opnieuw opbouwen van m'n meetset

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

opnieuw opbouwen van m'n meetset

Bericht door Henkjan »

zo, naar aanleiding van de ellende in dit topic heb ik m'n hele meetset gedemonteerd en opnieuw opgebouwd. PC voeding weg, en vervangen door een 12V/5V geschakelde voeding van Meanwell (uit de GB). toen dus maar begonnen met m'n oude laptop (daar staat Arta werkend op) met een loopback test om te zen of de M-Audio MobilePre t wel goed doet. zie hieronder de diverse plaatjes. de FR en de SA zijn allemaal ge-averaged (lineair). graag commentaar en opmerkingen.... zal ik voor die afwijking in de FR een correctie bestand aanmaken? niet dat t spectaculair is, maar toch.... volgende stap is de versterker er tussen
Bijlagen
loopback test - FR1 .png
loopback test - SA.png
loopback test - SA 2sine.png
loopback test - SA Jitter .png
loopback test - Imp .png
loopback test - CSD .png
loopback test - BD .png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: opnieuw opbouwen van m'n meetset

Bericht door Henkjan »

zo, toen de amp er aan. als 1e aan de beurt m'n oude Onkyo versterker (in afwachting van t project meetversterkertje van Bart moet ik t daar mee doen ;) )

de frequentie response:
loopback test van Onkyo - FR1 .png
nou, over t meeste (100-10k) wel lineair, maar niet helemaal.
moet ik nou om deze te gebruiken voor impedantie metingen nou een correctie bestandje maken?
voor metingen met de microfoon niet relevant, want dan doe ik toch een 2kanaals meting

en dan de SA meting:
loopback test van Onkyo - SA 2kHz .png
kolere wat zien we daar een hoop zooi van de 50Hz... maar verder mooi lage vervorming
loopback test van Onkyo - SA 2sine 4kHz 5kHz .png
en die zien we ook terug in het BD diagram, verder netjes schoon
loopback test van Onkyo - BD .png

en als volgende (ik was toch bezig) was het pioneer carhifi versterkertje aan de beurt dat ik tot voor kort gebruikte:
loopback test van Pioneer ampje - FR1 .png
kijk, dat ziet er al een stuk netter uit...
loopback test van Pioneer ampje - SA 2kHz .png
wel een wat hogere vervorming, mar wat vooral opvalt is die pieken rond de 1kHz, die horen daar niet...
loopback test van Pioneer ampje - SA 4kHz 5kHz .png
en t BD is toch wel wat rommelig onderin....
loopback test van Pioneer ampje - BD .png

toen was de beurt aan de T-Amp die toevallig in de buurt stond:
loopback test van T-amp - FR1 .png
zo, ik snap dat daar bepaalde audiofiele speakers wat leuker van gaan klinken :lol:
loopback test van T-amp - SA 2kHz .png
weer die pieken bij 1kHz! en een wat hoge vervorming, er zijn zat luidsprekers die dat beter doen...
en dit was dus met alleen t Arta meetkastje eraan
loopback test van T-amp - SA 2sine 4kHz 5kHz .png
zo, lekker rommeltje zeg...
loopback test van T-amp - BD .png

die pieken rond de 1kHz in t spectrum diagram, waar zouden die nou van komen.. mijn gok was de meanwell voeding. ik dus de voeding die ik bij een T-Amp kreeg er aan gehangen, en idd:
loopback test van T-amp met eigen voeding - SA 2kHz .png
de pieken zijn weg...
loopback test van T-amp met eigen voeding - BD .png
en ook t BD is veel netter. wel wat resten van de harmonischen van de 50Hz die er bij de meanwell voeding niet zijn.

toch nog ff terug naar de meanwell voeding. ik had er (als amateuristische poging de 12V wat zuiverder te krijgen) ooit eens (nog met de PC voeding) een dikke elko tussen de + en de - gezet. ik die log gehaald, en de T-Amp (op de meanwell dus weer) opnieuw gemeten:
loopback test van T-amp op meanwell zonder C - SA 2kHz .png
en dat deed toch wat, want ineens zie ik wat resten van harmonische van 50Hz. op de pieken rond de 1kHz vreemd genoeg (voor mij vreemd dan) geen enkele invloed.
loopback test van T-amp op meanwell zonder C - BD .png
en dit ziet er vreemd genoeg netter uit dan met de elko....

