Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar / 52 euro

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar

Bericht door Pjotr »

Chris_T schreef:
Een faseafwijking van 20% bij ca. 6kHz vind ik, om eerlijk te zeggen, niet echt verwaarloosbaar (denk bijvoorbeeld bij een 1st orde filter op 3kHz).
Ik zie daar een fase afwijking van 20 graden bij die mic van Henkjan, dat is iets van 5%. Niet overdrijven... Dat gaat je echt niet in de weg zitten om een goed filter te kunnen maken.

Maar goed als je daarover wilt millimeteren moet je de compensatie niet direct met ARTA gebruiken maar compenseren voor de microfoon in je filter ontwerp programma.

Bijgevoegd de file van mijn EMM-8 IBF micje. Ziet er wel vlakker uit dan de Behringer van Henkjan.
Bijlagen
24060717.pdf
(74.33 KiB) 136 keer gedownload
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar

Bericht door b_force »

Chris_T schreef:
Hmm, ik weet niet goed hoe ik duidelijk kan maken wat ik bedoel.
Ik heb het totaal niet over absolute fase, want dat boeit inderdaad niet.

Als je met een meetsysteem een relatief verloop wilt meten, moet het meetsysteem zelf wel lineair zijn.
Dat wil zeggen dat bij het meten van een faseverloop, de fase van het meetsysteem zelf constant moet zijn over het meetbereik.
Aangezien de mic een intergraal onderdeel is van een meetsysteem, moet deze dus ook een constante fase hebben.
Anders kun je onmogelijk de relatieve fase bepalen van hetgeen wat je meet.
Sja we gaan herhalen.

Waarom zou het boeien als de fase fout voor zowel de woofer al de tweeter hetzelfde is?
Dezelfde fout zit namelijk in beide gemeten units en daarvan is de som dus weer gelijk. Die middel je heel gemakkelijk uit (je bent namelijk relatief bezig)

Enige tegen argument wat je zou kunnen inbrengen, is dat je eigenlijk weer een onnauwkeurigheid krijgt doordat je dus gaat compenseren voor niet-lineaire fase.
Dit komt omdat je rekenkundig een compensatie gaat doen en dat leidt altijd tot onnauwkeurigheden.
Dat is echter wel heel erg muggenzifterij. Voor een hoop practica heb ik al heel vaak compensaties moeten doen van gelijke aard en over het algemeen is die onnauwkeurigheid vele malen kleiner dan de andere variabelen.

Dan zou je, bij wijze van spreken, ook exact de temperatuur, druk en luchtvochtigheid moeten bijhouden in je kamer.
Plus ook nog eens heel erg precies de hoeken en afstand moeten instellen van de microfoon tov de luidspreker.

Vooral dat laatste leidt tot veel grotere fouten.
Laatst gewijzigd door b_force op wo 26 mei 2010, 12:29, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar

Bericht door bartsegers »

En hier de mijne, en volgens mij de rechtste tot nu toe :?:
Had ik dat geweten, had ik hem niet laten callibreren :mrgreen:
Bijlagen
22060903.pdf
(72.09 KiB) 190 keer gedownload
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar

Bericht door b_force »

bartsegers schreef:
En hier de mijne, en volgens mij de rechtste tot nu toe :?:
Had ik dat geweten, had ik hem niet laten callibreren :mrgreen:
Jeetje die was bijna niet nodig geweest :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar

Bericht door Pjotr »

bartsegers schreef:
En hier de mijne, en volgens mij de rechtste tot nu toe :?:
Had ik dat geweten, had ik hem niet laten callibreren :mrgreen:
Zow, dat is wel de hoofdprijs, zo vlak als dat ie is :D Maar dat ie zo vlak is weet je ook alleen maar omdat ie opgemeten is. Dat heb je dus niet voor niets laten doen :mrgreen:

Wat Bart zegt is heel belangrijk: Je maakt bij alle metingen dezelfde fase fout, die valt dan weg in het totaal. Meestal is de fasefout door je meetopstelling (delay) al veel groter. Heb het idee dat er nu veel te veel belang aan die fase gehecht wordt. In de praktijk ontwerp je hoofdzakelijk op de amplitude en bekijk je de fase op het verloop er van en die gaat met een paar X-overs over het hele frequentiegebied toch een paar keer over de kop.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar

Bericht door b_force »

Trouwens, we vergeten gemakshalve even dat de kalibratie (eigenlijk verificatie) gedaan is met een bepaalde resolutie (samplerate, FFT lengte ed) en met een bepaalde smoothing (zo te zien 1/3).

Dit betekent automatisch dat de compensatie enkel geldt voor resoluties en smoothings die kleiner of gelijk zijn aan de instellingen die gebruikt zijn voor de kalibratie.
Ga je hoger zitten dan ga je vanzelf interpoleren en leidt uiteraard weer tot onnauwkeurigheden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar

Bericht door Pjotr »

Wel nee Bart, de compensatie file geeft gewoon een tabel van aantal discrete meetfrequenties van 10 Hz tot 20 KHz. ARTA interpoleert dan indien nodig bij hoge resoluties. Bovendien compenseert ARTA alleen voor de amplitude plot, niet in de complexe FFT.

