Caraudio, maar dan anders...
Moderator: Beheerdersteam
Caraudio, maar dan anders...
Hoi,
Aangezien het er naar uit ziet dat ik de komende tijd wat zal kunnen doorwerken aan de wagen, zal ik maar een topicje beginnen er over.
De wagen waar alles in zal komen:
Een Volvo 940 sedan 2.4 diesel uit 1992
Aangezien het er naar uit ziet dat ik de komende tijd wat zal kunnen doorwerken aan de wagen, zal ik maar een topicje beginnen er over.
De wagen waar alles in zal komen:
Een Volvo 940 sedan 2.4 diesel uit 1992
Re: Caraudio, maar dan anders...
De setup:
Headunit:
- Een ouwe Panasonic radio-dcc-speler met bijhorende cd-wisselaar.
foto volgt...
Headunit:
- Een ouwe Panasonic radio-dcc-speler met bijhorende cd-wisselaar.
foto volgt...
Re: Caraudio, maar dan anders...
Versterkers:
-Genesis Four Channel 2x Genesis Dual Mono op tweeters en mids
- 2x Genesis Dual Mono op midbas
- Crunch 600 (made by ZED Audio) op sub
Foto van de Crunch volgt...
-
- 2x Genesis Dual Mono op midbas
- Crunch 600 (made by ZED Audio) op sub
Foto van de Crunch volgt...
Laatst gewijzigd door Candisa op zo 16 mei 2010, 14:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Caraudio, maar dan anders...
Processing:
- 2 AudioControl EQT's (30-band mono equalizer)
- 1 AudioControl 4XS (2x2-, 1x3- of 1x4-weg crossover)
Foto's volgen...
- 2 AudioControl EQT's (30-band mono equalizer)
- 1 AudioControl 4XS (2x2-, 1x3- of 1x4-weg crossover)
Foto's volgen...
Re: Caraudio, maar dan anders...
Speakers:
Hoog: Dayton ND20FB-4
Mid: TangBand W4-1337SA
Midbass: TangBand W6-1139
Sub: 2 12" Peerless XXLS + 3 10" Peerless XLS 400gr PR.
Foto's volgen...
Hoog: Dayton ND20FB-4
Mid: TangBand W4-1337SA
Midbass: TangBand W6-1139
Sub: 2 12" Peerless XXLS + 3 10" Peerless XLS 400gr PR.
Foto's volgen...
Laatst gewijzigd door Candisa op vr 21 mei 2010, 13:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Caraudio, maar dan anders...
De inbouw:
Vandaag ben ik begonnen met de "behuizinkjes" voor de mids.
Als basis dienen de originele dashboard-speaker-roosters.
Uiteraard dienen er nog verstevigingen aangebracht te worden, daarna gaat er stretchdoek over en wordt de boel in de Polyester gezet.
Vandaag ben ik begonnen met de "behuizinkjes" voor de mids.
Als basis dienen de originele dashboard-speaker-roosters.
Uiteraard dienen er nog verstevigingen aangebracht te worden, daarna gaat er stretchdoek over en wordt de boel in de Polyester gezet.
Versterker upgrade!
Nog niet veel verder kunnen doen, maar ondertussen wel een zeer mooie meevaller gehad!
De Four Channel wordt ingeruild tegen 2 Dual Mono's (zéér kleine opleg van mijn kant, kon ik niet weigeren) én er komt nog een Dual Mono bij (cadeautje van Xenia
)!
Het beschikbare vermogen gaat er dus een pak op vooruit:
- 2x150W RMS bij 4ohm in plaats van 2x85W RMS bij 4ohm op de tweeters (overkill uiteraard, maar een Dual Mono heeft door zijn opbouw ook een betere stereo-scheiding dan de Four Channel, bovendien is het voor de ruisvloer altijd leuk als de versterker flink dicht kan)
- 2x80W RMS bij 8 ohm (schatting) in plaats van 2x45W RMS bij 8 ohm op de mids (zelfde opmerking als hierboven)
- 4x150 of 2x500W RMS bij 4 ohm op de deurwoofers
(sub blijft 2x300W RMS bij 4 ohm)
Dit betekent dus ook dat ik gekkere dingen kan doen met de deuren, want zelfs als ik op erg hoge impedantie zou draaien, blijft er nog steeds voldoende vermogen beschikbaar (ruim 150W RMS per kant bij 16ohm)!
