Akai AT-U33 Brom

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Sjaudio

Akai AT-U33 Brom

Bericht door Sjaudio »

Hallo allen,

Ik heb reeds in het bezit een Akai AT-U33 geintregeerde stereo versterker. Nu wil ik mijn pc daar op aansluiten. Als ik dit doe, heel simpel van mini-jack na 2 x tulp, krijg een heel luidruchtige brom. Klinkt echt als een aardlus.

Afbeelding

De Versterker is geaard aan het stopcontact aangesloten. Moet ik nu zorgen dat die niet ge-aard? Of is dit een ander probleem?

Groetjes Sjors

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sjaudio op wo 12 mei 2010, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Re: Akai AT-U33 Brom

Bericht door ray5150 »

Als je de PC op een geaard stopcontact aansluit zou het al een stuk beter moeten zijn.
Sjaudio

Bericht door Sjaudio »

ray5150 schreef:
Als je de PC op een geaard stopcontact aansluit zou het al een stuk beter moeten zijn.
Die is aangesloten op een geaard stopcontact. Ik heb alleen maar ge-aarde stopcontacten en dozen hier. Het gekke is, als ik de bijbehorende AT-K33 aansluit, werkt het perfect, zonder brom. ( gewoon cinch - cinch ). Die is overigens niet ge-aard.

Ligt het niet aan de 3,5 mm jack die voor een aarde lus zorgt? Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar zoiets kwam in me op. Puur omdat de versterker muisstil is, zelfs als de cinch l/r van de aux aangesloten is, pas als ik het andere uiteinde in de pc duw ( de 3,5 mm jack dus ) dan start de brom. Aan de versterker lijkt me dus niks mis?
v-bro

Bericht door v-bro »

Je PC hangt waarschijnlijk aan een kabelmodem?

Dan weet ik vrij zeker dat een mantelstroom filter helpt. Bijv. een Monacor RFT2 of RFT3

Wat ook waarschijnlijk helpt is een "ground loop isolator". Die scheidt beide systemen galvanisch.
Eventueel kan ik nummer twee voor 5 euro regelen. Dan heb je een vrij goed ding met mu metalen huisje en twee echte mini audio transformatortjes er in.

Ik denk dat beide oplossingen eigenlijk werken, de keus is aan jou.
Sjaudio

Bericht door Sjaudio »

Trouwens, nu je het zegt. Als ik de versterker aansluit op me pc, gaat me internet raar doen. De vorige eigenaar heeft vanavond dit Akai setje gebracht en mocht ik overnemen voor een armzalige 40 euro. Is van begin jaren 80, maar ziet er van binnen en buiten werkelijk nog nieuw uit, echt ongelofelijk. Hij overrompelde me een beetje, daar we eigenlijk een andere afspraak hadden op een andere dag. Zodoende wilde ik de gevraagde 40 euro overmaken via internetbankieren waar hij bij was ( had niks contant ). En toen deed internet het opeens niet meer. De versterker was op dat moment aangesloten. Is dit toeval of?

Dat galvanisch gescheiden systeem ( correct me if I'm wrong ), hoe werkt dat precies? En hoe ben ik zo zeker dat dat ook gaat werken?

Je bedoelt trouwens zoiets: Afbeelding
Sjaudio

Bericht door Sjaudio »

Niemand een idee verder?
v-bro

Bericht door v-bro »

Gaat 99% zeker werken, heb dit soort problemen al zo vaak gezien....

Ik bedoelde inderdaad zo iets... Maar ik kan ongeveer zo'n ding voor 5 euro voor je regelen als je wilt? No cure no pay? (maar dan wil ik hem wel terug uiteraard...)
Sjaudio

Bericht door Sjaudio »

Even voor de duidelijkheid, de brom is erg hard en dus ook als het volume van de versterker op 0 staat. Als dit inderdaad volgens jou dan alsnog de oplossing is dan wil ik hier zeker op inhaken. Zou je hem kunnen opsturen? Als het niet werkt stuur ik hem uiteraard gewoon terug. Pm me maar even over de kosten inclusief versturen en hoe je het een en ander zou willen realiseren.

