3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door Henkjan »

de W4-655 kan als mid prima in 2 liter, punt is alleen dat de afgeschermde versie er niet meer is (heeeel misschien heb ik ergens achter in de kast nog een paar, maar dat kan ik nu ff niet nakijken, ben niet thuis). Nou ziet die magneet er best uit, maar niet helemaal gelijk aan die W5-876 (die wel afgeschermd is). er is gewoon erg weinig afgeschermd spul meer, beide CSS-en wel, maar dat is meteen een stuk duurder.

De W5-876 had ik in die monitor bij ergens 550Hz gefilterd naar die 2"-er toe, ik zou niet veel hoger gaan met een 2e orde wegens die toch wel heftige breakup bij 1500Hz.
meiborg

Bericht door meiborg »

Wordt zo'n soort Harman Kardon-achtige look dan, die hebben ook allemaal setjes in plexiglas, kristalglas enz. Leuke gimmick maar wel weer een extra moeilijkheid bij het ontwerpen omdat je geen demping kan gebruiken.

Mvg Reinder
indoubt

Bericht door indoubt »

"Wilde idee modus aan"

Neem een gok. Neem nog een vaasje van circa 0,3 a 0,5 liter. Lijm die omgekeerd op de bodem van de 2 liter vaas. Je krijgt nu een cirkelvormige taps toelopende ruimte die in ieder geval deels de mogelijkheid heeft om de backwave te verminderen. Indien dat nog gedempt moet worden dan kan dat waarschijnlijk met slechts een heel klein beetje helemaal achteraan op de bodem van de vaas. Je hebt dan slechts een ring(etje) van dempingsmateriaal maar ook zonder kom je waarschijnlijk beter weg als met een vlakke weerkaatsende bodem. De bodem van dit kleine vaasje mag niet breder zijn dan de magneet (maar dat zal ook wel niet) De bovenkant van dit kleine vaasje moet uiteraard niet groter zijn dan de bodem van je 2 liter vaas. Je zult wel bij een glaasje uitkomen en niet bij een vaasje :lol:

Ik heb iets dergelijks toegepast in de Tricone's waar ik met slechts heel weinig dempingsmateriaal een heel goed resultaat heb bereikt door een bepaalde kaastvorm te maken. Ook Jeroen_d, Asterduc, Edo en anderen hebben met de kastvorm gespeeld om de backwave te minimaliseren en konden met veel minder dempingsmateriaal zeer goede resultaten bereiken.

Van de W4-657 weet ik dat ie eventueel in een nog kleinere ruimte kan dan 2 liter gesloten, mogelijk is dat bij de 655 ook het geval.

"Wild idee modus uit"

Of het in jouw geval gaat werken weet ik niet, dat zou moeten worden uitgetest. Ik schat de kansen op een goed klinkende luidspreker in ieder geval groter in met als zonder een dergelijke constructie. De afgeschermde versie van de W4-657 had destijds de achtervoeging "SC". Volgens mij zijn die nu niet meer te krijgen of in ieder geval moeizaam. Als Henkjan geen afgeschermde versie van de 655 heeft denk ik dat die ook moeilijk te krijgen is.
meiborg

Bericht door meiborg »

Hmm wel een goed idee, ik zou denken aan een wijn glas / sherry glas / port glas waar je het voetje van af haalt En als demping, glasvezel natuurlijk :p
MrCaBLeGuY

Bericht door MrCaBLeGuY »

Iedereen mee eens dat in dit ontwerp dus de volgende drivers kunnen:

Vifa XT25SC-90/04 (hoog)
W4-655A (mid)
W5-876SA + poort (laag)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Zitten we inmiddels al aan de W5-876SA........?
Jasperhku

Bericht door Jasperhku »

glas lijmen klinkt makkelijk, maar dat is het niet, het is allemaal commercieel glas (zo heet dat), dat betekent van relatief slechte kwaliteit en echt niet zo symmetrisch als je wil, daarnaast komen er veel trillingen op waardoor ik niet weet hoe lang dat goed gaat.. echt geen andere gesloten woofer?
Jasperhku

Bericht door Jasperhku »

hee jongens,
sorry dat ik alles weer overhoop ga gooien maar ik heb er nog eens goed naar gekeken en de W5-876SA met de kleine poort (http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3902) wordt gewoon echt te krap in de grote vaas.. de speaker en de poort komen echt tegen elkaar aan dan en dat is lelijk en heel veel gepriegel, bovendien loopt de vaas een tikkeltje taps toe en ben bang dat de poort scheef gaat staan.. klote natuurlijk dat ik daar nu mee kom maar we moeten toch een andere oplossing vinden, toch die W6 in combi met die visaton midden?

