Subwoofers

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Sareno
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 14 mei 2010, 20:38

Subwoofers

Bericht door Sareno »

Hi,

Ik heb de laatste dagen al heel wat tijd op dit forum doorgebracht maar 1 ding ontgaat me. In een ander topic vroeg ik naar het verschil in Car Hifi en Home Hifi en 1 antwoord daarop was het verschil in cabin gain.

Maar waarom zijn drivers voor home hifi zoveel goedkoper dan voor car hifi? Wat is nou echt het verschil? Ook als ik kijk naar de magneten etc, de magneet van de woofer in mijn auto weegt net zoveel als een hele speaker hier?

Een losse woofer voor in de auto kost maar zo 400 euro, terwijl een tangband subwoofer nog geen 100 kost.

Waar zit dat toch in?
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Subwoofers

Bericht door Bertje »

Qua prijs lijkt dat misschien zo, maar ook in de car audio zijn goekope woofers te krijgen die prima doen waarvoor ze gemaakt zijn, wellicht vindt jij ze niet? In de home-audio zijn er ook dure te koop, ik zie daar echt geen verschil.
Verschil in home/car is vooral dat er in car audio natuurlijk beperkingen zijn aan de inbouwruimte. Het doel is zoveel mogelijk sublaag uit een zo'n klein mogelijk kastje. En daar worden de T/S parameters meestal op afgestemd.
Rob.
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Subwoofers

Bericht door vinnie411 »

en om een of andere reden moeten autowoofers het liefst 1000watt of meer slikken.
denk ook dat er een grotere marge op zit.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Subwoofers

Bericht door JvS »

vinnie411 schreef:
en om een of andere reden moeten autowoofers het liefst 1000watt of meer slikken.
denk ook dat er een grotere marge op zit.
Dat laatste met name. Car woofers worden door normale dealers verkocht. Zelfbouwspeakers wordt verkocht als onderdelen van een speaker. Het zijn geen 'retail' producten en daardoor denk ik ook veel goedkoper.
Sareno
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 14 mei 2010, 20:38

Re: Subwoofers

Bericht door Sareno »

Het prijsverschil tussen 'onderdeel' en retail begrijp ik. Maar de constructie lijkt gewoon steviger, zwaarder.

Ik heb bijvoorbeeld nog een Polk DB10 4 Ohm liggen. Een 10" sub, 270W RMS geloof ik. Wat maakt deze nou anders?

requency Response - 20-300 Hz.
Sensitivity - 85 db
Impedance - 4 Ohms
Re - 3.7 Ohms
Pe - 300 Watts
Fs - 26.7 Hz.
Qms - 4.91
Qes - 0.409
Qts - 0.376
Vas - 1.13 cu.ft.
Cms - 240 um/N
BL - 15.0 TM
SD - 56.27 sq.in.
Xmax Linear - .343 inches / 8.7 mm
Xmax Mechanical - 1.0 inches / 25.4 mm
Magnet weight - 4 pounds 2 ounces
Vd - .042 cu.ft.
Cut out diameter - 9.28 inches
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Subwoofers

Bericht door Vuurkat »

Als je de T/S-parameters vergelijkt met die van een hifi-subwoofer zie je over het algemeen dat:
  1. de Vas (heeft invloed op de grootte van de kast) veel kleiner is
  2. het rendement lager is (van rendement, diepgang en kleine kast kan je er maar 2 kiezen)
  3. de belastbaarheid hoger is (marketing en/of compenseren voor het lage rendement)
Soms is de impedantie ook lager, omdat je in de auto een lagere voedingsspanning hebt. De zwaardere constructie lijkt me nodig om in een kleine kast goed te kunnen werken maar kan ook voor de 'looks' zijn.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Subwoofers

Bericht door Chris_T »

Zal er ook wel mee te maken hebben met 'wat de gek ervoor geeft'.
Maar om eerlijk te zeggen zie ik het verschil ook niet zo? Zowel bij car als home hifi zijn dure en goedkope drivers te vinden.
Misschien dat prijzen voor home hifi wel kunstmatig laag worden gehouden uit liefde voor de hobby 8) .
Sareno
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 14 mei 2010, 20:38

Re: Subwoofers

Bericht door Sareno »

