graag hulp van de TL mannen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

graag hulp van de TL mannen

Bericht door robnie »

hoi ik heb een vraag aan de mannen die ervaren zijn met TL's

ik heb op het moment een proef kastje gemaakt voor mijn speakers.
volgens de formule 300 gedeeld door de fs = 70hz en dat gedeeld door 4 uitkomst 1,08mtr lengte.
begin TL is 1,5xsd 208cm2 en het eind is 1x sd 132cm2.

nu is mijn idee met deze speakers niet van huizenlijke aard maar bedoeld voor mijn auto.

jullie zullen wel denken hij is niet lekker in zijn hoofd.
maar ik wil dus aan de voordeur een TL maken met per kant 2x16,5cm midbass.
deze moeten gaan spelen in het frequentie gebied van 50a60hz tot200hz ongeveer vandaar pakken de fullrange speakers het weer over.
en beneden de 70hz neemt de sub het voor zijn rekening.
nu heb ik bart380 al een mail gestuurd om een TL te berekenen.
dit omdat ik met een voorgaande TL ook door hem berekend goede ervaringen heb.
dit was met een ander verloop 0.5 was extreem volgens hem maar speelde perfekt.
en het scheeld in kist grote en dat is in mijn geval erg belangrijk zo klein mogelijk.
maar in het frequentie gebied wat ik aangaf goede resultaten en ook nog eens hard kunnen spelen.
want het moet ook nog eens boven een sub van 2,5kw met daar een versterker van 3kw rms uit gaan spelen
alles is aktief af te stellen 4weg
tweeter
mid
bas
sub
wie zal zich voor mij eens willen verdiepen in de speakers die ik wil gaan gebruiken.
en een TL voor mij willen berekenen hier de T/S van de speakers.
komen er 2 van in 1 TL en dan 1TL per voordeur van mijn auto.

Qts=0,5991
Znom=4
Fs=70
Pe=100
SPL=89,147
Re=4,3
Le=0
fLe=0
KLe=0
BL=6,039
Xmax=0,0045
Cms=0,000382
Qms=4,16
Qes=0,7
Rms=1,4273
Mms=0,0135
Sd=0,0139
Vas=0,0105
Dia=0
Vd=6,25647382387875E-5
no=0,00500341716778871
Dd=0,133049613830187
EBP=100

alvast heel erg bedankt
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: graag hulp van de TL mannen

Bericht door Candisa »

Van TL's ken ik niets en een man ben ik al helemaal niet, maar toch even een reactie van mijn kant:

Als ze maar vanaf 60-70Hz moeten spelen en van een actief hoogdoorlaat filter voorzien worden, is een gepoort kistje dan geen betere optie?

Of is uitkijken naar een stel andere kickbas-speakers geen beter idee als het toch zo hard moet gaan, maar slechts tot 200Hz moet doorspelen?
Uw kickbaswoofers hebben amper 4.5mm x-max (veronderstel ik toch, .45mm zal het niet zijn en 45mm zeker niet). Om hoge volumes te bereiken is dit *niets*!
Dat is eerder de x-max van een goeie 16cm midwoofer die op normaal tot licht verhoogd volume over een breed bandbereik moet kunnen spelen. (eerder om 80-3000Hz te spelen dus)

Voor pure kickbass kun je beter uitkijken naar een stel 16cm, of als je het ingepast krijgt (en het mag volgens de regels van een eventuele ESPL/dB-drag competitie waarin je speelt?) 20cm 'subwoofers'.
Deze kunnen ondanks hun 'subwoofer' aanduiding meestal prima tot ruim over de 200Hz doorspelen zonder 'traag' of 'mompelend' te gaan klinken.

In mijn eigen install komen er bijvoorbeeld 3 paar TangBand W6-1139SG 'subwoofertjes' als kickbaswoofers. Deze hebben maar liefst 11.5mm x-max. Dit betekent dat 1 zo een TangBandje (die trouwens maar 50 euro kost) 'full throttle' 2 van uw kicks gewoon los naar huis speelt! (zelfde conusoppervlak, maar meer dan 2.5 keer zoveel x-max)

De enige reden waarom ik er 3 paar steek, is omdat ik mijn kicks doodleuk tot 20Hz laat doorspelen en ik dus flink wat conusoppervlak nodig heb (3 6.5" conussen evenaren bijna een 12" conus ;)).

TL voor kickbas lijkt me echt veel te ver gezocht. Zelf voor een subwoofer is het al best gek in een auto. Als je per sé het rendement wilt opkrikken, kun je beter gepoorte kistjes op je deuren gaan bouwen.

groetjes,
Isabelle
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: graag hulp van de TL mannen

Bericht door bartsegers »

juist het idee van een Tl is om de laagweergave smoother en dieper te laten zijn.
Ik zou ook gewoon voor een behuizing gaan die extra output creert, in de vorm van een basreflex kastje.
Zeker de woofers die Candisa aanhaalt zijn daar echt perfect voor!

