B&W DM14

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

B&W DM14

Bericht door meanman64 »

Ben van plan een stel DM14 speakers een nieuw leven te bezorgen.Zo wil ik het filter eerst onder handen nemen en nu is mijn vraag of er iemand is die het schema heeft van de filter als deze al dan vast te krijgen is.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: B&W DM14

Bericht door b_force »

Heb je die B&W speakers zelf al staan?
Dan kun je toch zo eventjes zelf het filter herleiden?

Overigens zou ik denk ik zelf gewoon een heel nieuw filter maken.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: B&W DM14

Bericht door meanman64 »

Dat heb ik gedaan en op papier gezet maar er zijn een paar onduidelijkheden.Je zou dus denken dat een highpass voor een woofer nieuw is niet dus.Als we het filter van de DM14 nemen en we volgen het signaal naar de 2 woofers welke parellel aan elkaar hangen(elk ongeveer 11Ohm) gaat dit via een spoel met daar vlak achter een condensator naar de min en nu komt het in serie een elco van 500µF vervolgens weer een spoel naar de uitgang voor de woofers
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: B&W DM14

Bericht door b_force »

beetje lastig te volgen zo eigenlijk,

Foto's?
Kom je naar Breda? :P
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: B&W DM14

Bericht door meanman64 »

Ik ga nog een foto plaatsen en weet ge wat zal ik ze meenemen de kasten kunnen ze gelijk dienen als studie object?Het spijtige is dat de tweeter niet origineel van dit ontwerp is het filter voor de tweeter moet aangepast daar het 4 Ohm versies zijn en normaal is het 8 Ohm.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: B&W DM14

Bericht door meanman64 »

Hier een foto van het filter
Bijlagen
zie de 2 grote spoelen en de rode elco
zie de 2 grote spoelen en de rode elco
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: B&W DM14

Bericht door b_force »

ook graag een foto van de onderkant :)
Sja als het geen moeite is om ze mee te nemen.
Waarom niet? 8)

Veel moeite voor zo'n oud beestje trouwens...
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: B&W DM14

Bericht door meanman64 »

U vraagt wij geven
Bijlagen
DM14 filter aangepast.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: B&W DM14

Bericht door b_force »

wat doet dat actieve circuitje daar trouwens?
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: B&W DM14

Bericht door meanman64 »

Das de B&W apoc beveiliging welke DC dedecteert en beschermd de speaker tegen overbelasting werkt dus zeer goed
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: B&W DM14

Bericht door b_force »

mm is bijna niet te doen zo via foto's... :(
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: B&W DM14

Bericht door meanman64 »

Ik neem ze sowiezo mee naar Breda :wink: dan kun je het gelijk zien
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: B&W DM14

Bericht door audioot »

is dit soms een GHP filter voor het laag?
mvg
audioot
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: B&W DM14

Bericht door meanman64 »

audioot schreef:
is dit soms een GHP filter voor het laag?
mvg
audioot
Dat dacht ik toen ook,hopelijk komen we dit zaterdag te weten :lol:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: B&W DM14

Bericht door wouter »

klinkt als een 18 dB filtering met een hoogpass condensator voor de 2e spoel...
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: B&W DM14

Bericht door meanman64 »

Vanuit de elco gaat 1 uitgang naar de bovenste woofer(mid-woofer) het signaal voor de onderste woofer gaat nog eerst via de 2de spoel
Laatst gewijzigd door meanman64 op wo 19 mei 2010, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: B&W DM14

Bericht door Henkjan »

ah, tweeenenhalfweg. zo zat dat bij die V203's ook (maar dan zonder GHP cap)
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: B&W DM14

Bericht door meanman64 »

Het zal ervan afhangen hoe hij meet wat we al dan niet moeten veranderen aan het filter.Iets wat zeker staat dat veranderd word zijn de condensators en de spoelen.
Maudio
Berichten: 36
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 17:23

Re: B&W DM14

Bericht door Maudio »

Ik ben benieuwd naar je nieuwe filter en het resultaat. De onderste woofer gaat geloof ik
tot 300 Hz de bovenste tot 3000 Hz. Zoals bij de opvolger; de DM 1400.

