Klipsch

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
HansV
Berichten: 69
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 16:13
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Klipsch

Bericht door HansV »

Ik heb nog twee KLIPSCH kasten staan uit de eerste serie. Die werken nog prima. Ze hebben elk een grote conuswoofer, een grote middentoon hoorn en een kleine hoogtoon-hoorn. Dat plankje met spul, zo te zien trafootjes, is het filter.
Afbeelding
Dus denk ik er steeds aan dat ik met die speakers ook wel een nieuw ontwerp zou kunnen bouwen. Ze zijn nogal oud, maar ze verschillen eigenlijk maar weinig van de top-exemplaren uit de huidige serie Klipsch.
Heeft iemand ook zomaar wat ideeen over of dat redelijk goed kan worden en over welk soort kast en opstelling ik dan zou kunnen gebruiken?
Twee eisen: de speakers moeten op elk moment teruggezet kunnen worden in de originele situatie. Ik wil die nostalgische aardappelkisten niet kwijt. Nieuwe speakers moeten redelijk passen in een gewone huiskamer.
(Ja de originele kast is gewoon een rechthoekige stevige kist. Geen demping of wat dan ook.)
Kijk ook even op http://www.buizenversterker.nu/Luidspreker/Klipsch.htm
carolus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 62
Lid geworden op: za 17 mar 2007, 19:46
Locatie: Brussel Pajottenland

Klipsch

Bericht door carolus »

Hi Hans,
Uit ondervinding: een bouwoptie zou kunnen zijn om de komponenten in een concept (Klipsch) "La Scala" te steken.
Relatief eenvoudig (en niet critisch), is near hoogrendement, mooier en beter vol laag ....
Even Googelen voor de plannen "La Scala" ....
Voor de echte (hoekhoorn) Klipsch zijn de componenten niet aangepast en stellen problemen bij de overlapping van wisselfrekewenties van de drivers ....
Do it ...La Scala
Allez, salukes en tot "horens".
Karel
Gebruikersavatar
HansV
Berichten: 69
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 16:13
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Tekeningen

Bericht door HansV »

Dat geloof ik zeker ook. Maar na een hele middag zoeken, ook in engels en duits, heb ik nog steeds geen behoorlijk bouwplan gevonden.
Verder, als ik die luidsprekers op die manier ga gebruiken, zou ik het liefste tekeningen hebben ook uit de jaren 50, toen deze speakers net zo modern waren als mijn "zwervers".
Let wel, ik zoek dus redelijk originele tekeningen voor de toen originele speakers. Geen op Scala gebaseerde eigen ontwerpen.
carolus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 62
Lid geworden op: za 17 mar 2007, 19:46
Locatie: Brussel Pajottenland

Klipsch

Bericht door carolus »

U zoekt het "neusje van de zalm", het siert u dat u de "originele tekeningen" redelijk wilt ontvouwen.
Helaas, het Wereld Wijde Web zal deze originele (werkplaats) tekeningen met de stempel en de grif van "de" Paul niet op uw scherm branden.
Evenwel, ik adviseer u om de "factory" afmetingen zelf op te nemen bij u in de buurt, een dealer, user, of (ergens) in demo ....
Met (potlood en rolmeter) "de" 6 afmetingen staat het op papier (schaal 1/1).
Ook dit nog: De uiteindelijke tuning van uw keelafmeting is funktie van uw driver en het volume tussen conus en montagewand.
Als afsluiter: neem ook de afmeting van de gravure naamplaatje "Klipsch La Scala", in zuiver koper staat netjes.
Ik wens je nog veel volharding & geluk voor de originele tekeningen.
Do it ...La Scala
Allez, salukes en tot "horens".
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Deze plannen zijn correct, met toestemming van Klipsch gepubliceerd.

Afbeelding

Afbeelding

De moderne heritage anniversary versie is van dikker materiaal gemaakt, maar dat is een recente aanpassing, toen de oude Klipsch al overleden was. De materiaaldikte maakt een verschil in de frequentierespons (hoeveelheid meetrillende plaat) en ik weet niet of je dus zomaar je standaard filter kunt gebruiken. Ik geloof dat het met name verschil maakt in het laag, de dunne versie trilt meer en heeft meer laag (+6dB op 60 Hz).
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Waar komt de woofer? Achter het spleetje in paneel 12?
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Paneel 12.
Gebruikersavatar
HansV
Berichten: 69
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 16:13
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Klipsch

Bericht door HansV »

Dat is pas echte hulp. Bedankt. Deze winter ben ik wel bezig, incl. versterkers dan.
Maar ik herhaal de vraag van Richard: komt die grote woofer achter dat spleetje of is het grote ronde gat niet getekend of wat?
Verder herhaal ik mijn vroegere vraag: hoe zou die dempingsplaat voor motorkasten e.d. van Fijnhout Arnhem zich gedragen? Ik zal binnenkort naar dat spul gaan kijken.
Bedankt alvast.
Hans

KUIPER DECIBEL

Construktieplaat
Geluiddempend multiplex.
Kern van 4 mm rubber verlijmd tussen 2 platen 8 mm multiplex. De grote massa van deze plaat zorgt ervoor dat deze plaat een groot geluidsdempend vermogen heeft.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Die woofer komt inderdaad over dat spleetje. Er is sprake van compressie.