PS: vanmiddag hout gehaald (sipo mahonie: http://www.houthandellemmens.nl/images/ ... e_sipo.jpg) zin in!
MrCaBLeGuY

Hmmz is echt onzin moet makelijk passen, die poort:

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3902

Is in de lengte ruim, je zou die hele flang aan de voorkant eraf kunnen halen zodat je onder de speaker maar een gat van 290mm nodig zou hebben of 455mm als je de poort diameter aanhoudt zodat die ik de baffle kan. Dan moet je hem zelf mooi afwerken aan de voorzijde maar dat moet toch wel lukken.

De diameter van de W5 voor is 155.7mm, achter in je vaas gebruikt hij een diameter van 111.5mm.

Als je die poort a 455mm een halve cm onder de W5 doet heb je nodig 179mm, zowel de speaker als de poort komen maar 10 cm naar binnen, die poort wellicht nog een cm minder. Als ik die vaas bekijk loopt die uiteindelijk wel taps toe maar wordt hij in eerste instantie nog breder dan die 19cm.
Jasperhku

Bericht door Jasperhku »

19 cm is de buitenmaat en de vaas is 4mm dik, dus de binnenmaat is ongeveer 180mm daarnaast loopt de vaas wel degelijk taps.. wat ik kan doen is de hele voorkant van die poort weg schuren zodat er nog maar +- 34 mm nodig is (het plastic zelf heeft ook nog een dikte)..
en wat het ook is, het aller liefst heb ik kwa beeld gewoon ronde vormen in het midden van de baffle (?) geplaatst..

ik wil niet eigenwijs zijn, want jullie weten er absoluut meer van, maar ik moet natuurlijk de estethiek van mijn concept in de gaten houden, daarom neig ik kwa woofers naar de W6 (lees: oplossing zonder poort, ik geloof graag dat dat de beste oplossing was, en bedankt, maar het doet voor mij af aan het beeld), voor het midden naar een woofer met dichte korf (of misschien een dome wat mensen in het begin opperden?) en voor het hoog nog steeds de Vifa..

kan iemand daar nog iets zinnigs over zeggen?
MrCaBLeGuY

Die poort hoeft er absoluut niet recht in, die kun je ook in een kleine hoek laten lopen (mee met de tapse vorm) dan moet je alleen zorgen dat hij onder die hoek in je baffle kan.
indoubt

Bericht door indoubt »

Zo, weer terug van 3 dagen zeilen.

Ik zie dat er nog geen ei is gelegd over.... over eigenlijk nog niet veel.

Jasperhku, Ik zie dat je hout hebt gehaald (mooie kleur). Wat mij niet duidelijk is is of je het nu ook al gezaagd hebt maar vooral:

1: komen de vazen nu aan de achterkant van de plaat of zitten de vazen halverwege de plaat? (en: is aan de achterkant van de plaat nog steeds een optie, bij genoeg wanddikte van de plaat blijven er meer mogelijkheden over voor unit keuze)
2: Ik zie dat er nog steeds gewisseld wordt van units, blijkbaar vanwege de estethiek. Is dat correct?
3: Je hebt het al vaker aangegeven dat het er goed uit moet zijn maar het belangrijkste wat ik daarvan heb opgepikt is dat er geen dempingsmateriaal in de vazen mag. Is dat correct of zijn er andere criteria zoals kleur van de conus?
4: je budget was maximaal 400€
5: je wilt geen actief laag omdat je geen extra kasten in je luidspreker wilt vanwege estetische redenen. Is het een optie om de subversterkers op 10 meter (of whatever welke afstand) in een separaat kastje te plaatsen of was er nog een andere dringende reden?
6: Hoe was de bevestiging van de vazen aan/in de baffle voorzien?

