Dan ben ik je waarschijnlijk net misgelopenhannesie schreef:Terwijl jullie even discussiëren, ben ik even naar Speaker&Co geweest en een paar BRrrrrtjes gehaald BR 70![]()
De IDUNN ++ (zijn klaar)
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Als je morgen, dus zaterdag weer gaat, kunnen we even afspreken
.
Waarom zul je dan zeggen?
Ik heb dus die BR 70 gehaald en ga dan in WinIsd even kijken welke lengte ook al weer?
Wat bleek, ik zie dat de diameter van jou voorgestelde BR als je die naar het juiste lengte brengt dat het niet lekker gaat.
Ik denk dan, hoe kreeg hij zo een mooie kromme in WinIsd?
Wat bleek, in jouw WPR file bleek dat je een 5.10 diameter BR pijp had met een lengte van 16,89 cm had staan.
Kijk ik wat Peter heeft dan zie ik de HP 50
* 50 mm baspoort
* Lengte 143 mm
* Inkortbaar
* Materiaal ABS
* Gat in de kast 69 mm
* Wanddikte 2 mm
Dan is het wel moeilijker om het mooi te krijgen in de simulatie.
Dat is dus te kort, en de HP 70
* 70 mm baspoort
* Lengte 161 mm
* Inkortbaar
* Materiaal ABS
* Gat in de kast 97 mm
* Wanddikte 2 mm
Ik zal morgen Peter eens vragen of hij een truc heeft, ik zie net met Winisd dat met 4,70 diameter en 10 cm lengte het wel goed komt.
Waarom zul je dan zeggen?
Ik heb dus die BR 70 gehaald en ga dan in WinIsd even kijken welke lengte ook al weer?
Wat bleek, ik zie dat de diameter van jou voorgestelde BR als je die naar het juiste lengte brengt dat het niet lekker gaat.
Ik denk dan, hoe kreeg hij zo een mooie kromme in WinIsd?
Wat bleek, in jouw WPR file bleek dat je een 5.10 diameter BR pijp had met een lengte van 16,89 cm had staan.
Kijk ik wat Peter heeft dan zie ik de HP 50
* 50 mm baspoort
* Lengte 143 mm
* Inkortbaar
* Materiaal ABS
* Gat in de kast 69 mm
* Wanddikte 2 mm
Dan is het wel moeilijker om het mooi te krijgen in de simulatie.
Dat is dus te kort, en de HP 70
* 70 mm baspoort
* Lengte 161 mm
* Inkortbaar
* Materiaal ABS
* Gat in de kast 97 mm
* Wanddikte 2 mm
Ik zal morgen Peter eens vragen of hij een truc heeft, ik zie net met Winisd dat met 4,70 diameter en 10 cm lengte het wel goed komt.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Let op het oppervlak van winisd van de BR.
Vergelijk die met het oppervlak van de BR (van HP70 is 26.4cm2)
OK morgenochtend ga ik op de PC boven is even kijken wat je bedoeld
Ik heb net vanavond met mijn broer en zus(waar deze boxjes voor zijn) even afgesproken en ga ook morgen een aantal plankjes kopen om het andere boxje te maken om te kunnen vergelijken.
Volume 14,7 liter
Ik heb net vanavond met mijn broer en zus(waar deze boxjes voor zijn) even afgesproken en ga ook morgen een aantal plankjes kopen om het andere boxje te maken om te kunnen vergelijken.
Volume 14,7 liter
Dat morgenochtend is dus wel middag geworden, en na een poosje stoeien zie ik dan dingen gebeuren die ik echt niet snap.
Als ik zoek om de mogelijkheden te vinden om de zaak fijn te tunen zie ik telkens toch waarde's waarvan ik dacht dat staat weer verschieten.
Daarnaast constateer ik dat de BR's conisch zijn, is dat dan de one flangend end bij end correction.
@ Bart,
Ben een tijdje aan het pielen geweest, maar als ik dan weer het 1 heb gedaan blijkt de lengte van de BR weer idioot te zijn verschoven.
Ik kan de logica niet ontdekken
Als ik zoek om de mogelijkheden te vinden om de zaak fijn te tunen zie ik telkens toch waarde's waarvan ik dacht dat staat weer verschieten.
Daarnaast constateer ik dat de BR's conisch zijn, is dat dan de one flangend end bij end correction.
