Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Bericht door nxs77 »

Ik wil zelf ook eens een leuke sub gaan maken. En kwam deze driver tegen afkomstig uit een Teac Subwoofer.
De verkoper heeft geen gegevens erbij gezet.. mischien kent een van jullie deze driver?

Wil wel eens weten wat ik ermee kan doen en wat eruit valt te halen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Bericht door vinnie411 »

misschien kan je de kap van de magneet afhalen, ziet eruit als een beschermkap tegen magnetisme.
zit misschien meer info op een sticker op de magneet.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Bericht door bartsegers »

Hoeveel subwoofers heeft TEAC (ge)maakt?
Ik ken er eigenlijk geen 1.

Als het echt een driver is uit een sub, moet het wel te achterhalen zijn denk ik.
anders gewoon de parameters op (laten) meten, en aan de slag ermee!
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Bericht door vigier »

Is het niet gewoon stiekem een focal ofzo onder de kap?
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Bericht door nxs77 »

Dat is het probleem. de verkoper een brit weet zelf niet eens meer de type sub het is en heeft alleen dan deze driver nog te koop daarvan.
Zijn foto's zijn ook niet bepaald scherp..
Ik wacht ook nog op antwoord van hem over wat voor box erom heen zat en wat voor br pijp etc etc...
Ik hoop dat ik er een leuke sub van maken kan icm een plate amp van conrad..
Dit leek mij wel een mooie project..
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Bericht door b_force »

Wat vraagt verkoper er voor?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Bericht door bartsegers »

b_force schreef:
Wat vraagt verkoper er voor?

Precies!

Voor 30-40€ zijn er (tweedehands) heel leuke 10" drivers te koop!
Of hier eens snuffellen?

http://www.bluesound24.com/-Car-Hifi-La ... -25-59-55/
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Bericht door b_force »

Ja
of Tangband/Mivoc
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Bericht door nxs77 »

Ik ga deze toch maar aanschaffen..

Verder heeft hij ook nog 2 nieuwe hivi research f8 drivers tekoop staan voor 55 pond ex verzend kosten...
Ik weet niet hoe deze zijn en wat jullie van de prijs vinden voor 2 stuks?

Btw.. de subje is gekocht voor 32,50 pond incl verzend kosten.
Als deze binnen is een plate ampje scoren en wat mdf en dan is het tijd voor een mooie nieuwe project;-)
En dan denk ik wel een mooie aanvulling heb hier voor wat extra diepe laag
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Bericht door bartsegers »

Beetje "ver" gezocht dat subje vind je niet?
Wat is er mis met marktplaats bijvoorbeeld?

Maar zonder parameters kun je geen sub maken.....
Kan een hele dure (32 pond) grap worden namelijk.

Maar wellicht dat hij uit een standaard 35x35x35 cm subje komt met een pijpje :-$
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Bericht door nxs77 »

Wat de verkoper zei is dat deze driver uit een kubus komt van 13 bij 13 bij 13 inch... en ook de buis maten heeft hij gegeven maar ik denk dat als ik de driver in handen heb mischien wel meer kan vinden over de driver..
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Bericht door bartsegers »

zat ik toch goed met mn 35cm ;)

maar ff zonder gekheid, ik denk dat je geen tsp vindt.
je kunt ze wel door een forumlid laten opmeten. kost je dan wel de zendkosten evt.
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 21:33
Locatie: Vinkel

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Bericht door MBG Verhoeven »

Van wat ik er 123 van begrijp is er geen enkele redenen om deze aanschaf te doen?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Bericht door SARK »

MBG Verhoeven schreef:
Van wat ik er 123 van begrijp is er geen enkele redenen om deze aanschaf te doen?
Dat is toch wel het 'voorzichtige' advies wat ik hier proef, maar ik geloof dat nxs77 het besluit al heeft genomen :wink:
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Bericht door nxs77 »

Ik neem de gok.. daar komt het op neer.. en nu ik toch elke dag thuis zit heb ik er de tijd wel voor.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Bericht door Vuurkat »

