Lampucera

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

koifarm
Ook commercieel actief

Re: Lampucera

Bericht door koifarm »

Het schema is een klassieke SRPP en zal gaan werken.

Maar je krijgt een uitgangsspanning van 1 Vrms( = 0,5 X 2Vrms(Udif.DAC)) maal 11x( versterking 6n6p in SRPP) dus 11Vrms. In weet niet of de navolgende apparatuur dit zo fijn vindt.

Is het bovenstaande wel de bedoeling dan zou ik C2 weglaten, voor R2 10K nemen( Wolfson Dac wil 10K impedantie zien).

Als er brom aanwezig is, dan kun je op de plek van R3 en spanningsstabilisator inzetten( 7812 ) en op de plek van R4 een smoorspoel van 10 a 20 Henry.

Beter voor deze DAC is een cathodevolger of parallel cathodevolger zoals lukasz ook wel beschrijft. De uitgangsspanning van de SRPP kun je wel verlagen met een weerstands spanningsdeler.

Ronny
Hayo1991

Bericht door Hayo1991 »

Ronny,

Bedankt voor je antwoord.
Die 11Vrms is inderdaad wel een beetje hoog.
Ik heb contact gehad met Lukasz en hij zei het volgende:
''please read the Arcam 73 review or Cambridge Azur or Pioneer PD-D9 or Wolfson DAC Evaluation project. I believe that the 6H6P tubes in SRPP are best solution for this DAC chip.''

Nu heb ik ook het artikel over de Cambridge Azur gelezen en daar staat inderdaad een schema voor een cathodevolger in.

Ik ben nu dus een beetje in de war.
Wat zou ik nu het beste kunnen doen: de cathodevolger of de SRPP met spanningsdeler?

Sorry voor alle vragen, maar ik snap er nog niet echt veel van.
Hayo1991

Bericht door Hayo1991 »

Mijn versterker heeft een ingangsimpedantie van 56k.
Als ik dan een spanningsdeler maak met 100k en 440k, klopt het dan dat ik ongeveer 0,9 Vrms overhoud en zou dit wel goed zijn?
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Jij hoeft niet in de war te zijn. Lukasz is wel vaker in de war. Oostblok bewoners hebben vaak een nochalantie die dit veroorzaakt.

De Cathodevolger is een goede buffer voor DAC's met een spanningsuitgang( zoals de Wolfson ), de SRPP wil goed samen met een DAC met stroomuitgang mits hierna in het volgende apparaat/trap een vaste ingangsimpedantie is gewaarborgt. Dus geen potmeter direct na de SRPP buffer.
Hayo1991

Bericht door Hayo1991 »

Oké, dan moet het dus inderdaad een cathodevolger worden.
Wat is het verschil tussen een cathodevolger en een parallel cathodevolger?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Even tussendoor, ik ben de lampucera in een andere kast aan het zetten. heb een heel klein condensatortje over wat tussen enkele pennen inzat wat de brom serieus verminderde. Probleem ik kan niet meer terugvinden tussen welke pennen dat zat. Het ene einde zal wel aan de aarde hebben gezeten, maar waar de andere heen moet kan ik niet meer terugvinden.......

Ik dacht dat ik de tip van Aatv had gekregen....

Wie kan mij helpen???

jan
molekuul

Bericht door molekuul »

Het kan de ontkeppeling van de kast zijn, het condensatortje zit dan tussen de massa van de schakeling, en de aarde/kast.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

hoi jan,
was dat c'tje niet voor de ontkoppeling van je gloeidraden naar massa?
mvg
audioot
BertDB

Bericht door BertDB »

Ik denk inderdaad ook een condensatortje om je gloei te onkoppelen als je AC gloeit.

Dit kan je als volgt doen:
ontkoppeling.png
ontkoppeling.png (2.86 KiB) 289 keer bekeken
Hier op de transfo gedaan, maar dat kan je ook op de buisvoet zelf doen natuurlijk :)
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Dank u dank u. Ik heb met de hulp van Aat het gevonden. het was de tip van Audioot (dirk) die ik zocht.

groetjes

Jan
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”