Vifa Vertigo

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

MechanicalAnimal schreef:
Rest de vraag of jij ook wel eens geknapte tie-wraps aantreft en of tie-wraps jouw voorkeur geniet boven het verlijmen van de onderdelen, dat vind ik zeker intressant te horen namelijk.
Nee, geen last van. Weerinvloeden kunnen de levensduur natuurlijk drastisch verminderen. JeroenGRT kan er natuurlijk altijd een paar proppen montagekit bijspuiten, als hij bang is voor geknapte tieraps.

Je moet het meer zo zien, dat ik hier de onderdelen netjes intakt hou. Ik ga dure filteronderdelen van een ander niet verlijmen. Als ik voor mezelf een filter definitief maak, is de kans groot dat ik ze verlijm.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Zo vandaag de gewijzigde filters van jeroen_d gemonteerd, zitten o.a. nieuwe spoelen in van jantzen audio. Wat een verschil! Bas en mid is nu duidelijk meer aanwezig, maar de bas is diep en zeer strak. Het hoog is nu net wat mooier afgerond...en klinkt erg mooi...laat behoorlijk wat detail horen maar word nooit scherp. Het middengebied heeft nog wel wat minder detail als ik het vergelijk met de Scan Speak Vertigo. Volgens mij klopt het plaatje nu helemaal, een zeer mooie speaker!
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door Martijn M »

Jeroen,
Het is een 2.5-weg filter met een extra spoel voor de woofer. Hoe gaat dat met de extra fasedraaiing die de spoel met zich meebrengt? Hoe integreer je dat mooi?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

Gewoon, niks van aantrekken. Het geeft in de optelling van de 2 woofers een klein beetje extra fasedraaiing, maar dat is verder geen probleem, het wordt ook steeds minder bij hogere frequenties.

Je formuleert het trouwens verkeerd, correct is: het is een 2-weg met een extra spoel voor een van de woofers. En dat laatste maakt het 2 1/2 weg. :wink: Ja, ik weet het, 'wise guy'...
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Ik was zeer benieuwd hoe deze speakers het deden op mijn neef zijn set...hij heeft een mooie uitgebalanceerde set bestaande uit Electrocompaniet PI-2 versterker en CEC TL51Z cd speler, met ProAc D25 speakers, bekabeling volledig van Cardas. Bovendien heeft hij een veel grotere woonkamer, dus ik vroeg me af hoe de Vifa's het daar deden. Nou erg goed! Klonk eigenlijk nog geeneens zoveel anders dan bij mij thuis (iets warmer), wel moesten ze wat vrijer opgesteld staan, anders was er een laagprobleem. Maar hier hebben de ProAcs ook last van in de woonkamer, lijkt dus meer op een akoestiek probleem.

Als ik het verschil nu zou moeten benoemen tussen de ProAc D25 en Vifa Vertigo: bij de ProAc D25 speelt het hoog wat harder dan neutraal, daardoor klinkt het in mijn oren wat "spectaculairder" dan de Vifa Vertigo. Dit is meer een smaakkwestie, ik houd zelf niet zo van een pittig hoog. Ik heb dit juist door jeroen_d in het filter laten aanpassen. Bij de Vifa Vertigo lijkt de zang wat losser te staan van de rest van de muziek, hij word als het ware losgetrokken van de rest van de muziek, een mooie 'open' geluid. Bij een bepaalde mannenstem klonk dit inderdaad een beetje "neuzig" ...maar goed Mark gaf zelf ook al aan dat hij misschien verkouden was haha . De Vifa's lieten in ieder geval veel detail horen. Bij de Vifa Vertigo loopt de bas vloeiend over in het middengebied, er is bijna geen onderscheid. Een mooi vol, diep en strak geluid, maar net wat minder gearticuleerd als bij de ProAc D25.

Al met al zeer tevreden...aangezien de ProAc's een nieuwwaarde hebben van 5500 euro...dan doet deze zelfbouwluidspreker daar niet voor onder. Integendeel zelfs....maar het blijft natuurlijk een smaakkwestie...
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door Martijn M »

Hmmz... Over de formulering kun je twisten. Ik noemde het een 2.5-weg met extra spoel voor de woofer omdat er ook 2.5-weg speakers bestaan met een volledig parallel geschakelde woofer.