@ Bart,
Ik zie aangeduid de Cross area in cm2, maar die waarde kan ik niet veranderen.b_force schreef:Let op het oppervlak van winisd van de BR.
Ben een tijdje aan het pielen geweest, maar als ik dan weer het 1 heb gedaan blijkt de lengte van de BR weer idioot te zijn verschoven.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Natuurlijk kun je wel het oppervlakte veranderen. Dat is namelijk gewoon de diameter veranderen.
Bij dezelfde tuning frequentie wordt de poort groter/kleiner bij een kleinere of grotere box.
Zo logisch als maar kan
Bij dezelfde tuning frequentie wordt de poort groter/kleiner bij een kleinere of grotere box.
Zo logisch als maar kan
Als ik dat doe de diameter veranderen naar 7 cm en de max poortlengte van 16,1 cm dan krijg ik dus die bobbel waarvan ik dan denk dat is niet zo strak als wat jij deed 
JA, maar ik wil een net zo een mooi lijntje (geen Coke
) als jij.
Ik dacht het te behalen met wat geklooi zodat het strak was als een plank, en dat lukt mij niet echt.
Is hier dan nog wat te bereiken met een wijziging van het volume?
De plankjes heb ik vandaag nog niet gehaald, vandaar dat er daar nog een optie zit maar kon dat ook niet in de ideale mix krijgen.
Ik dacht het te behalen met wat geklooi zodat het strak was als een plank, en dat lukt mij niet echt.
De plankjes heb ik vandaag nog niet gehaald, vandaar dat er daar nog een optie zit maar kon dat ook niet in de ideale mix krijgen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Vul dan dezelfde maten in?hannesie schreef:JA, maar ik wil een net zo een mooi lijntje (geen Coke) als jij.
Ik begrijp het probleem niet?
Dat is inderdaad het probleem niet, maar op de laatste schermafdruk staat het verschil met de situatie van de diameter 5.10 en de diameter van de BR70 HP.
als ik die dan opgeef (diameter 7.00 en ik kijk naar wat er dan komt met de lengte) dan krijg ik een bult te zien.
Dat doet mij denken aan een te veel geprononceerd laag, wat mogelijk het karakter boemerig maakt.
De waardes die jij hebt zijn naar mijn idee niet de waardes die je kunt nemen, tenminste als ik mijn schuifmaat moet geloven.
Ik ben ook maar een stumper met dit soort dingen, maar ik leer er veel van door het doen!
Dit is echt Trial and Error voor mij
als ik die dan opgeef (diameter 7.00 en ik kijk naar wat er dan komt met de lengte) dan krijg ik een bult te zien.
Dat doet mij denken aan een te veel geprononceerd laag, wat mogelijk het karakter boemerig maakt.
De waardes die jij hebt zijn naar mijn idee niet de waardes die je kunt nemen, tenminste als ik mijn schuifmaat moet geloven.
Ik ben ook maar een stumper met dit soort dingen, maar ik leer er veel van door het doen!
Dit is echt Trial and Error voor mij
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik was uitgegaan van deze waardes:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3900
Vergelijk ik die met deze:
http://www.intertechnik.de//user/articl ... 46778a.jpg
Dan klopt die inderdaad niet.....
(zal Europe-Audio gelijk een e-mail sturen).
Een betere kandidaat ik wellicht de MBR-70
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3900
Vergelijk ik die met deze:
http://www.intertechnik.de//user/articl ... 46778a.jpg
Dan klopt die inderdaad niet.....
(zal Europe-Audio gelijk een e-mail sturen).
Een betere kandidaat ik wellicht de MBR-70
Hebben we toch wel iets duidelijk!!
De fabrikant maakt verschillende lengtes !!!
Ik had ze bij Peter van Speaker&Co gehaald, en dan denk je uiteraard er is maar 1 soort.
Ik ga nu zo naar het officiële sluitings concert van het Cello Festival, dan kan ik weer eens de opvolgers van Conjunto Ibérico beluisteren, 8 cellisten die met de cello's echt een keer goed uit hun dak gaan, dan hoor je pas mooi laag
Morgen is er nog het 1 en ander in het Hof (Centrum) met leuke grappen in de meeste gevallen.
De fabrikant maakt verschillende lengtes !!!