De Four Channel wordt ingeruild tegen 2 Dual Mono's (zéér kleine opleg van mijn kant, kon ik niet weigeren) én er komt nog een Dual Mono bij (cadeautje van Xenia
Het beschikbare vermogen gaat er dus een pak op vooruit:
- 2x150W RMS bij 4ohm in plaats van 2x85W RMS bij 4ohm op de tweeters (overkill uiteraard, maar een Dual Mono heeft door zijn opbouw ook een betere stereo-scheiding dan de Four Channel, bovendien is het voor de ruisvloer altijd leuk als de versterker flink dicht kan)
- 2x80W RMS bij 8 ohm (schatting) in plaats van 2x45W RMS bij 8 ohm op de mids (zelfde opmerking als hierboven)
- 4x150 of 2x500W RMS bij 4 ohm op de deurwoofers
(sub blijft 2x300W RMS bij 4 ohm)
Dit betekent dus ook dat ik gekkere dingen kan doen met de deuren, want zelfs als ik op erg hoge impedantie zou draaien, blijft er nog steeds voldoende vermogen beschikbaar (ruim 150W RMS per kant bij 16ohm)!
Re: Caraudio, maar dan anders...
Keuze qua deurwoofers:
Door al dat extra beschikbare vermogen, kan ik nu dus veel gekkere dingen aanvangen in het laag.
Waar ik eerst zinnens was een stel SoundStream SS8 woofers (8", 7mm x-max) te gebruiken voor het slaglaag in een 4-weg systeem, kan ik nu een heel pak meer lucht verplaatsen.
Mijn wens was al langer om een systeem te bouwen dat de subwoofer niet gebruikt als vierde volwaardige weg, maar puur als aanvulling. Om dit te bereiken moeten de deurwoofers dus voldoende lucht kunnen verzetten om op aardig volume toch 'gewoon' tot 20Hz door te kunnen spelen.
Aangezien Xenia reeds met CSS Trio8's werkt en het kostenplaatje van 4 stuks (slechts 2 zou zonde van het beschikbare vermogen zijn) nogal hoog zou oplopen, valt deze optie af.
Voorwaarden zijn dus:
- Flink wat x-max, minstens 10mm
- 2x8" per kant of vergelijkbaar conusoppervlak
- Niet te gek qua budget
Ik dacht meteen aan TangBand en dan met name volgende opties:
- 2x W8-740 per kant: Totaalprijs 240 Euro
- 3x W6-1139 per kant: Totaalprijs 294 Euro
Aangezien de deurwoofers tot ongeveer 200Hz moeten kunnen doorspelen, vrees ik wat voor de hoge Le van de W8.
Bovendien heeft deze een foam surround, wat toch bekend staat om een kortere levensduur te hebben, zeker in een omgeving met flinke temperatuurschommelingen.
De optie met W6 woofers presteert qua output en diepgang net zo goed, maar heeft rubber surrounds (lijkt me een betere keuze in de wagen) en een stukken lagere Le.
Nadeel is dat de prijs van deze optie net wat hoger ligt...
Door al dat extra beschikbare vermogen, kan ik nu dus veel gekkere dingen aanvangen in het laag.
Waar ik eerst zinnens was een stel SoundStream SS8 woofers (8", 7mm x-max) te gebruiken voor het slaglaag in een 4-weg systeem, kan ik nu een heel pak meer lucht verplaatsen.
Mijn wens was al langer om een systeem te bouwen dat de subwoofer niet gebruikt als vierde volwaardige weg, maar puur als aanvulling. Om dit te bereiken moeten de deurwoofers dus voldoende lucht kunnen verzetten om op aardig volume toch 'gewoon' tot 20Hz door te kunnen spelen.