Is het dan zo dat ze minder mooi optellen rond het punt waar de woofer inkomt?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door b_force »

Martijn M schreef:
Hmmz... Over de formulering kun je twisten. Ik noemde het een 2.5-weg met extra spoel voor de woofer omdat er ook 2.5-weg speakers bestaan met een volledig parallel geschakelde woofer.
Dan is het nog steeds een vreemde formulering omdat we niet goed kunnen opmaken wat je precies bedoelt. 8) :mrgreen: :lol:
Is en blijft een rare zin :P :wink:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door Martijn M »

wijs Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

Ja, uh, dat had ik over mezelf al gezegd, nu doe jij het over b_force. Mosterd na de maaltijd.

Wat betreft het inkomen van de spoel, ja daar telt hij niet ideaal op. Ik zou zeggen, simuleer het eens. Je zult zien dat het resultaat een geleidelijke boost is van maximaal 6dB voor de laagste frequenties. Het resultaat lijkt sterk op dat van een normale bafflestep compensatie, ook qua fasedraaiing.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door b_force »

Wat een rare neus? :lol:

Jeroen, op de zelfde manier kun je toch in feite ook spelen met 1 enkele driver?
Door een BR afstelling te nemen die wat meer boost tot grofweg 150-200Hz.
Scheelt je weer iets aan baffle-step compensatie.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Vifa Vertigo

Bericht door Martijn H »

Gaan ze niet mee naar Breda? Ben wel benieuwd.. Wil dit filterontwerp ook toepassen in mijn surrounds..
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door b_force »

Dan hoop ik dat je twee aparte kamers hebt.
Wordt anders een ramp met meten.
Nouja, wat overdreven, maar het is het wat lastiger dan.

Als je namelijk de speakers afzonderlijk wilt meten, fungeert de andere als een PR (ook al demp je hem door hem kort te sluiten).

Sowieso is het vaak handiger ivm staande golven etc.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

b_force schreef:
Wat een rare neus? :lol:

Jeroen, op de zelfde manier kun je toch in feite ook spelen met 1 enkele driver?
Door een BR afstelling te nemen die wat meer boost tot grofweg 150-200Hz.
Scheelt je weer iets aan baffle-step compensatie.
Helemaal waar, maar het kost je wel wat diepgang. Het is dus een groter compromis, dat blijft het altijd als je veel uit een enkele 6,5 inch probeert te persen. Met 2 drivers in 2,5-weg heb je meer diepgang én dynamiek. Als de ProAc echt geplaagd gaat worden met flink volume, dan ga je het verschil goed merken.

Wat betreft het verschil in klank: het is logisch dat de ProAc meer detail heeft in het midden, het is een standaard gefilterde tweeweg met een standaard dome tweeter. Dit type geluid is welbekend. Bij de Vifa Vertigo is gekozen voor een onberispelijk afstraalgedrag boven 1kHz, hetgeen een natuurlijker klinkend hoog oplevert (wel minder spectaculair inderdaad) en die heldere stemmen die loskomen van de muziek. Onversterkte muziekinstrumenten klinken heel vloeiend en nooit scherp. Zelfs als je de tweeter in de Vifa Vertigo harder laat spelen, dan zullen de frequenties van grofweg 3-5kHz minder worden benadrukt dan bij de ProAc. Dat is het voornaamste verschil dat je hoort.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
Helemaal waar, maar het kost je wel wat diepgang. Het is dus een groter compromis, dat blijft het altijd als je veel uit een enkele 6,5 inch probeert te persen. Met 2 drivers in 2,5-weg heb je meer diepgang én dynamiek. Als de ProAc echt geplaagd gaat worden met flink volume, dan ga je het verschil goed merken.
Uiteraard.

Of het een groter compromis is?
Hangt natuurlijk een beetje van wat je wilt bereiken en hoe hard je zelf draait natuurlijk.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

Zeker als je niet zo hard wil spelen is het een groter compromis, want dan is het zonde om de diepgang in te leveren door een afwijkende BR-afstemming. Als je jouw voorstel zou doen, dan doe je dat juist om harder te kunnen spelen. En dan verlies je dus diepgang. Dus ja, hoe dan ook is het een groter compromis. Als je even buiten beschouwing laat dat het inzetten van een extra driver een grotere speaker en kosten oplevert, wat in zekere zin ook weer een compromis is...en zo kunnen we nog wel een tijdje doorfilosoferen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door b_force »

Het spaart weer onderdelen voor een bafflestep correctie.
Daarnaast kun je een 6,5inch gebruiken in een kleine behuizing (geeft vaak automagisch een boost).