Ik moest even aan dit topic denken door een gesprek op een autoforum. Casper noemt inderdaad iets over de Vas een ander beaamt dat hier.
Maar om het geheel ook terug naar een wagen om te buigen : daarom ook vind je speciaal voor wagens woofers met een heel lage Vas. Ze maken de conussen uit veel lichtere mixen van materialen die veel stijver zijn. Om zo toch een lage eigenresonantie frequentie te bekomen bij een heel kleine kast. Immers, hoe kleiner je kast, hoe minder het luchtvolume, hoe moeilijker die meer kan trillen en dus in fase (bij reflex designs) terug kan uitstuwen. Maar die mengsels én stijfheid én stevigheid zijn moeilijk te bereiken. Vandaar de hogere prijzen
Wat is en doet die Vas?
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Subwoofers

Bericht door Vuurkat »

De vas heeft te maken met hoe stijf de ophanging is en bepaalt voor een deel hoe groot de kast moet worden. Als de vas 2x zo groot is heb je ook een 2x zo grote kast nodig (ervan uitgaande dat de andere T/S-parameters hetzelfde zijn).

Stel je neemt een driver en stopt die in een kast die even groot is als vas, dan moet je 2x zo hard drukken om de conus een centimeter naar achteren te drukken, vergeleken met de driver zonder kast.
Sareno
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 14 mei 2010, 20:38

Re: Subwoofers

Bericht door Sareno »

Dat was me inderdaad ook al een beetje duidelijk maar als dat het enige is, zou niet elke fabrikant de Vas zo klein mogelijk houden?

Of komen juist daar de kosten weer om de hoek kijken?
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Subwoofers

Bericht door Vuurkat »

Als je twee drivers isobarisch monteert, dan krijg je eigenlijk één driver die dezelfde T/S-parameters heeft als een enkele driver, maar dan met een gehalveerde vas. Die driver heeft dan een 2x zo zware conus, een 2x zo sterke motor, een 2x zo stijve ophanging enz. en daarnaast is het rendement gehalveerd.

Het zou dus heel duur worden om de vas erg klein te krijgen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Subwoofers

Bericht door wouter »

Sareno schreef:
Ik moest even aan dit topic denken door een gesprek op een autoforum. Casper noemt inderdaad iets over de Vas een ander beaamt dat hier.
Maar om het geheel ook terug naar een wagen om te buigen : daarom ook vind je speciaal voor wagens woofers met een heel lage Vas. Ze maken de conussen uit veel lichtere mixen van materialen die veel stijver zijn. Om zo toch een lage eigenresonantie frequentie te bekomen bij een heel kleine kast. Immers, hoe kleiner je kast, hoe minder het luchtvolume, hoe moeilijker die meer kan trillen en dus in fase (bij reflex designs) terug kan uitstuwen. Maar die mengsels én stijfheid én stevigheid zijn moeilijk te bereiken. Vandaar de hogere prijzen
Wat is en doet die Vas?
Het lijkt me dat diegene het niet helemaal snapt. Een lage resonantiefrequentie is met een stijve ophanging alleen mogelijk met een zware conus/ bewegend deel (MMS). Er is volgens mij helemaal niets exotisch aan de materialen van caraudio. Een subwoofer hoeft maar een heel klein bereik te hebben en het membraan zal zich binnen het inzet gebied gedragen als een 'stijve zuiger' dus die mix is helemaal niet aan de orde. Een licht membraan zou juist een hele hoge VAS moeten hebben om een lage fs te krijgen. Tenzij ik er helemaal naast zit... :-$
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Subwoofers

Bericht door Vuurkat »

Marketingpraat?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Subwoofers

Bericht door wouter »

Maar die mengsels én stijfheid én stevigheid zijn moeilijk te bereiken. Vandaar de hogere prijzen
Beetje onzin. Subwoofers kunnen makkelijk stijf. Rendement is miet echt een issue bij caraudio aangezien de subs eigen versterkers hebben. Alleen voor de SPL max, aangezien je in een auto niet zo maar aan oneindig veel vermogen kan komen. Maar 1 12" gaat thermisch naar z'n grootje met een relatief lichte versterker. Stugge ophanging is prettig als fysiek subsoon filter maar ergens gaan die vermogens parten spelen.
Plaats reactie