Aangezien Xenia reeds met CSS Trio8's werkt en het kostenplaatje van 4 stuks (slechts 2 zou zonde van het beschikbare vermogen zijn) nogal hoog zou oplopen, valt deze optie af.
Voorwaarden zijn dus:
- Flink wat x-max, minstens 10mm
- 2x8" per kant of vergelijkbaar conusoppervlak
- Niet te gek qua budget
Ik dacht meteen aan TangBand en dan met name volgende opties:
- 2x W8-740 per kant: Totaalprijs 240 Euro
- 3x W6-1139 per kant: Totaalprijs 294 Euro
Aangezien de deurwoofers tot ongeveer 200Hz moeten kunnen doorspelen, vrees ik wat voor de hoge Le van de W8.
Bovendien heeft deze een foam surround, wat toch bekend staat om een kortere levensduur te hebben, zeker in een omgeving met flinke temperatuurschommelingen.
De optie met W6 woofers presteert qua output en diepgang net zo goed, maar heeft rubber surrounds (lijkt me een betere keuze in de wagen) en een stukken lagere Le.
Nadeel is dat de prijs van deze optie net wat hoger ligt...
Re: Caraudio, maar dan anders...
De luchtverplaatsing die een W69-1042 kan teweeg brengen is een stuk lager dan van de W8-740, aangezien het membraanoppervlak niet zo veel hoger ligt, maar de lineaire x-max wel een heel stuk lager.Henkjan schreef:en de ovale W69-1042?
Om een luchtverplaatsing te bekomen die even hoog ligt als 2x W8-740 of 3x W6-1139 per deur, zou ik er dus eveneens 3 per deur moeten plaatsen. Dan is 3x W6-1139 toch een stuk fraaier, niet?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Caraudio, maar dan anders...
en die W6-1139 heeft tenminste een neodynium magneet, scheelt bij 3 stuks toch flink wat kilo's en (belangrijker) ruimte in je deur
Re: Caraudio, maar dan anders...
Na wat meer info in te winnen bij Henkjan over de woofers in kwestie, en bij Bertje over de EMMA reglementering, heb ik mijn keuze gemaakt:
Er komen 3 stuks TangBand W6-1139SG per kant!
Blijkbaar is het zo dat EMMA ESPL 8" woofers laat meetellen als subwoofer-conusoppervlak, ongeacht of deze bijdragen aan de score of niet, mààrrrr... woofers kleiner dan 8" tellen niet mee, al zitten er 100 in de wagen.
Niet dat ik mijn installatie bouw op rauwe decibels, de geluidskwaliteit is en blijft voor mij het belangrijkste, maar als ik dan toch eens mee wil doen, is het natuurlijk wel leuk om in de laagst mogelijke klasse terecht te komen, dus is het een stuk interessanter om aan voldoende haalbare luchtverplaatsing te komen door meerdere 6.5-7" woofers te gebruiken, in plaats van een lager aantal 8" woofers.
Aangezien deze optie sowieso al mijn voorkeur genoot door de rubber surrounds, inbouwbaarheid en lagere Le (3 van die W6jes hebben opgeteld een lagere Le dan zelfs 1 enkele W8!), en bovendien het prijsverschil tegenover dubbel W8 niet groot te noemen is, zal het dus deze worden.
Jammer genoeg worden in België mensen die 1 jaartje voltijds gewerkt hebben en werkloos komen te staan financiëel harder gewaardeerd dan mensen die 5 jaar halftijds gewerkt hebben, dus financiëel zit het me momenteel wat tegen, wat onvermijdelijk vertraging oplevert, maar gelukkig heb ik al veel materiaal en kan ik nog heel wat klussen vooraleer ik extra materialen nodig heb.
groetjes,
Isabelle
Er komen 3 stuks TangBand W6-1139SG per kant!
