HxR modulus
Moderator: Beheerdersteam
- Bart0l0meus
HxR modulus
Hallo,
Op het moment ben ik wat producten van hypex aan het onderzoeken hoe ze werken enz..
Nu kwam ik terecht bij de HxR modulus.
Ik verwachte dat het simpel een printje met een 7812-7912 zou zijn met wat beveiliging erbij, echter blijken er 2 transistor op te zitten, namelijk de:
PMBT5550
SMBT 2907A|
Het eerste wat me opvalt zijn de ledjes in de vorm van een H.
Dit lijkt me puur voor de sier en ik moet zeggen, het ziet er ook vet uit, alleen zijn de meeste kasten dicht, waar het dus niet echt een toegevoegde waarde heeft.
Nu vraag ik mij alleen nog af, waar dienen de 2 kleine transistors (neem ik aan, of is het een leddriver??) voor onder de 2 bovengenoemde transistors en is misschien iemand eruit hoe ze werken?
Of kan iemand even kijken welke transistors dit zijn?
Op het moment ben ik wat producten van hypex aan het onderzoeken hoe ze werken enz..
Ik verwachte dat het simpel een printje met een 7812-7912 zou zijn met wat beveiliging erbij, echter blijken er 2 transistor op te zitten, namelijk de:
PMBT5550
SMBT 2907A|
Dit lijkt me puur voor de sier en ik moet zeggen, het ziet er ook vet uit, alleen zijn de meeste kasten dicht, waar het dus niet echt een toegevoegde waarde heeft.
Nu vraag ik mij alleen nog af, waar dienen de 2 kleine transistors (neem ik aan, of is het een leddriver??) voor onder de 2 bovengenoemde transistors en is misschien iemand eruit hoe ze werken?
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Contacteer:
Re: HxR modulus
Kijk even op de datasheet hoe de performance is, dan kan je gelijk zien dat dit nooit een standaard regelaar kan zijn...Bart0l0meus schreef:Hallo,
PMBT5550
SMBT 2907A|
http://www.hypex.nl/docs/hxr.pdf
De LEDs zitten erin als een soort van een zener (spanningstabilisatie), LEDs hebben een veel lagere ruis niveau als een zener diode.
Jan-Peter
- Bart0l0meus
Daar kwam ik ook pas later achter toen ik de datasheet beter ging bekijken;)
Dan zal het wel zoiets zijn met een stroombronnetje, door de basisspanning van de transistor vast te leggen met diodes (in dit geval leds) en hierdoor met de stroom een spanning creëren ofzo.
Dat is het enigste idee wat ik hierover ken.
Mensen die nog meer ervaring hebben met regulators en leds?
@Jan-Peter, wordt hier vervelend tegen opgekeken? (nabouwen hypex producten? of wordt dit gezien als een positieve bezigheid, in het voordeel van hypex, nieuwe ideeen door klanten etc?)
Dan zal het wel zoiets zijn met een stroombronnetje, door de basisspanning van de transistor vast te leggen met diodes (in dit geval leds) en hierdoor met de stroom een spanning creëren ofzo.
@Jan-Peter, wordt hier vervelend tegen opgekeken? (nabouwen hypex producten? of wordt dit gezien als een positieve bezigheid, in het voordeel van hypex, nieuwe ideeen door klanten etc?)
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Contacteer:
Je bent geheel vrij om ook zoiets te maken natuurlijk. Alleen de HxR is wel meer dan dat je nu omschrijft.....Bart0l0meus schreef:Daar kwam ik ook pas later achter toen ik de datasheet beter ging bekijken;)
Jan-Peter
- SSassen
- Contacteer:
Bart,
Ik vind dat je wel erg kortzichtig uit de hoek komt. De produkten van Hypex zijn zeker geen veredelde application notes of opgepoetste standaard schakelingen. De ontwerper van de HxR modules (Bruno Putzyes) ken ik al iemand die niet gauw tevreden is en veel tijd en moeite steekt in 't ontwerpen van innovatieve produkten die zich sterk onderscheiden van de massa.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik vind dat je wel erg kortzichtig uit de hoek komt. De produkten van Hypex zijn zeker geen veredelde application notes of opgepoetste standaard schakelingen. De ontwerper van de HxR modules (Bruno Putzyes) ken ik al iemand die niet gauw tevreden is en veel tijd en moeite steekt in 't ontwerpen van innovatieve produkten die zich sterk onderscheiden van de massa.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Daarom kun je het wel als enorme uitdaging zien natuurlijk om een beproefd concept nog een keer te verbeteren. Dit vergt uiteraard wel ontzettend veel tijd en doorzettingsvermogen. Dit is niet voor iedereen weggelegd.
Ik snap wel dat je het als uitdaging ziet om zoiets zelf een stuk goedkoper en beter te maken, alleen is dit met dit concept makkelijker gezegd dan gedaan!
ik zou als ik jou was mijn energie beter steken in een dsp en voorversterkerschakeling, omdat je daar volgens mij meer winst uit haalt en een dsp kun je mee blijven programmeren dus dat lijkt me gewoon leuker.
