Kunstwerk op basis van gesloten SDX15/DS4.0/AntiMode8033

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Ejorne

Kunstwerk op basis van gesloten SDX15/DS4.0/AntiMode8033

Bericht door Ejorne »

Hallo, ik ben Ejorne. (wanneer je de letters twist krijg je Jeroen... :-$ )

Hoewel ik hier wel eens eerder rond gesnuffeld heb, heb ik besloten om ook maar eens een account aan te maken.
Ik loop met het idee rond om een paar monitoren te bouwen en zal hier de nodige informatie bij elkaar kunnen sprokkelen.

Echter eerst mijn al eerder projectje, een CSS SDX15 op een Hypex DS4.0 met een Anti Mode 8033. Voorheen heb ik een Behringer DSP1124 gebruikt maar ik kreeg het na ontelbare pogingen niet helemaal lekker afgesteld. Wanneer ik het sublaag lekker had klinken dan was het midlaag niet prettig en vice versa. Nu met de 8033 ben ik helemaal in mijn nopjes en heb ook een hoop rust gekregen door niet de hele tijd met nieuwe metingen bezig te willen zijn... :oops:

De behuizing is door mijn Schoonbroer tot kunstwerk verheven. Hij is een kunstenaar met al een indrukwekkend repertoire.
http://www.lorenzoq.nl/

Hier wat fotootjes van tijdens het bouwen:
(voor een topic op een ander forum, van tijdens het bouwen, klik hier)

/edit:
Gelinkte foto's verwijderd. Upload foto's staan een paar reacties verder...
Laatst gewijzigd door Ejorne op zo 16 mei 2010, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
SARK

Re: Kunstwerk op basis van gesloten SDX15/DS4.0/AntiMode8033

Bericht door SARK »

Welkom Jeroen :D
Leuke binnenkomer en ook erg leuk dat je zwaag zijn creativiteit heeft mogen botvieren op je sub :mrgreen:

klein verzoekje, zou je de plaatjes willen uploaden naar het forum :roll:
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

Wat een dikke paintjob zeg! Die sub is een serieus mooi project geworden zeg, complimenten. :D
Ejorne

Bericht door Ejorne »

SARK schreef:
Welkom Jeroen :D
Leuke binnenkomer en ook erg leuk dat je zwaag zijn creativiteit heeft mogen botvieren op je sub :mrgreen:

klein verzoekje, zou je de plaatjes willen uploaden naar het forum :roll:
Thnks, 8)

De plaatjes zijn bijna 1MB per stuk, ik weet niet of dat wel zo prettig is voor de bandbreedte van het forum? Vanwaar eigenlijk liever de plaatjes als upload in plaats van als link?
MechanicalAnimal schreef:
Wat een dikke paintjob zeg! Die sub is een serieus mooi project geworden zeg, complimenten. :D
Thanks! 8)
sjons

Bericht door sjons »

Ejorne schreef:
De plaatjes zijn bijna 1MB per stuk, ik weet niet of dat wel zo prettig is voor de bandbreedte van het forum? Vanwaar eigenlijk liever de plaatjes als upload in plaats van als link?
De ZBA server is daar wel op ingesteld, en voornaamste reden is dat je dan niet over een half jaar oid allemaal rode kruisjes krijgt omdat imageshack jou afbeeldingen verwijderd heeft... (zoek maar eens een oud topic op)
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Wat intens gaaf Jeroen! Zeker omdat hij onder dat schilderij staat waardoor je een soort eenheid krijgt. :)

Het valt me op dat er een Klipsch speaker staat. Is dit een oudere foto of ben je van Onix weer teruggegaan?
Ejorne

Bericht door Ejorne »

Interficior schreef:
Wat intens gaaf Jeroen! Zeker omdat hij onder dat schilderij staat waardoor je een soort eenheid krijgt. :)

Het valt me op dat er een Klipsch speaker staat. Is dit een oudere foto of ben je van Onix weer teruggegaan?

