Luidsprekers integreren in meubels
Moderator: Beheerdersteam
Luidsprekers integreren in meubels
Hallo!
Ik ben de laatste tijd met de gedachte aan het spelen om een TV meubel te maken. Daarbij lijkt het me een interessante uitdaging om de luidsprekers er in te verwerken (Front en Center).
Na hier wat gelezen te hebben begrijp ik dat ik steeds minder snap van de technieken en wellicht moet ik een beetje op weg geholpen worden. Ook begrijp ik dat er op 1 of andere manier veel verschil zit in Home Hifi en Car Hifi, ik las dat Car-Subwoofers vreemde eenden in de bijt zijn voor in huis.. Kan iemand me dit uitleggen? In de Car Hifi ben/was ik redelijk thuis en kan ik een meer dan fatsoenlijk geluid krijgen uit een onmogelijke ruimte.
Mijn opzet komt dan ook wel een beetje uit die hoek, te beginnen met de front luidsprekers en sub.
Het meubel zal ongeveer 3 a 3,5 meter breed worden en zo'n 40cm diep. De luidsprekers wil ik dan aan de uiteinden links en rechts maken, op ongeveer 60cm hoog. Hier rijst mijn eerste vraag al; heeft een horizontale positie een negatieve invloed?
De 2e vraag; Ik denk te gaan werken met 3 drivers per zijde. 1 woofer, 1 mid en 1 tweeter. De woofer speelt vanaf een grove 80hz, tot aan de tweeter ~20khz. Is dit een normale wens en kan dit gesloten? De laagweergave hoeft hier niet te dreunen.
Voor weergave onder de 80hz wil ik een subwoofer inzetten, elders in de kamer.
Vermogen en geluidsdruk zeggen mij niet zo veel voor in de woonkamer. Het geluid moet ook al op laag volume vullend zijn, het maximaal volume natuurlijk wel 'flink' maar ja, wat is dat? 90dB?
De ruimte waarin ik luister is ongeveer 4m x 4m x 2.5m maar is onderdeel van een grotere kamer.
Kunnen jullie me een beetje op weg helpen? Bv hoe en waarmee ik moet filteren (wat zijn 1e, 2e, 3e, 4e order filters)?
Bedankt!
Ik ben de laatste tijd met de gedachte aan het spelen om een TV meubel te maken. Daarbij lijkt het me een interessante uitdaging om de luidsprekers er in te verwerken (Front en Center).
Na hier wat gelezen te hebben begrijp ik dat ik steeds minder snap van de technieken en wellicht moet ik een beetje op weg geholpen worden. Ook begrijp ik dat er op 1 of andere manier veel verschil zit in Home Hifi en Car Hifi, ik las dat Car-Subwoofers vreemde eenden in de bijt zijn voor in huis.. Kan iemand me dit uitleggen? In de Car Hifi ben/was ik redelijk thuis en kan ik een meer dan fatsoenlijk geluid krijgen uit een onmogelijke ruimte.
Mijn opzet komt dan ook wel een beetje uit die hoek, te beginnen met de front luidsprekers en sub.
Het meubel zal ongeveer 3 a 3,5 meter breed worden en zo'n 40cm diep. De luidsprekers wil ik dan aan de uiteinden links en rechts maken, op ongeveer 60cm hoog. Hier rijst mijn eerste vraag al; heeft een horizontale positie een negatieve invloed?
De 2e vraag; Ik denk te gaan werken met 3 drivers per zijde. 1 woofer, 1 mid en 1 tweeter. De woofer speelt vanaf een grove 80hz, tot aan de tweeter ~20khz. Is dit een normale wens en kan dit gesloten? De laagweergave hoeft hier niet te dreunen.
Voor weergave onder de 80hz wil ik een subwoofer inzetten, elders in de kamer.
Vermogen en geluidsdruk zeggen mij niet zo veel voor in de woonkamer. Het geluid moet ook al op laag volume vullend zijn, het maximaal volume natuurlijk wel 'flink' maar ja, wat is dat? 90dB?
De ruimte waarin ik luister is ongeveer 4m x 4m x 2.5m maar is onderdeel van een grotere kamer.
Kunnen jullie me een beetje op weg helpen? Bv hoe en waarmee ik moet filteren (wat zijn 1e, 2e, 3e, 4e order filters)?