Over dat materiaal heb ik niet echt een mening, ik ken het niet en heb het niet gebruikt.
mimic82
Berichten: 222
Lid geworden op: di 25 sep 2007, 20:37

Bericht door mimic82 »

Dat is leuk, nog iemand die klipschen wil gaan verbouwen :)
bingo
Berichten: 8
Lid geworden op: di 16 sep 2008, 19:49

Bericht door bingo »

Hello! Ik heb deze zomer twee Klipsch La Scala's gebouwd. Het houtwerk heb ik gedaan bij een bevriende schrijnwerker.
Hout = berkenmuliplex 18 mm dikte.
Per box is er ongeveer 75 kg hout, 300 cc lijm, 210 schroeven M3 x 40, 12 inbusschroeven M5 x 35, véél rondellen en borgringen, twee meter super-geleidende kabel, 500 cc vernis kerselaar satijn, veel vellen schuurpapier korrelgrootte 400, draadklemmen enz. gebruikt.
We hebben de oorspronkelijke Klipsch-luidsprekers gebruikt:
Voor het hoog: K77M.
Voor het midden: K55 + hoorn K400
Voor het laag: K33E
De filter: AK3.
Bij verschillende, gekende muziekstukken, hoorden we instrumenten die ons nog niet opgevallen waren.
Muziekstuk na muziekstuk luisterden we met verbazing naar de "natuurgetrouwheid" van de weergave.
Net of de musici in de kamer zitten. Echt waar.
Als er iemand foto's wil: stuur me een PM en ik stuur je wel foto's door.
Ik weet niet hoe ik ze op het forum moet zetten namelijk!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

bingo schreef:
Ik weet niet hoe ik ze op het forum moet zetten namelijk!
Vooropgesteld dat je ze digitaal hebt natuurlijk (in JPG bij voorkeur):
Onderaan het bericht dat je aan het intikken bent zie je een hokje met daarin de tekst "Add an Attachment"
Als je daar op klikt opent zich daaronder een veldje waar je een knopje "Bladeren" ziet.. zoek daarme naar de foto die je wilt plaatsen en druk uiteindelijk op het knopje, in dat zelfde veldje, met de tekst "Add Attachment"
Eventueel kun je in het witte vlakje waar links van "File Comment" staat nog een blaartrekkend verhaal neerschrijven (wel voordat je op "Add Attachment" drukt..)
Als het dan nog niet lukt moet je even controleren of je je wel aan "Allowed Extensions and Sizes" houdt..
http://www2.zelfbouwaudio.nl/forum/attach_rules.php?f=5

We zijn benieuwd, natuurlijk!!

Kees
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Prachtig om te horen naturlijk!
Maar media-geil als we hier zijn, moeten die foto's erop hoor!
als het niet lukt, kun je ze me meelen via pm...

(alhoewel ik denk dat die procedure het zelfde is als hier iets uploaden)
bingo
Berichten: 8
Lid geworden op: di 16 sep 2008, 19:49

Bericht door bingo »

OK. Even proberen of ik erin slaag van foto's te posten...
Bijlagen
DSC_0210.JPG
bingo
Berichten: 8
Lid geworden op: di 16 sep 2008, 19:49

Bericht door bingo »

OK. En nog een probeersel...
Bijlagen
DSC_0226.JPG
bingo
Berichten: 8
Lid geworden op: di 16 sep 2008, 19:49

Bericht door bingo »

Jullie hebben erom gevraagd...
Bijlagen
DSC_0236.JPG
bingo
Berichten: 8
Lid geworden op: di 16 sep 2008, 19:49

Bericht door bingo »

Nog twee te gaan...
Bijlagen
DSC_0235.JPG
bingo
Berichten: 8
Lid geworden op: di 16 sep 2008, 19:49

Bericht door bingo »

De laatste.....en aan alle zelfbouwers die interesse hebben: doen!
Het loont echt de moeite.
Bijlagen
Div 1 003.jpg
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Is dit moois te beluisteren? Zo ja waar?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Jacco
ZA-sponsor: JCR Audio Solutions
Berichten: 55
Lid geworden op: do 24 nov 2005, 21:51
Contacteer:

Bericht door Jacco »

Waanzinnig 8)
bingo
Berichten: 8
Lid geworden op: di 16 sep 2008, 19:49

Bericht door bingo »

Nu nog een laatste foto van de komplete opstelling. Het heeft wat geduurt omdat we de kamer ingericht hebben. Bon, zo ziet het er uit met de nieuwe, zelfgemaakte La Scala's.
En, oh ja: om ze te beluisteren is het nogal ver, want ik woon in Vlaanderen (België).
Bijlagen
DSC_0263.JPG
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

bingo schreef:
En, oh ja: om ze te beluisteren is het nogal ver, want ik woon in Vlaanderen (België).
De Vloanders of Vlaanderen? Er zijn er hier nog uit Vlaanderen hoor. :wink:
Gebruikersavatar
dimmu1975
Berichten: 118
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:48
Locatie: Waasmunster

Bericht door dimmu1975 »

inderdaad :)
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

deze is ook uit (oost)vlaanderen
mvg
audioot
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Deze is uit Vlaams Brabant :) dus ook Vlaanderen.

Waar heb je trouwens de originele klipsch drivers en hoorns gevonden?
Plaats reactie