Ja dank je, alleen jammer van die vlek op de muur tussen schilderij en subwoofer... :oops:
Maar er staat een opknapbeurt van de woonkamer op de planning.

Het is een oude foto waarop mijn Klipsch te zien is. Ik heb momenteel nog de Onix staan. Echter staat er ook een zelfbouw projectje op de planning voor een stel monitor speakers. Ik denk dat ik daar een paar Hypex modules voor ga gebruiken waarbij ik op de computer scheidingsfilters kan uploaden. Omdat ik nog geen enkele ervaring heb met het bouwen van scheidingsfilters lijkt mij deze Hypex optie een goed alternatief.

Ik vind het jammer dat toen jij hier op visite kwam mijn sub erg verkeerd stond afgesteld. Ik was door herhaaldelijk gepruts met de Behringer de weg volledig kwijt. De sub stond veel te hard en er werd veel te veel demping toegepast waardoor het geheel toch wel een bijzonder stuk minder mooi klonk dan nu met de Anti Mode. Ik kwam er eigenlijk pas echt achter toen ik de Anti Mode had aangesloten. :oops:

De volume op de Hypex staat nu op ongeveer 10.00 a 11.00 uur in plaats van bijna volledig open en de volume stand in mijn receiver een 10dB lager dan voorheen met de Behringer. Maar het klinkt een behoorlijk stuk strakker. :D
Ejorne

Bericht door Ejorne »

Foto's even kleiner gemaakt en als upload bijgevoegd:
dscf6687je4-1.jpg
dscf6686xu6-1.jpg
dscf6685iz5-1.jpg
dscf6684cr6-1.jpg
dscf6683uf9-1.jpg
dscf6536dq2-1.jpg
dscf6533ue6-1.jpg
dscf6519gu4-1.jpg
dscf6518wd5-1.jpg
dscf6517fz0-1.jpg
dscf6515ib3-1.jpg
dscf6511wc7-1.jpg
dscf6506ux1-1.jpg
dscf6505xa2-1.jpg
rickvdvalk

Bericht door rickvdvalk »

Ziet er erg vet uit! Mijn complimenten
Candisa

Bericht door Candisa »

Altijd leuk als audio en kunst met elkaar gecombineerd worden.
Als car-audio liefhebster doet mij dat denken aan de gloriejaren van Power Precision met de PPI Art versterkers, al was dit natuurlijk nog iets helemaal anders dan dit unieke project!

Zo zie je maar dat ook een simpele kubus uniek kan zijn!

Meer van dat!

groetjes,
Isabelle
TH0M
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Ah, je hebt de FAQ vwb uploaden van plaatjes goed doorgelezen! (in verband met het bijna verplicht aanwezig zijn van bepaalde attributen)

Afbeelding

Deze sub zal niet misstaan hebben in een oude Pink Floyd film. :D
Ejorne

Bericht door Ejorne »

Even een megakick van mijn oude topic. Ik heb namelijk een vraagje over de versterking van mijn SDX15 subwoofer in gesloten behuizing.

Momenteel (nog steeds) gebruik ik een Hypex DS4.0 als aansturing. En ik vraag me af of een zwaardere versterker een beter gecontroleerd geluid zal geven. Ik lees daarover nogal tegenstrijdige info. Waar de een zeft dat je met 200 watt al oorverdovend laag kunt behalen zegt een ander dat er eigenlijk minimaal 1000 watt op deze woofer moet om hem een beetje onder controle te houden.

Ik draai thuis niet vaak echt hard. Maar soms als demonstratie wel leuk om de sub te laten knallen.

De aansturing van de sub gaat dus met deze 400w Hypex amp. Deze amp staat met de volume regeling op 10 uur. (ruim voor halfopen dus) En de volume op mijn receiver staat 1/3 open. (stand 10 op een schaal van 0 tot 30 waarbij 20 de default setting is)

Veel te hard kan het nu al. Als ik beide volume's wat verder opengooi dan rammelt het hele huis. Voor de SPL hoef ik dus geen zwaardere amp. Het gaat mij om de SQ.

