Plof! Mysterie...
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Plof! Mysterie...
Goedenavond, daar ben ik ook weer eens...
Mijn Manson SPS-9400 heeft na het vervangen van de elko's tot vanavond z'n werk gedaan, zie:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=8&t=5979
Bij het aanzetten een klein plofje en het typische luchtje dat je bij electronica niet wilt ruiken...
Bij nadere inspectie blijkt de zekering (5A traag) stuk en onderdeel U2 (niet de band) geploft, volgens het schema een TOP222Y.
Dit zegt me helaas niks, maar nu het volgende; het onderdeel zelf heeft maar twee pootjes, terwijl er op het schema duidelijk drie staan...
De omringende componenten (C16, R15, C17) kan ik thuisbrengen, en staan ook op die plek op de print.
Hoe kan dit?
Welk vervangend onderdeel moet ik nu bestellen?
Met verbijsterende groeten, Jan.
Mijn Manson SPS-9400 heeft na het vervangen van de elko's tot vanavond z'n werk gedaan, zie:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=8&t=5979
Bij het aanzetten een klein plofje en het typische luchtje dat je bij electronica niet wilt ruiken...
Bij nadere inspectie blijkt de zekering (5A traag) stuk en onderdeel U2 (niet de band) geploft, volgens het schema een TOP222Y.
Dit zegt me helaas niks, maar nu het volgende; het onderdeel zelf heeft maar twee pootjes, terwijl er op het schema duidelijk drie staan...
De omringende componenten (C16, R15, C17) kan ik thuisbrengen, en staan ook op die plek op de print.
Hoe kan dit?
Welk vervangend onderdeel moet ik nu bestellen?
Met verbijsterende groeten, Jan.
Re: Plof! Mysterie...
even dat TOP222Y onderdeeltje gegoogled.
Blijkt een switch regelaar te zijn voor een schakelende voeding.
Het moét 3 pinnetjes hebben, en als je er maar 2 vindt, dan weet je direct hoe pinnetje 3 aan zijn einde gekomen is ... met een plof
De vraag is alleen of je dat onderdeel nog kunt vinden ..
edit:
Farnell heeft em nog voor 4,46€
Blijkt een switch regelaar te zijn voor een schakelende voeding.
Het moét 3 pinnetjes hebben, en als je er maar 2 vindt, dan weet je direct hoe pinnetje 3 aan zijn einde gekomen is ... met een plof
De vraag is alleen of je dat onderdeel nog kunt vinden ..
edit:
Farnell heeft em nog voor 4,46€
- Bijlagen
-
- TOP223Y.pdf
- (475.8 KiB) 56 keer gedownload
Je hebt (gelukkig) gelijk; het derde pootje had zich listig verstopt achter één van de andere twee, héél lastig te zien zonder veel licht, en een spiegeltje.
Nu alleen nog een nieuwe TOP222Y zien te vinden...
[Edit]: Farnell heeft er nog een paar honderd op voorraad liggen [Edit]
Groeten, Jan.
Nu alleen nog een nieuwe TOP222Y zien te vinden...
[Edit]: Farnell heeft er nog een paar honderd op voorraad liggen [Edit]
Groeten, Jan.
- audiomanics
- Contacteer:
Kan ook met twee pootjes werken: het middelste pootje is verbonden met het koelvlak. Dus als dat aangesloten is kun je het middelste pootje afknippen..
Niet dat het hier zo gedaan is, maar het kan dus wel..
Kees
Niet dat het hier zo gedaan is, maar het kan dus wel..
Kees
Bedankt Kees,
Er is al een verse (met drie pootjes) onderweg, nu hoop ik maar dat dat het enige onderdeel is, dat de storing veroorzaakte en dat met het vervangen ervan, plus een nieuwe zekering, de boel weer functioneert...
Groeten, Jan.
Er is al een verse (met drie pootjes) onderweg, nu hoop ik maar dat dat het enige onderdeel is, dat de storing veroorzaakte en dat met het vervangen ervan, plus een nieuwe zekering, de boel weer functioneert...
Groeten, Jan.
- RobertD
- Contacteer:
Ik zou er voor de zekerheid altijd meer dan één bestellen. Zo'n onderdeel gaat nooit "zomaar" kapot.
Heb je de diodes die erboven zitten in het schema ook getest?
Ben heel benieuwd, switched mode power supplies vind ik altijd een crime om te repareren.
Heb je de diodes die erboven zitten in het schema ook getest?
Ben heel benieuwd, switched mode power supplies vind ik altijd een crime om te repareren.
Hallo Robert,
Morgen krijg ik de TOP222Y(N) binnen en soldeer ik de oude eruit, het is inderdaad een krappe bedoening op de print, maar de oude kan ik gewoon in stukken knippen zodat de pootjes gemakkelijk individueel los komen.
Dan heb ik ook de ruimte om de diodes te bekijken.
Stomme vraag: hoe test je een diode?
Controleren of 'ie nog spert in de goede richting?
