mic-preamp
Moderator: Beheerdersteam
mic-preamp
Ben opzoek naar een mic-preamp met een phantomvoeding van 8,5 volt .
Wie kan er mij verder mee helpen ,is blijkbaar niet te vinden .
Eventueel schema voor zelfbouw ook welkom .
Wie kan er mij verder mee helpen ,is blijkbaar niet te vinden .
Eventueel schema voor zelfbouw ook welkom .
Re: mic-preamp
Een "phantom voeding" wordt zover ik weet gebruikt voor microfoons met een gebalanceerde uitgang, die derhalve worden aangesloten op een microfoonversterker met gebalanceerde ingang (met XLR aansluiting). Dit soort microfoons heeft gewoonlijk een spanning nodig tussen de 15V en 48V. Omdat de topic starter 8.5V noemt, vraag ik mij af of hij een preamp met gebalanceerde of niet gebalanceerde ingang nodig heeft.b_force schreef:Waarom precies 8,5V
Welke mic capsule wil je gebruiken?
Laatst gewijzigd door CornelisJ op ma 24 mei 2010, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo te zien heeft de Mic-02 een niet gebalanceerde uitgang. Het plaatje hieronder van de Audiomatica website toont van boven naar beneden een MIC-01, MIC-02 en MIC-03. De bijbehorende voorversterker Pre-01 geeft een spanning van 8.2V aan de microfoon, via een weerstand van 5600 Ohm. Deze voorversterker zou dus in aanmerking komen, maar is vermoedelijk nogal duur.meanman64 schreef:Het is voor de Clio Mic-02

Andere voorversterkers met ongebalanceerde ingang bedoeld voor electret capsules komen ook in aanmerking.
Een schema van een mic preamp met ongebalanceerde ingang vind je hier. De microfoon wordt gevoed via de weerstand tussen de ingang en de voeding. Deze weerstand zou je dan eventueel moeten verlagen naar 5600 Ohm. Wel even opletten met de polariteit van de elco op de ingang. Afhankeijk van de DC stroom die de microfoon trekt kan de DC spanning op de ingang hoger of lager dan de halve voedingsspanning worden. Indien nodig de elco ompolen, of beter nog een bipolaire elco gebruiken.
[quote="CornelisJ
Een "phantom voeding" wordt zover ik weet gebruikt voor microfoons met een gebalanceerde uitgang, die derhalve worden aangesloten op een microfoonversterker met gebalanceerde ingang (met XLR aansluiting). Dit soort microfoons heeft gewoonlijk een spanning nodig tussen de 15V en 48V. Omdat de topic starter 8.5V noemt, vraag ik mij af of hij een preamp met gebalanceerde of niet gebalanceerde ingang nodig heeft.[/quote]
Het heeft niks met de gebalanceerde uitgang te maken, maar het het feit dat deze microfoons "condensator microfoons" zijn.
er zijn ook gebalanceerde dynamische microfoons, deze werken op het principe van een speol in een magneetveld (omgekeerde luidspreker)
Bij condensatormicrofoons veranderd de capaciteit met de geluidsdruk. Hier kun je er meer over lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Condensatormicrofoon
Om een capaciteit om te zetten in een spanning is er een electrische lading nodig. Deze lading wordt verzogt door de fantoom voeding.
citaat uit de WIKI:
De lading Q van een condensator bedraagt C×V (C is de capaciteit en V de spanning). In een condensatormicrofoon wordt de (voor)spanning V via een zeer hoge weerstand aangelegd. Door deze hoge weerstand duurt het relatief lang om de lading te veranderen. Hierdoor blijft de lading tijdens de luchtdrukveranderingen van het opgevangen geluid vrijwel constant. Het gevolg is dat de spanning over de condensator verandert volgens Q/C door de luchtdrukveranderingen.