Weet iemand of ik hier winst in kan behalen of zal het niet maar zo beter hoeven te zijn. Oja, de amp die ik voor ogen heb is de nog niet uitgekomen Behringer iNuke en dan die van 1000 of 3000 watt. Versus de Hypex DS4.0 dus...
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Als het nu al meer dan hard genoeg kan, is er geen reden om een grotere versterker te nemen. Als je ooit het volledige potentieel uit je sub wilt halen, zul je echter wel meer vermogen nodig hebben. In dat geval wordt de versterker niet gauw te groot, want de woofer kan een hoop vermogen aan en heeft dat ook nodig als je hem tot richting xmax wilt laten uitslaan!
Ejorne

Bericht door Ejorne »

Martijn M schreef:
Als het nu al meer dan hard genoeg kan, is er geen reden om een grotere versterker te nemen. Als je ooit het volledige potentieel uit je sub wilt halen, zul je echter wel meer vermogen nodig hebben. In dat geval wordt de versterker niet gauw te groot, want de woofer kan een hoop vermogen aan en heeft dat ook nodig als je hem tot richting xmax wilt laten uitslaan!
Thanks!

Maar even voor mijn duidelijkheid. We hebben het hier dan over SPL he? (ik wil niet weten wat deze woofer doet als hij zijn xmax benaderd :rock: )

Maar kan het zo zijn, dat bijvoorbeeld door de te lichte versterking, de woofer nog wat verder doorslaat in bijvoorbeeld een uitslaande beweging, terwijl de versterker de woofer alweer naar achteren probeert te trekken? In dat geval dus een minder strak geluid geeft dan wat haalbaar is met deze woofer? Of is de controle van de sub aan andere factoren onderhevig, bijvoorbeeld een voldoende grote voeding (wat volgens mij wel snor zit met de Hypex)?
k.p.

Bericht door k.p. »

Voor strak laag lijkt mij een met een DSP afgeregeld systeem voor jou een uitkomst. Misschien is je frequentie respons in op je luisterplek wel goed, dan is het niet nodig, maar die kans is klein. Waarschijnlijk geeft een afregeling met DSP de meest significante verbetering mits je niet veel meer geld wil uitgeven.
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door morca »

Ejorne schreef:
Interficior schreef:

Ja dank je, alleen jammer van die vlek op de muur tussen schilderij en subwoofer... :oops:
Maar er staat een opknapbeurt van de woonkamer op de planning.

Het is een oude foto waarop mijn Klipsch te zien is. Ik heb momenteel nog de Onix staan. Echter staat er ook een zelfbouw projectje op de planning voor een stel monitor speakers. Ik denk dat ik daar een paar Hypex modules voor ga gebruiken waarbij ik op de computer scheidingsfilters kan uploaden. Omdat ik nog geen enkele ervaring heb met het bouwen van scheidingsfilters lijkt mij deze Hypex optie een goed alternatief.

Ik vind het jammer dat toen jij hier op visite kwam mijn sub erg verkeerd stond afgesteld. Ik was door herhaaldelijk gepruts met de Behringer de weg volledig kwijt. De sub stond veel te hard en er werd veel te veel demping toegepast waardoor het geheel toch wel een bijzonder stuk minder mooi klonk dan nu met de Anti Mode. Ik kwam er eigenlijk pas echt achter toen ik de Anti Mode had aangesloten. :oops:

De volume op de Hypex staat nu op ongeveer 10.00 a 11.00 uur in plaats van bijna volledig open en de volume stand in mijn receiver een 10dB lager dan voorheen met de Behringer. Maar het klinkt een behoorlijk stuk strakker. :D
Oh Jantje Secuur is.... hahaha lachen dacht al dat jij ook lid was,zie net opeens je reactie hier staan.
Ja jammer hij klinkt veel beter nu als toen.