Blijkbaar is het zo dat EMMA ESPL 8" woofers laat meetellen als subwoofer-conusoppervlak, ongeacht of deze bijdragen aan de score of niet, mààrrrr... woofers kleiner dan 8" tellen niet mee, al zitten er 100 in de wagen.
Niet dat ik mijn installatie bouw op rauwe decibels, de geluidskwaliteit is en blijft voor mij het belangrijkste, maar als ik dan toch eens mee wil doen, is het natuurlijk wel leuk om in de laagst mogelijke klasse terecht te komen, dus is het een stuk interessanter om aan voldoende haalbare luchtverplaatsing te komen door meerdere 6.5-7" woofers te gebruiken, in plaats van een lager aantal 8" woofers.
Aangezien deze optie sowieso al mijn voorkeur genoot door de rubber surrounds, inbouwbaarheid en lagere Le (3 van die W6jes hebben opgeteld een lagere Le dan zelfs 1 enkele W8!), en bovendien het prijsverschil tegenover dubbel W8 niet groot te noemen is, zal het dus deze worden.
Jammer genoeg worden in België mensen die 1 jaartje voltijds gewerkt hebben en werkloos komen te staan financiëel harder gewaardeerd dan mensen die 5 jaar halftijds gewerkt hebben, dus financiëel zit het me momenteel wat tegen, wat onvermijdelijk vertraging oplevert, maar gelukkig heb ik al veel materiaal en kan ik nog heel wat klussen vooraleer ik extra materialen nodig heb.
groetjes,
Isabelle
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Caraudio, maar dan anders...
Drie W6 per kant?
Dan zit je aan een Sd van 420cm² en dat keer twee, in zo'n autotje?
Ik zie een soort springende Skippy auto voor me
Dan zit je aan een Sd van 420cm² en dat keer twee, in zo'n autotje?
Ik zie een soort springende Skippy auto voor me
Re: Caraudio, maar dan anders...
Klopt, net niet de conusoppervlakte van een 12" subwoofer per deur, en een x-max die ook mee kan met 'de grote'.
De bedoeling is om een 3-weg frontset te bekomen die eigenlijk geen subwoofer nodig heeft om op vrij hoog volume tot 20Hz te kunnen doorspelen zonder over zijn nek te gaan...
...maar stiekem komen er toch nog 2 12" subs achterin

De bedoeling is om een 3-weg frontset te bekomen die eigenlijk geen subwoofer nodig heeft om op vrij hoog volume tot 20Hz te kunnen doorspelen zonder over zijn nek te gaan...
...maar stiekem komen er toch nog 2 12" subs achterin
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Caraudio, maar dan anders...
Om een Volvo 940 te laten springen heb je toch wel meer nodig dan 420cm2 per deur...b_force schreef:Drie W6 per kant?
Dan zit je aan een Sd van 420cm² en dat keer twee, in zo'n autotje?![]()
Ik zie een soort springende Skippy auto voor me
Rob.
Re: Caraudio, maar dan anders...
Dit project wordt jammer genoeg hoogst waarschijnlijk gestaakt... 
Ik heb al langer de indruk dat de motor een grote afstelbeurt nodig heeft, iets wat garagisten in tijden van electronische motormanagements blijkbaar nog maar zelden kunnen. Verder lekt de voorste krukaskeerring en is de einddemper er vanonderuit gedonderd (buis doorgeroest en bevestigingspunt rats uitgescheurd) en qua uitzicht gaat het nu ook niet bepaald om een exemplaar dat in showroomstaat is...
Ik denk dat het dus maar eens tijd wordt voor vervanging.
Ik ben nog aan het twijfelen of het weer een Volvo 7/9 zal worden, of iets anders. Wat ik wel al zeker weet is dat ik geen 2.4 meer wil, maar maximaal een 2.3 (om fiscale redenen) en een hogere pk/gewicht verhouding. Ook wil ik een stationcar...