Ik heb nog dm 1400 WOOFERS WAAR IK ALTIJD NOG EENS WAT NUTTIGS MEE WIL DOEN.
Maar er zijn totaal geen paramtrs van bekend. Weet jij hoeveel Ohm ze zijn?
Ik vind de kasten te klein voor de woofers, volgens mij komen ze beter tot hun recht in
grotere kasten. Zijn maar 28 liter.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: B&W DM14

Bericht door meanman64 »

Die zijn net als de DM14 rond de 11 ohm.Eerst moet ik ze doormeten.Ik denk niet dat ik veel ga veranderen aan het filter qua waardes wel qua kwaliteit.Mij is het vooral te doen om het niveau tweeter woofers beter op mekaar af te stemmen naar wat ik graag hoor.Wat de kasten betreft dat zit wel snor die 28 liter zal wel kloppen.
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Re: B&W DM14

Bericht door psygarden »

Uitgebreide handleiding:
http://www.bwspeakers.com/downloadFile/ ... _-DM14.pdf
Korte handleiding:
http://assets.bowers-wilkins.com/med/Li ... _w0_h0.pdf

reviewke: http://www.gramophone.net/Issue/Page/Fe ... oudspeaker

De technische documentatie (aka "service information") kan ik voor deze echter nergens vinden. Al proberen aanvragen bij bowers & wilkins? ze reageren redelijk snel hoor!
Maudio
Berichten: 36
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 17:23

Re: B&W DM14

Bericht door Maudio »

Zit er niet een foutje in de PDF van de DM14?????
Of zie ik het verkeerd (zie rode tekst):

1 x 26mm polyester weave dome
26mm dia. high temperature voice coil
1 x 100mm midrange polymide fibre
matrix cone

2 x 150mm bass driver diameter
Bextrene cone with PVA compound
coating
80Hz – 20kHz ± 2dB free-field
Sensitivity
Nominal Impedance
Power Handling
Dimensions
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: B&W DM14

Bericht door meanman64 »

Hier is dan het filterschema van de DM14
Bijlagen
DM14 filterschema 2.JPG
Gebruikersavatar
KILLorBE
Berichten: 280
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 23:17
Locatie: Nijmegen

Re: B&W DM14

Bericht door KILLorBE »

Heb je er nog iets aan gedaan?
Ik heb zelf nog een paar DM14 in gebruik en pas geleden een paar DM1400 weggegeven (Don't ask =; ).

De DM14's zijn gemodificeerd (Niet door mij) en het hoog vind ik beter klinken dan van de standaard DM1400 (placebo effect?, heb geen AB test gedaan voordat ik de DM1400's weggaf), wat ik in ieder geval zeker weet is dat de bedrading en terminals vervangen zijn.

Binnenkort ga ik de DM1400's terughalen (Krijgt ie weer wat anders, en hij moet/mag niet zeuren!) om te kijken of ik die op hetzelfde niveau kan brengen als de DM14's, of om te kijken wat de verschillen zijn wat filter betreft, de drivers zijn zover ik weet hetzelfde, echter heeft de DM1400 ribbels op de frontplate van de tweeter.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: B&W DM14

Bericht door meanman64 »

Ik heb er verder niks mee gedaan maar ik gebruik ze wel als ik amps wil gaan testen daar er een goed werkende beveiliging opzit.Ik sta nog steeds versteld van het geluid deze vintage speakers produceren.Op de mijne zitten tweeters van de DM1400 en ik vond het geluid eerst ook niet goed ,het hoog overheerste te zeer.Waar ik echter achter ben gekomen is door het bouwen van amps is dat alles op elkaar moet afgestemt zijn.Je kan zo maar niet dit apparaat koppelen aan eender welk apparaat.Ik was toen net bezig met een versterker van op het DIYaudio forum de Blame ST en het toeval wilde dat deze amp goed samen ging met de DM14,het hoog was nu net goed in balance.Het volgende zal zijn dat deze luidsprekers terug worden opgekuisd.Ik heb er altijd een zwak voor gehad en ze moeten in ere worden herstelt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”