concrete vragen die er bij mij nog zijn:
  • moet ik de FR van de Onkyo corrigeren in LIMP? of hoeft dat niet met dit type meting?
  • gaan (van de Onkyo) de resten van de 50Hz nog voor verstoringen zorgen
  • hoe krijg ik die 12V uit die meanwell gezuiverd van die rommel bij de 1kHz
  • zelfde vraag voor de 5V, want daar voed ik de geluidskaart mee (USB, zit op powered hubje)
  • wanneer is dat ZBA meetversterkertje toch eindelijk gereed
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: opnieuw opbouwen van m'n meetset

Bericht door b_force »

Die 1kHz komt niet uit de Meanwell.
Die schakelt op een veel hogere frequentie.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: opnieuw opbouwen van m'n meetset

Bericht door Henkjan »

leg dan eens uit waarom die weg is als ik een andere voeding pak? verder zelfde set-up.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: opnieuw opbouwen van m'n meetset

Bericht door BertDB »

Het zit erg ver, maar is dat geen intermodulatievervorming rond die 1khz ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: opnieuw opbouwen van m'n meetset

Bericht door Henkjan »

die waar vandaan zou moeten komen met een 2kHz sinus als ingangssignaal?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: opnieuw opbouwen van m'n meetset

Bericht door b_force »

Weet je zeker dat hij op 2kHz stond, want die is namelijk nergens meer terug te zien. Als ik het plaatje zie dan is je signaal gewoon 1kHz.

Ik vind het sowieso allemaal nogal rommelige metingen.
Dat heb ik zelfs niet eens met zo'n goedkope Audiolink en een oude Technics versterker.

Welke samplerate is het trouwens?

Trouwens, ik snap ook niet helemaal welke laptop je gebruikt met welke voeding.
Zomaar een laptop voeding vervangen voor een Meanwell lijkt me namelijk niet de goede manier.
Laatst gewijzigd door b_force op wo 26 mei 2010, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: opnieuw opbouwen van m'n meetset

Bericht door Henkjan »

scherm poetsen Bart...

Afbeelding

die hoge piek, daar waar "2k" op de x-as staat.....
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: opnieuw opbouwen van m'n meetset

Bericht door b_force »

Ik dacht dat je het over deze had:

Afbeelding

Het zijn ook wel heel veel plaatjes.
Vind het lastig om nu direct te zien wat wat is.

Meet de Onkyo eens met 2kHz
Welke Meanwell voeding heb je?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: opnieuw opbouwen van m'n meetset

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Het zijn ook wel heel veel plaatjes.
Vind het lastig om nu direct te zien wat wat is.
op de filenaam en de text onderin de afbeelding letten...
b_force schreef:
Meet de Onkyo eens met 2kHz
de Onkyo is met 2kHz gemeten..
Afbeelding

ik zal nog wel ff voor de compleetheid de kaart in loopback met 2kHz meten (of ben je dan helemaal in de war?)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: opnieuw opbouwen van m'n meetset

Bericht door b_force »

Wat minder plaatjes, dat maakt het wat overzichtelijker. :lol:

Enige relevante is de spectrum analyser en FR
De rest is niet nodig.