In het geval dat ik weer voor een Volvo 7/9 ga, zal het dus een Estate worden en vermoedelijk een die uitgerust is met de 2.3 low pressure turbo met 136pk. Verder twijfel ik ook nog aan bijvoorbeeld een Mercedes W124 230TE.
Een fiscaal voordeligere optie zou zijn te kiezen voor een japanse stationcar die een stuk lichter gebouwd is, waar vervolgens een flink opgekieteld 1.8 blok of dergelijke in ligt, maar zoiets kan natuurlijk nooit mijn huidige Volvo écht vervangen...
Twijfels, twijfels en hartepijn
Isabelle
Ik heb al langer de indruk dat de motor een grote afstelbeurt nodig heeft, iets wat garagisten in tijden van electronische motormanagements blijkbaar nog maar zelden kunnen. Verder lekt de voorste krukaskeerring en is de einddemper er vanonderuit gedonderd (buis doorgeroest en bevestigingspunt rats uitgescheurd) en qua uitzicht gaat het nu ook niet bepaald om een exemplaar dat in showroomstaat is...
Ik denk dat het dus maar eens tijd wordt voor vervanging.
Ik ben nog aan het twijfelen of het weer een Volvo 7/9 zal worden, of iets anders. Wat ik wel al zeker weet is dat ik geen 2.4 meer wil, maar maximaal een 2.3 (om fiscale redenen) en een hogere pk/gewicht verhouding. Ook wil ik een stationcar...
In het geval dat ik weer voor een Volvo 7/9 ga, zal het dus een Estate worden en vermoedelijk een die uitgerust is met de 2.3 low pressure turbo met 136pk. Verder twijfel ik ook nog aan bijvoorbeeld een Mercedes W124 230TE.
Een fiscaal voordeligere optie zou zijn te kiezen voor een japanse stationcar die een stuk lichter gebouwd is, waar vervolgens een flink opgekieteld 1.8 blok of dergelijke in ligt, maar zoiets kan natuurlijk nooit mijn huidige Volvo écht vervangen...
Twijfels, twijfels en hartepijn
Isabelle
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Caraudio, maar dan anders...
da's balen. opknappen van je huidige tank is te duur? als je verknocht bent aan de 7/9 serie van Volvo dan zal een jap of fransoos je niet blij maken. de Benz W124 komt dan denk ik als enige in aanmerking. onder benzofielen bekend als de laatste echte Benz (ze bedoelen de laatste die typisch Duits was ge-over-engineerd, super degelijk dus; latere Benzen zijn meer precies goed zeg maar)
Re: Caraudio, maar dan anders...
Volgens mijn garagist zou het herstellen van de lekkende krukaskeerring 250 Euro kosten. Mensen met verstand van ouwe techniek worden steeds zeldzamer, dus het laten afstellen van de kleppen en dieselpomp (waarvan de kans bestaat dat deze aan vervanging toe is) zou me ook nog eens een cent kosten en een flinke verplaatsing.
Bovendien zou een stationcar toch wel van pas komen, aangezien er flink wat audio in de koffer moet komen en er tenslotte ook nog altijd boodschappen moeten kunnen gedaan worden.
Wat me aanspreekt in de W124 is dat deze inderdaad gekend staat om zowat de meest over-engineerde wagen te zijn die nog goed te krijgen is in fatsoenlijke tot goede staat. Bovendien is deze bij mijn weten voorzien van een distributieketting en zijn de onderdelen naar het schijnt zeer betaalbaar.
Een 7/9 Estate werkt met een distributieriem, al valt de kost om deze te vervangen (wat voor de zekerheid eigenlijk altijd nodig is als je zo een wagen koopt om te houden) blijkbaar ook nog goed mee bij een benzine-uitvoering (deze van Xenia's 740 is recentelijk vervangen).
Een Fransoos hoef ik sowieso niet meer. Ik heb zelf nog een Renault Clio gehad, mijn ouders hebben in de laatste 10 jaar 2 Peugeot 807's gehad en hebben nog steeds een Renault Master (voorheen ook nog enkele fransozen)... De ellende dat je met die bakken hebt wil ik echt niet meer. Altijd scheelt er daar wel wat aan.
