morca schreef:Meer vermogen zorgt bij mij al een paar keer voor een grote verbetering in detail en strakheid.
Ejorne heeft dat ook al een paar keer gehoord dus weet wel wat ik bedoel.
Ik denk bij hem toch echt te horen wat ik thuis ook al gehad heb,iets meer power veel betere aansturing.
En dan doel ik niet op overpower,maar een DS8.0 zou de woofer lekkerder vinden,als wat hij nu krijgt.
Wat er nu nog mist regel je er niet maarzo bij
Meten en stellen doen we zelf altijd,meestal even samen.
Meer woofers??,wil je hem dakloos maken

Dakloos? Haha, door de vrouw die me de deur uit stuurt of door de sub die het dak eraf blaast?
Maar ik weet inderdaad wat een woofer doet op te weinig vermogen. En dat diezelfde woofer op meer vermogen ineens veel strakker kan klinken. Zoals morca zegt inderdaad al bij hem kunnen ervaren.
Echter de kosten voor zo'n amp zijn behoorlijk hoog. Of ik moet in het goedkope PA segment gaan zitten. Maar dan nog hebben we het over een paar honderd euro.
Omdat mijn hypex DS4.0 nu nog niet half open staat en mijn receiver ook amper op 1/3 open, vraag ik mij dus af in hoeverre ik vermogen tekort kom. En of ik dat ga oplossen met een PA amp die (daar ga ik maar even vanuit) minder goed is opgebouwd dan zo'n hypex ds4.0
Loop ik straks wellicht het risico dat ik met een instap PA amp een minder strak geluid op nahoudt? Op papier levert zo'n instap behringer PA veeeel meer vermogen maar ik heb ook weleens gelezen dat je helemaal niet zoveel vermogen nodig hebt. Een woofer met een rendement van 87 db geeft al 87 db aan 1 watt. Ik weet niet of ik op de volgende manier verder mag rekenen maar; 2 watt is dan 91 db, 4 watt = 93db, 8 watt=96db enzovoort.
Er vanuit gaande dat ik normaal gesproken niet harder speel dan circa 80 a 90 db, heb ik dus kennelijk voldoende aan 1 a 2 watt. Laten we even de afstand meerekenen, ik zit niet op 1 meter van de woofer maar op 3 meter. Vermogen 3x verhogen maakt 3 tot 6 watt. En ik heb momenteel 400 ter beschikking.
Is het dan de voeding die het belangrijkste is van een versterker? En hoe verhoudt dan de voeding van zo'n DS4.0 zich te opzichte van de concurrenten?
Tja, eigenlijk moet ik niet zeuren en gewoon een andere amp proberen, dan kan ik mijn huidige DS4.0 aan morca overdoen zoals al besproken is. Maar ja, het budget is niet meer wat het was met een tweede kindje op komst. En straks zit ik met de gebakken peren en moet ik een PA amp op de markt zetten die ik voor geen stuiver meer kwijt raak en mezelf een nieuwe DS4.0 (of nog erger/duurder) kopen...