Ik krijg zelf dit plaatje met loop-back
Die 1kHz klopt ook, dat is iet s geks met de burr-brown pcm codec (hoewel ik het verhaal nog niet helemaal begrijp)
Bijlagen
sshot-3.png
Laatst gewijzigd door b_force op wo 26 mei 2010, 16:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: opnieuw opbouwen van m'n meetset

Bericht door Henkjan »

het is ook nooit goed hè... FR lijkt me ook relevant?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: opnieuw opbouwen van m'n meetset

Bericht door b_force »

Die ook ja, sorry, was nog aan het editten :P
Je kunt ook altijd nog RMAA gebruiken
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: opnieuw opbouwen van m'n meetset

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Die 1kHz klopt ook,
die 1kHz is toch (in elk geval in mijn plaatjes) wat je wil zien? dat is de sinus die Arta er op gooit om de THD te meten.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: opnieuw opbouwen van m'n meetset

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
b_force schreef:
Die 1kHz klopt ook,
die 1kHz is toch (in elk geval in mijn plaatjes) wat je wil zien? dat is de sinus die Arta er op gooit om de THD te meten.
Bij mij is het zonder sinus.

Ik weet niet wat voor CODEC er in die M-Audio zit eigenlijk.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: opnieuw opbouwen van m'n meetset

Bericht door Henkjan »

geen idee.

maaruh, nog wat zinnigs te zeggen over waar ik het topic eigenlijk over begon:
ik schreef:
concrete vragen die er bij mij nog zijn:
  • moet ik de FR van de Onkyo corrigeren in LIMP? of hoeft dat niet met dit type meting?
  • gaan (van de Onkyo) de resten van de 50Hz nog voor verstoringen zorgen
  • hoe krijg ik die 12V uit die meanwell gezuiverd van die rommel bij de 1kHz
  • zelfde vraag voor de 5V, want daar voed ik de geluidskaart mee (USB, zit op powered hubje)
  • wanneer is dat ZBA meetversterkertje toch eindelijk gereed
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: opnieuw opbouwen van m'n meetset

Bericht door b_force »

De Meanwell voeding zou ik eerst een aan een scope hangen.
Ik heb hier thuis er 3 liggen en die zijn allemaal vrij schoon (op de schakel freq na)

De frequentie responsie van je Onkyo vind ik een beetje vreemd.
Wat is de ingangs impedantie van dat ding?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: opnieuw opbouwen van m'n meetset

Bericht door Henkjan »

ik heb geen scope...

geen idee wat de ingangsimpedantie van die Onkyo is, maar volgens de owners manual zou die vlak moeten zijn van 2Hz - 50kHz....
Bijlagen
Onkyo A8057om.pdf
(363.57 KiB) 190 keer gedownload
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: opnieuw opbouwen van m'n meetset

Bericht door b_force »

Je hebt toch wel een multimeter?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: opnieuw opbouwen van m'n meetset

Bericht door Henkjan »

ja, en wat moet ik daar mee?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: opnieuw opbouwen van m'n meetset

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
ja, en wat moet ik daar mee?
De ingangsimpedantie meten natuurlijk ](*,)

In de manual staat er dat die 50k is, klopt dat?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: opnieuw opbouwen van m'n meetset

Bericht door Henkjan »

en wat weet ik dan? wat doet dat om de vragen die ik heb te beantwoorden?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: opnieuw opbouwen van m'n meetset

Bericht door Henkjan »

gezellig hoor zo'n chat met Bart, maar op m'n vragen heb ik no geen antwoord gekregen...
ik schreef:
concrete vragen die er bij mij nog zijn:
  • moet ik de FR van de Onkyo corrigeren in LIMP? of hoeft dat niet met dit type meting?
  • gaan (van de Onkyo) de resten van de 50Hz nog voor verstoringen zorgen
  • hoe krijg ik die 12V uit die meanwell gezuiverd van die rommel bij de 1kHz
  • zelfde vraag voor de 5V, want daar voed ik de geluidskaart mee (USB, zit op powered hubje)
  • wanneer is dat ZBA meetversterkertje toch eindelijk gereed
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: opnieuw opbouwen van m'n meetset

Bericht door b_force »

3 daarvan zijn in behandeling :), nog niet opgelost.

Je zult eerst wat testen moeten doen om te kijken waar die punten nu echt fout gaan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: opnieuw opbouwen van m'n meetset

Bericht door Henkjan »

ik ben zo van fouten liever in t ontwerp uitsluiten... :wink:

wat voor testen heb je t over?
Plaats reactie