Plak-Plastic Houtfineer

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MechanicalAnimal

Plak-Plastic Houtfineer

Bericht door MechanicalAnimal »

voor diegene die het Alko Plakplastic "houtfineer" op Vinculum zijn Ohmnia hebben staan bewonderen maar niet meer op de naam kunnen komen :mrgreen:

@Vinculum; bedankt voor het showen van het demo-plakplastic!

Een snelle zoektoch op Google leert mij bij diverse bouwzaken in den lande het plakplastic is te verkrijgen.

Op de website Kleur mijn interieur.com vind je vele soorten plakfolie, waaronder natuurlijk houtmotief.

Afbeelding

Afmetingen
Ook grote luidsprekers zijn te beplakken want je kunt per meter bestellen met een max van 15 m.
De verkrijgbare breedtes varieren tussen de 45 en max. 90 cm.

zelfs carbon-luidsprekers behoren tot de mogelijkheden:
Afbeelding

WAF-Factor :-# / Meidenkamer :mrgreen:
Afbeelding

Jongenskamer :mrgreen:
Afbeelding

Koe!
Afbeelding

Ik heb in elk geval al inspiratie genoeg :mrgreen:
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op zo 23 mei 2010, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
sjons

Re: Plak-Plastic Houtfineer

Bericht door sjons »

De grote truuk is om het plastic niet te dun te nemen, het er strak, maar niet te strak, op te zetten, en vooral er veel tijd voor nemen.
Arno

Bericht door Arno »

Ik kan het toch niet laten; ik vind die folie er best oké uitzien, maar als je zo ontzettend je best hebt gedaan op een paar luidsprekerkasten, plak er dan geen plakplastic op. Ga voor de ereprijs, en ga fineren. Als je dat doet met een strijkijzer, zoals Edo zo voortreffelijk heeft uiteengezet in dit artikel, dan is het echt niet moeilijk. Ik hoor van zoveel mensen dat ze eerst fineervrees hadden, maar dat ze na het een keer gedaan te hebben zich afvroegen waarom ze dat niet eerder hadden gedaan. :D

Sterker nog; als je zo onhandig bent dat fineren niet netjes wil lukken, dan vraag ik me af of het met plakplastic wél perfect wordt...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jawel maar echt fineer, is dat er ook in koe-motief? :mrgreen:

Je hebt verder helemaal gelijk, met wat oefening is het niet zo moeilijk. Zelf heb ook goede ervaring met de vacuüm methode en gewone houtlijm.
MechanicalAnimal

dank voor de tips!

@Arno...ik geloof je meteen kerel. Het haalt 't niet bij echt fineren, zeker niet als je die speakers van Boerenenterprise gister hebt bekeken. Maar ook zelfs met een minder perfecte finish geeft echt fineer mijn inziens ook een fraaier eindresultaat.

Wel vind ik het opzeker een mooi alternatief voor kleiner werk of als je een ander design zoekt dan hout, ik wil dat carbonlook-folie wel eens in het echt zien om mijn topkasten daar mee te doen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Arno schreef:
Ik kan het toch niet laten; ik vind die folie er best oké uitzien, maar als je zo ontzettend je best hebt gedaan op een paar luidsprekerkasten, plak er dan geen plakplastic op. Ga voor de ereprijs, en ga fineren.
Er is ook nog zoiets als een kostenplaatje. houtfineer is ook niet op iedere straathoek verkrijgbaar en ook nog eens aardig aan de prijs.
Voor mijn eigen speakers was ik meer kwijt aan het fineer dan voor de drivers... :? (Mahonie, ik wilde eigenlijk Esdoorn maar dat was nog duurder.) en dan komt er nog lijm bij en moet je het ook lakken. trek je knip maar.
Boerenenterprise gebruikte Bird's eye maple, voorzover ik weet een van de duurste soorten fineer die er zijn.
Het was zo mooi afgewerkt dat ik eerst dacht dat het fabriekskasten waren.... een mooier kompliment kun je volgens mij niet krijgen. :lol:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Bedenk wel dat er verschil is in plakplastic hoor.
Laatst een rolletje gehaald hier bij de "doe-hetzelfer", maar ik vind het absoluut niet mooi.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Wat ik heel lastig vindt, is dat het plastic helemaal geen dikte heeft. Dat maakt het heel lastig om netjes te maken bij een hoek waar twee verschillende stroken bij elkaar komen.
Arno

Bericht door Arno »

Laat ik het zo zeggen; als je argumenten om folie te gebruiken zijn: fineren is waarschijnlijk te moeilijk voor me en het duurt me te lang voordat het klaar is, denk er dan nog eens over na.