Ik had ze bij Peter van Speaker&Co gehaald, en dan denk je uiteraard er is maar 1 soort.
Ik ga nu zo naar het officiële sluitings concert van het Cello Festival, dan kan ik weer eens de opvolgers van Conjunto Ibérico beluisteren, 8 cellisten die met de cello's echt een keer goed uit hun dak gaan, dan hoor je pas mooi laag
Morgen is er nog het 1 en ander in het Hof (Centrum) met leuke grappen in de meeste gevallen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Verschillende lengtes?
Ik zie maar 1 lengte voor dat type hoor?
Ik zie maar 1 lengte voor dat type hoor?
Ik zag maar 1 shop en jij keek bij die ander.
Bij Speaker&Co staat de HP-70 en jouw adres heeft de BR-70HP.
Op de foto kun je zien dat de fabrikant wel dezelfde moet zijn gezien de mal en constructie van deze pijpen.
De tenaamstelling van dit veroorzaakt de verwarring.
Ik moest het even in een pdf je zetten om het duidelijk te krijgen.
Spraakverwarring heet zoiets, denk ik
Bij Speaker&Co staat de HP-70 en jouw adres heeft de BR-70HP.
Op de foto kun je zien dat de fabrikant wel dezelfde moet zijn gezien de mal en constructie van deze pijpen.
De tenaamstelling van dit veroorzaakt de verwarring.
Ik moest het even in een pdf je zetten om het duidelijk te krijgen.
Spraakverwarring heet zoiets, denk ik
- Bijlagen
-
- HP70.pdf
- (31.05 KiB) 99 keer gedownload
We hebben weer even wat kunnen doen.
Materialen bij elkaar gesprokkeld, afgetekend, deels gelijmd,en vanavond (als mijn broer zin heeft met zijn cirkelgeleider) even de gaten frezen.
Wel een zeer luxe Speakon aansluiting
In de definitieve kast mag hij de blitz maken.
Materialen bij elkaar gesprokkeld, afgetekend, deels gelijmd,en vanavond (als mijn broer zin heeft met zijn cirkelgeleider) even de gaten frezen.
Wel een zeer luxe Speakon aansluiting
In de definitieve kast mag hij de blitz maken.
Ondertussen zit dit nog steeds in mijn hoofd.
Nu licht achterover gekanteld.
Mijn zus vind het in matzwart beter bij haar in het interieur passen, met dan een aluminium voet.
Met dat je het bedenkt, realiseer ik mij dat dit een knap moeilijk uit te voeren project word.
Maar ook dat moet toch mogelijk zijn
Nu licht achterover gekanteld.
Mijn zus vind het in matzwart beter bij haar in het interieur passen, met dan een aluminium voet.
Met dat je het bedenkt, realiseer ik mij dat dit een knap moeilijk uit te voeren project word.
Maar ook dat moet toch mogelijk zijn
Inmiddels een kastje gemaakt.
Met uiteraard weer wat foutjes, je geeft de maten op aan de houtzager bij de plaatselijke Karwei en ga er vervolgens met een aantal plankjes huiswaarts.
Nu is het een 2e proef waarbij het niet perse super hoeft, maar toch.
Wat bleek, ik had blijkbaar niet de juiste gegevens aan hem gegeven, want hij is nu 15,5 liter
Toch maar in elkaar gezet, en even gekeken in WinIsd voor de consequenties van het wat grotere volume.
Nu was de lengte van de basreflex pijp voldoende met de eerder gescoorde van Speaker&Co
Ik ga naar mijn broer om de gaten te frezen, en hij verrekend zich met de opening van de tweeter, ook dat kan worden opgelost, randje Butyleen kit voor het effect te verminderen.
Nu het filter maar even iets degelijker op een plankje gezet, en morgen maar eens even de rest monteren en eventueel luisteren
Met uiteraard weer wat foutjes, je geeft de maten op aan de houtzager bij de plaatselijke Karwei en ga er vervolgens met een aantal plankjes huiswaarts.
Nu is het een 2e proef waarbij het niet perse super hoeft, maar toch.
Wat bleek, ik had blijkbaar niet de juiste gegevens aan hem gegeven, want hij is nu 15,5 liter
Toch maar in elkaar gezet, en even gekeken in WinIsd voor de consequenties van het wat grotere volume.
