4-weg monoblok

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
harryeng

4-weg monoblok

Bericht door harryeng »

Tja, nu ik mijn versterkers ga meenemen naar de luisterdag 2010, moet ik ze ook maar eens op de showcase plaatsen.

Het zijn twee monoblokken. Elk monoblok heeft 2x 400W versterkers van Hypex, en 2x 50W classe A versterkers van Thel.
De versterkers gebruiken maar 2HE van het blok, hoewel ze de complete 4HE koelvinnen hard nodig hebben. In de bovenste 2HE is momenteel de Groundsound DCN23 gemonteerd als actief filter.

Het geheel is vrij modulair opgebouwd. Ik gebruik 4 SMPS voedingen van Hypex als power supplies. Ik moet wel toegeven dat ze met zijn vieren in een kast op de classe A versterkers wel voor een lichte ruis zorgen. Mooi! Heb ik voor volgend jaar weer wat te doen! :lol: De SMPS zijn licht gemod, zodat alle benodigde signalen via een connector naar de versterker kunnen lopen.

De Hypex versterkers behoeven geen uitleg. Ze geven genoeg licht voor een kerstboom, en klinken zoals altijd perfect.
De Thel versterkers waren een test. Ik heb ze in Classe A afgesteld. Ik had ze gekozen omdat ze eenvoudig in vermogen te regelen zijn, en het MosFet versterkers zijn. Dit omdat ik nog altijd mijn eigen Passlabs AlephX de mooiste versterker vindt. (alhoewel een te grote kachel voor gebruik in de zomer :oops: ). Ze zijn niet beter als de Hypex. Maar ze geven een ietwat rauwer kantje aan de muziek, wat ik ook wilde. (lees: ze vervormen wat meer, maar voornamelijk K2)

Het DCN23 actieve filter doet weer perfect zijn werk, maar zal zeer binnenkort door een DCN28 worden vervangen. Maar zoals op de foto's te zien is, is dat een kwestie van een plaat demonteren. De DCN23 heeft maar 3 uitgangen. De derde uitgang is ook met een inverse signaal uitgevoerd, en dat gebruik ik om de 4e versterker te sturen. De low, en de sub geven dus een gelijk signaal.

Een ding vond ik wel opvallend; ik had geen echte verbetering verwacht toen ik van 3-weg naar 3-weg+1 gegaan ben. Ik had de twee woofers namelijk parallel staan, en de Hypex geeft op 4Ohm twee keer zoveel vermogen als op 8 Ohm. Maar het klinkt toch weer een stuk strakker? :?

Groeten, Harry
Bijlagen
totaal.jpg
versterkergedeelte.jpg
filtergedeelte.jpg
Paul

Re: 4-weg monoblok

Bericht door Paul »

gaat die dcn28 dan eindelijk beschikbaar komen?

verder allemaal zeer professioneel opgebouwd zeg!
harryeng

Re: 4-weg monoblok

Bericht door harryeng »

Yep, hij komt er nu echt!

Robert is er nog niet echt aan uit op welke manieren hij ze gaat verkopen.
De compleet opgebouwde versie is op een haar na klaar. Ik kon er al een krijgen als ik echt zou willen voor de komende luisterdag, maar hij wil eigenlijk nog wat details wijzigen aan de mute, de time-out etc.

Maar in ieder geval zijn er werkende pre-productie modellen aanwezig.

Gr. Harry

p.s. hoe is het met jouw speakers en actief filter?
Gesloten