Ik hoop dat er niet meer stuk is; de glaszekering plofte er bij het aanzetten van de voeding direct uit, toen rook ik de TOP222Y...
Morgen weet ik meer.
Groeten, Jan.
Morgen krijg ik de TOP222Y(N) binnen en soldeer ik de oude eruit, het is inderdaad een krappe bedoening op de print, maar de oude kan ik gewoon in stukken knippen zodat de pootjes gemakkelijk individueel los komen.
Dan heb ik ook de ruimte om de diodes te bekijken.
Stomme vraag: hoe test je een diode?
Controleren of 'ie nog spert in de goede richting?
Ik hoop dat er niet meer stuk is; de glaszekering plofte er bij het aanzetten van de voeding direct uit, toen rook ik de TOP222Y...
Morgen weet ik meer.
Groeten, Jan.
- RobertD
- Contacteer:
Een diode kun je vaak testen met een multimeter, inderdaad kijken of deze nog spert in de juiste richting.
Een Zenerdiode moet ook gewoon stroom doorlaten in de doorlaatrichting, en sperren in de sperrichting. Alleen boven de drempelspanning gaat een zenerdiode ook geleiden in wat normaal gesproken de sperrichting is.
Eenvoudig te testen met een zg. Tracker, zo'n functie zit ook in sommige oscilloscopen.
Een Zenerdiode moet ook gewoon stroom doorlaten in de doorlaatrichting, en sperren in de sperrichting. Alleen boven de drempelspanning gaat een zenerdiode ook geleiden in wat normaal gesproken de sperrichting is.
Eenvoudig te testen met een zg. Tracker, zo'n functie zit ook in sommige oscilloscopen.
Bedankt Robert,
Helaas is mijn 'arsenaal' meetapparatuur beperkt tot een multimeter, een scoop zou ik moeten lenen.
Laten we hopen dat het niet zover hoeft te komen...
Groeten, Jan.
Helaas is mijn 'arsenaal' meetapparatuur beperkt tot een multimeter, een scoop zou ik moeten lenen.
Laten we hopen dat het niet zover hoeft te komen...
Groeten, Jan.
- audiomanics
- Contacteer:
Je kunt diodes nog wel "in-circuit"meten.. Als er een echte kapotte bij zit, zal hij vermoedelijk volledig geleiden.. nul ohm dus.. Mocht je er zo een vinden, kun je altijd even een kantje lossolderen en dan nog eens meten.. Je kunt namelijk ook over een spoel of zo zitten te meten of een ander component dat doorgeslagen is..
In dat geval is het natuurlijk volkomen waanzin om dat nieuwe IC er in te zetten..
En wat Robert al schreef: je kunt er beter twee kopen..
Murphy leert ons dat als je er een koopt dat hij meteen stuk is maar als je er twee koopt dat ze allebei heel blijven..
Kees
In dat geval is het natuurlijk volkomen waanzin om dat nieuwe IC er in te zetten..
En wat Robert al schreef: je kunt er beter twee kopen..
Murphy leert ons dat als je er een koopt dat hij meteen stuk is maar als je er twee koopt dat ze allebei heel blijven..
Kees
- Leeuwarden
audiomanics schreef:En wat Robert al schreef: je kunt er beter twee kopen..
Kees
Amen.
Right, that went well..., not.
UPS heeft de TOP222Y(N) vandaag afgeleverd en ik heb´m nét in de voeding gesoldeerd.
De ´omliggende´ zener en diode sperren nog , dus ik ga er vanuit, dat die heel zijn, dus vol verwachting een nieuwe zekering erin en de stekker in het stopcontact en de schakelaar omgezet.
Alle aardlekschakelaars in de meterkast springen uit, het hele huis stroomloos, dat ging goed...
De 5A zekering is groen van binnen, dus er zit een gigantische kortsluiting op de print, als ik de draden vanaf de aan-uit schakelaar los haal en er weer een zekering inzet heb ik stroom tot en met de schakelaar, zet ik de draden weer op de print dan ploft direct de zekering.
Er is dus méér loos.
Ik laat er morgen een electronisch begaafde collega naar kijken, want hier zal wel meetapparatuur aan te pas moeten komen om de fout te vinden.
De ´omliggende´ zener en diode sperren nog , dus ik ga er vanuit, dat die heel zijn, dus vol verwachting een nieuwe zekering erin en de stekker in het stopcontact en de schakelaar omgezet.
Alle aardlekschakelaars in de meterkast springen uit, het hele huis stroomloos, dat ging goed...
De 5A zekering is groen van binnen, dus er zit een gigantische kortsluiting op de print, als ik de draden vanaf de aan-uit schakelaar los haal en er weer een zekering inzet heb ik stroom tot en met de schakelaar, zet ik de draden weer op de print dan ploft direct de zekering.
Er is dus méér loos.
Ik laat er morgen een electronisch begaafde collega naar kijken, want hier zal wel meetapparatuur aan te pas moeten komen om de fout te vinden.