Een goede reden om een meetdoosje te maken! :wink:
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Bericht door nxs77 »

bartsegers schreef:
anders gewoon de parameters op (laten) meten, en aan de slag ermee!
Even raden... dit kan ik niet zelf doen ofwel?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Bericht door SARK »

nxs77 schreef:
bartsegers schreef:
anders gewoon de parameters op (laten) meten, en aan de slag ermee!
Even raden... dit kan ik niet zelf doen ofwel?
Na dit weekeinde brengt b_force een exclusieve DVD uit ... meten voor dummies, tientje per stuk (da's trouwens best een idee om op zo'n manier ook de ZBA-kas een beetje te spekken :idea: )
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 26&t=11293
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Bericht door b_force »

En ik dan? :wink:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Bericht door SARK »

b_force schreef:
En ik dan? :wink:
€5,- :arrow: ZBA-kas
€2,50 :arrow: De partner van sjons
€2,50 :arrow: De partner van b_force
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Bericht door b_force »

Mijn partner verdient al meer dan genoeg per maand :roll: :lol:
CornelisJ
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 20 mar 2005, 13:21

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Bericht door CornelisJ »

nxs77 schreef:
bartsegers schreef:
anders gewoon de parameters op (laten) meten, en aan de slag ermee!
Even raden... dit kan ik niet zelf doen ofwel?
Als je bereid bent om je een beetje in de materie te verdiepen kun je dit ook zelf doen.
Woofer parameters kun je bepalen met behulp van impedantiemetingen. Hierbij wordt het impedantieverloop als functie van de frequentie gemeten. Op deze manier kun je parameters als resonatiefrequentie en Q-factor bepalen.

Om impedantie metingen te kunnen doen heb je in principe het volgende nodig:
- Een PC met geluidskaart
- Meetweerstand die in serie met de woofer wordt geplaatst, plus wat meetsnoertjes
- Software om de meting te doen en de gegevens op te slaan

Om de Thiele Small parameters te kunnen bepalen, moet de impedantiemeting twee keer uitgevoerd worden:
1) Impedantiemeting op losse woofer (niet ingebouwd)
2a) Impedantiemeting op dezelfde woofer, maar dan ingebouwd in een gesloten kast met bekende inhoud. Deze methode wordt de "closed box method" genoemd.
2b) Alternatief voor de closed box method is de "added mass method". Hierbij hoeft de woofer niet ingebouwd te worden in een kast, maar wordt de konus verzwaard door er extra gewicht met bekende massa op te plakken. Dit kunnen bijvoorbeeld muntjes of metalen ringen zijn, of kinderklei. Belangrijk is dat je het extra gewicht weer kunt verwijderen zonder de luidspreker te beschadigen.

Impedantie metingen en TS parameters bepalen kan onder andere met het programma LIMP. Een User Manual voor LIMP kun je hier downloaden.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Bericht door nxs77 »

Subwoofer is vandaag binen gekomen. Hij ziet er erg netjes( bijna als nieuw ) uit.
Ook de BR pijpje zit erbij. Maten daarvan zijn 7cm doorsnee bij een lengte van 10,7cm.

Nu kan ik wel gaan meten. Eens kijken wat daar uit gaat komen.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Bericht door nxs77 »

Het is mij trouwens niet gelukt de metalen kap eraf te krijgen. ik ben bang dat als ik meer wil proberen er kracht op te zetten zelfs de magneet los trek of scheur.. dus dat is geen optie.

Maar wel een andere vraag. De originele kast (kubus) is 35 bij 35 bij 35.
Is het nadelig als ik een kast gebuik die bijvoorbeeld wat groter is?
Ik ga ervan uit dat de BR pijp wel goed is. Deze zat er ook origineel bij.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Bericht door k.p. »

De afstemming wordt bepaald door de kast en de pijp. Een grotere kast is dus alleen zinnig als de originele kast te klein was;). Je kunt echter wel een andere buis gebruiken om een andere, maar nog steeds gunstige afstemming te krijgen. Zonder parameters wordt dit wat lastiger. Waarom wil je überhaupt een grotere kast als ik vragen mag?
Plaats reactie