Over die amp ,je weet wat die van mij deed ,en deze nu doet met de helft.
Ik weet wat er gebeurd als je te hard aan de amp trekt,heb je net een linkje gestuurd,die moet erop in mijn ogen,met een DSP.
Maar die zal je dan wel net weer niet kopen :wink: hihihihihihihihi
ben baldadig vandaag :lol:
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Leuke creatie en zeer origineel dat grafische ontwerp :D
Ejorne

Bericht door Ejorne »

morca schreef:
Over die amp ,je weet wat die van mij deed ,en deze nu doet met de helft.
Ik weet wat er gebeurd als je te hard aan de amp trekt,heb je net een linkje gestuurd,die moet erop in mijn ogen,met een DSP.
Maar die zal je dan wel net weer niet kopen :wink: hihihihihihihihi
ben baldadig vandaag :lol:
Ik weet wat je bedoeld, maar ik vraag me af of het helemaal vergelijkbaar is met de plate-amp van hypex. Er zit in de hypex al een behoorlijke voeding als ik naar de afmeting kijk. Zal die van een iNuke of Crown heel veel groter zijn? Puur het vermogen lijk ik niet nodig te hebben omdat de hypex en de receiver behoorlijk laag staan qua volume. Maar meer controle kan natuurlijk nooit kwaad.

Ik heb een vaag knagend voorgevoel dat wanneer ik er straks een PA op heb staan, deze weleens tegen zou kunnen vallen. Op zich geen ramp maar zo'n amp kost natuurlijk wel een paar duiten. En op de marktsectie op dat andere forum te zien raak je zo'n ding ook niet heel snel (of tegen bizar lage prijs) kwijt op de tweedehands markt.

Nu valt het allemaal wel mee en moet ik het eigenlijk gewoon proberen. Maar omdat er zoveel tegenstrijdige ideeën zijn hoop ik toch wat meer info te vergaren.

Die crown die je linkte zal best wel goed doen op mijn subje. Er zit in ieder geval een lowpass filter in en het is nog maar de vraag of de inuke deze ook heeft. Hoewel ik de lowpass op mijn hypex nu niet gebruik wil ik toch wel een amp die er eentje heeft om ook weer terug op de oude instelling te kunnen vallen.

Eigenlijk moet ik gewoon eens tegen iemand hier in de buurt aanlopen die een amp heeft liggen en deze mij even op mijn sub wil laten testen... :lol:
Ejorne

Bericht door Ejorne »

EppeRRR schreef:
Thanks! 8)

Overigens is de sub nu gebombardeerd tot FrontFire, mede door de goede tips en aanhoudende aandringen van morca. Ooit begonnen als Downfire wegens bescherming tegen speelgoed van de kleine. Maar geen rekening gehouden dat onder een downfire ook wel eens speelgoed kan rollen/gooien wat vast tussen vloer en woofer kan gaan zitten. Gelukkig nooit echt gebeurd maar het is zo gepiept.

Nu dus frontfire zoals morca bij aanvang al opperde. Resultaat is betere bescherming maar vooral een beter geluid. 8)

Helaas komt het het kunstwerk niet ten goede omdat deze nu op de zijkant getekend lijkt. Echter zijn er nog twee ongeschilderde kanten die in de hoekopstelling toch niet zivhtbaar waren. Wellicht als Lorenzo nog eens tijd en zin heeft wil hij de twee onbeschilderde zijkanten nog eens voorzien van een staand ontwerp... Maar ik durf het hem eigenlijk niet te vragen. :oops:
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door morca »

Ejorne schreef:
EppeRRR schreef:
Thanks! 8)

Overigens is de sub nu gebombardeerd tot FrontFire, mede door de goede tips en aanhoudende aandringen van morca. Ooit begonnen als Downfire wegens bescherming tegen speelgoed van de kleine. Maar geen rekening gehouden dat onder een downfire ook wel eens speelgoed kan rollen/gooien wat vast tussen vloer en woofer kan gaan zitten. Gelukkig nooit echt gebeurd maar het is zo gepiept.