Een "phantom voeding" wordt zover ik weet gebruikt voor microfoons met een gebalanceerde uitgang, die derhalve worden aangesloten op een microfoonversterker met gebalanceerde ingang (met XLR aansluiting). Dit soort microfoons heeft gewoonlijk een spanning nodig tussen de 15V en 48V. Omdat de topic starter 8.5V noemt, vraag ik mij af of hij een preamp met gebalanceerde of niet gebalanceerde ingang nodig heeft.[/quote]
Het heeft niks met de gebalanceerde uitgang te maken, maar het het feit dat deze microfoons "condensator microfoons" zijn.
er zijn ook gebalanceerde dynamische microfoons, deze werken op het principe van een speol in een magneetveld (omgekeerde luidspreker)
Bij condensatormicrofoons veranderd de capaciteit met de geluidsdruk. Hier kun je er meer over lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Condensatormicrofoon
Om een capaciteit om te zetten in een spanning is er een electrische lading nodig. Deze lading wordt verzogt door de fantoom voeding.
citaat uit de WIKI:
De lading Q van een condensator bedraagt C×V (C is de capaciteit en V de spanning). In een condensatormicrofoon wordt de (voor)spanning V via een zeer hoge weerstand aangelegd. Door deze hoge weerstand duurt het relatief lang om de lading te veranderen. Hierdoor blijft de lading tijdens de luchtdrukveranderingen van het opgevangen geluid vrijwel constant. Het gevolg is dat de spanning over de condensator verandert volgens Q/C door de luchtdrukveranderingen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Wat heeft dit nu allemaal te maken met deze 8,5V fantoom spanning?
Feit is gewoon dat er een electret micje in zit.
Deze draaien vanaf iets van 2V tot 10V (uit het hoofd).
Doorgaans wordt in meetmics (Behringer, Superlux en ook duurdere) de 48V fantoom spanning met twee torretjes ongeveer 10V gemaakt.
Ik zou het complete schema van die Cliomic-02 wel eens willen zien, dan kunnen we de vraag een stuk beter beantwoorden namelijk.
Feit is gewoon dat er een electret micje in zit.
Deze draaien vanaf iets van 2V tot 10V (uit het hoofd).
Doorgaans wordt in meetmics (Behringer, Superlux en ook duurdere) de 48V fantoom spanning met twee torretjes ongeveer 10V gemaakt.
Ik zou het complete schema van die Cliomic-02 wel eens willen zien, dan kunnen we de vraag een stuk beter beantwoorden namelijk.
Ik heb het sterke vermoeden dat het volledige schema van de Clio Mic-02 er als volgt uitziet (plaatje is afkomstig van deze wiki pagina).

Hetzelfde dus als andere elektret microfoons met niet gebalanceerde uitgang. Merk op dat de weerstand en de koppelcondensator deel uit maken van de microfoonvoorversterker. De capsule zelf bestaat alleen uit een capacitieve geluidsopnemer en een JFET transistor. Die fantoomspanning van 8.5V is niet kritisch. Het is wel van belang dat de pull-up weerstand naar de fantoomspanning zodanig gekozen wordt, dat de FET niet dichtgedrukt wordt. De DC stroomopname van gangbare electret capsules ligt meestal rond de 0.5mA, maar dit kan per type varieren. De stroomopname kan eenvoudig bepaald worden door de spanning over de pull-up weerstand te meten.
Hetzelfde dus als andere elektret microfoons met niet gebalanceerde uitgang. Merk op dat de weerstand en de koppelcondensator deel uit maken van de microfoonvoorversterker. De capsule zelf bestaat alleen uit een capacitieve geluidsopnemer en een JFET transistor. Die fantoomspanning van 8.5V is niet kritisch. Het is wel van belang dat de pull-up weerstand naar de fantoomspanning zodanig gekozen wordt, dat de FET niet dichtgedrukt wordt. De DC stroomopname van gangbare electret capsules ligt meestal rond de 0.5mA, maar dit kan per type varieren. De stroomopname kan eenvoudig bepaald worden door de spanning over de pull-up weerstand te meten.
Naar mijn weten zit er de mics van Clio niks anders in dan de mic.Zelf heb ik de Clio7 en deze krijgt zijn 8,2V van de signal-conditioner.
Dat is ook wat ik bedoelde te zeggen. Met dien verstande dat "de mic" vermoedelijk een electret capsule is waarin ook een JFET transistor is opgenomen. Zoals ik hierboven al zei: "Merk op dat de weerstand en de koppelcondensator deel uit maken van de microfoonvoorversterker".meanman64 schreef:Naar mijn weten zit er de mics van Clio niks anders in dan de mic.Zelf heb ik de Clio7 en deze krijgt zijn 8,2V van de signal-conditioner.