Er worden tot nu toe veel units voorgesteld die op zich misschien best aardig zijn (en misschien zelfs wel heel goed) maar waarvan niemand je een pasklaar concept kan geven met filters. Ik zie nog nergens hoe en waar (wanneer) dat gaat worden opgelost. Als niet vaststaat hoe dat gaat worden opgelost kun je de units beter nog niet aanschaffen.
Laatst gewijzigd door indoubt op di 18 mei 2010, 20:25, 2 keer totaal gewijzigd.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

"ff" wat anders.
De beginpost was op 7 mei.
we zijn 10 dagen verder, heb je nu dus nog maar 4 dagen ??

ben bang dat je het niet gaat halen op deze manier.
Knopen doorhakken!
Jasperhku

Bericht door Jasperhku »

En, lekker uitgewaaid?
indoubt schreef:

1: komen de vazen nu aan de achterkant van de plaat of zitten de vazen halverwege de plaat? (en: is aan de achterkant van de plaat nog steeds een optie, bij genoeg wanddikte van de plaat blijven er meer mogelijkheden over voor unit keuze)
2: Ik zie dat er nog steeds gewisseld wordt van units, blijkbaar vanwege de estethiek. Is dat correct?
3: Je hebt het al vaker aangegeven dat het er goed uit moet zijn maar het belangrijkste wat ik daarvan heb opgepikt is dat er geen dempingsmateriaal in de vazen mag. Is dat correct of zijn er andere criteria zoals kleur van de conus?
4: je budget was maximaal 400€
5: je wilt geen actief laag omdat je geen extra kasten in je luidspreker wilt vanwege estetische redenen. Is het een optie om de subversterkers op 10 meter (of whatever welke afstand) in een separaat kastje te plaatsen of was er nog een andere dringende reden?
6: Hoe was de besvestiging van de vazen aan/in de baffle voorzien?
1. Het idee van de vormgeving is nog steeds als mijn laatste bijlage, dus 3 kleine houten voorkantjes voor de vazen waarin de speakers geplaatst worden, met een grote baffle halverwege waar de 3 vazen tot ingeveer de helft insteken, draadeind om de vookantjes en de vaas tegen de baffle te drukken.

2. Ja vanwege estethiek. Nog steeds wil ik liever niet in het glas snijgen/zagen etc. omdat dit uitbesteed moet worden en dus veel tijd kosten en vaak ten koste gaat van het beeld. ook liever geen demping in de kast.

3. zie hierboven, kleur van de conus het liefst zwart, en de plaatsing van de speakers het liefst in het midden van de vaas.

4. correct, liefst uiteraard minder.

5. dat is een pleister op de vormgevingswonden.. nee dat zou echt zwaar afdoen..

6. ik wil de voorste houten schijf er net iets buiten laten vallen, klein cirkeltje erin freezen en een randje schuimbubber er in, en vervolgens vanuit de buitenkant met schoefdraad/getapt lasdraad naar de grote baffle laten lopen en het daar aan aandraaien, haha, beetje duidelijk? najah daar heb ik in ieder geval over nagedacht en ik zie daar geen problemen
indoubt

Bericht door indoubt »

Eens kijken of ik daar nog wat mee kan.

1. Ok, het kan wel gevolgen hebben voor je afstraalgedrag (zelfs behoorlijk) maar daar is van tevoren lastig iets echt nuttigs over te zeggen
2. Begrijpelijk, hieronder doe ik een nieuw voorstel en dan kun je kijken of je het wat vindt
3. Zie voorstel en kijk of het je bevalt
4. misschien wel mogelijk, afhankelijk van je keuze.
5. Moeizaam, niet dat er geen goede 3 weg luidsprekers zijn maar vooralsnog niet in een combinatie van units die je graag ziet blijkbaar. ik kom er hieronder nogmaals op terug.
6. Dat wordt waarschijnlijk je constructieve uitdaging. Iets maken wat je mooi vindt en nog stevig genoeg is om de units goed vast te zetten.

Kijk eens naar dit linkje:
http://www.audiocad.de/u/bauvor/fatt/stueli_fatt.html

Je hebt hier een Tangband W4-655 gecombineerd met een Monacor DT-25N (met een diameter van 66 mm). Ook de filteronderdelen en het filterschema en opbouw zijn gegeven.

Vanwege je kastvorm en het ontbreken van een baffle zal dit filter niet hellemaal correct zijn. Met name je baffle step correctie zal waarschijnlijk anders zijn. Niettemin geeft je dit wel goede uitgangspunten en waarschijnlijk een luisterbaar geheel voor het mid en hoog.

Blijft het laag over. Er zijn drieweg ontwerpen met een passief filter die deze mid (w4-655) gebruiken en een Vifa tweeter. Echter gebruiken die een grote ovale tangband die in jouw kast niet past. Echt handige drieweg ontwerpen met luidsprekerunits die binnen je budget passen, passief zijn en in je kast passen ben ik zo 1-2-3- niet tegengekomen. Ik kom daarom nogmaals terug op actief maar dan op een andere manier.