BTW bart380 is hier niet bekend :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: graag hulp van de TL mannen

Bericht door Henkjan »

hier wel een man :)

kan je ajb een schets maken met de maten van je deur en plaats van de midwoofs?

btw: waar heb je die parameters vndaan? een Le van 0 kan natuurlijk niet....
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: graag hulp van de TL mannen

Bericht door weidok »

Kijk in de software "hoek" van dit forum en download de exel alignment tabellen
ga daar eens mee aan de slag..

Als dat lukt zou je met Akabak staat ook in de software topics !!
jouw uiteindelijke keuze of voorkeur eens kunnen simuleren...

Met Akabak zou ik je wel wat verder kunnen helpen...

fs van 70 hz is wel wat aan de hoge kant..
maar in een TL zul je inderdaad wel lager kunnen gaan..
dat wil zeggen een lagere afstemfreqwentie van de TL
en dus een lagere tunnel!!!

Dus 60 of 55 hz als uitgangspunt is mijn idee :) :)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: graag hulp van de TL mannen

Bericht door bartsegers »

kun je ook sumleren hoe de response is IN een auto?

Scheelt natuurlijk enorm in het laag.

Maar praktisch, een Tl in een deur/ Kan me er echt niets bij voorstellen
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Re: graag hulp van de TL mannen

Bericht door robnie »

klopt een tl aan de deur is niet iets allerdaags dat klopt.
maar ik vindt een tl zo lekker klinken al moet ik zeggen dat ik na de tl van bart.
er geen meer heb gehad die zo lekker klonk.
en als ik toch de deur moet slopen om deurbakken of zoiets te maken.
warom dan niet extreem toch.
en 20 hz heb ik niet nodig maar als ik nu mijn kicks op 50 hz af filter klinkt het al aardig maar dan zijn ze te laag belastbaar.
en kom ik straks niet over het subgeweld heen een espl is mijn streven om daar aan deel te gaan nemen.
met een ascendant audio mayhem 15 inch
en een rockford t30001bd gemeten 3900watt rms op 1 ohm
in een gepoorte kist getuned op 42 hz 163 liter bruto met een poort van 23,5cm rond en 26cm lang maar goed ik dwaal af.
maar ik moet zeggen als ik hem op 80 hz zet in de test tl klinkt wel aardig en is hoger belastbaar omdat de conusuitslag in een tl wat minder is klinkt hij bij slagbass mooier als in een lekke deur van ongeveer 30 liter en strakker maar dat is natuurlijk waar je van houd.
ik zal vanavond eens een tekeningetje maken met de maten die ik ongeveer kwijt kan bart zou jij nog eens kunnen kijken naar een TL met dat extreme verloop mischien dat dat al meer aansluit bij mijn verwachtingen van een TL

ps man vrouw maakt niks uit als je verstand hebt van behuizingen berekenen en of gewoon je mening wil geven perfect meer man meer vreugd toch.

en de T/S komen van de perzoon waar ik de speakers heb gekoch en ik neem van die wel aan dat het alles is wat er beschikbaar is over de speaker ben ik niet bang voor

speakrs zijn deze http://www.12vhifi.nl/shop.html
de phonocar 2/737 sorry hij geeft ze op de link niet aan maar dat is het type

en komen hier ook vandaan en waar deze internet shop van is zit hier ook op het forum
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: graag hulp van de TL mannen

Bericht door Candisa »

Ik veronderstel dat het om typische caraudio kicks gaat en jammer genoeg betaal je dan voornamelijk voor een bekend merk, een mooie doos en... weinig informatie.

Als je wilt gaan ESPLen is het toch zeker aan te raden om te kiezen voor kicks die een stuk dieper kunnen doorspelen. Alles beneden de 8" telt namelijk niet mee als sub-oppervlak, maar als het kan helpen de score omhoog te krijgen is dat natuurlijk wel leuk.