Daarom dat ik ook over Japanners praat, deze zijn ook nog vrij degelijk, maar inderdaad, karakter hebben ze gewoonweg niet en om een wagen te hebben van hetzelfde kaliber als mijn huidige Volvo moet je eigenlijk meteen voor Lexus gaan en al de rest links laten liggen...
groetjes,
Isabelle
Bovendien zou een stationcar toch wel van pas komen, aangezien er flink wat audio in de koffer moet komen en er tenslotte ook nog altijd boodschappen moeten kunnen gedaan worden.
Wat me aanspreekt in de W124 is dat deze inderdaad gekend staat om zowat de meest over-engineerde wagen te zijn die nog goed te krijgen is in fatsoenlijke tot goede staat. Bovendien is deze bij mijn weten voorzien van een distributieketting en zijn de onderdelen naar het schijnt zeer betaalbaar.
Een 7/9 Estate werkt met een distributieriem, al valt de kost om deze te vervangen (wat voor de zekerheid eigenlijk altijd nodig is als je zo een wagen koopt om te houden) blijkbaar ook nog goed mee bij een benzine-uitvoering (deze van Xenia's 740 is recentelijk vervangen).
Een Fransoos hoef ik sowieso niet meer. Ik heb zelf nog een Renault Clio gehad, mijn ouders hebben in de laatste 10 jaar 2 Peugeot 807's gehad en hebben nog steeds een Renault Master (voorheen ook nog enkele fransozen)... De ellende dat je met die bakken hebt wil ik echt niet meer. Altijd scheelt er daar wel wat aan.
Daarom dat ik ook over Japanners praat, deze zijn ook nog vrij degelijk, maar inderdaad, karakter hebben ze gewoonweg niet en om een wagen te hebben van hetzelfde kaliber als mijn huidige Volvo moet je eigenlijk meteen voor Lexus gaan en al de rest links laten liggen...
groetjes,
Isabelle
Re: Caraudio, maar dan anders...
Even aan mijn schat (en al de rest overigens ook):
Mijn baksteen blijft hier nog wel enkele jaren. Het zijn inderdaad comfortabele, ruimtelijke (en buiten de diesels blijkbaar) degelijke wagens. De enige andere optie voor mij is opnieuw een saab 900i classic (ik ben ergens nog steeds aan het twijfelen om terug zo één te kopen). Maar gezond verstand weerhoudt me toch van een aankoop te doen. Mijn 740 is met nog een relatief kleine kost weer tiptop, en weer verkopen zou verlies betekenen met de kosten die ik er net aan heb gedaan.... En daar komt (en das eigenlijk ook de hoofdreden) bij dat dat model saab maar een 3-bak automaat heeft... Dus mijn volvo gaat zeker nog niet weg in de eerste jaren! Als ik moet kizen tussen karakter of comfort, dan weet ik het wel!
Mijn baksteen blijft hier nog wel enkele jaren. Het zijn inderdaad comfortabele, ruimtelijke (en buiten de diesels blijkbaar) degelijke wagens. De enige andere optie voor mij is opnieuw een saab 900i classic (ik ben ergens nog steeds aan het twijfelen om terug zo één te kopen). Maar gezond verstand weerhoudt me toch van een aankoop te doen. Mijn 740 is met nog een relatief kleine kost weer tiptop, en weer verkopen zou verlies betekenen met de kosten die ik er net aan heb gedaan.... En daar komt (en das eigenlijk ook de hoofdreden) bij dat dat model saab maar een 3-bak automaat heeft... Dus mijn volvo gaat zeker nog niet weg in de eerste jaren! Als ik moet kizen tussen karakter of comfort, dan weet ik het wel!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Caraudio, maar dan anders...
die 2.4 diesel is het zwakke punt van de 7/9, bij lange niet zo betrouwbaar als de Volvo benzine motoren. mss kan je er een uit Zweden importeren? De onderdelenprijzen van een Benz zijn idd verrassend laag.