Nu was de lengte van de basreflex pijp voldoende met de eerder gescoorde van Speaker&Co
Ik ga naar mijn broer om de gaten te frezen, en hij verrekend zich met de opening van de tweeter, ook dat kan worden opgelost, randje Butyleen kit voor het effect te verminderen.
Nu het filter maar even iets degelijker op een plankje gezet, en morgen maar eens even de rest monteren en eventueel luisteren
Ik heb vanmorgen dus het filter en demping in het kastje gedaan en de units gemonteerd.
Aansluiten en spelen.
Nu dus voor het eerst een stereo beeld van 2 gelijkaardige speakers.
De opzet gesloten en BR is wel te horen, maar nog geen echt eerlijk vergelijk.
Het nieuwe kasje mag nu wel wat inspelen maar voor wat betreft het laag is het een duidelijk ander karakter wat ik in eerste instantie ervaar.
Nu het ook alleen deze speakers zijn is het ruimtelijk beeld al wel duidelijk.
Het staat aardig los van de kast, en bij een opname van Janine Janssen speelt ze duidelijk naast de kasten, niet verkeerd.
Ik zal dadelijk eens zien of ik wat butyleen kit heb voor het randje van de tweeter, dat zal de afstraling wel kunnen beïnvloeden.
Ik was te nieuwsgierig om het geluid te horen

Aansluiten en spelen.
Nu dus voor het eerst een stereo beeld van 2 gelijkaardige speakers.
De opzet gesloten en BR is wel te horen, maar nog geen echt eerlijk vergelijk.
Het nieuwe kasje mag nu wel wat inspelen maar voor wat betreft het laag is het een duidelijk ander karakter wat ik in eerste instantie ervaar.
Nu het ook alleen deze speakers zijn is het ruimtelijk beeld al wel duidelijk.
Het staat aardig los van de kast, en bij een opname van Janine Janssen speelt ze duidelijk naast de kasten, niet verkeerd.
Ik zal dadelijk eens zien of ik wat butyleen kit heb voor het randje van de tweeter, dat zal de afstraling wel kunnen beïnvloeden.
Ik was te nieuwsgierig om het geluid te horen
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
[q]Ik zal dadelijk eens zien of ik wat butyleen kit heb voor het randje van de tweeter, dat zal de afstraling wel kunnen beïnvloeden.[/q]Dat kan zeker. Maar juist bij een waveguide heb je daar wat minder last van, omdat het geluid al vanaf een lagere frequentie directioneel (gebundeld) wordt.
Als je geen kit kan vinden kun je ook als tijdelijke oplossing een paar stukken schilderstape gebruiken, gewoon over de kieren plakkenhannesie schreef:Ik zal dadelijk eens zien of ik wat butyleen kit heb voor het randje van de tweeter, dat zal de afstraling wel kunnen beïnvloeden.
Ik heb mijn zus eens uitgenodigd om eens te komen luisteren naar het nu bereikte geluidsbeeld.
Het mid/hoog begint namelijk al lekker te klinken, de condensatoren lijken al aardig in hun vel te zitten.
Zij was verbaasd dat het zo precies weergaf waar de mensen zitten.
Zij gaat regelmatig naar concerten en speelt zelf ook in een orkest mee.
Haar indruk is voor mij dan ook wel een richtlijn, tenslotte zijn ze ook voor haar.
Voor mij moet het laag nog beter en losser, zeg maar wat meer ontspannen kunnen.
Het lijkt mij dat het laag met nog wat zoeken duidelijk een beter, en ontspannen resultaat kan opleveren.
Afgelopen zaterdag, ZBA dag) heb ik de set van Boerenterprise gehoord,
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=150
en ik heb het idee dat het laag wat hij had ook met deze units te bereiken moet zijn.
We hebben nog een stukje te gaan.
Het mid/hoog begint namelijk al lekker te klinken, de condensatoren lijken al aardig in hun vel te zitten.
Zij was verbaasd dat het zo precies weergaf waar de mensen zitten.
Zij gaat regelmatig naar concerten en speelt zelf ook in een orkest mee.
Haar indruk is voor mij dan ook wel een richtlijn, tenslotte zijn ze ook voor haar.
Voor mij moet het laag nog beter en losser, zeg maar wat meer ontspannen kunnen.