Puur "audio technisch" gezien is het formeel wellicht een groter compromis ja.
Voor sommige ontwerpen speelt er alleen meer en rol dan dat :wink:
(misschien helaas, misschien niet, dat laat ik even in het midden).

Wat ik alleen even naar voren wilde laten komen, is dat het in sommige gevallen een handig middeltje zou kunnen zijn.

Zo zou je bv een BR kast met hogere Q, actief kunnen corrigeren met een HP (met lage Q) of een notch.
Voordeel daarvan is dan vervolgens weer dat je een kleine BR nodig hebt (dat geldt trouwens ook voor dat eerste).

Op die manier kun je soms goede drivers gebruiken (bv de Adire Extremis 6.8) die normaal een grote, maar helaas erg lange, BR-poort nodig hebben.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

b_force schreef:
Wat ik alleen even naar voren wilde laten komen, is dat het in sommige gevallen een handig middeltje zou kunnen zijn.
Zo'n tip gaat gemakkelijk verloren in een topic als dit, zeker omdat het niet van toepassing is op de Vertigo. Misschien handig als je hierover een apart topic opent, vooral als je hier daadwerkelijke ervaringen van zowel ontwerpen, bouwen als luisteren aan kan toevoegen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
b_force schreef:
Wat ik alleen even naar voren wilde laten komen, is dat het in sommige gevallen een handig middeltje zou kunnen zijn.
Zo'n tip gaat gemakkelijk verloren in een topic als dit, zeker omdat het niet van toepassing is op de Vertigo. Misschien handig als je hierover een apart topic opent, vooral als je hier daadwerkelijke ervaringen van zowel ontwerpen, bouwen als luisteren aan kan toevoegen.
Goed plan. :wink: 8)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door hannesie »

Deze discussie brengt mij op een idee!!
Insiders snappen het wel, Idunn ++
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

jeroen_d schreef:

Wat betreft het verschil in klank: het is logisch dat de ProAc meer detail heeft in het midden, het is een standaard gefilterde tweeweg met een standaard dome tweeter. Dit type geluid is welbekend. Bij de Vifa Vertigo is gekozen voor een onberispelijk afstraalgedrag boven 1kHz, hetgeen een natuurlijker klinkend hoog oplevert (wel minder spectaculair inderdaad) en die heldere stemmen die loskomen van de muziek. Onversterkte muziekinstrumenten klinken heel vloeiend en nooit scherp. Zelfs als je de tweeter in de Vifa Vertigo harder laat spelen, dan zullen de frequenties van grofweg 3-5kHz minder worden benadrukt dan bij de ProAc. Dat is het voornaamste verschil dat je hoort.
Hoi Jeroen, kun je dit ook een beetje in jip en janneke taal uitleggen? Waarom is het logisch dat de ProAc meer detail in het midden heeft? Inderdaad de Vifa's hebben een natuurlijker klinkend hoog..ik vindt het persoonlijk veel mooier dan de dome tweeter van de ProAc. We hebben behoorlijk luid gespeeld met zowel de ProAc als de Vifa's, en beide klonken erg goed. Maar de verschillen waren duidelijk...is ook een smaakkwestie denk ik.

Maar als ik nu mijn Scan Speak Vertigo (3 weg) vergelijk met de Vifa Vertigo (2,5 weg) ...dan laat de Scan Speak Vertigo vooral in het middengebied meer detail horen. Dit heeft dus te maken doordat de middentoner meer rondstraalt? Maar wat houdt dit precies in? :oops:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door Martijn M »

jeroen_d schreef:
Ja, uh, dat had ik over mezelf al gezegd, nu doe jij het over b_force. Mosterd na de maaltijd.
Kun je vinden. Ik vond de opmerking van B_force meer mosterd na de maaltijd en daar reageerde ik op. Binnen de context van dit topic vind ik het voor een tweede keer bekritiseren van een exacte formulering een beetje spijkers op laag water zoeken. De neus was overigens niet al te lullig bedoeld, maar min of meer inhakend op jouw zelfreflecterende opmerking :D .
Laatst gewijzigd door Martijn M op vr 21 mei 2010, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door b_force »

Het was een grapje van mij Martijn, een grapje....... (en jij hapte toe) :lol: :lol: :lol:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door Martijn M »

HAP!!

Afbeelding
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door b_force »

Martijn M schreef:
HAP!!

Afbeelding
Precies ja! :lagge:
Gesloten