Mijn bericht gaat niet over zelfbouw maar over zelf wat veranderen in een fabrieksversterker.
Doordat één kanaal van een Vincent SV-226 hybride-versterker licht ruisde en ik geconstateerd had dat het aan de buisjes in de voortrap lag heb ik 2 van de 4 originele (merkloze) buisjes vh type 12AX7 vervangen door 2 nieuwe 12AX7 vh 'merk' PrimaLuna (hifi-merk).
Na het aanzetten kwam er meteen een rookwolkje uit de versterker: een verkoolde weerstand. De weerstand zit tussen de min van de hoogspanning en het chassis vd versterker. R155 in het schema.
De waarde van R155 is niet meer te bepalen. Aan ieder uiteinde is nog een rode kleurring te zien.
Weet iemand wat de functie van R155 is en een mogelijke waarde?
Hoe kan het dat het vervangen van 2 buisjes door hetzelfde type deze weerstand doet verbranden?
Bij het uithalen vande originele buisjes merkte ik dat Vincent 2 lengtes heeft gebruikt. Ze verschillen ongeveer 4 mm in lengte. De 'buisveren' (om ze op hun plaats te houden) zijn ook in 2 lengtes. M.a.w. in ieder kanaal komt er een kortere en een langere buis op één bepaalde plaats. Bij het vervangen is die lengteverdeling niet meer toegepast, o.a. omdat de vervangende buisjes van één lengte waren.
Zou je de buisjes in deze versterker alleen maar mogen vervangen door de originele? Dus is de ene 12AX7 niet zomaar te vervangen door een andere 12AX7? Ik heb het niet over de klankverschillen en versterkingsfactor maar over of ze elekktrisch uitwisselbaar zijn. Aan de verbrande R te zien niet.
De nieuwe buizen hebben geen interne sluiting (losse buis ohms gemeten) en hebben de gloeidraad tussen pen 4 en 5 zitten, wat normaal is.
vervangen 12AX7 buisjes leidt tot problemen
Moderator: Beheerdersteam
Re: vervangen 12AX7 buisjes leidt tot problemen
ik lees dat ie 3 6n6 buisjes heeft......(waarschijnlijk mk2)

De SV-226 heeft 4 maal 12AX7 (stempeling op de originele buisjes). De MK's zijn andere recentere types
ik kwam inderdaad ook 4x 12ax7 tegen.....
de primaluna buisje zijn shuagang buisjes,daar mankeerd weinig aan.
wel kwam ik op diy audio een berichtje tegen over bepaalde gesneuvelde weerstanden bij vincent tegen
(incl waardes)
de primaluna buisje zijn shuagang buisjes,daar mankeerd weinig aan.
wel kwam ik op diy audio een berichtje tegen over bepaalde gesneuvelde weerstanden bij vincent tegen
In diy audio gaat het om 2 weerstanden (elk kanaal 1) en om een R tussen de plus vd hoogspanning en de anode en een parallele 'bleeder' R (om de condensator te ontladen). Een andere fout zo te zien.