Je mic moet wel heel smalbandige pieken en dalen hebben om tot onnauwkeurigheid te leiden. Dat is gewoon niet het geval.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
Wel nee Bart, de compensatie file geeft gewoon een tabel van aantal discrete meetfrequenties van 10 Hz tot 20 KHz. ARTA interpoleert dan indien nodig bij hoge resoluties. Bovendien compenseert ARTA alleen voor de amplitude plot, niet in de complexe FFT.

Je mic moet wel heel smalbandige pieken en dalen hebben om tot onnauwkeurigheid te leiden. Dat is gewoon niet het geval.
Ben het met je eens Peter, maar we zaten nog in muggenzift modus :wink:

Het klopt dat je enkel amplitude plot compenseert, maar wat ik bedoelde te zeggen, is dat je dus met een bepaalde resolutie compenseert.
In die resolutie zit dus (qua instelling) de FFT en samplerate verwerkt, evenals de smooting. (aangezien je resolutie samplerate/FFT lengte is)
Sowieso, met het woordje "discreet" impliceer je al direct dat het een interpolatie is.

Wat betreft smalbandige pieken.
Inderdaad je "mag er van uitgaan" dat die er niet zijn.
In feite is dat dezelfde stelling dat je "er van uit mag gaan dat elke microfoon wel redelijk recht meet".
Het feit is dat je het niet weet en je daar dus geen absolute uitspraken over mag doen.

Het klopt, het is allemaal muggenzifterij, maar daar waren we toch al mee bezig :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar

Bericht door Pjotr »

Nou ja, eigenlijk waren we bezig om te zien of die gekalibreerde meetmicrofoon van Dayton voor 40 dollar wat goeds is :D

We zoeken dus eigenlijk een vrijwilliger daarvoor :mrgreen:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
Nou ja, eigenlijk waren we bezig om te zien of die gekalibreerde meetmicrofoon van Dayton voor 40 dollar wat goeds is :D

We zoeken dus eigenlijk een vrijwilliger daarvoor :mrgreen:
Ik heb al gemailt met Speaker en Co en ze kunnen hem leveren.
Levertijd zal echter wel even duren (dat had ik al verwacht).

Is er iemand die mijn Superlux ECM999 wil overkopen?
Dan wil ik best die Dayton kopen :D

Anders zit ik met twee mics :roll:

edit:
Ik heb trouwens al gezien dat die Dayton in een echt 100% identiek doosje zit als die Superlux :lol:
CornelisJ
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 20 mar 2005, 13:21

Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar / 52 euro

Bericht door CornelisJ »

Om terug te komen op de Dayton EMM6 meetmicrofoon...

Ik heb IT gemaild met de vraag of bij bestelling via Intertechnik deze microfoon ook geleverd wordt met individueel meetrapport en calibratie bestand. Ik wilde het toch even zeker weten. Hieronder het antwoord van Intertechnik:
Intertechnik schreef:
Dear Sir,

We distribute the Dayton products from Parts-Express here in Germany
This way, all possibilities offered by our partner Parts-Express, are also available
to our customers
If you buy a EMM6 from us, you have the same possibilities
The individual Measurement Datasheet is included in the Microphone box
The file individual txt. File can be downloaded from Parts-Express site according
to the Serial Number of the Microphone.

Hope all is clear for you
Kind regards
Intertechnik
Klinkt goed, en scheelt een stuk in de verzendkosten. Aanschaf via Intertechnik dealers als Speakerland en Speaker & Co (zoals hierboven aangegeven door b_force) wordt dan ook interessant.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar

Bericht door Chris_T »

Pjotr schreef:
Chris_T schreef:
Een faseafwijking van 20% bij ca. 6kHz vind ik, om eerlijk te zeggen, niet echt verwaarloosbaar (denk bijvoorbeeld bij een 1st orde filter op 3kHz).
Ik zie daar een fase afwijking van 20 graden bij die mic van Henkjan, dat is iets van 5%. Niet overdrijven... Dat gaat je echt niet in de weg zitten om een goed filter te kunnen maken.
Weet je zeker dat ze in het meetrapport de fase opgeven in graden en niet in %? Het is wel erg toevallig dat de x-as loopt van 100 tot -100 ...
Altijd zo irritant wanneer geen eenheden vermeld worden, zo blijf je maar gissen.
b_force schreef:
Sja we gaan herhalen.