Nu dus frontfire zoals morca bij aanvang al opperde. Resultaat is betere bescherming maar vooral een beter geluid. 8)

Helaas komt het het kunstwerk niet ten goede omdat deze nu op de zijkant getekend lijkt. Echter zijn er nog twee ongeschilderde kanten die in de hoekopstelling toch niet zivhtbaar waren. Wellicht als Lorenzo nog eens tijd en zin heeft wil hij de twee onbeschilderde zijkanten nog eens voorzien van een staand ontwerp... Maar ik durf het hem eigenlijk niet te vragen. :oops:
Ja is best wel lullig voor hem,zou het ook niet zo even tussen neus en lippen door vragen.
Die PA is wellicht ook niet wat ik er zelf op zou zetten,die plate die je al eens linkte van 1300 rms die er vaak bij gebruikt word zou denk ik een mooie zijn voor jouw woofer.
Maarja het kost allemaal weer geld

Ja wat kan ik aanhoudend aandringen he :mrgreen:
Denk dat weet wat ik je nu weer op ga dringen hahahahaha,nee mag geen zaken tippen waar ik persoonlijk belang bij heb natuurlijk :lol: :lol:

Binnenkort gaan we weer samen bouwen man,heb er zin aan,echt leuk dat je weer komt helpen.
Heb trouwens een hele mooie bracing verzonnen die de kist en meteen de pijpen vast houd in het midden,en makkelijk te maken is.
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

Meer vermogen zal niet direct verbetering tot gevolg hebben, alleen dat het nog harder kan. Je kunt nog een aantal dingen doen om de kwaliteit te verbeteren:
- meer subs (tja...wie heeft er meer nodig dan 1x15" monster)
- ruimte
- plaatsing
- DSP

Alleen DSP is volgens mij toe te passen zonder al te veel moeite. Moet je alleen wel (iemand vinden die voor je) de situatie netjes meten en aanpassingen doen die zinvol zijn. Als het mijn sub was, zou ik er óf deze op zetten hem op de uitgang van m'n http://hypex.nl/index.php?option=com_co ... &Itemid=91 zetten, of nog wat extremer; een http://hypex.nl/index.php?option=com_co ... &Itemid=92 erop. Als je een DS2.100 neemt, kun je daar ook je fronts mee aansturen en actief tweaken.
k.p.

Bericht door k.p. »

Als er toch al versterking is kun misschien beter voor een behringer dcx beheringer deq of een miniDSP gaan. Die hypexen zijn niet goedkoop en zeker met die 100W versie kom je waarschijnlijk wat vermogen tekort.
morca

Bericht door morca »

Meer vermogen zorgt bij mij al een paar keer voor een grote verbetering in detail en strakheid.
Ejorne heeft dat ook al een paar keer gehoord dus weet wel wat ik bedoel.

Ik denk bij hem toch echt te horen wat ik thuis ook al gehad heb,iets meer power veel betere aansturing.
En dan doel ik niet op overpower,maar een DS8.0 zou de woofer lekkerder vinden,als wat hij nu krijgt.
Wat er nu nog mist regel je er niet maarzo bij

Meten en stellen doen we zelf altijd,meestal even samen.

Meer woofers??,wil je hem dakloos maken :lol: :lol:
Ejorne

Bericht door Ejorne »

morca schreef:
Meer vermogen zorgt bij mij al een paar keer voor een grote verbetering in detail en strakheid.
Ejorne heeft dat ook al een paar keer gehoord dus weet wel wat ik bedoel.

Ik denk bij hem toch echt te horen wat ik thuis ook al gehad heb,iets meer power veel betere aansturing.
En dan doel ik niet op overpower,maar een DS8.0 zou de woofer lekkerder vinden,als wat hij nu krijgt.
Wat er nu nog mist regel je er niet maarzo bij

Meten en stellen doen we zelf altijd,meestal even samen.

Meer woofers??,wil je hem dakloos maken :lol: :lol:

Dakloos? Haha, door de vrouw die me de deur uit stuurt of door de sub die het dak eraf blaast? :lol:

Maar ik weet inderdaad wat een woofer doet op te weinig vermogen. En dat diezelfde woofer op meer vermogen ineens veel strakker kan klinken. Zoals morca zegt inderdaad al bij hem kunnen ervaren.