Ik snap wel dat je het als uitdaging ziet om zoiets zelf een stuk goedkoper en beter te maken, alleen is dit met dit concept makkelijker gezegd dan gedaan!
ik zou als ik jou was mijn energie beter steken in een dsp en voorversterkerschakeling, omdat je daar volgens mij meer winst uit haalt en een dsp kun je mee blijven programmeren dus dat lijkt me gewoon leuker.
- Bart0l0meus
Sorry, zo kort door de bocht was het in ieder geval niet bedoeld;) ( in tegendeel zelfs)SSassen schreef:Bart,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Voor mij was het ook zeker duidelijk dat hier wel harsens achter zaten!
Daarom leek het mij juist zo interessant om nu eens te kijken hoe hij dat nu aangepakt heeft!
Maar een voeding geregeld door een opamp lijkt mij nauwkeuriger?
Volgens mij komt de HxR neer op de volgende schakeling, alleen natuurlijk nog verder uitgebreid (het heeft er iets van weg in ieder geval):

p.s.
hier nog een leuke datasheet over actieve filters etc.
http://instruct1.cit.cornell.edu/course ... Supply.pdf
- SSassen
- Contacteer:
Bart,
De HxR modules zijn kwa werking gebaseerd op de schakeling in de voeding van de ExtremA. Da's dus allemaal discrete elektronica en geen opamps e.d.
Zonder een gedegen elektronica achtergrond en kennis van zaken mbt. voedingsschakelingen zie ik niet in hoe iemand hier verbeteringen kan aanbrengen. Een hobbyist met alleen wat eenvoudige apparatuur en zonder gedegen opleiding cq. kennis gaat dat iig. niet lukken. Da's netzoiets als een maanlander in je hobbyschuur in elkaar knutselen.
ExtremA, a reference class-A DIY amplifier
http://www.hardwareanalysis.com/content ... amplifier/
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
De HxR modules zijn kwa werking gebaseerd op de schakeling in de voeding van de ExtremA. Da's dus allemaal discrete elektronica en geen opamps e.d.
Zonder een gedegen elektronica achtergrond en kennis van zaken mbt. voedingsschakelingen zie ik niet in hoe iemand hier verbeteringen kan aanbrengen. Een hobbyist met alleen wat eenvoudige apparatuur en zonder gedegen opleiding cq. kennis gaat dat iig. niet lukken. Da's netzoiets als een maanlander in je hobbyschuur in elkaar knutselen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- Bart0l0meus
We zijn hier toch om te leren, niet zo negatief SanderSSassen schreef:Bart,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Buiten dat, weet ik dat men elektronica kennis veel te laag is om zelf dit concept te verbeteren, wat niet betekend dat het niet mogelijk, er zijn immers aardig wat mensen in men directe omgeving die dat wel hebben en me daar bij kunnen helpen.
Ik weet ook niet of ik het wil verbeteren, het is alleen al leuk om er eens over na te denken.
Maar men vraag, is het niet veel nauwkeuriger om een opamp te gebruiken?
- SSassen
- Contacteer:
Bart,
Als jij opamps wilt inzetten dan is dat jouw keuze, de vraag is echter met welk doel? Wat wil je bereiken? Een lagere ruis? Ee stabielere uitgangsspanning? Etc, etc. Zonder dat je eerst een eis neerlegt mbt. 't doel wat je wilt bereiken is deze discussie ietwat zinloos.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Da's niet negatief, ik word alleen een beetje moe van mensen die denken dat ze op eenvoudige wijze iets kunnen verbeteren waar door vaklui uren werk in gestoken is en waarvan de werking op meerdere manieren geverifieerd is. Zowel de producten van Hypex als 't ontwerp van de ExtremA zijn niet met natte vingerwerk op een zondagmiddag in elkaar gestoken. Zeker de ExtremA is kwa prestaties en ontwerp 'cutting edge' te noemen. Bij de Hypex producten komt er nog een 'de klant moet 't nog wel kunnen betalen' afweging aan te pas, maar ook daar gaat men niet over één nacht ijs.We zijn hier toch om te leren, niet zo negatief Sander
Als jij opamps wilt inzetten dan is dat jouw keuze, de vraag is echter met welk doel? Wat wil je bereiken? Een lagere ruis? Ee stabielere uitgangsspanning? Etc, etc. Zonder dat je eerst een eis neerlegt mbt. 't doel wat je wilt bereiken is deze discussie ietwat zinloos.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Contacteer:
Even terug komend op het HxR ontwerp. Even in het schema kijken....
...maar het is toch echt een stuk ingewikkelder dan in de ExtremeA....
9x NPN/PNP transistoren, speciale stroomspiegel, 3x zenerdiode, 8x LEDs, 5x diodes, 3x J-FETs, 14x weerstanden, 3x condensator.