Bedankt!
Re: Luidsprekers integreren in meubels
Hey,
Leuk, iemand met vergelijkbare plannen. Ik wil na het sterven van mijn huidige tv hetzelfde gaan doen. Ik denk dat als je met een subwoofer gaat werken je beter je geld kunt steken in 2 goeie drivers per kant dan je financiële middelen over 3 drivers te gaan verdelen.
Ik denk erover deze te gaan bouwen, waarbij de woofer in een deel van het meubel zit. Op deze manier wil ik dan de 3 frontspeakers bouwen (dus ook de center met een 8" bas en de rears alleen met de mid-hoog units. Het allerlaagste laag zal dan nog worden gedaan door mijn huidige sub.
Ik heb eens een mailtje met mijn plan naar HobbyHifi gestuurd om te polsen wat die ervan vinden.
Groeten,
Mischa
Leuk, iemand met vergelijkbare plannen. Ik wil na het sterven van mijn huidige tv hetzelfde gaan doen. Ik denk dat als je met een subwoofer gaat werken je beter je geld kunt steken in 2 goeie drivers per kant dan je financiële middelen over 3 drivers te gaan verdelen.
Ik denk erover deze te gaan bouwen, waarbij de woofer in een deel van het meubel zit. Op deze manier wil ik dan de 3 frontspeakers bouwen (dus ook de center met een 8" bas en de rears alleen met de mid-hoog units. Het allerlaagste laag zal dan nog worden gedaan door mijn huidige sub.
Ik heb eens een mailtje met mijn plan naar HobbyHifi gestuurd om te polsen wat die ervan vinden.
Groeten,
Mischa
Re: Luidsprekers integreren in meubels
Hi,
Mooie speaker. Je wilt deze dan horizontaal gaan verwerken neem ik aan? Links en Rechts begrijp ik dan maar hoe wil je de center dan doen?
Overigens, deze speaker heeft wel 3 drivers per kant, min of meer zoals ik het wilde.
Mijn idee heeft er wel wat van weg maar ik ben juist op zoek naar een opzet waarbij ik gesloten speakers in het meubel kan verwerken, gebruikmakend van het volume van het meubel. Net als de speakers in de voordeuren van een auto. Daar kan je ook al flink volume en warmte uit halen.
De sub(s) hoop ik later ergens onder de vensterbank in te bouwen, waar veelal radiatoren staan.
Mooie speaker. Je wilt deze dan horizontaal gaan verwerken neem ik aan? Links en Rechts begrijp ik dan maar hoe wil je de center dan doen?
Overigens, deze speaker heeft wel 3 drivers per kant, min of meer zoals ik het wilde.
Mijn idee heeft er wel wat van weg maar ik ben juist op zoek naar een opzet waarbij ik gesloten speakers in het meubel kan verwerken, gebruikmakend van het volume van het meubel. Net als de speakers in de voordeuren van een auto. Daar kan je ook al flink volume en warmte uit halen.
De sub(s) hoop ik later ergens onder de vensterbank in te bouwen, waar veelal radiatoren staan.
Re: Luidsprekers integreren in meubels
Hoi, leuk idee!
Car-subwoofers komen niet zo laag in huis, omdat er bij het ontwerpen rekening is gehouden met cabin gain (dat de laagste frequenties worden versterkt, wat je in huis veel minder hebt).Sareno schreef:ik las dat Car-Subwoofers vreemde eenden in de bijt zijn voor in huis.. Kan iemand me dit uitleggen?
Het is belangrijk dat de mids en tweeters gericht zijn op de luisteraars.Sareno schreef:Hier rijst mijn eerste vraag al; heeft een horizontale positie een negatieve invloed?
Ja hoor, dat kan prima. Misschien kan je dan ook wat lager crossen naar de subwoofer (edit: als je 3 drivers per zijde gebruikt). Al heb je misschien al wel genoeg aan 2 drivers per zijde.Sareno schreef:De 2e vraag; Ik denk te gaan werken met 3 drivers per zijde. 1 woofer, 1 mid en 1 tweeter. De woofer speelt vanaf een grove 80hz, tot aan de tweeter ~20khz. Is dit een normale wens en kan dit gesloten? De laagweergave hoeft hier niet te dreunen.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op za 15 mei 2010, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Luidsprekers integreren in meubels
Bedankt voor je reactie, duidelijk.