Als fineer te duur is dan is het misschien wel een oplossing.
sjons

Bericht door sjons »

Arno schreef:
Aangezien ik beide methoden heb gedaan, kan ik je verzekeren dat dat de enigste reden is. Fineer is duurder, moeilijker aan te komen, en voelt breekbaarder aan, maar qua verwerking zijn beide materialen gemakkelijk te verwerken, en moet je bij beide heel nauwkeurig werken...
Ronald_1

Bericht door Ronald_1 »

Die plakfolie zou een goede tip voor Klang+Ton zijn. Kunnen ze hun ontwerpen eens wat beter afwerken, nu staan er vaak van die kale MDF-kasten op de foto...
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

sjons schreef:
Arno schreef:
Aangezien ik beide methoden heb gedaan, kan ik je verzekeren dat dat de enigste reden is. Fineer is duurder, moeilijker aan te komen, en voelt breekbaarder aan, maar qua verwerking zijn beide materialen gemakkelijk te verwerken, en moet je bij beide heel nauwkeurig werken...
Hoe heb jij de hoekjes gedaan waar twee strookjes bij elkaar komen? Of laat je dat niet in de hoeken gebeuren? Want ik merk nu dat als je netjes langs het hout afsnijdt, het lang niet altijd netjes aansluit.
Svartrose

Bericht door Svartrose »

Heb pas ook eens naar behang gekeken, daar zitten ook erg mooie motieven tussen, met en zonder reliëf!

De randen lijken mij echter wel een probleem, zowel met plakplastic als behang, maarja, dat vraagt om creatieve oplossingen...
sjons

Bericht door sjons »

JvS schreef:
Hoe heb jij de hoekjes gedaan waar twee strookjes bij elkaar komen? Of laat je dat niet in de hoeken gebeuren? Want ik merk nu dat als je netjes langs het hout afsnijdt, het lang niet altijd netjes aansluit.
Soms op de hoekjes, soms halverwege een kant. Dat hangt heel erg van je soort PP af, en zeker ook hoe strak je de hoekjes hebt gemaakt. Ik heb twee speakers met zwart PP gedaan, en daar zie je idd naadjes, puur omdat egaal PP meer kruipt cq krimpt, en ik dus te weinig overlap had, en bij de hoekjes omdat de hoekjes niet helemaal recht zijn. Maar een klein monitor-verhogings-kastje, gedaan met houtmotief, ziet er weer superstrak uit... Zal wel eens kijken of ik een voorbeeldje kan maken oid...
MechanicalAnimal

Svartrose schreef:
Heb pas ook eens naar behang gekeken, daar zitten ook erg mooie motieven tussen, met en zonder reliëf!
Jazeker!

sinds "blingbling" in is kom je de meest maffe behangetjes tegen :lol: . Kwaliteit wordt ook steeds beter.

Leuk voorbeeldje is Decospan, dat is een fineerleverancier die bv. Casaleno maakt, dat is +/- 0.6mm fineer op een te lijmen drager. linkje naar voorbeeld

Afbeelding
HVB83

Bericht door HVB83 »

Nou heb ik de speakers niet in het echt gezien, dus ik durf er geen oordeel over te fellen, maar gevoelsmatig sluit ik me wel aan bij het commentaar. Het netjes verwerken zal niet veel makkelijker zijn dan fineren. Ik had nog nooit gefineerd, maar dankzij de handleiding van Edo heb ik een audiomeubel gemaakt waar ik zelf zeer tevreden over ben, de foto's zal ik hier binnenkort posten. Toch ben ik het zeker met de mensen hier eens dat kosten zeker wel een overweging kunnen zijn. Ik ben voor 4 planken van +/- 60x40cm toch al zo'n dik €200 kwijt geweest aan fineer, lijm, etc. Terwijl je met folie waarschijnlijk voor een fractie daarvan klaar was geweest.

En zoals in mijn geval... Zelf spuiten is best aardig, maar echt stofvrij krijg ik het niet en laten spuiten kost je ook bakken met geld. Ik overweeg dan ook om mijn zelfbouwproject met folie te overtrekken, gewoon een unikleur. In eerste instantie een sub, boven- en onderkant uit gelakt multiplek. Met de naad aan de achterkant voorkom ik op die manier dat er lelijke naden in het zicht komen te zitten. Hoe 'echt' ziet dit eruit als je het vergelijkt met hoogglans wit? En blijft het een beetje mooi zitten? Is de folie van die site hierboven echt bedoeld voor dit soort toepassingen, of is het eigenlijk van dat stickerfolie voor snijplotters?

Ik had laatst een oude topic van Edo met een Belgische producent, die moest de levering in NL staken ivm problemen met Trespa, maar Edo was er wel redelijk enthousiast over. Kan helaas de topic niet meer vinden.
Plaats reactie