Waarom zou het boeien als de fase fout voor zowel de woofer al de tweeter hetzelfde is?
Dezelfde fout zit namelijk in beide gemeten units en daarvan is de som dus weer gelijk. Die middel je heel gemakkelijk uit (je bent namelijk relatief bezig)
Ah dank je b_force, ik zie nu wat je bedoeld. Geen idee hoe ik op het verkeerde spoor ben geraakt :oops:, ik houd het maar op een tijdelijke bewustzijnsdaling :lol:
CornelisJ
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 20 mar 2005, 13:21

Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar / 52 euro

Bericht door CornelisJ »

Anderhalve week geleden de Dayton EMM6 meetmicrofoon besteld bij Intertechnik, en vandaag het pakketje afgehaald bij het postkantoor. De prijs bij Intertechnik is 51,77 euro. Met 15 euro verzendkosten kwam het totaalbedrag op 66,77 euro.

De microfoon wordt geleverd met bevestigingsclip en zwarte kunststof transportbox. Een individuele frequentierespons wordt meegeleverd op papier. Bovendien kun je de opgemeten frequentierespons downloaden via http://www.daytonaudio.com/support-Emm.cfm, na invullen van het serienummer. Het gedownloade calibratiebestand kan ingelezen worden in meetprogramma's zoals ARTA.

Hieronder enkele foto's van de microfoon, een scan van de op papier meegeleverde frequentierespons, en een screenshot van ARTA, waarin de frequentierespons van de microfoon is te zien, na inlezen van het gedownloade calibratie bestand.

De datum op de meegeleverde frequentierespons (25-01-01) is merkwaardig. Dit zou een typo kunnen zijn (jaartal moet 10 zijn ipv 01), of misschien heeft Dayton/Parts Express een oude voorraad microfoons opgekocht bij Superlux?
Bijlagen
EMM6_01.jpg
EMM6_02.jpg
EMM6_03.jpg
Meegeleverde frequentierespons
Meegeleverde frequentierespons
Gedownloade frequentierespons, ingelezen in het programma ARTA
Gedownloade frequentierespons, ingelezen in het programma ARTA
Laatst gewijzigd door CornelisJ op zo 13 jun 2010, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar / 52 euro

Bericht door Henkjan »

lijkt als 2 druppels water (ook t doosje etc) op m'n Behringer
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar / 52 euro

Bericht door Pjotr »

Is ook hetzelfde ding, net als de Superlux. Alleen is de Superlux zwart gespoten en de Behringer en de Dayton zilverkleurig.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar / 52 euro

Bericht door MichaelB »

Als slechts 2 personen deze bij parts-express bestellen, dan ben je minder geld kwijt dan bij Intertechnik EN heb je deze in 3 dagen in huis! :D

Voor 2 van deze mics ben je dan incl. verzending slechts 99,78 euro kwijt! Lijkt me een bijzonder goeie deal.

Bart had mij dit al gevraagd, aangezien ik samen met MrCableGuy spullen bestelde, maar ik had alles al afgerond.

EDIT: oh ja en ALS je pakketje door de douane onderschept wordt, dan ben je zelfs incl. BTW nog minder kwijt :mrgreen:
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar / 52 euro

Bericht door vinnie411 »

aangezien ik ook nog interesse heb in een mic wil ik er ook wel een bestellen als er nog meer mensen mee doen.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar / 52 euro

Bericht door fluppie »

vinnie411 schreef:
aangezien ik ook nog interesse heb in een mic wil ik er ook wel een bestellen als er nog meer mensen mee doen.
Ik wil ook wel eentje, enige is wel, ik woon in België...
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar / 52 euro

Bericht door fluppie »

fluppie schreef:
vinnie411 schreef:
aangezien ik ook nog interesse heb in een mic wil ik er ook wel een bestellen als er nog meer mensen mee doen.
Ik wil ook wel eentje, enige is wel, ik woon in België...
Beetje reclame voor de GroupBuy: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 44&t=11467
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar / 52 euro

Bericht door Tom Magchielse »

Omdat meetmicrofoons zeker tot de klasse van minimum-fase systemen horen, is de fase ervan een uitvloeisel van de amplitudekarakteristiek. De twee zijn bij min.fase namelijk aan elkaar gekoppeld. Een constante fase kun je dus alleen realiseren als de amplitudekarakteristiek ook volmaakt vlak is, (ook ver buiten het audiogebied!) of middels een all-pass compensatie. Een lineaire fase (lineair oplopend met de frequentie) komt overeen met een vaste vertraging, dat zie je niet veel in microfoons. :lol:
Een piekje in het hoog is bij een drukgevoelige microfoon lastig te vermijden, het ontstaat door diffractie aan de rand van het kapsel. De remedie is een verstrooiend rooster voor het membraan, zoals bij sommige Bruel&Kjaer microfoons.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar / 52 euro

Bericht door Tom Magchielse »

Al die kleine hobbeltjes in de karakteristiek zijn vrijwel zeker afkomstig van de meetruimte. Je kunt er van uitgaan dat de microfoon "vlak" is, behoudens een lichte afval in het laag en het bultje bij 8-9 kHz.
Als je er aan kunt komen is een goede studio omni ook heel goed te gebruiken. Ik gebruik een B&K 4007 met goed resultaat.
Plaats reactie