Het lijkt mij dat het laag met nog wat zoeken duidelijk een beter, en ontspannen resultaat kan opleveren.
Afgelopen zaterdag, ZBA dag) heb ik de set van Boerenterprise gehoord,
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=150
en ik heb het idee dat het laag wat hij had ook met deze units te bereiken moet zijn.
We hebben nog een stukje te gaan.
Hallo Hannesie, ontzettend leuk om jouw draadje te volgen!
Hier draaien de idunn's nu een week of 3 of zo en t laag begint langzaam lost te komen. Van de week had ik een nummer op staan dat mijn vrouw graag hoort en het viel me op hoe laag de idunn's eigenlijk gaan, valt me helemaal niets tegen.
Mijn huidige kastjes zijn 4 a 5 liter te groot op dit moment dus ik ben benieuwd hoe dat straks gaat klinkt met de volgende kastjes. Volgend de simulaties die wouter heeft gedaan moet er een 'bultje' in t laag bijkomen zodra t volume omlaag gaat. Ben benieuwd!
Gister even contact gehad met een maat die de volgende kastjes gaat maken voor me, hij is eerst n week op vakantie maar dan gaat hij ze in elkaar zetten. Hij is meubelmaker en heeft op zijn werk de computergestuurde cnc apparaten staan dus ik ben heel benieuwd hoe dat er straks uit gaat zien.
Ik zal dan ook een compleet verslag van de bouw van deze jongens plaatsen.
groeten,
Satefan
Hier draaien de idunn's nu een week of 3 of zo en t laag begint langzaam lost te komen. Van de week had ik een nummer op staan dat mijn vrouw graag hoort en het viel me op hoe laag de idunn's eigenlijk gaan, valt me helemaal niets tegen.
Mijn huidige kastjes zijn 4 a 5 liter te groot op dit moment dus ik ben benieuwd hoe dat straks gaat klinkt met de volgende kastjes. Volgend de simulaties die wouter heeft gedaan moet er een 'bultje' in t laag bijkomen zodra t volume omlaag gaat. Ben benieuwd!
Gister even contact gehad met een maat die de volgende kastjes gaat maken voor me, hij is eerst n week op vakantie maar dan gaat hij ze in elkaar zetten. Hij is meubelmaker en heeft op zijn werk de computergestuurde cnc apparaten staan dus ik ben heel benieuwd hoe dat er straks uit gaat zien.
Ik zal dan ook een compleet verslag van de bouw van deze jongens plaatsen.
groeten,
Satefan
-
wouter
- Ook commercieel actief
Satefan en ik hebben het laag vergeleken van de Idunn en de kastjes zo groot als die DD8MKII in 14 liter hoort, ik heb alleen een andere filter setup (L18 van Zaph) en het viel op dat mijn speakers veel meer laag weergeven. Een mooie droge basedrum viel bij de Idunn vrijwel weg in de baslijn. De afstemming is wat te diep en verliest daarmee 2 a 3 dB rendement, dat gaat opvallen. Vandaar het voorstel de kastjes kleiner te maken zodat de baspijp opnieuw afgestemd kan worden. f3 op 45 Hz is doorgaans diep zat, daar kom je dan ongeveer op uit.
Ik had ook al zitten kijken naar de Units van DD8 en constateer dat ik de indruk heb dat de verschillen niet zo groot zijn, behalve het conus materiaal. de spec's heb ik nog niet naast elkaar gehad, maar de conus geeft mede door gewicht e.d. andere TS parameters.
Ik ben eerst uit gegaan van het fabriek filter, maar het zou zomaar kunnen dat er met een ander filter een veel beter resultaat gehaald kan worden.
daarnaast is er voor mij nog optie met die PR en in de kast van 25 liter kan ik die makkelijk kwijt.
Een beetje stoeien kan geen kwaad
Ik zal jullie graag in de gaten houden met de Idunn zonder de ++

Ik ben eerst uit gegaan van het fabriek filter, maar het zou zomaar kunnen dat er met een ander filter een veel beter resultaat gehaald kan worden.
daarnaast is er voor mij nog optie met die PR en in de kast van 25 liter kan ik die makkelijk kwijt.
Een beetje stoeien kan geen kwaad
Ik zal jullie graag in de gaten houden met de Idunn zonder de ++