scottky diodes type BVY96E. Er zijn natuurlijk ook praktische argumenten. De capaciteit van de voedingstrafo kan bijvoorbeeld wat kleiner worden gekozen omdat er geen amperes naar de gelijkstroombuis hoeven te worden gevoerd.
mvg, Paul
mvg, Paul
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 6v6 Single Ended - voorheen een Darling
Ok duidelijk Paul, maar heeft het een effect op de klank van je versterker? Of is het gelijkrichten = gelijkrichten. Naast je nadeel kan ik ook nog wel een voordeel bedenken, je hebt geen inschakelvertraging voor je hoogspanning meer nodig.....pcdegoede schreef:Ik geloof niet dat dit cynisch is bedoeld. Ik heb zelf nu een paar versterkers gemaakt met solide state gelijkrichting gemaakt en dat is mij goed bevallen. Ik gebruik scottky diodes type BVY96E. Er zijn natuurlijk ook praktische argumenten. De capaciteit van de voedingstrafo kan bijvoorbeeld wat kleiner worden gekozen omdat er geen amperes naar de gelijkstroombuis hoeven te worden gevoerd.
mvg, Paul
Re: 6v6 Single Ended - voorheen een Darling
Ik heb helaas geen vergelijkingsmateriaal (ben ooit met solide state gelijkrichting begonnen en daarbij gebleven). Je zou hierover een experiment moeten opzetten waarbij zowel meettechnisch als gehoormatig 1 schakeling met diodes alswel met een buis wordt gelijkgericht. Ik kan mij overigens niet voorstellen dat zoiets niet eerder is gedaan en gepubliceerd. Iemand een idee?
mvg, Paul
mvg, Paul
Re: 6v6 Single Ended - voorheen een Darling
Behalve de evil smilie bedoelde ik het serieuspcdegoede schreef:Ik heb helaas geen vergelijkingsmateriaal (ben ooit met solide state gelijkrichting begonnen en daarbij gebleven). Je zou hierover een experiment moeten opzetten waarbij zowel meettechnisch als gehoormatig 1 schakeling met diodes alswel met een buis wordt gelijkgericht. Ik kan mij overigens niet voorstellen dat zoiets niet eerder is gedaan en gepubliceerd. Iemand een idee?
mvg, Paul
Ik heb het uitgeprobeerd op mijn 6072 voorversterker, daar had ik altijd een EZ81 in zitten, en ik wilde het verschil weten. Heb er toen van die 'pareldiodes' ingezet (weet typenummer ff niet meer), met verderop een serieweerstand om op het zelfde voltage te komen.
Resultaat: het klinkt veel 'exacter', directer, pittiger, de pindasaus is van het geluid af zeg maar
Ik snap wel dat mensen buisgelijkrichting mooier vinden, maar die houden m.i. niet echt van een natuurlijk geluid, meer van 'romantisch'.
Re: 6v6 Single Ended - voorheen een Darling
En dat een inschakelvertraging nodig is blijkt ook maar een sprookje te zijn...
http://www.diyaudio.com/forums/tubes-va ... issue.html
http://www.diyaudio.com/forums/tubes-va ... issue.html
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 6v6 Single Ended - voorheen een Darling
Ok. Het is de eerste keer dat ik lees dat het niet nodig is. Tot nu toe las ik altijd dat je de buizen stroom laat verwerken terwijl de kathode nog niet voldoende opgewarmd is om bewuste stroom te leveren, wat veroudering van de buizen versneld.Miniwatt schreef:En dat een inschakelvertraging nodig is blijkt ook maar een sprookje te zijn...
http://www.diyaudio.com/forums/tubes-va ... issue.html
"The potential damage is minor to most tubes; the inrush is relatively harmless and only of interested to those who want to cover every corner"
Ik heb de links nog niet doorgelezen waarnaar gerefereerd wordt, maar het zou best kunnen. Toch laat ik de inschakelvertraging op m'n KT88PP nog even zitten denk ik
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 6v6 Single Ended - voorheen een Darling
Het gaat in de thread zo te zien (ik heb 'm ook niet helemaal gelezen) vooral om indirect verhitte buizen.
Om de site van Triodedick staat ook een verhaaltje dat hieraan gerelateerd is.
http://www.triodedick.com/standby_or_not_to_standby.htm
Zelf heb ik weinig ervaring met solid state gelijkrichters, ik vind buisjes gewoon mooier om te zien. Wat ik in het verleden gebouwd heb met solid state klonk volgens mij iets rauwer, maar zeker voor een push-pull versterker is solid state heel goed te gebruiken. Je moet dan ook twee keer zoveel gelijkstroom leveren en dan heb je al snel veel gelijkrichtbuizen nodig.
Voor een single-ended is volgens Triode Dick de buis de enige juiste gelijkrichter.
Om de site van Triodedick staat ook een verhaaltje dat hieraan gerelateerd is.
http://www.triodedick.com/standby_or_not_to_standby.htm
Zelf heb ik weinig ervaring met solid state gelijkrichters, ik vind buisjes gewoon mooier om te zien. Wat ik in het verleden gebouwd heb met solid state klonk volgens mij iets rauwer, maar zeker voor een push-pull versterker is solid state heel goed te gebruiken. Je moet dan ook twee keer zoveel gelijkstroom leveren en dan heb je al snel veel gelijkrichtbuizen nodig.
Voor een single-ended is volgens Triode Dick de buis de enige juiste gelijkrichter.