Alvast bedankt in ieder geval, super!
Sjaudio

Bericht door Sjaudio »

Heb besloten de set weg te doen, en hou me Sony DAV-F200 setje. Ik ga het gemak van een dvd - versterker - alles in 1 met hdmi wel missen denk ik. Het geluid van de Sony is absoluut slechter, maar daar kan ik wel mee leven achteraf.

Zie de markt. :)

Toch bedankt voor alle adviezen!
v-bro

Bericht door v-bro »

Best zonde...
Sjaudio

Bericht door Sjaudio »

Het is zeker zonde, maar er komen weer tijden dat ik een leuke set ga aanschaffen / bouwen. Nu heb ik andere prioriteiten. Dan wil je toch voor een geringe prijs redelijk mooi muziek kunnen luisteren, maar dan moet je weer andere aspecten laten zitten. Een compromis die je stelt, dit keer ga ik voor gemak, en design met wat minder goede geluidskwaliteit.
daniel

Bericht door daniel »

het is natuurlijk erg makkelijk gecontroleerd door alles van de keten af te koppelen dat je niet nodig hebt. O.a. dat kabelmodem dus. Dan zie je zo of je dat mantelstroomfilter nodig hebt, of dat het probleem elders zit.

Grote kans namelijk dat je aardlus niet verdwijnt met dat andere audio-setje.
v-bro

Bericht door v-bro »

daniel schreef:
het is natuurlijk erg makkelijk gecontroleerd door alles van de keten af te koppelen dat je niet nodig hebt. O.a. dat kabelmodem dus. Dan zie je zo of je dat mantelstroomfilter nodig hebt, of dat het probleem elders zit.

Inderdaad... Staat waarschijnlijk op de aarde van de CAI een gemene spanning te brommen ten opzichte van de randaarde...

Een mantelstroom filter is de mooiste oplossing omdat het niet in je audio touwtje zit. Waarschijnlijk helpen beide oplossingen... En het kost maar heel weinig, dus ik zie het probleem niet... :-s
daniel

Bericht door daniel »

v-bro schreef:
daniel schreef:

Inderdaad... Staat waarschijnlijk op de aarde van de CAI een gemene spanning te brommen ten opzichte van de randaarde...

Een mantelstroom filter is de mooiste oplossing omdat het niet in je audio touwtje zit. Waarschijnlijk helpen beide oplossingen... En het kost maar heel weinig, dus ik zie het probleem niet... :-s
er is ook geen probleem hoor, voorgestelde oplossingen zullen heus wel werken. Ik opteer er echter meestal voor om eerst het probleem vast te stellen voordat ik investeer in de oplossing.
v-bro

Bericht door v-bro »

Absoluut, maar als beide delen afzonderlijk goed werken dan is het eigenlijk wel zeker wat het probleem is. Vaak kun je een behoorlijke spanning meten tussen de massa's als je ze los hebt van elkaar. Dan weet je eigenlijk al genoeg...
Sjaudio

Bericht door Sjaudio »

Ik heb geen last van een aardlus bij de Sony Dav-F200, die had ik namelijk al. Was eigenlijk uit op een goedkope en doeltreffende upgrade, maar ben achteraf eigenlijk wel tevreden met het gemak, design en functionaliteit van de Sony set. De geluidskwaliteit is natuurlijk niet zo goed als een stel leuke boekenplank luidsprekers en een geintregeerde versterker, maar dat mag de pret niet drukken. Ik mis momenteel eigenlijk alleen de kick en warmte rond dat gebied, dit is trouwens voornamelijk bij Jazz en Pop. Ik luister in het algemeen veel electronische ( electro-house ) muziek, en dat klinkt over het algemeen al vrij snel goed ( niet zo kritisch ).

Plus dat ik ook geen half halve set wil, momenteel leef ik van een uitkering, dus ik moet accepteren dat ik het geld goed kan gebruiken voor andere zaken, en een upgrade op dat gebied niet eens zo noodzakelijk is om van muziek te kunnen genieten. Dan kies ik er liever voor om ermee te wachten totdat ik vast werk heb, zodat ik kan sparen voor een doordachte set die mijn wensen echt kan vervullen.
Plaats reactie