Mid en hoog moeten dus op mijn bank gericht worden. Er van uitgaand dat het meubel 3.5M breed is zal ik de speakers iets naar elkaar toe moeten richten. Ik las iets dat de spoelen normaliter op 1 lijn moeten liggen. Dus als ik de tweeters aan de buitenzijde plaats zorg ik dus al een beetje voor de richting, toch? Of is dit niet voldoende?
Je hebt het over 2 drivers per kant, zijn er dan speakers met zo'n groot bereik? Na wat Wiki, google etc kom ik globaal uit op de volgende ranges:
Subwoofer:~20Hz - ~200Hz
Woofer: ~40Hz - ~1KHz
Mid (squawker): ~300Hz - ~5KHz
Tweeter: ~2KHz - ~20KHz
Met 2 drivers per zijde zal ik dus moeten zoeken naar een driver die grofweg 50/60Hz - 3KHz haalt, plus een tweeter en een juiste filtering. (ik snap nog niet wat 1e, 2e etc order betekent).
Hiermee is de uitdaging nog niet helemaal volledig. Deze zelfde speakers moeten ook in staat zijn om mee te doen in een 7.1 opstelling. Hoe ik dit qua versterking en filtering aan ga pakken weet ik nog niet goed. Wellicht zal ik dan dmv een speakerselector 2 separate versterker/filter lijnen moeten schakelen tussen 2.1 en 7.1? Ik neem tenminste aan dat stereo andere filtering nodig heeft dan multi speaker?
Mid en hoog moeten dus op mijn bank gericht worden. Er van uitgaand dat het meubel 3.5M breed is zal ik de speakers iets naar elkaar toe moeten richten. Ik las iets dat de spoelen normaliter op 1 lijn moeten liggen. Dus als ik de tweeters aan de buitenzijde plaats zorg ik dus al een beetje voor de richting, toch? Of is dit niet voldoende?
Je hebt het over 2 drivers per kant, zijn er dan speakers met zo'n groot bereik? Na wat Wiki, google etc kom ik globaal uit op de volgende ranges:
Subwoofer:~20Hz - ~200Hz
Woofer: ~40Hz - ~1KHz
Mid (squawker): ~300Hz - ~5KHz
Tweeter: ~2KHz - ~20KHz
Met 2 drivers per zijde zal ik dus moeten zoeken naar een driver die grofweg 50/60Hz - 3KHz haalt, plus een tweeter en een juiste filtering. (ik snap nog niet wat 1e, 2e etc order betekent).
Hiermee is de uitdaging nog niet helemaal volledig. Deze zelfde speakers moeten ook in staat zijn om mee te doen in een 7.1 opstelling. Hoe ik dit qua versterking en filtering aan ga pakken weet ik nog niet goed. Wellicht zal ik dan dmv een speakerselector 2 separate versterker/filter lijnen moeten schakelen tussen 2.1 en 7.1? Ik neem tenminste aan dat stereo andere filtering nodig heeft dan multi speaker?
Re: Luidsprekers integreren in meubels
Je hoeft maar één filter te ontwerpen. Met de juiste receiver kun je schakelen tussen stereo en multichannel weergave. Met de beperkte kennis die je lijkt te hebben is het het overwegen waard om vanuit iets bestaand te gaan werken. Nu is dat vrij lastig met een dergelijk specifiek meubel. Overweeg anders ook om een simpele normale tweeweg te bouwen en er naast een boek te lezen om te begrijpen wat belangrijke aspecten zijn. Het boek van Vance Dickanson is mijn inziens wel een aanrader. Daar staat over vrijwel alle aspecten wel iets geschreven.
Re: Luidsprekers integreren in meubels
De meningen over die frequentieranges zijn wat verdeeld, maar naar mijn mening zijn volgende frequentie ranges realistischer:Sareno schreef:Subwoofer:~20Hz - ~200Hz
Woofer: ~40Hz - ~1KHz
Mid (squawker): ~300Hz - ~5KHz
Tweeter: ~2KHz - ~20KHz
Subwoofer: 15(of nog lager zelfs) tot hooguit 80Hz.
Film-effecten kunnen zich namelijk een stuk onder de 20Hz bevinden, wat wel niet meer hoorbaar is, maar wel voelbaar. Bovendien wordt een subwoofer toch wel erg lokaliseerbaar als deze te hoog doorspeelt.