Dat is ook één van de redenen (ik heb niet zozeer de behoefte me op ESPL te gooien, SQ interesseert me het meeste, maar ik zou toch wel eens willen meedoen) waarom ik 3 paar 6" drivers met een gigantische x-max in mijn deuren ga schroeven. Ze tellen niet mee als conusoppervlakte, maar per deur heb ik toch bijna het oppervlak van een 12" woofer!
Dit betekent dat ik gewoon 1 10" subje in mijn kofferbak zou kunnen zetten en meedoen in de 1-woofer-klasse, terwijl er stiekem nog 2 virtuele 12" subs voorin mee liggen te pompen!
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Re: graag hulp van de TL mannen

Bericht door robnie »

sorry candissa maar de 1 woofer klasse is niet meer aan de orde dus gooi er nog maar 1 x10inch bij laagste klasse is nu de 2 woofer klasse.
ik zit in de 4 woofer klasse maar welke 16cm speakers ga jij gebruiken dan ben wel nieuwschierig geworden eigenlijk
sorry voor de vraag van welke speakers stond al bij jou eerste post ha ha overheen gelezen
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Re: graag hulp van de TL mannen

Bericht door robnie »

http://img714.imageshack.us/img714/972/img002nw.jpg

het is wat moeilijk te lezen maar dit is het idee voor waar de speakers zitten hoogte buitenmaats 25cm dat achterste stuk 40cm.

lengte 78cm.

en 9a10cm diep buitenmaats

de rest is aardig leesbaar geloof ik
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: graag hulp van de TL mannen

Bericht door Candisa »

Voor mij zou die 1 woofer klasse toch sowieso niet van tel zijn, ik heb 2x12" met amper 600W RMS op zitten en helemaal niet afgesteld op SPL (ben ook niet van plan de afstemming van de kist te veranderen voor bepaalde events), dus concurrentie zal ik nooit worden. Het lijkt me alleen leuk om eens een poging te wagen en te kijken wat er uit SQ-met-streken installatie kan komen.
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Re: graag hulp van de TL mannen

Bericht door robnie »

ben wel benieuwd wat mijn sub gaat doen hoor ik hoop toch wel 140 of meer op muziek maar dat gaat niet makkelijk worden denk ik maar goed een streven moet je hebben natuurlijk
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: graag hulp van de TL mannen

Bericht door bartsegers »

Deze ff downloaden, of kopen?

autohifi 6/2000

staan ze in getest, en daar komen deze gegevens uit:

Fs 79 Hz, Qts 0,87, Vas 5,5l, Re 5,1 Ohm
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Re: graag hulp van de TL mannen

Bericht door robnie »

gaat dat over de phonocar 2/737 bart
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Re: graag hulp van de TL mannen

Bericht door robnie »

zou jij voor mij eens een tl willen berekenen bart met dat extreme verloop van 0,5 dat maak ik even een testkistje en probeer ik hem eerst even kijken wat het doet
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: graag hulp van de TL mannen

Bericht door bartsegers »

robnie schreef:
gaat dat over de phonocar 2/737 bart
ja, dat gaat over de phonocar 2/737

Afbeelding

Ik zal eens kijken wat een 50 hz Tl moet worden met een 6,5" woofertje.
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Re: graag hulp van de TL mannen

Bericht door robnie »

zou heel mooi wezen als jij dat zou willen doen.
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Re: graag hulp van de TL mannen

Bericht door robnie »

bart zou jij hem hier willen posten de maten
of anders email gebruiken
kuster.montage-en-timmerwerken@hotmail.com

al vast bedankt
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: graag hulp van de TL mannen

Bericht door bartsegers »

Met de sheets van het forum, (die iedereenn kan gebruiken natuurlijk)
Krijg ik een TL met een lengte van 75cm.
Begin van de line moet 140cm2 zijn, einde van de line 14cm2!
Totale volume is net geen 6 liter.... :mrgreen:

Dan hebben we hem afgestemd op 65hz.

Even een test TL maken is natuurlijk wel aan te raden en die dan gewoon in de auto leggen, kijken wat het resultaat is.
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Re: graag hulp van de TL mannen

Bericht door robnie »

dit heb ik met de vorigge ook gedaan in de auto beluisterd.
ik moet effe geduld hebben.
ik heb nu effe alles uit de auto om opnieuw alles weer aan te sluiten.
maar 6 juni moet alles weer spelen.
ik moest extra accus plaatsen en weer aansluiten.
en mijn kist moet ik in de auto opbouwen anders krijg ik hem er niet in opening is te klein een sedan.
maar goed komt in orde dont worry.
als ik het er weer in heb zitten zal ik hem testen.
maar goed bouwen kan ik wel al vast.
dan is hij vast klaar voor de test toch bart bedankt
voor de hulp
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: graag hulp van de TL mannen

Bericht door bartsegers »

Ik ben echt heel benieuwd wat dat gaat doen!
Doe voor het vergelijk meteen een gesloten kistje van 5 liter maken.
Test je meteen het verschil!
robnie
Berichten: 199
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:04
Locatie: nijmegen

Re: graag hulp van de TL mannen

Bericht door robnie »

ben self ook nog effe aan het stoeien geweest met dat sheetje snap er echt de ballen niet van hoor sorry ha ha ha
eerst een tl maken toch ik heb niet zo heel veel tijd maar het gaat goed komen
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: graag hulp van de TL mannen

Bericht door bartsegers »

Enne ?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”