Re: Caraudio, maar dan anders...
Aan haar oogjes te zien zal het wel weer een 940 worden... Ik denk dat ze er anders ook snel spijt van zal hebben, als ze wat anders koopt, aangezien ze er echt aan verknocht is!
K heb het zelf mogen meemaken, en het gevoel is echt niet aangenaam als je van iets waarmee je een band hebt, moet overschakelen naar wat anders.... Het blijft knagen. (emotionele gevallen, correct)
K heb het zelf mogen meemaken, en het gevoel is echt niet aangenaam als je van iets waarmee je een band hebt, moet overschakelen naar wat anders.... Het blijft knagen. (emotionele gevallen, correct)
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Caraudio, maar dan anders...
Ach het is maar blik he...
Maar even twee puntjes: aan een Volvo mankeert kennelijk ook wel iets, dus zo uber degelijk....alles kan kapot en slijt op den duur.
Als je voor een estate gaat ipv een sedan, de koffer lijkt dan van een estate wat groter, maar ga je audio inbouwen dan blijkt dat in de praktijk niet echt veel voordelen te hebben. Je bouwt toch vaak alleen de bodem vol (dubbele bodem etc.) en je komt zeker niet boven de zijramen uit. En dan maakt estate of sedan weer bijna niks uit. Soms is een sedan zelfs ruimer (diepere kofferruimte).
Rob.
Maar even twee puntjes: aan een Volvo mankeert kennelijk ook wel iets, dus zo uber degelijk....alles kan kapot en slijt op den duur.
Als je voor een estate gaat ipv een sedan, de koffer lijkt dan van een estate wat groter, maar ga je audio inbouwen dan blijkt dat in de praktijk niet echt veel voordelen te hebben. Je bouwt toch vaak alleen de bodem vol (dubbele bodem etc.) en je komt zeker niet boven de zijramen uit. En dan maakt estate of sedan weer bijna niks uit. Soms is een sedan zelfs ruimer (diepere kofferruimte).
Rob.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Caraudio, maar dan anders...
estate heeft dan wel weer t voordeel dat je een open verbinding hebt met de cabine, dus als je een sub plaatst is er minder wat je geluid tegenhoudt.
Re: Caraudio, maar dan anders...
Mijn besluit staat ondertussen vast.
Het mag misschien wel blik zijn en het mag misschien fiskaal ontzettend dom zijn om met zo een wagen te rijden als je eigenlijk geen centen te veel hebt, het blijven wagens die me wel iets doen.
Ik ga toch informeren of het leven van mijn huidige wagen niet nog wat gerekt kan worden dmv kleppen en dieselpomp stellen tegen een schappelijke prijs en deze wagen tevens wat minder te gebruiken (de luxe van 2 wagens te hebben) en ondertussen wat sparen en uitkijken naar "de perfecte Estate".
Ik ga dus gewoon door met de install, aangezien ik er ondertussen ook al uit ben dat de volgende toch echt wel weer een 7/9 zal worden (Een W124 mag dan misschien stiller zijn en een jap fiskaal voordeliger, geen van beiden kan gevoelens losmaken die tippen aan de gevoelens die bij me bovenkomen bij het zien van een mooie 7/9 Estate) en ik aangepaste panelen (wat ik weliswaar zo veel mogelijk ga beperken) dan gewoon kan uitwisselen.
Over het praktisch zijn van een Estate t.o.v. een sedan met audio-installatie moet ik Rob aka Bertje helemaal gelijk geven, maar er bestaat iets heel leuks van Volvo om een Estate toch een heel stuk nuttiger te kunnen maken, zélfs met flink wat audio in de koffer...
...namelijk een honden-net. Dit is een vrij stevig metalen net dat boven de achterbank geplaatst wordt, achter de hoofdsteunen. Dit kan bevestigd worden dwars doorheen de plastic afwerking, rechtstreeks aan het metaal van de wagen.