Woofer:
20Hz(of lager) tot 250Hz in een F.A.S.T of 3-weg systeem zonder subwoofer
40à50Hz tot 250Hz in een 4-weg systeem of F.A.S.T aangevuld met subwoofer
35à80Hz tot 3kHz in een 2-weg: aangezien een woofer die fatsoenlijk middengebied weergeeft quasi nooit de 20Hz haalt is het dus kiezen tussen zo laag mogelijk zonder sub en wat inboeten in het laag en waarschijnlijk ook in het middengebied, ofwel een woofer kiezen die minder laag gaat, maar hoogst waarschijnlijk beter articuleert en deze aanvullen met een sub
Mid: 250Hz (bij voorkeur lager) tot 5kHz (bij voorkeur nog hoger). Hierover is mijn mening duidelijk: een middentoner dient het volledige stembereik te kunnen weergeven, of toch zeker het grootste deel er van.
Tweeter: vanaf 2 à 2.5kHz in een 2-weg set, vanaf 5-6kHz in een 3-weg set
groetjes,
Isabelle
Re: Luidsprekers integreren in meubels
Een FAST-systeem is mijns inziens ook de meest ideale (realiseerbare) oplossing. Ik ben erg benieuwd naar de Nescio en eventuele andere ontwerpen die aanstaande zaterdag te aanschouwen zullen zijn. Ooit zal ik nog een breedbander combineren met een tweeter om de kop van het bereik van de breedbander te ontlasten en een subwoofer om de nodige laagondersteuning te brengen.Candisa schreef:Mid: 250Hz (bij voorkeur lager) tot 5kHz (bij voorkeur nog hoger). Hierover is mijn mening duidelijk: een middentoner dient het volledige stembereik te kunnen weergeven, of toch zeker het grootste deel er van.
Groeten,
Mischa
Re: Luidsprekers integreren in meubels
Dankjewel voor de reacties.
Per zijde zal ik ongeveer 55 a 60 liter beschikbaar hebben (B50xH30xD40). Hier kan ik nog wat aan veranderen maar groter wordt het niet.
Fysiek past er een 3 weg in maar is dit qua inhoud ook te doen? Of is het beter de ruimte iets te verkleinen en een 2 weg te maken? (er komt inderdaad een sub bij voor de allerlaagste tonen)
Weten jullie toevallig projecten, voorbeelden voor hetgeen ik graag wil?
Per zijde zal ik ongeveer 55 a 60 liter beschikbaar hebben (B50xH30xD40). Hier kan ik nog wat aan veranderen maar groter wordt het niet.
Fysiek past er een 3 weg in maar is dit qua inhoud ook te doen? Of is het beter de ruimte iets te verkleinen en een 2 weg te maken? (er komt inderdaad een sub bij voor de allerlaagste tonen)
Weten jullie toevallig projecten, voorbeelden voor hetgeen ik graag wil?
Re: Luidsprekers integreren in meubels
Er moet hier ergens een topic zijn waar iemand speakers in de muur heeft gedaan. Al waren dat kant-en-klaar dingetjes, ben alleen kompleet kwijt welk merk e.d. Zal vast wel ergens tussen de showcases staan...
Zelf zou ik voor een 2weg gaan met sub, alleen al omdat een 2weg makkelijker goed te bouwen is dan een 3weg...
Zelf zou ik voor een 2weg gaan met sub, alleen al omdat een 2weg makkelijker goed te bouwen is dan een 3weg...
Re: Luidsprekers integreren in meubels
Even searchen op de gebruiker "Xiphias" en het waren in-wall speakers van B&Wsjons schreef:Er moet hier ergens een topic zijn waar iemand speakers in de muur heeft gedaan. Al waren dat kant-en-klaar dingetjes, ben alleen kompleet kwijt welk merk e.d. Zal vast wel ergens tussen de showcases staan...
Zelf zou ik voor een 2weg gaan met sub, alleen al omdat een 2weg makkelijker goed te bouwen is dan een 3weg...
Persoonlijk zou ik gaan voor een 3-weg, zelfs als er met sub aangevuld wordt. Op die manier kun je bij film de sub enkel en alleen voor de effecten houden (in plaats van voor de effecten + hetgene wat de fronts niet aankunnen), en heb je ook 'dedicated' drivers voor het stembereik.