Totaal dus wel 46 componenten!
Jan-Peter
9x NPN/PNP transistoren, speciale stroomspiegel, 3x zenerdiode, 8x LEDs, 5x diodes, 3x J-FETs, 14x weerstanden, 3x condensator.
Totaal dus wel 46 componenten!
Jan-Peter
- Bart0l0meus
zit dat allemaal op dat kleine printje:|
damn
dan moet er toch ook nog heel wat op de achterkant zitten!
Maar met de techniek van vandaag moet het toch mogelijk zijn om met bijvoorbeeld 1 ic (als basis) een vergelijkbare oplossing te kunnen bouwen, als ik altijd die mooie boekjes van Analog Devices in men brievenbus krijg met zulke mooie oplossingen hiervoor dan zal dat vast wel bestaan.
Ik ga hier eens op zoeken, het moet en het zal (de dijk):twisted:
damn
dan moet er toch ook nog heel wat op de achterkant zitten!
Maar met de techniek van vandaag moet het toch mogelijk zijn om met bijvoorbeeld 1 ic (als basis) een vergelijkbare oplossing te kunnen bouwen, als ik altijd die mooie boekjes van Analog Devices in men brievenbus krijg met zulke mooie oplossingen hiervoor dan zal dat vast wel bestaan.
Ik ga hier eens op zoeken, het moet en het zal (de dijk):twisted:
- Bart0l0meus
Vergeet niet dat wat Sander opmerkte heel erg waar is. Als de ontwerper van Hypex met een bestaande opamp betere resultaten had kunnen bereiken dan zou hij dat zeker hebben gedaan. Verder ga ik ervan uit dat de HxR feitelijk al een discrete opamp bevat die specifiek naar de ontwerpdoelen gebouwd is.
Je moet daarbij bedenken dat een kant-en-klare opamp ook gevoed moet worden. De prestaties van deze opamp zijn weer afhankelijk van waarmee je hem voedt. Zo creëer je een kip-ei probleem.
Je moet daarbij bedenken dat een kant-en-klare opamp ook gevoed moet worden. De prestaties van deze opamp zijn weer afhankelijk van waarmee je hem voedt. Zo creëer je een kip-ei probleem.
- Bart0l0meus
Klopt, ik moet zeggen na een wat rond gezocht te hebben op internet dat de specs van HxR echt geen kattepis zijn!
Hier heb ik mij inderdaad flink in vergist!
een PSRR van meer dan 100dB is egt netjes
zeker als ik kijk dat goede voltage regulators nog niet aan de 50dB komen!
Maargoed, geen man overboord, we blijven zoeken!
een PSRR van meer dan 100dB is egt netjes
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Contacteer:
Het is zelfs nog iets hoger, gegarandeerd 105dB en typical 110dB. Iedere HxR wordt met de hand getest op stabiliteit.Bart0l0meus schreef:Klopt, ik moet zeggen na een wat rond gezocht te hebben op internet dat de specs van HxR echt geen kattepis zijn!
een PSRR van meer dan 100dB is egt netjeszeker als ik kijk dat goede voltage regulators nog niet aan de 50dB komen!
Dan is de prijs toch wel redelijk....
Jan-Peter
- Bart0l0meus
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Contacteer:
Gewoon proberen, wij zijn ook als hobbyisten jaren geleden begonnen!Bart0l0meus schreef:Nu begin ik de prijs te snappen!:P
maar ik heb hier een heel mooi en leerzaam boekje liggen, genaamd: Halbleiter Schaltungstechnik en ik moet zeggen, daar staan erg leuke schema`s in!
@Jeroen, ochja, ook al stoot ik men neus, die is toch al te lang!
- Bart0l0meus
- Leeuwarden
En ook toen, ver voor het internet-tijdperk, klonken je versterkers als een klok! (Zo ongeveer 13 a 15 jaar geleden)Jan-Peter schreef:Gewoon proberen, wij zijn ook als hobbyisten jaren geleden begonnen!Bart0l0meus schreef:Nu begin ik de prijs te snappen!:P
maar ik heb hier een heel mooi en leerzaam boekje liggen, genaamd: Halbleiter Schaltungstechnik en ik moet zeggen, daar staan erg leuke schema`s in!
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Contacteer:
Dankje......Leeuwarden schreef:En ook toen, ver voor het internet-tijdperk, klonken je versterkers als een klok! (Zo ongeveer 13 a 15 jaar geleden)Jan-Peter schreef:Gewoon proberen, wij zijn ook als hobbyisten jaren geleden begonnen!Bart0l0meus schreef:Nu begin ik de prijs te snappen!:P
Ben eigenlijk mijn hele leven lang bezig met versterkers, en iedereen altijd maar zeggen "hoe kan je daar nu geld mee verdienen?"
Ondertussen bestaat Hypex uit 8 man, levert we echt wereldwijd onze producten. ALLE High End fabrikanten kennen ons en met velen hebben we gewoon direct contact mee....