Ik neem aan dat je reeds in het bezit bent van een versterker en dat je de mogelijkheid hebt om er een tweede bij te lenen. In dat geval zou je kunnen kijken naar een Reckhorn S1 crossover. http://www.reckhorn.com/index.php?ln=en&prod=s1
Deze is circa 89€.

In dat geval kun je wederom kijken naar een tangband woofer. Ik zou alsnog kijken of de W8-740 passend is. Ik denk zelf dat het zou moeten kunnen gezien de korfafmetingen en de taps toelopende korf. Alternatief zou een W6 kunnen zijn.

straks verder....
Jasperhku

Bericht door Jasperhku »

ik heb zelf 2 versterkers, zou een oude soundcraft mengpaneel niet hetzelfde kunnen als die eq? of een oude Equalizer via marktplaats?
2 versterkers is inderdaad wel een optie. Ik vind die MONACOR DT-25N ook wel heel mooi eigelijk..

Maar voor de woofer, die W8 past gewoon net niet, dus dat is echt geen optie. W6-1139SG een optie?
Jasperhku

Bericht door Jasperhku »

bartsegers

Dit is een mooiere oplossing:

http://www.allesvoorindeauto.nl/catalog ... 489bf4a3a4

Deze zet je voor je signaal dat de versterker ingaat.
enige wat er nog doorheen komt is alles onder de 50/100/150 hz. afhankelijk van je model.
Kost 'm de kop ook niet, en geen voeding nodig etc.
Afbeelding
Jasperhku

Bericht door Jasperhku »

Equalizer vind ik persoonlijk mooier, maar is daar hetzelfde mee te doen als met die reckhorn?
en de W6, als ik die apart aanstuur (aparte versterker), is het dan beter te doen?
indoubt

Bericht door indoubt »

Een normale equalizer gaat niet werken tenzij ie tevens crossover is. Je hebt dus iets dergelijks als de S1 nodig. Misschien dat er nog goedkopere crossovers zijn, daar heb ik geen idee van.

De W6 kan ook. Wel lager rendement dus je zal er meer vermogen in moeten pompen voor dezelfde geluidsdruk en hij kan minder vermogen hebben.

Afhankelijk van de dikte van je ring zou die W8 waarschijnlijk passen. Om in een drieweg luidspreker een enkele 6 inch unit met laag rendement als bas te nemen is waarschijnlijk niet de meest goed presterende oplossing maar eigenlijk zitten er toch al veel concessies in het ontwerp.

Edit: De kans dat in zo'n caliber doosje gewoon een spoeltje en een elkootje zit is groot en dan nog van een kwaliteit die je liever niet ziet (vandaar het doosje). Dan kun je bijna net zo goed je ogen dicht doen en wat filteronderdelen bestellen en hopen dat het goed komt
bartsegers

Die caliber lowpass filters ken ikzelf niet, maar zie niet in waarom die niet werken ?
Dit is toch op line-niveau? Moet het dan sjiek en fancy zijn?
indoubt

Bericht door indoubt »

Ze werken uiteraard wel alleen is de kwaliteit lang niet altijd wat je ervan verwacht. Ik ben me ervan bewust dat we hier niet voor topkwaliteit gaan maar veronderstelde dat het wel de bedoeling was te streven naar "most bang for the buck". Uiteraard leiden vele wegen naar Rome dus misschien is dit wel een optie.
Jasperhku

Bericht door Jasperhku »

oke dan ga ik voor de volgende oplossing:

http://www.juoiga.nl/ (TB W4 -655A (of 655C, die past beter bij de W6) en de TB W6 -1139SG)
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=7248

Leen ik hiervan het filter

http://www.audiocad.de/u/bauvor/fatt/stueli_fatt.html

Maar waar haal ik de Reckhorn S-1 vandaan?
bartsegers

http://www.capsandcoils.com/shop/reckho ... p-638.html

Maar, wellicht dat de F-1 ook al voldoet.
http://www.reckhorn.com/index.php?ln=en&prod=f1

als je toch twee versterkers hebt, kun je het laag en mid-hoog mooi actief aansturen.
MrCaBLeGuY

Hou er rekening mee dat je 4 terminals per kant moet hebben nou (voor de bovenste 2 en voor het laag)

2 van die http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=86 ofzo

niet zo mooi als 4 x deze maar wel voordeliger.

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=2666
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”