Zo een honden-net kan dus best wat gewicht tegenhouden bij een stevig rem-maneuver.
Als ik dan vervolgens de audio volledig onder hoedenplank-niveau inbouw en de hoedenplank (eigenlijk een zeil bij een 7/9 estate) vervang door een stevige plaat met wat bracing aan de onderkant en een héle boel gaatjes er in geboord, welke dan vervolgens met een heavy-duty ademende stof bekleed is...
...dan kunnen de boodschappen gewoon bovenop de hoedenplank vervoerd worden.
Mocht het nodig zijn kunnen er nog vergelijkbare netten gemaakt worden om voor de achterste zijramen en het achterraam te plaatsen, om te verhinderen dat de boodschappen in een wat laat geziene bocht door een raam vliegen.
Ik hoop dat je er iets bij kunt voorstellen, ik heb geen idee hoe ik mijn idee beter zou kunnen uitleggen...
groetjes,
Isabelle
Het mag misschien wel blik zijn en het mag misschien fiskaal ontzettend dom zijn om met zo een wagen te rijden als je eigenlijk geen centen te veel hebt, het blijven wagens die me wel iets doen.
Ik ga toch informeren of het leven van mijn huidige wagen niet nog wat gerekt kan worden dmv kleppen en dieselpomp stellen tegen een schappelijke prijs en deze wagen tevens wat minder te gebruiken (de luxe van 2 wagens te hebben) en ondertussen wat sparen en uitkijken naar "de perfecte Estate".
Ik ga dus gewoon door met de install, aangezien ik er ondertussen ook al uit ben dat de volgende toch echt wel weer een 7/9 zal worden (Een W124 mag dan misschien stiller zijn en een jap fiskaal voordeliger, geen van beiden kan gevoelens losmaken die tippen aan de gevoelens die bij me bovenkomen bij het zien van een mooie 7/9 Estate) en ik aangepaste panelen (wat ik weliswaar zo veel mogelijk ga beperken) dan gewoon kan uitwisselen.
Over het praktisch zijn van een Estate t.o.v. een sedan met audio-installatie moet ik Rob aka Bertje helemaal gelijk geven, maar er bestaat iets heel leuks van Volvo om een Estate toch een heel stuk nuttiger te kunnen maken, zélfs met flink wat audio in de koffer...
...namelijk een honden-net. Dit is een vrij stevig metalen net dat boven de achterbank geplaatst wordt, achter de hoofdsteunen. Dit kan bevestigd worden dwars doorheen de plastic afwerking, rechtstreeks aan het metaal van de wagen.
Zo een honden-net kan dus best wat gewicht tegenhouden bij een stevig rem-maneuver.
Als ik dan vervolgens de audio volledig onder hoedenplank-niveau inbouw en de hoedenplank (eigenlijk een zeil bij een 7/9 estate) vervang door een stevige plaat met wat bracing aan de onderkant en een héle boel gaatjes er in geboord, welke dan vervolgens met een heavy-duty ademende stof bekleed is...
...dan kunnen de boodschappen gewoon bovenop de hoedenplank vervoerd worden.
Mocht het nodig zijn kunnen er nog vergelijkbare netten gemaakt worden om voor de achterste zijramen en het achterraam te plaatsen, om te verhinderen dat de boodschappen in een wat laat geziene bocht door een raam vliegen.
Ik hoop dat je er iets bij kunt voorstellen, ik heb geen idee hoe ik mijn idee beter zou kunnen uitleggen...
groetjes,
Isabelle
Re: Caraudio, maar dan anders...
Ik heb wel een idee hoe je dit beter kunt uitleggen schat.... Maar ik zal t wel doen, want woorden zijn overbodig, dus das adem gespaard

NEM
Ik meen me te herrinneren dat er overigens nog een rek bestaat met meer versteviging en kleinere vakjes, maar dit ben ik niet zeker.
NEM
Ik meen me te herrinneren dat er overigens nog een rek bestaat met meer versteviging en kleinere vakjes, maar dit ben ik niet zeker.