Met 55à60 liter kun je zeker en vast 3-weg gaan, zelfs gepoort en met 10" woofers als het moet!
Een mid heeft maar een litertje of 3 nodig, en dat is dan nog voornamelijk om interferentie met de woofer te vermijden dat deze in een apart kamertje moet, en de tweeter kan gewoon in hetzelfde kamertje als de mid.
Qua mid ben ik persoonlijk zéér te spreken over de TangBand W4-1337. Deze komen trouwens ook in mijn eigen auto én in die van Xenia (mijn vriendin) en aangezien dit eigenlijk een breedbander is, dient een tweeter enkel maar ter ontlasting van het tophoog en ter verbetering van het afstraalgedrag.
Hierdoor kun je gek doen met tweeters die hoog gecrossed moeten worden (mijn vriendin gebruikt ribbon tweeters in haar wagen) of gewoon lekker low-budget kan gaan (ik gebruik Dayton ND20FB-4 tweetertjes).
Bovendien kunnen deze breedbanders vrij laag doorspelen, waardoor je prima een kleine subwoofer (6,5-10") kan toepassen als woofer, in plaats van een midwoofer die het moet stellen met een stuk minder x-max omdat deze berekend is om ook in het lage middengebied goed te presteren...
groetjes,
Isabelle
Re: Luidsprekers integreren in meubels
hi Isabelle,
Bedankt voor je info, hier kan ik idd echt wat mee!
Bedankt voor je info, hier kan ik idd echt wat mee!
Re: Luidsprekers integreren in meubels
ik heb zelf ook een hele tijd met een soortgelijk idee rondgelopen.
per toeval hebben we onlangs een nieuwe lcd tv gekocht, waarbij er tevens werd beslist om het huidige audio/tv meubel te gaan vervangen.
ik vind de audiomeubels van furniture-d ontzettend mooi, en ben aldus op heden zelf een dergelijk iets aan het bouwen.
wel heb ik een veel kleiner meubel (beperkingen door de mogelijke plaatsing tv in onze woonkamer) in opzet staan.
alle panelen MDF 22mm zijn reeds gezaagd. alles wordt gemonteerd met lamellos (reeds voorzien). de kast komt deels in een hoek. daar zal de sub ingebouwd worden (huidige sub is een zelfbouw op basis van de MJ ref100, zelfde driver en bijna identieke amp). behuizing wordt op maat van het meubel gemaakt uit 25mm MDF (panelen reeds klaar). ik voorzie 1 grote kanteldeur (scharnieren blum flipper door - in testfase). na opening zal centraal de receiver/dvd/hdx staan, met daarnaast 2 inbouwspeakers. op heden heb ik de hatt mk3, die ik dus opnieuw zal bouwen om in de kast te integreren, met een naar boven gericht frontpanel.
opstelling is niet optimaal audio gericht wegens beperkte mogelijke afmetingen, maar ik hoop er het beste uit te halen...
per toeval hebben we onlangs een nieuwe lcd tv gekocht, waarbij er tevens werd beslist om het huidige audio/tv meubel te gaan vervangen.
ik vind de audiomeubels van furniture-d ontzettend mooi, en ben aldus op heden zelf een dergelijk iets aan het bouwen.
wel heb ik een veel kleiner meubel (beperkingen door de mogelijke plaatsing tv in onze woonkamer) in opzet staan.
alle panelen MDF 22mm zijn reeds gezaagd. alles wordt gemonteerd met lamellos (reeds voorzien). de kast komt deels in een hoek. daar zal de sub ingebouwd worden (huidige sub is een zelfbouw op basis van de MJ ref100, zelfde driver en bijna identieke amp). behuizing wordt op maat van het meubel gemaakt uit 25mm MDF (panelen reeds klaar). ik voorzie 1 grote kanteldeur (scharnieren blum flipper door - in testfase). na opening zal centraal de receiver/dvd/hdx staan, met daarnaast 2 inbouwspeakers. op heden heb ik de hatt mk3, die ik dus opnieuw zal bouwen om in de kast te integreren, met een naar boven gericht frontpanel.
opstelling is niet optimaal audio gericht wegens beperkte mogelijke afmetingen, maar ik hoop er het beste uit te halen...