Echter de kosten voor zo'n amp zijn behoorlijk hoog. Of ik moet in het goedkope PA segment gaan zitten. Maar dan nog hebben we het over een paar honderd euro.

Omdat mijn hypex DS4.0 nu nog niet half open staat en mijn receiver ook amper op 1/3 open, vraag ik mij dus af in hoeverre ik vermogen tekort kom. En of ik dat ga oplossen met een PA amp die (daar ga ik maar even vanuit) minder goed is opgebouwd dan zo'n hypex ds4.0

Loop ik straks wellicht het risico dat ik met een instap PA amp een minder strak geluid op nahoudt? Op papier levert zo'n instap behringer PA veeeel meer vermogen maar ik heb ook weleens gelezen dat je helemaal niet zoveel vermogen nodig hebt. Een woofer met een rendement van 87 db geeft al 87 db aan 1 watt. Ik weet niet of ik op de volgende manier verder mag rekenen maar; 2 watt is dan 91 db, 4 watt = 93db, 8 watt=96db enzovoort.

Er vanuit gaande dat ik normaal gesproken niet harder speel dan circa 80 a 90 db, heb ik dus kennelijk voldoende aan 1 a 2 watt. Laten we even de afstand meerekenen, ik zit niet op 1 meter van de woofer maar op 3 meter. Vermogen 3x verhogen maakt 3 tot 6 watt. En ik heb momenteel 400 ter beschikking.

Is het dan de voeding die het belangrijkste is van een versterker? En hoe verhoudt dan de voeding van zo'n DS4.0 zich te opzichte van de concurrenten?

Tja, eigenlijk moet ik niet zeuren en gewoon een andere amp proberen, dan kan ik mijn huidige DS4.0 aan morca overdoen zoals al besproken is. Maar ja, het budget is niet meer wat het was met een tweede kindje op komst. En straks zit ik met de gebakken peren en moet ik een PA amp op de markt zetten die ik voor geen stuiver meer kwijt raak en mezelf een nieuwe DS4.0 (of nog erger/duurder) kopen...
Ejorne

Bericht door Ejorne »

Boppo84 schreef:
Meer vermogen zal niet direct verbetering tot gevolg hebben, alleen dat het nog harder kan. Je kunt nog een aantal dingen doen om de kwaliteit te verbeteren:
- meer subs (tja...wie heeft er meer nodig dan 1x15" monster)
- ruimte
- plaatsing
- DSP

Alleen DSP is volgens mij toe te passen zonder al te veel moeite. Moet je alleen wel (iemand vinden die voor je) de situatie netjes meten en aanpassingen doen die zinvol zijn. Als het mijn sub was, zou ik er óf deze op zetten hem op de uitgang van m'n http://hypex.nl/index.php?option=com_co ... &Itemid=91 zetten, of nog wat extremer; een http://hypex.nl/index.php?option=com_co ... &Itemid=92 erop. Als je een DS2.100 neemt, kun je daar ook je fronts mee aansturen en actief tweaken.
Ik heb inderdaad al een versterker, de DS4.0
Aan die actieve modules, voor de frontspeakers, heb ik in overwging gehad. Het lijken me heel mooie versterkers, echter kan ik mijn huidige receiver niet als pre-amp gebruiken en zal ik dus ook een andere pre-amp nodig hebben?
k.p. schreef:
Als er toch al versterking is kun misschien beter voor een behringer dcx beheringer deq of een miniDSP gaan. Die hypexen zijn niet goedkoop en zeker met die 100W versie kom je waarschijnlijk wat vermogen tekort.
Ik heb momenteel een antimode en heb daarvoor al eens een behringer dsp1124 gehad. Ik overweeg nog om terug te gaan naar zo'n behringer omdat ik dan veel meer kan tweaken dan nu met de antimode. Ook de miniDSP lijkt me erg mooi. Maar de antimode doet ook best wel goed werk. 8)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”